Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Solberg93 skrev:

Liker du ikke sort E60 eller er du lei fargen? Noe jeg egentlig kan forstå 😐

Sort er veldig pent å lekkert! Men det er et helvete på jord å få det til å se pent ut over tid med mindre du er over snittet glad i polerere.. noe som ikke er mitt tilfelle.

et annet problem jeg har med svart er at det får hjul til å se veldig småe ut siden gummien går i ett med svart og ikke bryter mot karroseri, menst på andre farge bli samme hjul seendes stor ut.

samme problem for du også med soting av ruter siden biler ofte har shadowline.. soter du ruter serplutslig bilen ut som en rar svart klomp der ruter og lister ikke lengere bryter fram de fine linjene på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Ingvaldsen said:

Samme problem for du også med soting av ruter siden biler ofte har shadowline.. soter du ruter ser plutslig bilen ut som en rar svart klomp der ruter og lister ikke lengere bryter fram de fine linjene på bilen.

 

Litt sånn på siden av temaet. Men jeg forsøkte en gang sotespray på vinduene på min relativt opphorede, småfrekke og fine 1987 Toyota Corolla 1.6XL.

Det funket dårlig dog. Bilen gikk bra, men jeg så ikke en dritt bakover eller til siden. Upraktisk så det holdt ja, for å si det mildt...

Dog var jeg en jææævlig tøff svart klump med Corolla der jeg smøg laaaavt langs landeveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Solberg93 skrev:

Jørgen Lie sin dette :)https://instagram.com/e30norway?igshid=1swl06kgskv61

@Torek hadde denne før han :) Begge er skikkelig trivelige karer som har stelt godt med denne(og alle sine biler), så er man i markedet etter en slik bil er dette den man skal slå til på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Daniel. skrev:

Tragisk å specce en individual bil med kun farge og la resten være kjipt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177961602

Alltid litt trist å se disse E90 320si ligge ute på finn. Nå vet jeg ikke om det er de(n) samme bilen(e) som dukker opp igjen, men det er alltid historier om motorsport og hvordan det er en så spesiell bil og spesiell motor etterfulgt av setningen om at motor har vært byttet/hatt motorras. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2020 den 21.43, Daniel. skrev:

Dakar yellow er en morsom farge.

Men 316 og teksten i annonsen...

«Til salgs en fin dakar gelb 2- e46. Har gjort mange ting, bilen er chippet, kjores rask og brukes 0,5L per mil. Eu godkjent til 12.21. Ta kontakt med intresse.»

😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2020 at 7:22 PM, Ron Jeremy said:

Dakar yellow er en morsom farge.

Men 316 og teksten i annonsen...

«Til salgs en fin dakar gelb 2- e46. Har gjort mange ting, bilen er chippet, kjores rask og brukes 0,5L per mil. Eu godkjent til 12.21. Ta kontakt med intresse.»

😬

 

Må nevnes at det er en 318D, mao 2.0 på "116hk". Den har sikkert reele 130hk+ da disse ofte var "underprisede" fra fabrikk i utgangspunktet. 

Går nok lett på 0,5-55 på norsk kjøring. Husker jeg så denne til salgs for noen år siden, alltid spennende med dakar gelb!

Personlig synes jeg prisen er innafor og vel så det!   Kul bil. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Enig... fargen på den aktuelle E46én er spesiell og egentlig ganske kul - og M47D20 motoren yter helt sikkert litt mer enn 116 HK. Jeg tenker rundt 125-130 HK er mer sannsynlig uten at jeg kan dokumentere dette. Jeg har imidlertid hatt en 2003 E46 318d Touring i 10 år og kjørte totalt ca. 340000 Km med den. Bilen klarte på min GPS en topphastighet på ca. 210 Km/t, mens BMW's offisielle topphastighet er ca. 200 Km/t. 0-100 Km/t klokket jeg inn på litt over 10 sekunder, mens BMW's offisielle tall er ca. 11 sekunder.

Det beste med modellen er ganske enkelt at den er en E46 med alt hva dette innebærer av kjøreegenskaper og kjøreglede. Motoren er gammeldags i dag, men allikevel temmelig fin. Den trekker bra med tanke på alder og spesifikasjoner og ikke minst lydbildet i bilen er behagelig - også i høyere hastigheter (noe man ikke alltid kan si om nyere mindre dieselmotorer med samme effekt). Jeg klarte gjennomsnitlig ved blandet kjøring rundt 0,54 liter/mil (0,46 liter/mil ved landeveiskjøring) og selv om dette ikke er spesielt imponerende i dag er det stadig helt OK... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Fredrik said:

@Werther Enig... fargen på den aktuelle E46én er spesiell og egentlig ganske kul - og M47D20 motoren yter helt sikkert litt mer enn 116 HK. Jeg tenker rundt 125-130 HK er mer sannsynlig uten at jeg kan dokumentere dette.

Det beste med modellen er ganske enkelt at den er en E46 med alt hva dette innebærer av kjøreegenskaper og kjøreglede. Motoren er gammeldags i dag, men allikevel temmelig fin. Jeg klarte gjennomsnitlig ved blandet kjøring rundt 0,54 liter/mil (0,46 liter/mil ved landeveiskjøring) og selv om dette ikke er spesielt imponerende i dag er det stadig helt OK... :) 

På denne tiden, 1998-2005, var det ganske vanlig at fabrikantene "bommet" en del på estimatene. 

Et norsk bilblad på den tiden, "Drive", pleide å teste nybiler i benk samtidig som de testet diverse tuning - på den tiden var chip-tuning "hot shit" som "alle" ville ha. Men ingen visste om det faktisk funket siden det var så mange useriøse leverandører, og der tok "Drive" på seg en kul oppgave. 

En gjenganger var at alle turbodiesel-bilene de benket leverte merkbart mer enn fabrikktall, og det var tilfeller hvor såkalt "chip-tuning" til x-antall tusen kroner ikke medførte noen som helst effektøkning. 

Det råeste jeg kommer på er et eksempel der de benket en fabrikksny 2003 Mondeo 2.0TDCI 115hk, denne hadde 136 hjulhester.  Samtidig som det ble solgt "trim-chip" som "økte" effekten til 130hk....

Det artige er at denne fabrikksnye Mondeo 115hk-versjonen var kvikkere i effektmålingene enn den dyrere 2.0TDCI 130hk-versjonen de testet mot som kom fra samme forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Jeg tviler ikke på den historien. Ford Mondeo med 2.0 dieselmotor på den tiden gikk virkelig bra og hadde forbausende god stabilitet og generell ro på i høyere hastigheter. En fin bil rett og slett. 

En annen ting er at modeller som f.eks E46 318d først og fremst var skattetilpassede bilmodeller (spesielt i Tyskland. E36/E46/E39 323i/523i er et annet eksempel på dette). Forskjellen rent motorteknisk på 318d og f.eks 320d (136 HK) var ikke stor og som du skriver var hverken ujevne tekniske toleranser og/eller viljen til å "bomme" litt med overlegg på ytelsene ukjent. Jeg merket i alle fall ikke en signifikant forskjell på standard E46 318d (pre-common rail) og 320d (136 HK).

E46 318d kom imidlertid etterhvert også med en M47TUD20 motor med litt større motorvolum (1995 cm3 vs. tidligere 1951 cm3) og dermed litt bedre dreiemoment (280 Nm vs. 265 Nm), men med identiske 116 HK. E46 320d kom etterhvert med den samme oppgraderingen, men med 150 HK vs. tidligere 136 HK (respektive 330 Nm og 280 Nm). 

Jeg vet ikke om forskjellen på E46 318d og 320d var den samme etter oppgraderingen av motoren, men jeg kan forestille meg at 320d gikk vesentlig bedre enn 318d etter dette.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...