Saltkjelen Skrevet i går, 12:57 Skrevet i går, 12:57 16 timer siden, KireS skrev: Meget pen og ryddig E34 til fin pris: https://www.finn.no/mobility/item/467922897?ci=35 Denne var nydelig! 57 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Jeg klarer ikke å komme på noen tilfeller hvor det ene er bedre enn det andre. Mulig det er litt lettere å sjekke opp historikk på en Norsk bil, men ut over dette ser jeg ingen negative ting med å kjøpe en import bil som dette. Den Cold Clima pakka må folk slutte å glorifisere, nå har jeg hatt biler med og uten denne pakka om hverandre i 15 år...merker ingen forskjell over hode. Det levner liten tvil om at 842 Cold Climate version sannsynligvis er tidenes mest omdiskuterte og uavklarte BMW kode. Når det er sagt er det visse mekaniske forskjeller i luftinntak/veivhussystem, men samtidig tror jeg også at det er en del software-relatert knyttet til denne. Dette blir en høyst uoffisiell sammenligning, men F01en jeg hadde var uten 842 (men med webasto og firesoners klima) og F11en er med 842 (og webasto og 4-soners klima). På F01en går det fort 5-6 minutter i 12-13 minus, mens F11en avgir lunk etter rundt halvparten av tiden. E60en jeg hadde var uten 842 og brukte år og dager på avgi varme. Trolig påvirker 842 kodingen DDE og IHKA også. BMW gir ingen beskrivelse av hva 842 rent faktisk innebærer, men som med 843 Hot Climate version og den russiske "bad road package" er det faktiske forskjeller som optimaliserer bilen for det gitte markedet bilen er levert til. Jeg tror man kan konkludere med at det har noe for seg, men i hvor stor grad kan trolig diskuteres. På en annen side tenker jeg også det har av svært stor betydning om en bil uten 842 ruller på sørlandske vinterveier der -5 er den laveste temperaturen, mens man i @Ingvaldsen-land snuser på -30 bare kalenderen bikker oktober. Makky123, sveigis, Ron Jeremy og 3 andre reagerte på dette 4 1 1
teerex Skrevet i går, 13:16 Skrevet i går, 13:16 (endret) 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Jeg klarer ikke å komme på noen tilfeller hvor det ene er bedre enn det andre. Mulig det er litt lettere å sjekke opp historikk på en Norsk bil, men ut over dette ser jeg ingen negative ting med å kjøpe en import bil som dette. Den Cold Clima pakka må folk slutte å glorifisere, nå har jeg hatt biler med og uten denne pakka om hverandre i 15 år...merker ingen forskjell over hode. Vi som har norsksolgte biler må jo holde på denne "fordelen" hvis vi skal selge. Det er alltid noen som vil foretrekke norsksolgt 😇 Og så er det antall eiere da. Den bilen har 11 registrerte eiere etter import (hvorav 6 bilfirma). Kanskje litt uvanlig for en bil med så lav km-stand. Bare første norske eier som hadde bilen over litt lengre tid (6 år). Endret i går, 13:51 av teerex
papertiger Skrevet i går, 17:21 Skrevet i går, 17:21 Svært så godt utstyrt X5 45e reg 12/20, kjørt 91000km, der bensinmotoren kun har rullet 16000km av totalen. https://www.finn.no/467994864 KireS, fupsaker og tobiasw reagerte på dette 3
Ron Jeremy Skrevet i går, 18:14 Skrevet i går, 18:14 47 minutter siden, papertiger skrev: Svært så godt utstyrt X5 45e reg 12/20, kjørt 91000km, der bensinmotoren kun har rullet 16000km av totalen. https://www.finn.no/467994864 Jeg tror… trodde, at det var en fordel at hybriden var brukt litt annerledes enn dette bruksmønsteret du peker på her. For meg så høres det ut som du tenker dette er gull? Jeg tror det hadde vært gunstigere om B58’n var brukt mer og oftere mtp kondens og annet grums. Altså at ratioen på mindre eldrift og mer bensinkjøring ville gavnet driftsikkerheten i positiv forstand..? Så hvis jeg skulle kjøpt en hybrid, ville jeg gått for en hybrid som var brukt minst mulig på ren el drift. Snagg30, BMWE39turbo og fupsaker reagerte på dette 3
papertiger Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 3 hours ago, Ron Jeremy said: Jeg tror… trodde, at det var en fordel at hybriden var brukt litt annerledes enn dette bruksmønsteret du peker på her. For meg så høres det ut som du tenker dette er gull? Jeg tror det hadde vært gunstigere om B58’n var brukt mer og oftere mtp kondens og annet grums. Altså at ratioen på mindre eldrift og mer bensinkjøring ville gavnet driftsikkerheten i positiv forstand..? Så hvis jeg skulle kjøpt en hybrid, ville jeg gått for en hybrid som var brukt minst mulig på ren el drift. Veldig mange gode poeng her, og er ikke uenig. Min erfaring er at ting står seg i stykker heller enn blir brukt i stykker. Jeg liker bedre å bruke 530’en hver dag enn å la den stå i 3 uker for å spare den. Mulig jeg tenker feil 🤷♂️. Markus E30, Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 12 timer siden, Ron Jeremy skrev: Jeg tror… trodde, at det var en fordel at hybriden var brukt litt annerledes enn dette bruksmønsteret du peker på her. For meg så høres det ut som du tenker dette er gull? Jeg tror det hadde vært gunstigere om B58’n var brukt mer og oftere mtp kondens og annet grums. Altså at ratioen på mindre eldrift og mer bensinkjøring ville gavnet driftsikkerheten i positiv forstand..? Så hvis jeg skulle kjøpt en hybrid, ville jeg gått for en hybrid som var brukt minst mulig på ren el drift. Jeg vil mene at dette kommer veldig an på hvordan bilen har blitt kjørt i hybrid modus. Jeg mener at slik jeg bruker min er riktig måte å gjøre det på, jeg kjører utelukkende enten kun elektrisk eller kun på bensin. De gangene min motor går så går den konstant over lengre tid, f eks på motorveien eller langtur. Det er klart at på langtur så hender det jo at den i hybrid modus slår seg av og på igjen, men det er alltid mens motor er driftsvarm. Har bilen stått over natten f eks på ett hotell uten å ha blitt ladet opp så tvinger jeg den til å gå på bensin til motor er driftsvarm. Innen den blir det er man som regel ute på motorveien hvor den går konstant uansett. I Hybrid modus så går disse bilene utelukkende på bensin i hastigheter over 110 km/t uansett om det er strøm på batteriet eller ei. Denne bilen det diskuteres her har gått såpass lite på bensin og forbruket er såpass lavt at jeg mistenker at denne har blitt kjørt utelukkende som elbil hvor de bensinkjørte kilometerne er fra de turene hvor rekkevidden ikke har strukket til. Hadde bilen blitt tvunget til å gå på ICE så ville forbruket ha vært noe høyere, dette er også en bil fra vestlandet ser jeg og her er det vel liten sjanse for at bilen ofte har gått over 110 km/t. Men dette er som sagt bare løse antagelser papertiger, Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 3
Ron Jeremy Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 39 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Jeg vil mene at dette kommer veldig an på hvordan bilen har blitt kjørt i hybrid modus. Jeg mener at slik jeg bruker min er riktig måte å gjøre det på, jeg kjører utelukkende enten kun elektrisk eller kun på bensin. De gangene min motor går så går den konstant over lengre tid, f eks på motorveien eller langtur. Det er klart at på langtur så hender det jo at den i hybrid modus slår seg av og på igjen, men det er alltid mens motor er driftsvarm. Har bilen stått over natten f eks på ett hotell uten å ha blitt ladet opp så tvinger jeg den til å gå på bensin til motor er driftsvarm. Innen den blir det er man som regel ute på motorveien hvor den går konstant uansett. I Hybrid modus så går disse bilene utelukkende på bensin i hastigheter over 110 km/t uansett om det er strøm på batteriet eller ei. Denne bilen det diskuteres her har gått såpass lite på bensin og forbruket er såpass lavt at jeg mistenker at denne har blitt kjørt utelukkende som elbil hvor de bensinkjørte kilometerne er fra de turene hvor rekkevidden ikke har strukket til. Hadde bilen blitt tvunget til å gå på ICE så ville forbruket ha vært noe høyere, dette er også en bil fra vestlandet ser jeg og her er det vel liten sjanse for at bilen ofte har gått over 110 km/t. Men dette er som sagt bare løse antagelser Jeg tror du er inne på noe @Fredrik 90 Hadde vært morsomt å hørt fra noen mekanikere/teknikere med litt erfaring fra hybrider, hvordan bruken gjør utslag i driftsikkerhet og drifting. Litt usikker på service også, når man har et høyt nivå av kun el drivlinjen eventuelt også? Tror hvertfall at er man gjerrig og bruker elektrisk fremdrift i majoriteten av bruken på en hybrid, tror jeg det kan straffe seg for eier nr 2/3. Mekanikken har godt av å bli brukt slik at ulike fludium får gått gjennom systemet. Paulus og fupsaker reagerte på dette 2
Paulus Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 16 minutter siden, Ron Jeremy skrev: Tror hvertfall at er man gjerrig og bruker elektrisk fremdrift i majoriteten av bruken på en hybrid, tror jeg det kan straffe seg for eier nr 2/3. Dette er hovedgrunnen til at jeg byttet ut min 2018 G30 530e til fordel for ny i4 i fjor. Min var 7 år og hadde allerede fått byttet 2 celler på hybridbatteriet. På et eller annet tidspkt. tenker jeg det blir DYRT med 2 drivlinjer så glad jeg slipper den bekymringen. uglefossen og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 2 timer siden, Paulus skrev: Dette er hovedgrunnen til at jeg byttet ut min 2018 G30 530e til fordel for ny i4 i fjor. Min var 7 år og hadde allerede fått byttet 2 celler på hybridbatteriet. På et eller annet tidspkt. tenker jeg det blir DYRT med 2 drivlinjer så glad jeg slipper den bekymringen. Grunnen til at disse cellene ryker er fordi folk aldri gidder å lade opp bilene sine, og hvis man lader dem så er batteriet så lite at det går tomt igjen med en gang. Jeg skal vedde på at batteriene i x30 bilene er tomme 70% av tiden og det er klart at det er ikke godt for batteri helsen. En kollega har nettopp fått samme på sin G20 330e, han lader bilen kanskje en gang i måneden men kjører den ellers rundt uten å lade.
Paulus Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Grunnen til at disse cellene ryker er fordi folk aldri gidder å lade opp bilene sine, og hvis man lader dem så er batteriet så lite at det går tomt igjen med en gang. Jeg skal vedde på at batteriene i x30 bilene er tomme 70% av tiden og det er klart at det er ikke godt for batteri helsen. En kollega har nettopp fått samme på sin G20 330e, han lader bilen kanskje en gang i måneden men kjører den ellers rundt uten å lade. I mitt tilfelle kjørte jeg nesten utelukkende på batteri. Ladet hjemme og på jobb hver dag i nesten 5 år. Tenker jeg kjørte på strøm minst 40000 km. av de 53000 km. i mitt eie. Vet ikke hva som er optimalt men saken er nok slik at det garantert blir problemer etter hvert, en bare vet ikke når... Jeg tok ikke sjansen mer i hvert fall og er sjeleglad for det. uglefossen, Ron Jeremy, Saltkjelen og 1 annen reagerte på dette 4
Fredrik 90 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 3 timer siden, Paulus skrev: I mitt tilfelle kjørte jeg nesten utelukkende på batteri. Ladet hjemme og på jobb hver dag i nesten 5 år. Tenker jeg kjørte på strøm minst 40000 km. av de 53000 km. i mitt eie. Vet ikke hva som er optimalt men saken er nok slik at det garantert blir problemer etter hvert, en bare vet ikke når... Jeg tok ikke sjansen mer i hvert fall og er sjeleglad for det. Ja at celler ryker kan man nok aldri gardere seg mot uansett, enten man lader mye eller lite. Men jeg tror nok likevel at menigmann med slike biler stort sett kjører rundt på tomt hybrid batteri og at det muligens er årsaken til at vi ser på mange celle havari. Jeg får være forsøkskanin på X5 45e og se hvor lenge det batteriet holder. Jeg prøver i det minste å behandle batteriet så pent som mulig og kjører sjeldent rundt med helt tomt batteri. Paulus og Marius2002 reagerte på dette 2
Ron Jeremy Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Ja at celler ryker kan man nok aldri gardere seg mot uansett, enten man lader mye eller lite. Men jeg tror nok likevel at menigmann med slike biler stort sett kjører rundt på tomt hybrid batteri og at det muligens er årsaken til at vi ser på mange celle havari. Jeg får være forsøkskanin på X5 45e og se hvor lenge det batteriet holder. Jeg prøver i det minste å behandle batteriet så pent som mulig og kjører sjeldent rundt med helt tomt batteri. Jeg mener å ha lest at BMW er kjent med problemet og at batteriet derfor ikke kan tømmes helt ut. Om det er for lite strøm til å faktisk kjøre med, vel det spørs jo på BSI og SW til batteriet. Men i andre enden av skalaen når batteriet er 100% fullt, så er det fremdeles en buffer på et par %. Dette for å gi batteriet et lenger liv og flere potensielle ladinger. Batteri med typisk lite buffer (og aggressivt laderegime) er typisk mobiler og små dingser som ikke har store krav til lange liv, slik en bil har det. Men det er vel kanskje slik at et lithiumbatteri som står i en hybrid, later til å leve et hardere liv enn det som står i elbilene? Litt usikker på om det er slik eller om jeg bommer her?!
Marius2002 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Ikke skriv slik da. Har nok å tenke på, om ikke bilen også skulle bli bekymring. Neida, Jeg er iallefall fornøyd med 30e. Den har blitt brukt til langkjøring før min tid og gått mye på ren bensin. Men jeg vet hvem som hadde den og de ladet hjemme når de kunne og var nøye på bilhold. Jeg lader hjemme og kjører omtrent kun på strøm, men prøver å fyre igang og kjøre varm bensinmotoren en gang i uken eller så. Jeg er enda usikker hvilken modus jeg skal dra campingvogn med. Men Sport Individual? Én uke til avreise. Uansett er jo 45e linjen en vil ha, rekkesekser og dobbelt så lang strømrekkevidde - i tillegg til alt annet åpenlyse oppgraderinger i form av premium/luksus om vi er på 5, 7 eller X5. Endret 1 time siden av Marius2002 Ron Jeremy reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå