Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg forstår tankegangen, men en må ikke glemme at demperne som sitter på en X5 uten luftfjæring er en EDC/VDC-demper som koster høvelig mye per demper de også. Differansen mellom dempere på en bil med og uten luftfjæring blir derfor ikke helt det store. Dessuten er 9/10 norske X5er levert med luftfjæring, slik at det vil være vesentlig enklere og billigere å få tak i brukte dempere om det skulle være ønskelig.

Antar at du ikke tok E70 30d med i den tankerekka? 😄

Min 2013-modell har helt vanlige dempere. Kostet ca kr 1500 stk. for Bilstein B4 bak.

Trenger vel strengt tatt ikke bytte, men det virket som om gasstrykket var borte (originaldemperne) da jeg byttet bakfjær i fjor. Så bestilte nye.

Så bakfjærene ryker (sikkert foran også en vakker dag). KYB kostet ca 900 kroner stykket, håper de holder de neste 100k km eller mere ☺️ 

Altså enkel og rimelig mekanikk uten noe elektronikk, pneumatikk eller hydraulikk å tenke på. Ikke så sofistikert, men greit å forholde seg til for oss hobbymekkere som stort sett kjører i norske 80/90-soner.

Skrevet (endret)
22 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Muligens den mest overprisa amerikaneren i Norge.

https://www.finn.no/mobility/item/394495210

Ja prisen i USA er vel rundt $200k. Altså NOK 2,8 mill inkl. mva. Hvis man får tak i en da, uten skyhøy mark-up fra forhandler.

Så er det jo bare å finne ut hva frakt og engangsavgifter osv. blir 😄

Mere supersportsbil for penga skal det godt gjøres å finne. Dette er jo prisklasse folkebil sammenlignet med de noe ekstreme superbilene der ute fra Bugatti, Koenigsegg, Aston Martin, MB-AMG osv. 

Endret av teerex
Skrevet
2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg forstår tankegangen, men en må ikke glemme at demperne som sitter på en X5 uten luftfjæring er en EDC/VDC-demper som koster høvelig mye per demper de også. Differansen mellom dempere på en bil med og uten luftfjæring blir derfor ikke helt det store. Dessuten er 9/10 norske X5er levert med luftfjæring, slik at det vil være vesentlig enklere og billigere å få tak i brukte dempere om det skulle være ønskelig.

Hele essensen for meg med en M50i er i alle fall å få en bil med luftfjæring (med de fordeler og ulemper dette innebærer). Hvis ikke tenker jeg differasen til en X5 M som uansett ikke har luftfjæring er minimal og et mer riktig valg. :) 

Har du kjørt x5 uten luftfjæring? Er det store forskjeller? Siden x5M er uten luftfjæring så tenker jeg at det tydeligvis er bedre kjøreegenskaper uten luft?

Skrevet

@teerex Den koster jo nesten like mye som en helt ny Ferrari SF90 med tilsvarende motoreffekt, riktignok hybrid, men folk flest er vel enige i at Ferrari er flere steg opp fra Corvette. I statene koster en SF90 tre ganger mer enn Corvetten, mens her i Norge koster Corvetten tre ganger mer enn i USA.😆 

Hvis man tenker utelukkende på verdi for penga i Norge er det tydelig hvem som stikker av med seieren. I USA er Corvetten derimot utrolig bra verdi for penga, for her snakker vi jo hyperbil territorium rent ytelsesmessig.

Skrevet (endret)

For å sette det litt på spisen, om en skal droppe luft pga potensielle problemer frem i tid, så bør ein vel ikkje kjøpe en "premium" suv i utgangspunktet, men heller kjøpe en enklare utstyrt modell. Det er jo en vesentlig komponent i bilens opplevelse og bruk.  I tillegg ser det jo veldig bra ut når bilen er senket ned på luftfjæringen.

Bilen er vel mest komfortabel på luft, men  mener dei sa i Mil etter Mil podkasten at grunnen til at det ikkje var luft på M-modellen var pga at det ikkje kunne være like sporty som en M-bil skal ha det.

Uten sammenligning forøvrig, men f.eks en top spec XC90 uten luft er tungsolgt, og blir erfaringsmessig solgt til en kunde som aldri har hatt luft før, så å kjøpe en fullspekket bil, men med en såpass vesentlig mangel vil nok gjere bilen mindre populær på bruktmarkedet og dertil høgare verditap over tid.

Endret av GtiGtr
Skrevet
1 time siden, teerex skrev:

Antar at du ikke tok E70 30d med i den tankerekka? 😄

Nei, her hadde jeg kun G05 i tankene. :) 

42 minutter siden, Skulebollen skrev:

Har du kjørt x5 uten luftfjæring? Er det store forskjeller? Siden x5M er uten luftfjæring så tenker jeg at det tydeligvis er bedre kjøreegenskaper uten luft?

Nei, ikke G05. Kjøreegenskapene er nok helt sikkert vurdert til å være hakket hvassere uten luftfjæring, men hvasse kjøreegenskaper er liksom ikke det jeg tenker mest på med en 2,5 tonn tung SUV. For min del er hangupsen i luft basert på at jeg kan gi bilen et tøft stuk til vanlig og heve den i de forholdene som krever økt bakkeklaring. Og så er det jo tullete kult å kunne senke bilen helt ned bak med et tastetrykk på bakluka for å lette innlastning. :) 

En X5 med luft, skjermbreddere og noen røslige hjul med riktig oppsett er liksom oppskriften på suksess.

Fossilutgavene har også mulighet for xOffroad-pakken som gir noen ekstra kjøremoduser, annen differensial og litt sånt tjafs. Sjeldent, men kult utstyr.

0a9d57bc-f482-4808-8453-a0e91adbf3a0

Skrevet
50 minutter siden, BrokeBoi skrev:

@teerex Den koster jo nesten like mye som en helt ny Ferrari SF90 med tilsvarende motoreffekt, riktignok hybrid, men folk flest er vel enige i at Ferrari er flere steg opp fra Corvette. I statene koster en SF90 tre ganger mer enn Corvetten, mens her i Norge koster Corvetten tre ganger mer enn i USA.😆 

Hvis man tenker utelukkende på verdi for penga i Norge er det tydelig hvem som stikker av med seieren. I USA er Corvetten derimot utrolig bra verdi for penga, for her snakker vi jo hyperbil territorium rent ytelsesmessig.

For min egen del hadde jeg nok tatt Corvetten uansett. Helt rå bil. Bortsett fra dette med trump da 😄 Hybrid... nei takk.

Men hva koster egentlig Corvetten på gata i Norge om man får tak i en til listepris (starter på $ 175k, altså knappe 2 mill i USA)?

Skrevet (endret)
58 minutter siden, GtiGtr skrev:

For å sette det litt på spisen, om en skal droppe luft pga potensielle problemer frem i tid, så bør ein vel ikkje kjøpe en "premium" suv i utgangspunktet, men heller kjøpe en enklare utstyrt modell. Det er jo en vesentlig komponent i bilens opplevelse og bruk.  I tillegg ser det jo veldig bra ut når bilen er senket ned på luftfjæringen.

Det går forsåvidt an å få både i pose og sekk når man kjøper premium suv (hvis man er heldig da). Og ikke må ha alt mulig av utstyr.

Jeg er ikke vant til (eller har lyst til) å bruke mer enn 12-15k i året på service, deler og reparasjoner på bil (forutsetter at jeg kan gjøre det aller meste selv). Kjører jo ikke så mye med den foreløpig. Etter 3 år har jeg nesten holdt meg innenfor den grensa i snitt, til tross for et altfor dyrt besøk hos Sulland i fjor for å bytte et lekk motorfeste. Blir ikke noe besøk der hvert år for å si det slik (bank i bordet) 😄 Dessuten innkjøp av dyr forsterket fremre mellomaksling, uten at det egentlig var nødvendig (men den varer nok evig).

En noe enklere utstyrt X5 istedenfor fullspekket gir litt bedre nattesøvn syns jeg. Bilen er sannelig komplisert nok uansett når det kommer til stykket. Nå skal jeg bytte EGR-ventilen og se om jeg får vekk noen feilkoder før EU-kontrollen i mars. Heldigvis er de fleste slitedeler overkommelig priset da. Men er vel best å delete EGR etterhvert ☺️

Endret av teerex
Skrevet
1 hour ago, teerex said:

For min egen del hadde jeg nok tatt Corvetten uansett. Helt rå bil. Bortsett fra dette med trump da 😄 Hybrid... nei takk.

Men hva koster egentlig Corvetten på gata i Norge om man får tak i en til listepris (starter på $ 175k, altså knappe 2 mill i USA)?

Regna meg fram til ca 3,6 mill på gata i Norge med en innkjøpspris på 2 mill, vesetlig mye lavere enn de 6,5 mill for den på Finn. Til 3,6 mill hadde jeg nok heller valgt en 812 med lav km.stand. Den er nok ikke like rask, men det er noe helt eget med V12.

Jeg er personlig veldig glad i amerikanske biler med V8ere, men prisene i Norge er bare en vits. I tillegg klarer amerikanerne aldri å naile interiøret på samme måte som europeerne, men det er mulig dette endrer seg nå mtp retningen de fleste europeerne går mot, både når det kommer til innvendig og utvendig design.

Skrevet

Tatt i betraktning det stedet jeg bor på, så hadde det nok heller blitt båtkjøp hvis jeg nå hadde 3-4 mill på bok 😄

Skrevet
6 timer siden, Skulebollen skrev:

Det har jeg, en G05 30d. Man merker at komforten i G05 med luft (kun kjørt min egen 45e, ikke ren fossil utgave) er noen hakk bedre. Særlig på dårlig veidekke, men når det er sagt så synes jeg ikke forskjellen er så stor som man skulle tro. Jeg synes f eks en Audi e-tron flyter bedre på luft enn G05. Når det kommer til det sportslige er det litt vanskelig å sammenlikne ettersom min 45e bærer med seg noen kilo ekstra, men det var vel en følelse der at bilen uten luft føltes litt fastere i fisken rundt svingene. Men igjen, den veier jo også noen tjukke passasjerer mindre.

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

En X5 med luft, skjermbreddere og noen røslige hjul med riktig oppsett er liksom oppskriften på suksess.

Fossilutgavene har også mulighet for xOffroad-pakken som gir noen ekstra kjøremoduser, annen differensial og litt sånt tjafs. Sjeldent, men kult utstyr.

Jeg bruker faktisk luftfjæringen litt aktivt, så det er absolutt ikke bare gimmik. Den funksjonen med å senke den via knappen på bakluka hender det kona bruker. Hu er ikke så høy og når tunge sekker med plantejord eller annet skal lastes så funker det. Eller når vi pakker bilen for langtur.

Jeg pleier å senke bilen til laveste nivå når jeg skal vaske den, slik at jeg kommer lettere til taket. Når vi i vinter var ute å testa litt i dypsnøen så kjørte jeg først i løypa med luftfjæringen på høyeste nivå slik at jeg kjørte opp spor for kameratene bak i E70 og F15. Bilen blir også merkbart mer stabil på Autobahn hvis man senker den ett hakk, særlig på strekninger som A9 syd for Bayreuth med litt kurver. Kan fint pushe på i 160-170 km/t her med litt senk, men med G30en kunne jeg likevel nærme meg 200 km/t på samme strekke så en X5 er og blir en X5 😅

Skrevet
11 timer siden, Saltkjelen skrev:

I mine øyne er det et stort minus at den mangler luftfjæring - ellers nydelig!

Ellers ble denne bilen solgt via nettbil med oljelekkasje (eller noe tilsvarende) på motor for noen få dager siden. Bilen har oversteget serviceintervallet knyttet til oljeskift, så det ville vært interessant å se hva og om selger har gjort noe her eller om de forsøker å gjøre en rask flipp med fortjeneste. Hvordan BMW stiller seg til eventuelle garantisaker knyttet til motor her er nok uvisst og noe som i aller høyeste grad burde undersøkes. 

Det er overraskende (og dels frustrerende når man selv er i jakten) å se at verditapet her har vært relativt beskjedent i BMW sammenheng. En nybilpris fra ca. 1,6 mill og litt ekstrautstyr på toppen gir et verditap på grovt avregnet på ca. kr. 600 000,- over en periode på nesten fem år. Til sammenligning tapte min tidligere F01 730d seg med ca. kr. 800 000,- på litt over ett år da den var ny.

Samme modell? :P 

G01 X4 M40i er en nyere generasjon enn F26 X4 M40i. Der G01 X3 M40i kom i 2017, gikk F26 X4 M40i ut av produksjon i 2018. Går utifra at BMW ikke brukte særlig med penger på ubetydelige endringer på en nisjemodell som var på tampen av levetiden sin.

Potato potato. 😅🙈 Jeg vet også at G01 og F26 ikke er samme modell, jeg tenkte årsmodell i så måte. 😜

Skrevet
22 minutter siden, Peak skrev:

Ganske rimelig ved første øyekast, slitasjen på setene og Statens Vegvesen sin historikk på km forteller en annen sak.
Gått 640 000 denne.

Gått over interiøret med olivenolje hvertfall.

https://www.finn.no/mobility/item/394579789?ci=1

Kun litt drosjekjørt 😄 Men hvorfor sette 100k km i annonsen da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...