Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, hsd skrev:

Syns Alpina generelt er veldig i begge ender.  For min del er det kun bilene som tilbydde noe spesielt som man ikke fikk i M3 eller M5 o.l. E28 b7, e34 b10, eller artige biler som E36 B8 4.6 eller for den del E39 d10. Hadde lett betalt masse penger for en e34 biturbo hadde jeg vert e34 mann, men jeg hadde ikke betalt mer for en e36 b3 enn en 328i selv om jeg er e36 mann. m3n er rett og slett så mye bedre. Alpina kan være tøft, men det må være de som er litt ville i blikket, ikke 325 med en i mente til 80-90% av M pris.

Jeg er helt enig. En litt oppjassa 3.2l M52 i e39, e36 eller e46 parra med en slapp og treg automatkasse er svært lite å trakte etter, særlig til de prisene også! Og en Alpina skal da heller ikke ha automat er nå min mening så lenge alternativet også fantes i manuell. Alpina i E34 utførelse er tøft. Men alt etter det med unntak av E36 4.6, går jeg glatt forbi på ett hvert treff. De siste utgavene som tar utgangspunkt i M Sport derimot er langt mer interresante. Nå ser dem jo faktisk ålreite ut også. Altfor sedat å ta utganspunkt i std fangere mener nå jeg. Skal det være eksklusivt og noe litt annerledes må man legge ned litt mer innsats på eksteriøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen mange gjør er at man sammenlikner Alpina med M, og da har man mista poenget noe. Alpina handler ikke om sportslighet på samme måte som M biler. Her snakker vi forfinende og eksklusive utgaver av de normale BMW modellene. Dette er biler for feinschmeckere som ikke vil bli sett i samme kjøretøy som en og hver hallik eller gjengmedlem. Alle kan kjøpe en M bil, men Alpina er mer for de spesielt interesserte. Alpina handler om å tilby luksus og komfort kombinert med meget gode prestanda og fartsressurser. Derfor ble også Automat mer og mer vanlig i Alpina da man legger hovedtyngden på komfort.

Alpina har også i mange tilfeller levert modellene BMW og M avdelingen aldri kom med. Det være seg B3 Biturbo Touring med og uten xDrive. E30 B6 med ordentlig motor fremfor strikkmotor i M3. E36 med V8. E39 D10 som var verdens raskeste dieselbil i mange år. Samt i de senere år at de har levert høy-ytelses utgaver i Touring format. BMW slutta med 50d motoren i 2020, mens Alpina leverer den fortsatt i D5S samt at de også dytter den i X3. Alpina er en eksklusiv forlengelse av BMW sitt sortiment, ikke en direkte konkurrent til M avdelingen. 

Jeg velger Alpina fremfor M any day i uka, med noen få unntak. Med Alpina så kan man opprettholde komforten som er ønskelig i en hverdagsbil samtidig som man kjører ifra en hver M bil på Autobahn. Og det er jo på veien vi befinner oss 98% av tiden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bimmerfun1 skrev:

Føler Alpina er for den ekstra spesielle BMW entusiast tenker jeg. Når ble disse hypet opp? De har alltid være sære - og sære biler, har ofte sære eiere også.  

Har aldri hatt sansen for Alpina. I mine øyne er de kjedeligere enn kjedelig alle sammen. 

Men mangfold er konge, så hva en som ikke har lyst på slik bil, bør ikke tenke på å verdivurdere en :) For den E46n som er linket til der hadde jeg ikke hentet om jeg fikk den gratis engang 😅

 

Skulle hatt deg en tur i Alpina B8 4.6, den er langt fra kjedelig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hver sin smak. En må skille Alpina og M, og det er fullt forståelig at folk foretrekker M. Alpina har vært litt ulv i fåreklær og stikker seg ikke ut. Alpina skriver selv

ALPINA creates exclusive automobiles for a small circle of connoisseurs who appreciate the extraordinary and who know how to enjoy pleasure - cars for automotive gourmets.

Jeg liker Alpina, synes det er kult. Jeg er sær, setter pris på sære ting, men samtidig hadde jeg sikkert gått for en M-modell og satt pris på Alpina fra sidelinjen. Ingen vet jo hva Alpina er, med mindre man er bilkjenner, Alpina blender inn. :) Det er kult.

Forøvrig har de tyske merkene på en generell basis holdt tidløse design, og de har aldri stukket nesen fram. En E46 M3 ser bare ut som en vanlig sedan/coupe for de som ikke kjenner bilen og den triller forbi. Det er først når en gir på at det brutale komme fram. Det liker jeg. Nøytral helt til den ikke skal være det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars89 skrev:

Må ikke se på det som en bil.

Det er et arbeidsverktøy.

At de bruker i utgangspunktet fine biler handler om ønskede egenskaper ellers og ikke om luksus. 

Min transporter som er tømrerbil og Mye mer arbeidsverktøy enn den der ser ikke slik ut 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men hvem i allverden vil ha noe sånt som dette brukt? Kjørelengden og drivverket er greit nok, det virker å være solid. Men å kjøre rundt i en herpa hvit X5 sånn som denne kan jeg ikke skjønne at noen vil. 

Enig, jeg hadde ikke brukt 250000,- på denne, rett og slett fordi den faller gjennom på egentlig alle punkter, det er ikke en fullkommen vare eller arbeidsbil, den er så herjet at jeg ikke ville brukt den som familiebil heller, til det blir det for dyrt å fikse opp i alt som er herpet. Og som nevnt lenger oppe, jeg tipper og at det er en hundebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Alpina er en eksklusiv forlengelse av BMW sitt sortiment, ikke en direkte konkurrent til M avdelingen. 

Derfor kan ikke biler som yter langt under bmw sin egen modell prises likt som bmw sin egen toppmodell

 

der er alpina d5 (f10/11) et godt eksempel, den vil folk ha samme pris som 550d for men den yter som en 535d

teknisk så er den nesten urørt av alpina annet en manifold og litt kjøling, bakstilling er f01 760 med mulighet for drexler lsd som er veldig kult.

men den leverer ikke i nærheten av en m550d som den ofte prises likt som

 

alpina B5 derimot leverer skikkelig opptur iforhold til bmw sin egen modell, du får nemlig ikke noe tøffere i touring og den yter likt som m5.

 

så har man f30 d3 og b3, de er det solgt mange av i norge. Ikke uten grunn siden disse faktisk leverer noe unikt over bmw sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men hvem i allverden vil ha noe sånt som dette brukt? Kjørelengden og drivverket er greit nok, det virker å være solid. Men å kjøre rundt i en herpa hvit X5 sånn som denne kan jeg ikke skjønne at noen vil. 

Interiør kan du få hivd etter deg om man er på hugget, da er den plutslig veldig hel men du gar en bil du ikke trenger å være livredd for iforhold til bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke å tippe når det bokstavelig talt er to stk. hundebur i bagasjerommet ;)

Arbeidsbil trenger ikke å se ut som dritt, men det er fort forskjell på folk som bruker arbeidsverktøyet, samt om man eier det selv eller ikke. 

Alt selges til rett pris. Hadde den kostet 100k kunne jeg lett ha funnet på å kjøpe den som drittbil/vinterbil. Hadde vært digg å ha noe som kjlrer bra, men som man ikke bryr seg noe om kosmetisk. Kunne ha vaska dører med felgbørsta på selvvask. Etter å ha tatt felgene. 👹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...