Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
8 hours ago, HenrikSolberg said:

Mulig jeg banner i kirken nå, men jeg forstår ikke helt denne enorme fascinasjonen av alpina biler som folk har her inne 😐

Alle Alpinar er ikke automatisk legender, men de er sjeldne. Kun de som overgår eller matcher M versjonen som får legende status (hos meg*). Type E34 B10 og E38 B12 er gode eksempler. 

Alpina B5 Touring LCI er per dags dato min drømme bil, fordi M5 Touring ikke var en greie:
Alpina-B5-Touring-G31-facelift-2020.jpg

Pre LCI B5 har det "pålimte styling kittet" Alpina pleier å ha. Ser ut som noe som er ettermontert på en ribba base model, som jeg ikke alltid like fan av. Dette er grunn til offentlig henrettelse nå, men på de eldre så det bedre ut og det er min mening! 🤐
1935d39a4bedb51e.jpg  

Endret av Gustav C.
Skrevet

For meg så har alltid Alpina vært en fasinasjon, man tar i utgangspunktet allerede førsteklasses produkter også justerer man og fin tuner disse for å oppnå ytterligere perfeksjon. Også har du eksklusiviteten og det at dette er ett begrenset antall biler som er produsert av et lite selskap som har spesialisert seg på akkurat det dem driver med. Det er ikke for uten grunn at det faktisk er BMW som har kommet til Alpina for å få hjelp enkelte ganger. M har liksom ett annet fokus hos meg, det er noe helt annet enn Alpina igjen. Jeg hadde nok tatt en Alpina fremfor en M bil i veldig mange tilfeller, men det gjenspeiler seg mer i min personlighet. En B5S og dens hovedegenskaper er mer "meg" enn en M5 og dens fokus områder. 

Men viktigst av alt er at man kan like begge deler, det behøver ikke å være det ene eller det andre :) 

Skrevet
34 minutes ago, Fredrik 90 said:

Men viktigst av alt er at man kan like begge deler, det behøver ikke å være det ene eller det andre :) 

Nemlig og dette er nettopp poenget. Alpina og BMW konkurrerer ikke, men utfyller hverandre og slik har det alltid vært samt vært en betingelse for Alpina's eksistens. I Alpina's emblem/logo ser vi en Weber forgasser og en veivaksel. Dette illustrerer hvordan man tradisjonelt trimmet motorer (altså før overlading ble mer vanlig) og ikke minst hvordan Alpina's grunnlegger Burkard Bovensiepen trimmet M10 (M115) motoren til å yte som han ville. Alpina slo seg opp på å selge et trimmesett til Neue Klasse 1500 modellen. For mange ble modellen med trimmesettet slik den burde ha vært fra BMW og dette mente BMW også og innledet et samarbeide med Bovensiepen som har vart helt frem til i dag.

Alpina's fokus har imidlertid vært litt forskjellig opp gjennom tidene i takt med at BMW også har endret seg. Grunnleggende har Alpina aldri utfordret M-modellene direkte, men de har hatt modeller som har vært signifikant hurtigere. Fokuset har imidlertid allitd vært litt annerledes enn M-modellene som vi allerede har vært inne på. De utfyller hverandre og jeg tenker at nettopp dette er grunnen til at BMW har overtatt Alpina (ikke ulikt som Mercedes-Benz gjorde med AMG).

Skrevet

For min del startet Alpina-interessen før M-bilene ble en ting, og det dreide seg kun om "stor motor i liten bil". Den Alpina'en som startet dette er fremdeles (40 år senere) svært høyt oppe på drømmebillista mi.

Den så slik ut:

1984_bmw_alpina-b6-2.8l_Legends-6-94808.

Senere har jeg skjønt mer av historien og filosofien bak Alpina og også prøvd å formidle litt om det både her ( Litt historie om Alpina - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum ) og andre steder.

I likhet med @Fredrik 90 så ville nok jeg også tatt en Alpina fremfor en M bil i de aller fleste tilfeller, men jeg liker også det aller meste fra M GmbH.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   3 medlemmer

• Opprett ny...