Snagg30 Skrevet Februar 13, 2023 Share Skrevet Februar 13, 2023 5 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Det første som skal til er at du selger det urørte smykket av en E36 323i du har. Så finner du en original E36 Alpina B3 3,2 å kjøper den i stede. Da sparer du en klassiker samtidig som du investerer pengene dine i ekte vare som bare vil stå seg i verdi. Noe annet ville være en kjip og lite gjennomtenkt snarvei 😉 Var ikke det spørsmålet mitt var liffi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Februar 13, 2023 Share Skrevet Februar 13, 2023 Jeg skjønner ikke Alpina hypen….👀 hsd, HenrikSolberg, Weltzin og 2 andre reagerte på dette 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 13, 2023 Share Skrevet Februar 13, 2023 24 minutter siden, Snagg30 skrev: Var ikke det spørsmålet mitt var Nei, men det var svaret mitt 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 2 hours ago, Snagg30 said: Hva skal egentlig til for å få noe slikt godkjent i en E36 323i? spør mest av nysgjerrighet her, men har jo sett flere tråder og Finn annonser med ombygde biler med større motor en originalt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=259294830 På den her tror jeg at du kan "slippe unna" med å bytte understell og drivverk til 3.0 M3 (bremser, bærebruer, trolig girkasse, diff, etc.). Sier M3 3.0 fordi det blir både billigst og enklest å finne, sånn relativt sagt. Ombygging kan være prisgunstig, man kan ha lyst på et prosjekt eller bare å ha noe ingen andre har, men jeg tenker at for E36 vil det per dags dato være for de spesielt interesserte. Grunnen til det er at de har blitt såpass gamle at jeg ser for meg at det er litt verre å fa tak i gromdelene til en vettug pris. Bilen din er også ganske dyr i utgangspunktet og med en motor til 40k + alt det andre i tillegg så kan du fort havne på rundt 100k for å få alt på plass. Nå ser jeg at E36 M3-prisene er "all over the place", men du snuser da litt på det området der når du blir ferdig. Helt M3 blir det ikke og Alpina blir det ikke heller, så mtp. videre verdistigning er ikke det noen Joker. Motivasjonen må i så fall være enten å ha et prosjekt eller å lage noe litt unikt, har du tenkt å ha bilen i veldig mange år - kjør på! Jeg planla å bygge om min E36 fra 320i automat til 328i manuell i sin tid. Tror at jeg faktisk sendte inn søknad også. Ble ikke noe av pga. sammensatte grunner, men da fikk jeg ganske mye fra en donorbil, eller rettere sagt to, samt at det var en del likt mellom 320i og 328i. Å starte ut ifra kun en motor er som regel ikke helt gunstig, så her må man evt. ha litt mer slagplan før man legger den inn i handlekurven. fupsaker, Ron Jeremy, liffi og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 8 timer siden, E.C. skrev: På den her tror jeg at du kan "slippe unna" med å bytte understell og drivverk til 3.0 M3 (bremser, bærebruer, trolig girkasse, diff, etc.). Sier M3 3.0 fordi det blir både billigst og enklest å finne, sånn relativt sagt. Ombygging kan være prisgunstig, man kan ha lyst på et prosjekt eller bare å ha noe ingen andre har, men jeg tenker at for E36 vil det per dags dato være for de spesielt interesserte. Grunnen til det er at de har blitt såpass gamle at jeg ser for meg at det er litt verre å fa tak i gromdelene til en vettug pris. Bilen din er også ganske dyr i utgangspunktet og med en motor til 40k + alt det andre i tillegg så kan du fort havne på rundt 100k for å få alt på plass. Nå ser jeg at E36 M3-prisene er "all over the place", men du snuser da litt på det området der når du blir ferdig. Helt M3 blir det ikke og Alpina blir det ikke heller, så mtp. videre verdistigning er ikke det noen Joker. Motivasjonen må i så fall være enten å ha et prosjekt eller å lage noe litt unikt, har du tenkt å ha bilen i veldig mange år - kjør på! Jeg planla å bygge om min E36 fra 320i automat til 328i manuell i sin tid. Tror at jeg faktisk sendte inn søknad også. Ble ikke noe av pga. sammensatte grunner, men da fikk jeg ganske mye fra en donorbil, eller rettere sagt to, samt at det var en del likt mellom 320i og 328i. Å starte ut ifra kun en motor er som regel ikke helt gunstig, så her må man evt. ha litt mer slagplan før man legger den inn i handlekurven. Det var et presisert svar takk! Var nok aldri i tankene å gjøre dette her nei, det står seg bedre til på en kanskje litt billigere E36 i dårligere stand en min. Planen var og enda er å holde den helt original, men selvsagt er jeg noe nysgjerrig på hva noe slikt kommer på og ikke minst lovverket rundt det. 150hk nå til dags er ikke akkurat mye gamp å skryte av, i3s’n parkerer jo denne fupsaker og E.C. reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 323en har vel 170 på papiret og nærmere 190 i praksis, men skjønner hva du mener. Det fine med E36 er at 80 på svingete vei kan føles fort og da får man gode opplevelser, selv om "rundetiden" ikke nødvendigvis er mye å skryte av. Ron Jeremy og ///M-ini95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 1 minutt siden, E.C. skrev: 323en har vel 170 på papiret og nærmere 190 i praksis, men skjønner hva du mener. Det fine med E36 er at 80 på svingete vei kan føles fort og da får man gode opplevelser, selv om "rundetiden" ikke nødvendigvis er mye å skryte av. Det var jeg ikke klar over, muligens den vil føles litt friskere med ny eksos hele veien og? Det er en lett å leken bil, merkes veldig godt tyngdepunkt og vekt kontra feks en stor X3 M. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 Kan være det, samme eksos som 320i, vs 325 og 328 som har litt større. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 (endret) 32 minutes ago, Snagg30 said: Det var jeg ikke klar over, muligens den vil føles litt friskere med ny eksos hele veien og? Det er en lett å leken bil, merkes veldig godt tyngdepunkt og vekt kontra feks en stor X3 M. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=289288617 Slik som dette? Eller hele veien fram til motor? Endret Februar 14, 2023 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 Du må ha hele veien. 320/323 ender opp i ett rør rimelig kjapt, mens 325 og 328 har doble hele veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 (endret) 14 minutter siden, papertiger skrev: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=289288617 Slik som dette? Eller hele veien fram til motor? Hele veien Blir montert på når jeg henter ut bilen, ligger klart hjemme. Endret Februar 14, 2023 av Snagg30 fupsaker, E.C., papertiger og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 1 time siden, E.C. skrev: 323en har vel 170 på papiret og nærmere 190 i praksis, men skjønner hva du mener. Det fine med E36 er at 80 på svingete vei kan føles fort og da får man gode opplevelser, selv om "rundetiden" ikke nødvendigvis er mye å skryte av. Er det ikke sånn på disse da at om man monterer m50b25 innsug ,så blir de der som du sier ,altså 190 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 18 minutter siden, sveigis skrev: Er det ikke sånn på disse da at om man monterer m50b25 innsug ,så blir de der som du sier ,altså 190 ? Er vel en mellomting, på papiret ca 170, men på rulle, ca 180+. bytter man ut innsuget til 325/328i får man litt oppe de 180+ hestene igjen. Men dette er kanskje den mest harmoniske motoren som BMW har laget, 323i blir ingen racer. Men litt lyd og mer pust gjør bare godt. Snagg30, sveigis og fupsaker reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 (endret) 35 minutes ago, sveigis said: Er det ikke sånn på disse da at om man monterer m50b25 innsug ,så blir de der som du sier ,altså 190 ? Det er jo den evige internettdebatten om det er en myte eller ikke. Det er primært på M52B28 man etterlyser dette innsuget. M52B28 funker til 193hk og da tenker jeg at det bør holde for M52B25 (323i) også, som har samme innsug. Eksosen på 323 er derimot trangere, så det er mer naturlig å bytte den. Endret Februar 14, 2023 av E.C. feil ord sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Februar 14, 2023 Share Skrevet Februar 14, 2023 (endret) Dersom det krever e36 m3 3.0 understell så er jo det litt galskap å ikke bare montere en s50b30. Det er helt andre greier mtp respons og gromdeler fra fabrikk. Jeg tror også den blir tungsolgt dersom prisen skal tilsvare litt av byggekostnad, ettersom man da kommer opp i sikkert både ombygd og originale e36 m3 priser. Selv originale Alpina e36 til edruelige priser ligger svært lenge. Alpina har levert mye tøft i både e28 og e30 bl.a, men etter mitt syn i e36 formatet er det kun b8 4.6 som har litt x faktor ettersom resten rett og slett havner for langt bak M3. Både med tanke på en av bmw sine fineste S motorer ( s50), og alt det som skiller en M3 fra en vanlig e36 interiørmessig og understellsmessig. E36 M3 ser fort kjedelig ut ettersom den ikke har så store endringer i karroseriet, men jammen meg gjorde de jobben alle andre steder. Endret Februar 14, 2023 av hsd Ron Jeremy, HalvorK, E.C. og 1 annen reagerte på dette 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå