Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

En stor del av "hatet" mot SMG er jo nesten for en posør greie å regne. Fordi "ekte bilentusiaster verdsetter manuell", så da må liksom SMG være dårlig for å bevise "hvilken fremragende bilentusiast" man er. 

Finnes det feil på eks pumper? ja da. Men akkurat som alle "turbohavariene" som ikke var turbohavari ved dieselens inntog så er nok kompetanse på de som feilsøker vesentlig her. Jeg sier ikke at def pumpe ikke er vanlig, men heller at prosessen med å komme dit oppleves som fortvilet og trøblete for brukeren.

Ellers så tror jeg nok hovedårsaken til manuell som alternativ i usa er for å minke faren for en eller annen sinnsyk class action sak. Forbrukere står veldig sterkt i slike saker i USA. Det er ikke selve SMG kassa man er redd for, men at de skal spise opp clutcher med launch control. Du ser det samme på enkelte andre BMW modeller at amerkianerne får en litt kjedeligere og tryggere variant enn det vi får i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, TRF skrev:

En stor del av "hatet" mot SMG er jo nesten for en posør greie å regne. Fordi "ekte bilentusiaster verdsetter manuell", så da må liksom SMG være dårlig for å bevise "hvilken fremragende bilentusiast" man er.

Jepp, en del av "hatet" har nok med mangelen på en clutchpedal å gjøre. DCT (og alle andre girtyper som ikke er tradisjonell manuell kasse) får og en del "hat" nettopp på grunn av det.

Men ellers går det mye i at de liksom er full i problemer og eventuelt ikke girer "bra" nok for enkelte.

Jeg har i grunn fått inntrykk av at SMG (i hvertfall i E46 M3) kan være ganske bra med f.eks CSL software. :) Har dog aldri prøvd en så jeg kan ikke uttale meg hverken ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

En stor del av "hatet" mot SMG er jo nesten for en posør greie å regne. Fordi "ekte bilentusiaster verdsetter manuell", så da må liksom SMG være dårlig for å bevise "hvilken fremragende bilentusiast" man er. 

Finnes det feil på eks pumper? ja da. Men akkurat som alle "turbohavariene" som ikke var turbohavari ved dieselens inntog så er nok kompetanse på de som feilsøker vesentlig her. Jeg sier ikke at def pumpe ikke er vanlig, men heller at prosessen med å komme dit oppleves som fortvilet og trøblete for brukeren.

Ellers så tror jeg nok hovedårsaken til manuell som alternativ i usa er for å minke faren for en eller annen sinnsyk class action sak. Forbrukere står veldig sterkt i slike saker i USA. Det er ikke selve SMG kassa man er redd for, men at de skal spise opp clutcher med launch control. Du ser det samme på enkelte andre BMW modeller at amerkianerne får en litt kjedeligere og tryggere variant enn det vi får i europa.

Kunne gjerne hatt en M3/M5 med SMG. Gjerne en som var nylig overhalt mtp. Pumpe og klutsjer..

Har prøvd e46 M3 med SMG som var i strøken teknisk stand, meget kul kjøreopplevelse! 

Har også prøvd en E60 545i med SMG, dette var ikke noe å lengte etter for å si det mildt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Ellers så tror jeg nok hovedårsaken til manuell som alternativ i usa er for å minke faren for en eller annen sinnsyk class action sak. Forbrukere står veldig sterkt i slike saker i USA. Det er ikke selve SMG kassa man er redd for, men at de skal spise opp clutcher med launch control. Du ser det samme på enkelte andre BMW modeller at amerkianerne får en litt kjedeligere og tryggere variant enn det vi får i europa.

Dette er sikkert også riktig, men jeg tror også at mye handler om å skille seg litt ut i mengden av etterhvert ganske mange bilmodeller med mye effekt (spesielt i USA). BMW i USA markedsfører bilene i større grad som ekstra sportslige biler med slagord som f.eks "Built for white-knuckle thrills" - altså ekstraordinære kjøremaskiner på den klassiske måten (les: man får ikke hvite knoker av å kjøre på highwayen).

I USA forstås dette i en bestemt kontekst når det gjelder BMW og går helt tilbake til E10 "02" modellen som etablerte BMW som bilen for kjøreentusiaster. Altså ikke nødvendigvis kraftigst og hurtigst, men klart blandt de mest mosomme å kjøre for bilentusiaster.

I dag skiller f.eks ikke M-modellene seg spesielt ut i relasjon til effekt og akselerasjonsverdier. Mange kraftige biler inkl. amerikanske biler har også ganske bra kjøreegenskaper. Dette var definitivt ikke tilfellet på 70 og 80-tallet og her fant BMW en nisje i markedet som relativt små og kraftige sedaner med glimrende kjøreegenskaper. Bilene var europeiske og hadde derfor manuelt gir - noe som var og stadig er ganske spesielt i USA. BMW trekker derfor veksler på historien og bruker den aktivt i markedsføringen av bilene i dag. Dette gjør at BMW skiler seg litt ekstra ut og bygger opp imaget som ekstraordinære kjøremaskiner på den klassiske "europeiske" måten... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Kunne gjerne hatt en M3/M5 med SMG. Gjerne en som var nylig overhalt mtp. Pumpe og klutsjer..

Har prøvd e46 M3 med SMG som var i strøken teknisk stand, meget kul kjøreopplevelse! 

Har også prøvd en E60 545i med SMG, dette var ikke noe å lengte etter for å si det mildt..

Støttes, begge deler ;)

Det er fordi de "vanlige" bilene med "SMG" egentlig er noe som heter "SSG". Dette kom på e46 (325i og 330i), og het først SSG. Etterhvert så tror jeg markedsavdelinga ikke greide å motstå fristelsen for litt mersalg ved å assosiere dette systemet med "SMG" (SMG 2 og 3 vel å merke).

Det er dog teknisk to helt forskjellige systemer. "SSG" systemet er magneti marelli, og tilsvarende det du finner i 360 med F1 giring (om ikke jeg husker helt feil). Det er ZF kasser som er bygd om med dette systemet. "SMG" er utviklet internt av BMW, og er elektronisk (drivlinje) betydelig mer omfattende (også getrag kasse og BMW/siemens styring). Motorstyringa er helt sentral og den gjør "alt arbeidet". SMG styringa "styrer" bare selve kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Dette er sikkert også riktig, men jeg tror også at mye handler om å skille seg litt ut i mengden av etterhvert ganske mange bilmodeller med mye effekt (spesielt i USA). BMW i USA markedsfører bilene i større grad som ekstra sportslige biler med slagord som f.eks "Built for white-knuckle thrills" - altså ekstraordinære kjøremaskiner på den klassiske måten (les: man får ikke hvite knoker av å kjøre på highwayen).

I USA forstås dette i en bestemt kontekst når det gjelder BMW og går helt tilbake til E10 "02" modellen som etablerte BMW som bilen for kjøreentusiaster. Altså ikke nødvendigvis kraftigst og hurtigst, men klart blandt de mest mosomme å kjøre for bilentusiaster.

I dag skiller f.eks ikke M-modellene seg spesielt ut i relasjon til effekt og akselerasjonsverdier. Mange kraftige biler inkl. amerikanske biler har også ganske bra kjøreegenskaper. Dette var definitivt ikke tilfellet på 70 og 80-tallet og her fant BMW en nisje i markedet som relativt små og kraftige sedaner med glimrende kjøreegenskaper. Bilene var europeiske og hadde derfor manuelt gir - noe som var og stadig er ganske spesielt i USA. BMW trekker derfor veksler på historien og bruker den aktivt i markedsføringen av bilene i dag. Dette gjør at BMW skiler seg litt ekstra ut og bygger opp imaget som ekstraordinære kjøremaskiner på den klassiske "europeiske" måten... :)

Jeg tviler ikke på at dette kan være noe av motivasjonen. Men problemet er at de historisk (senere) har gitt det amerikanske markedet produkter som nettopp gjør motsatt av det du sier her. S52 er et godt eksempel, automatgir i US e36 m3 er et annet. Andre bremser for å minske risisko for problemer et tredje. Betydelig redusert launch control på US e46 m3 SMG et fjerde. Tidvis fravær av reelt M-sport atlernativ etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TRF skrev:

Jeg tviler ikke på at dette kan være noe av motivasjonen. Men problemet er at de historisk (senere) har gitt det amerikanske markedet produkter som nettopp gjør motsatt av det du sier her. S52 er et godt eksempel, automatgir i US e36 m3 er et annet. Andre bremser for å minske risisko for problemer et tredje. Betydelig redusert launch control på US e46 m3 SMG et fjerde. Tidvis fravær av reelt M-sport atlernativ etc.

Absolutt og nettopp denne litt brokete historien tror jeg også er årsaken til at BMW de senere årene har mer renskåret deres profil i USA. I dag er det liten tvil om hva slags image BMW ønsker å bygge opp vis a vis temmelig mange konkurrerende bilmerker/modeller. Sportslighet står i fokus, men på en mer klassisk måte enn tidligere - for ikke å si "europeisk" måte. For oss er dette litt merkelig, men sett fra USA gir dette helt klart mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Amistad skrev:

Ser e30 blir lagt ut på Finn til både 200 og 250k pg virker som de som selger får minst 150k til 175k ved salg. 
 

så ser jeg på denne, og her har de til og med senket prisen men ingen napp. Noe jeg ikke ser her ? 
 

https://www.finn.no/129462721

 

kunne så gjerne tenkt meg en e30 uten å betale skjorten ...

Her har du to stk du slipper betale skjorten. Disse er billige sammenlignet med her i landet.
 

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_320_e30_m_tech_ii_svensksald_lagmil/88757268

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_318_e30_i_convertible_113hk_cab_skinn/88930613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amistad skrev:

Utseende så var denne skikkelig fin. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173880347

Kjenner jeg blir lettere oppgitt av at de skriver 199.999km i feltene til finn.no, mens bilen i realiteten har gått noe lenger. Ikke at det er stor forskjell mellom de, men det gir likevel inntrykk av at 1) butikken er useriøs 2) har lett for å holde tilbake opplysninger og 3) har lett for å pynte på sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodharry svartsotede lykter (av en eller annen grunn liker den forhandleren der å gjøre det på veldig mye av bilene sine ser jeg) og voldsomt jalla klistremerke i bakruten hjelper heller ikke på den der. Og hva er greia med omtrent svarte bilder? Ser null detaljer.. Se bildene av iDrive, ser jo omtrent ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...