Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Det blir i mine øyne tull, utstyret avgjør at det er premiumbil? Høres mer ut som du er opptatt av teknologi og utstyr, enn motor og det å faktisk kjøre bilen. Premiumbil for meg er overlegen kjøreegenskaper, noe bmw har alltid vore gode på, spesielt gamle modeller som E39, der utstyret og vekta er mye lavere enn på dagens modeller, E39 blir fortsatt premiumbil i mine øyne idag selv om utstyret kan minne om en ribba Kia iforhold til dagens 5er.

Når eg skal ut å kjøre er det morofaktoren i eventuell stor motor og egenskapene som er viktig, ikke hvorvidt den har Hud som eg kan sitte glane på under kjøring og unødvendig ekstra vekt på bilens høyeste punkt aka panoramatak. 

Men godt vi er forskjellige. 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Walkabout skrev:

Hvor godt utstyrt en bil er henger jo gjerne sammen med motorstørrelsen. Hadde dette vært en 520d hadde den ikke vært ribbet, men tror aldri jeg har sett en 540i som mangler så mye utstyr som dette.  HUD, ACC, adaptive lykter, komfortseter, utstrakt bruk av skinn og panoramatak er det man forventer å finne på alle motorsterke biler i premiumsegmentet. Er det en ribbet G31 generelt sett? Nei, bare under pari utstyrt. Er det en ribbet 540i? Ja. 

Skal man ikke ha "moderne ræl" som HUD, ACC, adaptive lykter og komfortseter kan man i mine øyne like gjerne kjøpe en Kia eller en 20 år gammel BMW. I mine øyne er det nettopp ekstrautstyret som gjør at en BMW skiller seg ut i mengden nå for tiden. Men godt det finnes kjøpere til de ribba utgavene også. 

Før en poster mener jeg det kan være lurt å la tanken om at vedkommende som kjøpte denne ny, trolig også hadde et budsjett som de aller fleste av oss har ved kjøp av bil. Mulig vedkommende vurderte en motorsterk og fullutstyrt 3-serie men hadde behov for plassen 5-serien gir og dermed måtte file på kravene. Å dømme bruktbiler ut i fra hva nybil-eier valgte av utstyr finner jeg underlig da en har null innsikt i vedkommende økonomi og prioriteringer. Alle «gadgets’ene» du nevner er overhodet ikke nødvendig på en bil men en ekstra «luksus». Hvordan du likevel kan kalle en BMW for en KIA fordi den bla. mangler ACC er helt absurd, spesielt på et BMW forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ta dere en bolle. Hvis dere mener at det er greit at en 540i har stoffseter og mangler vesentlig utstyr så er dere i en bitte liten minoritet. Like liten minoritet som dem som mener de klarer seg helt fint med utedass og uten innlagt vann. 

Jeg er ikke utstyrs freak, jeg mener at denne "skinndasj" klubben høres helt latterlige ut når de argumenterer for hvor flott og livsviktig dette er. Men en bil som en 540i skal ha komfortseter, disse vil holde deg mye bedre på plass en de kjipe sportssetene i stoff. ACC bør være obligatorisk på en bil i våre dager. Samme gjelder HUD og komfort acess. Dette er utstyr som er i kjernen på en premiumbil, så kan man begynne å diskutere om Adaptive LED, panorama og utvidet skinn er noe man klarer seg uten eller om dette også bør være på en sånn bil. Men da begynner man å komme inn på personlige referanser. Jeg synes det er merkelig at folk stiller seg uforstående til at det reageres utstyrsnivået på denne bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er helt greit at vi er en minoritet. Du må forstå at folk har forskjellige preferanser og budsjett for den del. Det at du mener den bør ha det og det utstyret betyr ikke at det er 'rett' for alle, dog er eg enig at man bør ha det for å få solgt lettere da nordmenn stortsett har litt utstyrfetisj. 

Forøvrig en ræva sammenligning å sammenligne utedass å innlagt vann med sport/komfortseter. Vi er forskjellige som sagt, må få lov til å synes det er greit, dine preferanser er ikke fasiten, selv om du kanskje tror det. Men dine preferanser er nok i absolutt overtall om man skulle hatt en spørreundersøkelse ja. Og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 90% av alle 530e i Norge har adaptive LED, HUD og skinnseter, og i tillegg koster halvparten av hva den 540ien koster, så kan man trygt si at den 540ien er ribbet for utstyr. Her prioriterte tydeligvis første eier motoreffekt over utstyr, den har jo til og med TUV godkjent tuning til 70k (for magre 20 hk ekstra🤦‍♂️). Hadde han droppet denne svindeltuningen kunne bilen vært nærmest fully loaded med de 70 lappene han kasta bort på de ekstra 20 hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er litt leit at man nærmest blir ledd av over hvor dårlig man er til å kjøpe bil når man kun har kjøpt en bmw med rekkesekser, sportsautomat og annet kjørerelatert utstyr/upgrades. 

Selvfølgelig skalerer premium med både størrelse på motor og antall koder på utstyrslista, men det bør da være rom for å kjøpe en ny og moderne bil med garanti for å nyte kjøreegenskapene, til tross for fravær av hva enkelte skal mene er "helt essensielt teknologi og utstyr". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette finner jeg faktisk utrolig latterlig, kan fint si meg enig i at bilen mangler noe utstyr til å være godt utstyrt men det hevder vel heller ikke selger? Stoff / Alcantara ser etter min mening ut langt bedre enn det «diamant-jåleriet» som nå om dagen er komfort seter, skinnet blir også blankt og rynkete med årene og samtidig er det også kaldt å sette seg i på kjølige dager, har skinn selv men ikke en nødvendighet. Når majoriteten av dere som sitter bak tastaturet her kjører bruktbil selv fatter jeg ikke hvordan det går an å dømme valgene til en nybilkjøper. Bør kanskje være litt glad for at dere kan kjøpe disse bilene til halv pris etter 3/4 år fra ny. HUD, ACC har jeg hatt på tidligere biler og er kjekt å ha, men det går ikke over rekkesekser. Liker fortsatt å kjøre bil og ikke bli kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skaper tydeligvis furore på et forum som er til for meningsutveksling å si at en bil er "sjeldent dårlig utstyrt" og høyt priset - om en bil som formodentlig er sjeldent dårlig utstyrt og høyt priset. 

Beklager at jeg ikke tok stilling til og satt meg inn i hvordan privatøkonomien var på kjøpstidspunktet for vedkommende som kjøpe denne bilen ny, før jeg postet den dypt inkriminerende posten min. 

Nok en god grunn til å bruke enda mindre tid her inne og heller gjøre noe annet fornuftig. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at vi fikk en bra meningsutveksling her jeg da. Alle var enige i at prisen var for høy. Noen mener at bilen er ribbet, andre mener at den hadde vært helt ok. At man selv ikke hadde kjøpt "noe sånt" nytt gjelder for alt mellom himmel og jord der man kan ha preferanser og er begrenset av budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig med @Walkabout i hans mening vedr. hvor dårlig utstyrt og høyt priset denne bilen er. Grunnen er at om en objektivt sett ser mengden på det tilgjengelige utstyret en kunne velge på en G31, så fremstår denne som svært lite utstyrt. Det betyr på sin side at den er flere hundre tusen rimeligere i innkjøp enn f.eks. Walkabout sin 540ix, som er utstyrt til taket, var da den var ny. Det betyr i mitt hode at denne skal være minst tilsvarende lavere priset på bruktmarkedet. Og det er her det skurrer for meg - for denne bilen er ikke priset til 350-400k, slik den burde vært, om en ser på andre 540ix der ute som har mye mer utstyr og som er priset i samme prisleie som denne. Da hadde det stått i stil, og en slik bil kunne jeg glatt selv vurdert - sett i lys av at prisen var så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Walkabout said:

Nok en god grunn til å bruke enda mindre tid her inne og heller gjøre noe annet fornuftig. 

 

Så bare fordi du ikke får 19 likes på hvert eneste innlegg du poster og hele 2 personer er uenige med kommentaren din, så skal du dra ned gardinene som ei kjerring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Werther skrev:

 

Så bare fordi du ikke får 19 likes på hvert eneste innlegg du poster og hele 2 personer er uenige med kommentaren din, så skal du dra ned gardinene som ei kjerring?

Så voksent kommentar 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...