Gå til innhold

Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

On 3/30/2024 at 11:21 PM, norbakken said:

Godt jobba, blir vel nesten for fin til å ha «rat look»? 😜

Tja, hvis man ser litt nærmere på detaljer og i solys. Så vil man se klarlakk slipp, bort rusta sensorer (ok, juks er bak fangeren) osv...

IMG_9454-COLLAGE.thumb.jpg.9b00d56b3ee87f80f85b225250b3ce07.jpg

21 hours ago, e7040d said:

Kjekt å følge! Forsett gjerne med updates!

Takk! Kommer nok til å prøve å holde tråden oppdatert... er forsatt flere ting som må skje disse bilene. Men nå er ihvertfall Hellrat V2 kjørbar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update! Da var årets første autoslalom trening gjennomført.  Kjente det var en "stor" dag for meg å endelig komme igang med sesongen igjen. Kriblet skikkelig i "blyfoten" min :headbang:

Var selvsagt spent på hvordan Hellrat V2'en skulle fungere, hadde jo bare gjort alle modsene/seutp basert på erfaring med Z3 med større motor.  Ikke dermed sagt at samme setup fungerer på en 4'er med liten annen balanse.

Har hatt litt problemer med M44'er at den "svettet" litt kjølevæske når var varm, trodde jeg hadde kurert det ved å låne radiator lokket fra M Coupen.  Så måtte følge litt med på dette på treningen.

IMG_9496.thumb.jpg.6237853043de3a2cfbf234ac6b598673.jpg

Men kom da fram til treningen uten problemer og kompis/treningsleder var selvsagt framme. Han har kjøpt seg en BMW E46 pussywagon godkjent ombygd til M3 :-D  Liker å tro at jeg har påvirket ham litt.... Den er ikke helt ferdig fikset til hans høye standarder, men den var klar nok til en liten shakedown test!

IMG_9515.thumb.jpg.e0141bee07c9439d046831d2faf0bab1.jpg

Jeg stilte med vanlig sommerdekk, da de "nye" felgene med Yohohama A052 dekkene ikke var ferdig lagt om ennå. Men passet bra og få testet den med gate oppsett, samt at det er ganske morsomt å pushe på standard dekk med lite grep. 

Man sklir litt ut her og der som dere ser på dette bildet :-D Bomma totalt på den svingen der....

434563235_7541943905826898_592729219223789690_n.thumb.jpg.7abd587b7a9ccf7f87e465df34f5a902.jpg

Ble en ganske morsom dag med ganske bra med kjøring, tror jeg fikk lagt ned 25-30 runder i både egen bil og andres biler.  Test kjørte også en Z3 1.9 til en autoslalom kamerat.  Dette er en litt morsom bil,  som er resultatet av en far og sønn som startet med autoslalom i BMW 1 serie.  Som om en aller annen grunn ble påvirket av M Coupen til å kjøpe sin egen Z3 1.9 som løpsbil. De endte opp med å hente den i Nederland. Jeg har fått lov til å være med å gi dem litt tips og forslag underveis i prosjektet fra sidelinjen.  (de har byttet alt av foringer til powerflex, montert på KW v2 understell, overhalt clucth osv) 

Så var med stor spenning at jeg fikk prøve den på treningen og se hvordan bilen hadde blitt. Og "fy faen" så bra en OEM Z3 1.9 med fersk understell som er fast og fin fungerer.  Den var rett og slett rå å kjøre.  Dette blir en vinner bil i standard klassen tror jeg.  Jeg kjørte ca. 0.5s tregere med den enn min egen bil, som er identisk satt opp men litt mer slitent understell.

1444081915_IMG_9571(1).thumb.jpg.21b1878789d51c6d38d4c1595b1e9b40.jpg

Liten video fra raskeste runde, som dere ser så er det ikke akkurat M Coupe fart på denne bilen. Men morsom å kjøre og man må kjøre litt andre linjer.  Må bare jobbe litt med powershiftene mine...  Men klarte å holde ganske bra følge med vesentlig grommere supersport og clubsport biler på tid. (M Coupe går i Supersport klassen).

Så var dette med kjølevæska da, ser at den "svetter" litt kjøle væske fra vannpumpa (som skal være byttet) når det er trykk i systemet, samt at radiator lokket også slipper ut litt.  Men bilen går ikke varm heldigvis, men bestilte ny vannpumpe + pakninger samme kveld når jeg kom hjem. Bytter dette og sjekker systemet, da jeg ikke er så keen på ha en bil som lekker.  Slikt bør være i orden....

Bremsene var litt slappe synes jeg, det har jo blitt satt på større OEM bremser på denne. Noe som er fint for banekjøring med flere runder, men til autoslalom var de litt slappe. Men får se om jeg nedgraderer til OEM bremser igjen, mener jeg har dette liggende på lagret mitt. Men mulig bremseklosser fikser biffen!

Trenger også sårt å få byttet ut bakre foringer på bærearmene foran (powerflex er bestilt), går fint å kjøre. Men merker at de "gir" seg litt når jeg trykker på i svingene, blir litt ullen og uklar følelse.

Men ellers så fungerte bilen veldig greit, digg å se at lignende oppsett som M Coupen fungerte fint. Og klarer man å opprettholde turtallet på M44'ern så gir den deg litt å jobbe med når man trenger det på banen.  Rett og slett artig å kjøre med.

Så blir å stille i Clubsport klassen med denne bilen på R dekk, selv om det egentlig er en Standard klasse bil hvis man ser på vekt/effekt forhold. Men denne har jo fått litt mods opp igjennom årene, så blir feil å stille i en Standard klasse (selv om modsene den har er mest for kjørbarhet enn effekt). Blir gøy å se om man kan henge med i en høyere klasse i under motorisert bil.

Ellers så ramler det inn litt deler til M Coupe'n, nå kom diff lokket fra Dorman. En E36 M3 lokk, som skal være forsterket på "ørene", som vist nok er en svakhet på OEM lokkene.

IMG_9500.thumb.jpg.681eea1148912f35e9f7e2a224f12965.jpgIMG_9503.thumb.jpg.d3303eb65aacfe304607ec7039b01131.jpg

Men venter forsatt på nytt impuls hjul til diffen og powerflex foringer fra GS, samt jeg har noen dialoger ang. sveisingen på gang.

Også må jeg slutte å være på finn.no, ble et nytt impulse kjøp av to Recaro Pole Positions. Har allerede to fine i M Coupen. Men disse var veeeldig rimelige og grei stand.  Tenker å fikse/vaske dem litt også kan de havne i neste prosjekt bil og temporært i Hellrat V2 så lenge jeg må kjøre løp med den.

IMG_9480.thumb.jpg.829e040b8f06183078e98546def0e784.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Sesongstart i Hellrat V2'ern :-D
On 4/5/2024 at 12:30 PM, Gnusmas123 said:

Ikkje dumt med det nye diff lokket! 😁

Mitt knakk, "øyre" traff selvfølgelig bilen bak. Som var ein E34 m5 3.8..... 😑

Whoops.... Du hadde dual feste på den diffen som knakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skjer ting i ZedBua...

GS var kjappe med å sende varene denne gangen (bestilte onsdagskveld og mottok på fredag...), så både vannpumpe + pakning til termostaten kom før helgen.  

Ble til at jeg tok en tusletur i garasjen og tok et "kjapt" byte av vannpumpa og pakningen på termostaten.

IMG_9610.thumb.jpg.8f3d4b1b1c85ea1aaed239697b3a9de8.jpg

Hadde glemt hvor grisete en slik jobb er :stupid: Så søla litt her og der... Men fikk alt ganske greit ut, oppdaget at det hadde vært gjort tettnig med sånn sealer....   Skjønte hvorfor når jeg kjente på pakningen til termostaten, den var knallhard og har nok ikke tettet mye alene under trykk.

IMG_9611.thumb.jpg.85f915d7d76eeb74398ee9cbea207e12.jpg

Fikk også bekreftet at vannpumpa har blitt byttet på et tidspunkt (siden den har metall impeller) og så ut som at den har lekket igjennom O-ringen som var bra misfarget av avleiringer. Men byttet like greit hele pumpa, siden jeg hadde ny. Samt at disse kan vel i teorien lekke igjennom senter også, når lagre og tettninger blir slitne der?

IMG_9618.thumb.jpg.d11f82e2eacf687aa88706377b0d9a25.jpg

Fikk smukket alt sammen igjen etter litt rengjøring, satt bilen med fronten opp på løfte bukken. Slik at det skulle bli lettere å lufte etter påfyll av radiatoren.  Gikk egentlig veldig greit å lufte og få den stabil i temperatur. Tok litt lite bilder av dette dessverre.

IMG_9612.thumb.jpg.7ec9dd8444b48661c1ecb8216b7d40fa.jpg

Men noen fordeler (les ulemper) å jobbe litt motorrommet) for da oppdager man et par ting som kanskje ikke er så greit. F.eks at en luft slange hadde hoppet av...

IMG_9613.thumb.jpg.c2eb2ac42d35f2b4add11b85cf768174.jpg

Og at belgen er klart for utskiftning, limet har løsnet helt (limt av en tidligere eier)

IMG_9609.thumb.jpg.70916324117c6091eeaa3cb5a3510d24.jpg

Så blir ikke helt ferdig med den med første, men fikk fikset alt med litt teip og slange klemme. Så bilen er brukbar igjen og klar for test tur for å se om jeg har kurert kjølevæske lekasjen.

Har også paralellt puslet litt med de Recaro PP stolene jeg kjøpte.  De var rimelig skitne og stinket litt, samt at på den ene (førerstolen) så hadde limet løsnet på deler av trekket.

Så ble til at jeg plukket alt fra hverandre og vasket putetrekk i vaskemaskinen :whistle:  Og tok begge stolene ned på kjellerbadet som brukes til bikkjevask osv..  Og skrubbet og dusjet stolene med grønnsåpe og zalo...

IMG_9591.thumb.jpg.ff4287e02d59d92994396248a670e835.jpg

Slik så bøtta ut etter en runde på en av stolene, og en god del skitt rant i sluken. 

IMG_9580.thumb.jpg.216b274dc826269580e28a2369e7e5ba.jpg

De ble skikkelig dynket og skrubbet til de var gjennomvåte. (ville ikke ta av hovedtrekket, siden det er limt ved hullene og det limet satt bra)

IMG_9599.thumb.jpg.b4d08c75fca62985738349f57c8f3048.jpg

Men skotørkeren måtte fram igjen for å få tørket ting skikkelig!

IMG_9601.thumb.jpg.ba32c336fab3422e0bd2b0619d4e2dac.jpg

Mens puter og skumgummi fikk ligge på tørkestativet og god gjøre seg!

IMG_9602.thumb.jpg.d54fbe2350cdd94a10adf77d975a43de.jpg

Selv etter all den skrubbingen, dynkingen, spyling så satt forsatt litt sånn "gammel mans svette eim" igjen her og der. Så da ble løsningen å prøve X-it som jeg har hørt positive ting om, sprayet både på skumgummi og trekkene. Ble litt overrasket over fort det funka og hvor bra det funka.  Den siste lille eimen forsvant, så denne kan anbefales som. (Får se om lukta kommer tilbake)

IMG_9604.thumb.jpg.627cd69c4d18055c4882f9f1f63e65e7.jpg

Det hele ble avslutet med litt sying av riftene som fantes her og der, med påfølgende liming av løst trekk. Før alt ble montert sammen igjen.

Ikke så lett å lage et bra før og etter bildet, men lover dere stolene er mye renere både ved å kjenne på stoffet og visuelt, samt at lukten er borte.  Neste steg blir å montere dem i Hellrat V2'en.

stoler.thumb.png.f75a30de1affc96a7a5a195ab76be828.png

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Vannpumpe bytte og stoler klare
On 4/5/2024 at 10:09 AM, fxslin said:

Ellers så ramler det inn litt deler til M Coupe'n, nå kom diff lokket fra Dorman. En E36 M3 lokk, som skal være forsterket på "ørene", som vist nok er en svakhet på OEM lokkene.

IMG_9500.thumb.jpg.681eea1148912f35e9f7e2a224f12965.jpgIMG_9503.thumb.jpg.d3303eb65aacfe304607ec7039b01131.jpg

Men venter forsatt på nytt impuls hjul til diffen og powerflex foringer fra GS, samt jeg har noen dialoger ang. sveisingen på gang.

 

Hvor kjøpte du Randy Forbes RK og Dorman difflokk? Regner med at dette er et problem som dukker opp på de fleste biler etter hvert, så man kan vel skaffe seg de nødvendige delene først som sist. Håper vi får en oppfølger med mye bilder når du begynner sveisearbeidet👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2024 den 22.30, fxslin skrev:

Whoops.... Du hadde dual feste på den diffen som knakk?

Ikkje dual feste, nei :) Originalt er vell kun med enkelt feste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2024 at 1:20 PM, Rune M2-touring said:

Hvor kjøpte du Randy Forbes RK og Dorman difflokk? Regner med at dette er et problem som dukker opp på de fleste biler etter hvert, så man kan vel skaffe seg de nødvendige delene først som sist. Håper vi får en oppfølger med mye bilder når du begynner sveisearbeidet👍

Jeg kjøpte direkte via ham på mail.  (Kan PM'e deg konkakt infoen hvis du vil) Dorman diff lokket fant jeg på amazon her :https://www.amazon.com/dp/B07KL92NN2?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

Altså det Rear subframe kittet er veldig dyrt og tenker at du hvis du ikke kjører bilen din hardt og mye av det. Så funker det nok å holde et øye med sveisepunktene og evt sveise opp på nytt når de popper.  Jeg tenker litt at jeg kommer til å ha denne bilen en stund (sagt det før ;-D) og jeg bruker den ganske hardt på bane og autoslalom så jeg koster litt på den.

 

On 4/9/2024 at 7:19 PM, Gnusmas123 said:

Ikkje dual feste, nei :) Originalt er vell kun med enkelt feste? 

Jepp, var ikke helt sikker på hvilken bil du kjørte da. Kjip opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fortsett litt med updates da...

Avsluttet forrige post med at jeg hadde byttet vannpumpe og pakningen på termostaten. Vel første skikkelige test tur med litt varm motor og opparbeidet trykk avslørte endelig hvor det lakk (eller om det var siste bit som forsatt lakk vites ikke).

Viste seg at det var en mikroskopisk sprekk i termostat hus som piplet litt kjølevæske når motoren ble kjørt skikkelig. Sett i ettertid så burde kanskje den ha vært byttet først, men alle tidligere tegn pekte imot vannpumpa.... (mulig begge lakk da).  

IMG_9625.thumb.jpg.4f354dacec2f2342a0eab18ac8a43004.jpg

Så ny termostat hus ble bestilt på GS i håp om at den skulle ankomme før neste trening, noe den gjorde (ankom tirsdags ettermiddag og treningen var på onsdag). Så den ble byttet kjapt ut uten full tømming av kjølesystemet og systemet luftet kjapp. 

IMG_9631.thumb.jpg.fd5c07029f3d03ef1041de6bcfa9ef31.jpg

Luft belgen på innsuget var også dårlig og blitt limt av en tidligere eier,  noe som ikke holdt lenge med den typen kjøring som jeg bedriver med på treningene. Så dette ble også bestilt sammen med termostat huset. 

Belgen som satt på var fryktelig dårlig...

IMG_9632-COLLAGE.thumb.jpg.0d787888152458b11cb98e34e7efdd8b.jpg

Ny vs gammel.

IMG_9636.thumb.jpg.21c197298bdd677cf8832277c02cdad8.jpg

Inne og alt klart til treningen neste dag....

IMG_9637.thumb.jpg.2344ba5eee516e0574c868192969ab8c.jpg

Men ikke helt, ville også ha inn Recaro PP stolene også. Så fikk skrudd stolen på fører siden og justert slik jeg liker. Justering gikk fort, siden jeg bare kopierte mest mulig fra M Coupen ved siden av som har de samme stolene inne.

2013767918_IMG_9622(2).thumb.jpg.a5124f7a7a186c415af1676144d11a19.jpg

Rakk også få få OZ hjula fra M Coupen med A052'erne, sånn da var bilen klar for trening.

IMG_9624.thumb.jpg.30a4e827063ca47cc043fb90e47bf512.jpg

Så var dagen kommet for trening.  Det mest spennende var hvordan ville kjølesystemet holde seg igjennom flere økter og hvordan fungerer en 1.9 med super grippy A052'er på autoslalom.

Det vell for å oppsummere det hele treningen: Fantastisk!  Bilen fungerte utmerket både med dekk, forbedret sitte posisjon uten å bli kastet rundt og et kjølesystem som holdt tett :-D  Ble mange runder på meg og Hellrat V2'ern. Eneste problemet var en luft slange som stadig vekk datt av den nye luftbelgen, men denne ble teipet fast. Og ny må bestilles.... mer KR ut på denne bilen :-D

Noen bilder tatt av @hagenisse 

PIX_3411-COLLAGE.thumb.jpg.9626f184b77920a4a6add4d4235120ae.jpg

@hagenisse Som i løpet av vinteren har gått fra Orange MX5 til Gul Westfield. Men som alle engelske biler, så hadde han også problemer. Og det morsomme (les kjipe), var at han hadde fått en sprekk i termostat huset han også :-D  Litt kjipt for hadde vært gøy å se den på banen og hatt han med til første løp!

IMG_9640.thumb.jpg.c36ae52beec0d5a12fd2d333a6369877.jpg

Jeg fikk også testet en kompis sin nye leketøy, en godkjent ombygd m3 E46 family wagon med S54B32 i. Som for anledningen hadde lånt et sett med OZ felger med noen gamle A052'er på.

Utrolig artig bygg og fungerte utmerket rent motormessig, bilen føltes ikke stor eller lang i det hele tatt. (Selv om jeg ser potte sur ut når jeg kjører) Men mangler litt TLC på understell osv. Men han kameraten min er en petimeter så dette blir en veldig bra bil når han er ferdig! 

PIX_4322.thumb.jpg.da1a2b9bd1164c0157c2fdec97f83cd1.jpg

 

Med andre det var en utrolig artig onsdags trening hvor både sjåfør og bil koste seg i fin været.  Følte nå egentlig at bilen fungerte bra nok og var klar til det første løpet 13 April (TDS Motorshow autoslalom).

Men var et par små ting igjen på lista mi, første var å inn passasjer stolen også.

IMG_9723.thumb.JPG.8b7a3e274f61bbffa9c003560a284db9.JPG

Andre som måtte inn var en liten gummiforing imellom gasspedalen og gasswaieren, som ble lirket fort på plass. (lite bilder av dette dessverre).

Så måtte bilen selvsagt shines opp litt før det først løpet...

1506703031_IMG_9652(1).thumb.jpg.2893441bc0fcbb0df8bf3c4717eb502a.jpg

Før man går helt amok og  slenger på de ulike arrangør/sponsor merker.  Samt at jeg tok med en bunke tøffe klistremerker med nerde humor fra jobben og plasserte dem strategisk rundt på bilen for å avlede all oppmerksomhet fra lakken. Samt skremme motstanderne litt... :-D

386110372_IMG_9653(1).thumb.jpg.9b83505752fc741ab7ac2830053fa6d8.jpg

Så var det bare å ta seg en velfortjent fridag (fredag), eneste jeg skulle gjøre var å fylle bensin og pakke alt som trengs for en løps dag (verktøy osv).  Så tok det rolig og hang litt med dama osv... for å komme hjem sent på ettermiddagen for å oppdage at noe var rart med gasspedalen plutselig etter byttet av den gummiforingen, pedalen var litt sticky og treg.  Så endte opp med smøre opp alt sammen både selve waieren (så godt lar seg gjøre ) og selv gummi foringen.  Ble noe bedre, men var ikke helt 100% sikker. Så pakket med ned i utstyrs boksen min egen løsning, så jeg kunne bytte foringen nede på løpet hvis nødvendig.

Ble tidlig opp kl 6 den lørdagen for å kjøre fra Ski til Tvedestrand med løps start kl 12 og innsjekk fra 09:30.  Kom heldigvis fram uten problemer og bilen gikk som den skulle.

Jeg hadde meldt bilen opp i Clubsport klassen som er en mellomklasse for sportsbiler (+ noen relger for vekt effekt, type dekk og tidligere NM plasseringer).  Selv om Z3 1.9 strengt havner i klassen under pga vekt effekt forhold (8.39kg) så har jeg på R dekk. Og dermed blir den automatisk plassert i Clubsport klassen, imot en del grommere biler.   M Coupen min havner f.eks automatisk i Supersport klassen (tidligere kl 2), som er den klassen jeg vanlig hvis kjører i. 

IMG_9721.thumb.JPG.2577151c06939d3adf902e8d462c7d29.JPG

Var veldig hyggelig å møte kamerater og konkurrenter etter en lang vinter, selv om alle ikke var tilstede.  Samme hvert år det, alltid en del som ikke har fått bilene klare til første løp :-D Inkludert meg selv, derfor jeg kjører den røde nå 😇

Selve løpet kan vi si var en stor suksess, ble positivt overrasket over at løypa passet Hellrat V2'ern så bra og det viste seg at jeg ledet klassen min etter første runde :-D Så ble spennende og ganske nervepirrende 2 runde hvor jeg gjorde et par skikkelig bommerter (horn i panna), men beholdt ledelsen. Men siste runden fikk jeg til det igjen og kjørte 1 sekund raskere enn konkurrentene og kunne hente hjem min første P1 plassering i autoslalom.  Og ekstra morsomt var at det jeg hadde nest raskest tid for dagen kun slått av P1 vinneren i Supersport klassen (Westfield). 

IMG_9712.thumb.jpg.492887ca14039fa80329a1094c68f517.jpg

Så ble en utrolig fin sesong start på meg, selv med "feil" bil. Men var godt å se at alle timene i Påsken og uken etter jeg har jobbet med denne for å få den klar så jeg kunne delta på løpene som M Coupen går glipp av betalte seg.  Jeg har jo i praksis bare kopiert setupen fra M Coupen og håpet at dette skulle fungere på en lettere bil med mindre motor.  Men jeg blir stadig imponert over M44B19 motoren, når man lærer seg hvordan utnytte den best mulig.  Men tror dessverre ikke at det vil holde i de neste løpene når de raskere banene kommer som favoriserer de motorsterke bilene i Clubsport klassen, men vi skal prøve så lenge M Coupen er på sykepermisjon. 

Video fra min raskeste runde, som rent teknisk ikke er så bra. Men det holdt heldigvis:

Status på M Coupe er at nå har alle delene kommet, siste del var impulse giveren til den nye speed sensoren på diffen.  Så nå blir det å få ryddet garasjen klar til operasjon subframe repair.  Blir til at jeg gjør mesteparten av jobben selv og så kommer sveiseren en dag for sveise det som må sveises.  Ble rett og slett for dyrt å sette det bort til verksted for meg, samt at jeg faktisk kan tenke meg å gjøre det selv.  Så vil ta litt tid, men jeg har heldigvis Hellrat V2'ern til å kose meg med på både på vei og treninger/løp med.  Spesielt nå som den har blitt så fin å kjøre.

IMG_9724.thumb.JPG.c1ecfad73bbfc3705e082b1b4ea82a63.JPG

Ble en litt rar og lang post, men den reflektere virkelig kaoset jeg har hatt med å få en bil kjørbar slik at jeg kunne delta på treninger og først løp.  Blitt mange sene timer i garasjen, hvor selv de minste tingene tar tid.   

Håper dere får noe ut av denne posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2
  • 4 weeks later...

For fylle opp med litt nytt her....

Etter forrige løp, så var det par småting jeg ville gjøre på Hellrat V2'ern før jeg begynner på M Coupen. Samt at jeg ville være klar til treninger og løp med den.

Første punkt på lista var å få inn bakre bærearms foringer, da de som satt på var ferdige.  Dette har man gjort et par ganger nå, så var egentlig en grei liten jobb å få dem inn.

IMG_9783.thumb.jpg.e4ece7a9aef826042427433f936a7daa.jpg

Så var det å få lagt om til årets dekk konkurranse dekk, der ble vi litt overrasket når vi så hvor mye bredere de nye var enn de gamle. Enda merke, type og  målene var helt like både på dekk oblaten og dekksiden (245/40/17).  Så vi ble litt perplekse og jeg begynte å stresse litt med om de ville passe på bilene også...  Men heldigvis så trakk de seg mye inn når de ble lagt på felg og passet bilen helt fint. Men så veldig rart ut på verkstedet, aldri sett så stor forskjell på løse dekk og lagt på dekk i samme dim.

IMG_9799.thumb.jpg.8a5f47c1272a9d5b21799b945838a6ee.jpg

Deretter ble trening både KNA Varna og Basserudåsen gjennomført (Kongsberg). Hvor bilen fungerte som den skulle, ikke super rask. Men holdt godt følge med de litt raskere bilene. (Bilde fra Basserudåsen)

IMG_9887.thumb.jpg.3b771c08cd271d9ae2fab02da7953cd6.jpg

Så var det klart litt til Rattmesten 2024  på Rud (Bærum), hvor vi deltok i Clubsport klassen som før.

IMG_9903.thumb.jpg.09691996d0389e6b55c2d6385c955f9a.jpg

Men så begynte det å skje ting, på min første runde så gassa jeg på litt som vanlig.  Og det var en humpete løype, så jeg smalt inn i en dekkstabel (eller rettere sagt kjørte på en dekk som lå litt ut), så et dekk smalt inn i døra mi og knuste sidespeilet og lagde en liten bulk i et panel. Men er man i løp så er man i løp, så jeg tenker jeg fullfører runden. Kom da til en kombo med et litt "hopp" og en liten "dump" rett etter hverandre, så skjedde det noe... for inn i vendingen etter dette. Så fikk jeg faen ikke gira bilen ned til 1 gir, traff liksom ikke noe annet en fri.... men var litt igjen å kjøre så fikk fomla den i andre gir og avsluttet slik at jeg kom i mål. Men var mye lyder og bilen hadde det ikke bra...

Så løpet mitt der og da var over..... For når jeg parkerte så ble det åpenbart at noe var alvorlig feil.  Kjapt inspeksjon på stedet viste at et motor feste hadde røket tvers av og motoren sto ca. 4 cm framover.

IMG_9917.thumb.jpg.bb9edc18a269bef15756d48e3764e194.jpg

Så ble litt styr med ordne transport hjem og finne ut hva jeg skulle gjøre videre.... løpet var ikke over det gjenstod fortsatt 2 runder.

IMG_9905.thumb.jpg.6ed1ba8ee44736eaef79f5d200b00ed8.jpg

Fikk da tilbud om å låne en standard klasse bil, maken til min med vanlig gatehjul.  Så fikk jeg pratet med løpsledelsen og deltakerne som ga grønt lys for at jeg kunne stille med denne lånte bilen. Men da "starter" jeg løpet på nytt med annen bilen, men og får da bare de 2 siste rundene som tellende runder. Mao ingen rom for feil. Tenkte at nå hadde jeg ikke noe å tape og kjørte bare ut for å delta og ha det gøy. 

Bilde av meg og bilen i en vending, jeg fikk være gjestefører på. 

IMG_9923.thumb.JPG.41b409fe6c3a3726bdedfd2d8a59be08.JPG

Men jaggu meg gikk det ganske fort i en ryddig Z3 som er identisk satt som min, bare med andre dekk. Så klarte å kjøre meg inn til en P2 i Clubsport klassen med lånt bil og fikk reddet dagen for meg selv  (og ikke rote til sammendraget i Østlandscupen, som løpet er tellende i).

IMG_9912.thumb.jpg.27bfd23e989a3de090b36e42d820f1dc.jpg

Ble så kjørt hjem av en kamerat og dette sto å ventet på meg.... Må nesten gi Viking skryt for å være super kule og bare kjøre bilen rett hjem til meg og dumpa den til og med foran riktig port.  Han Viking karen var veldig pragmatisk og skikkelig JA menneske, sånt liker jeg! 

IMG_9913.thumb.jpg.77e07ae2bcfd73f064c4765fb3b114ce.jpg

Klarte ikke helt å la være å få den på bukken sammen kveld for å få en kjapp oversikt, neste løp er jo allerede nå til søndag...

Så fikk den opp på bukken og begynte å se på problemene, slik at jeg fikk en oversikt over skadene.

IMG_9972.thumb.jpg.9f35ff4f77445427e58610e091d61fc7.jpg

Etter å krabbet rundt i en time både oppå, inne og under bilen så var listen følgende:

- Begge motor fester røket tvers av og hele motoren sto ca. 4 cm framover. Noe som forklarer hvorfor jeg ikke klarte å gire til 1 gir, da gir stangen stoppet i tunnelen....

- En girkasse festet røket tvers av på midten og den hang såvidt på den siste girkasse festet.

- Servo hjulet hadde blitt trøkket inn i festet til servo olje beholderen og frest av seg et spor

- Reima hadde også blitt barbert et spor.

- Knust side speil og et par småbulker i dør og sidepanel etter det flyvende dekket....

Men så at jeg har vært sykt heldig, for ingenting annet var ødelagt og det var heller ingen lekasjer. Så en plan ble lagt og deler bestilt samme kveld.  Samt at jeg har mye deler på lager, så tenkte at dette er reddbart. M Coupen får bare vente enn så lenge. Og det var en fridag denne uken, så tidsmessig skulle det gå.

Bilde med et intakt girfeste og det andre røket.

IMG_9920.thumb.jpg.8286017ebd42660a7130c8deb0c3f582.jpg

Barbert servo hjul og reim

IMG_9947.thumb.jpg.195d09f20ab04969cd74c766e90ef1bc.jpg

Motor feste på bærtur

IMG_9930.thumb.jpg.15c2a577e20308d657a4c5f845f3bb67.jpg

Bilde av motor som står for langt fram... Men illustrerer også hvor heldig jeg var, vifta var forsatt hel og sto bare pent inne i dekslet.

IMG_9934.thumb.jpg.442fec058d29379fd05dac1496e21f2f.jpg

Så fikk dratt inn til GS og hentet de bestilte delene. Gikk for GS Performance motorfester og tilsvarende girkasse fester.  Hentet også med meg en ny reim og bestilte et brukt servo hjul. Var ikke 100% sikker på at jeg hadde en liggende og dette var spenningsmomentet mitt. For uten erstatnings servo hjul er ikke bilen kjørbar og GS hadde bare et på lager i utlandet et sted...

Men var det bare å brette opp armene og jobbe. Tenkte først å jekke forsiktig opp motoren og dytte den bakover igjen. Men den ville ikke inn på plass, noe stoppet den.  Nærmere inspeksjon viste at mellom akslen var dratt ut og ville ikke skli tilbake igjen. Så da måtte eksoen av for å komme til mellom akslingen.  Men var egentlig fint å få akslingen ut og inspisert lagret + smøre den litt opp igjen. Så heldigvis fin ut.

IMG_9953.thumb.jpg.7bb9df9931207af50e7102c8eb4e448a.jpg

På ettermiddag nr 2 med jobbing, som en kamerat for å hjelpe til. Lettere å buksere en motor og justere til når man er to. Selv om han har noen uortodokse metoder av og til så funker det.

IMG_9942.thumb.jpg.a2480ede8247a4c738054727f64332a7.jpg

Etter litt plunder og dobbelt sjekking så fikk vi de nye festene inn 

IMG_9945.thumb.jpg.294b5c39fe3aabd2a8713f9892676a77.jpg

Samt de nye girkasse festene

IMG_9954.thumb.jpg.6240cf916bb9a8883e2ecd780b0f3d2d.jpg

Så nå var ihvertfall ting på plass der de skulle være. Var dog forsatt spent på test oppstart og håpet at alt hørtes riktig ut.  Den startet på første og svivet helt normalt..... ingen rare ulyder, eneste forskjellen var egentlig bare mer vibrasjon pga de stivere motorfestene.

Men jeg fikk også en leksjon av kameraten min og lærte noe nytt om OEM BMW motorfester.  For jeg oppdaget at det rant noe greier ut av de gamle festene og jeg fikk en grundig leksjon om at de er fylt med noe form for hydraulikk olje o.l og at hvis lakk så var de ferdige. Og da fikk jeg en liten støkk, for jeg hadde sett at de av og til var litt "våte", men jeg trodde alltid at det var vask av bilen.... hadde sjekket dem før hver trening og løp, med skru trekker metoden... Så dette kunne vært unngått med litt kompetanse, hadde selvsagt bytte dem asap hvis jeg viste/forsto dette.

Gamle festene og restene av dem...

IMG_9952.thumb.jpg.f66e59f6c2f0c92163bee404bca2424f.jpg

På dag 3 så var planen min å få ferdig bilen, men alt avhengig av at jeg hadde et servohjul liggende på lagret mitt. Etter en times leting, så dukket endelig denne opp :-D Komplett servo med tank og hjul...

IMG_9955.thumb.jpg.4699c2f4d0f5792a2eb3996bd5ad0fa8.jpg

"Nytt" til venstre og den barberte til Høyre, ser tydelig her hvor mye som har blitt frest av festet den gikk inn til.

IMG_9966.thumb.jpg.53c38cf5dbe87e48f73b4095d267519a.jpg

Etter et par timers jobbing så var både mellom aksel, eksos, nytt servo hjul og reima plassert på igjen.

Juksa lit med å slå opp i manualen for å være helt sikker på føringen av reima, begynte å bli sent og jeg "køla" litt for meg selv.

IMG_9969.thumb.jpg.5f5e854ee272bf8183f66e258305c0e7.jpg

Avsluttet det hele med montere resten (vifter, deksler, nytt side speil osv).  Og fikk tatt meg en test tur og kjenne litt på om bilen var seg selv igjen.  Alt kjentes normalt ut, bortsett fra de stive motorfestene kan jeg si meg engang hører ikke hjemme på en bil som kun skal gå på gata. For det var markant økning av vibrasjon både på tomgang og under kjøring, men på denne er det greit da den brukes primært til motorsport.

Så sent på kvelden kunne jeg sende den snappen til autoslalom miljøet igjen :-D

IMG_9975.thumb.JPG.ee217a93c10f7894cffb16c404e2ec5a.JPG

Så var jeg heldig og en bekjent hadde tid til å hjelpe meg 4hjulskontroll på fridagen sin. Så han åpnet verkstedet han jobber i og vi fikk tatt en kontroll og dobbelt sjekket alt. Så jeg skulle bli klar til løpet nå på søndag.

IMG_9977.thumb.jpg.1516bade62eee90ba06fee157336040f.jpg

Oppdaget også da at lyset mitt på passasjer siden hadde tatt kvelden og sikringen røket. Viste seg at pæra hadde løsnet og havnet på en stilling at den smeltet festet. Og etterhvert kortsluttet kretsen, heldigvis så gjorde sikringen jobben sin.

Igjen var det kjekt med delelagret mitt, så fant fram en lampe og fikk byttet pære festet. Jeg hadde også fått med rikelig med ekstra sikringer og ekstra pærer fra verkstedet.

IMG_9981.thumb.jpg.c70d0344282a062c4dd2444c3c4f475e.jpg

Så nå hadde jeg lys igjen, tok også dobbelt sjekket alle lysene rundt om bilen. 

1144180537_IMG_9984(2).thumb.jpg.dd09253838aaf343d5c68450ec151804.jpg

Fikk tatt meg en 2 timers tur med bilen i går og den fungerte utmerket. Bortsett fra den veldig uvante vibreringen.... kjenner jeg angrer litt på de festene, men vi får se hvordan det fungerer på banen.

Så i dag ble det hele avsluttet med at jeg gikk over alle boltene jeg hadde skrudd på og dobbelt sjekket at alt satt som det skulle etter gårdagens lengre test tur. Rundet det av med å gi bilen en liten lykte puss med Colgate Sensation White, bare for å løfte inntrykket litt (var tom for skikkelig lykte polering).

IMG_0002.thumb.jpg.817382a40e1657e1240d3326a1d56f31.jpg

Så nå håper jeg og tror bilen er klar for løp på søndag på Basserudåsen, som forsåvidt er en bane jeg aldri har fått til. Skulle gjerne hatt en trening med den først for å kjenne på balansen i bilen nå med de nye motorfestene og fått sjekket at bilen fungerer som den skal.  Krysser fingra for at det ikke er noen andre skader som jeg ikke har oppdaget eller noen senskader.

Så det var min uke.... vært kun jobbing på dagtid og skruing av bil.... Gøy med motorsport :whistle::-D

Og M Coupen? Vel planen var jo å begynne på den denne uken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Gøy med motorsport....

Kjekt med oppdateringer!  Skal bytte motorfester på min bil (996) der "alle" anbefaler "RS" motorfester, men kjenner eg er skeptisk til meir vibrasjoner i en bil som skal gå på veien, og blei ikkje mindre bekymra etter det du skriver her :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salte min hatt ,skal si du kjører 😩😅

Men dette er hel endel av gamet når du holder på med dette .

En annen ting disse kan du jo utenat ,så regnet med at du brukte ikke lang tid på dette 😊

Bra den er oppe og går igjen Nils 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, GtiGtr said:

Kjekt med oppdateringer!  Skal bytte motorfester på min bil (996) der "alle" anbefaler "RS" motorfester, men kjenner eg er skeptisk til meir vibrasjoner i en bil som skal gå på veien, og blei ikkje mindre bekymra etter det du skriver her :D 

Tror jeg ville ha prøve kjørt en bil med slike fester. Aner ikke noe disse RS festene. De jeg fikk fra GS er solide poly fester (tror jeg).

12 hours ago, sveigis said:

Salte min hatt ,skal si du kjører 😩😅

Men dette er hel endel av gamet når du holder på med dette .

En annen ting disse kan du jo utenat ,så regnet med at du brukte ikke lang tid på dette 😊

Bra den er oppe og går igjen Nils 😊

ehm takk! Tror jeg 🤣

ja dette er en del av gamet! Bare irritert på meg selv at jeg ikke oppdaget/catchet dette før og kunne ha ordnet det preventivt. Har nå snart fikset/bytter alt på denne bilen. Håper jeg 🤣😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raceday!  Så var dagen kommet etter en uke med fikling/banning/fiksing og delebytting for å få Hellrat V2 løpsklar.

Dagen ble startet med tidlig opp på søndag for å rekke være på Basserudåsen (Kongsberg gokartbane) til 9:30. Var fint vær og lite trafikk, og med ferdig pakket bil fra kvelden før. Så ble en fin og rolig morgen, bortsett fra en liten Politi kontroll i Drammen som ville sjekke om jeg hadde drukket noe godt i det siste.  Noe som jeg egentlig synes er OK at de utfører, og han Politi mannen syntes bilen var fin :-D (mente sikkert bare å være hyggelig, men vi snakker om Hellrat V2 :lol: )

Var veldig spent på om bilen fungere som den skulle og hvordan det ville være å kjøre med stivere motorfester.  Synes egentlig at vibreringen hadde roet seg noe på vei til banen, men mulig at jeg har blitt vant til det eller om slik "setter" seg litt kanskje? 

Uansett så ble det en knall dag i dag, men kjempefint vær. Kanskje litt for varmt etter en slik lang vinter.   Var 47 startende biler i dag, med mange gode fører i alle klasser.   KNA Drammen som arrangerer Zik-Zakken hadde gjort en kjempe jobb både i forkant av løpet og avviklingen sto til topp karakter. 

Dagens største glede av at han ene fører av Z3'en jeg fikk låne forrige helg når min havarerte. Som bare er 18 år og forsatt "Rookie" tok andre plassen i standard klassen med Z3 deres :-D  Ikke så langt bak regjerende Norgesmester, så dette lover godt for framtiden.  Tror disse unge førerne kommer til å bli jækla gode :-D 

Mens Hellrat V2 klarte jaggu meg å bite fra seg i Clubsport klassen i mot en del gromme biler, endte til slutt opp på P2 etter et nervepirrende tidels oppgjør fra P2 til P4 ( P1 var rett overlegen i dag, med 1s raskere runder enn resten av oss).

Jeg ga alt i siste omgangen for å prøve å ta tiden til lederen av løpet, men den stakkars lille M44B19 motoren hadde rett og slett ikke mer å gi....   Kom i mål på identisk tid som omgang 2, men så sa speaker at jeg hadde fått riv og jeg datt ned til P3.  Men så kom kontra meldingen senere når "kontroll runden" etter løpet var ferdig, viste seg at siden vi kjører 2 biler omgangen så var et riv feil notert på meg. Så jeg rykket opp igjen til P2, så meget fornøyd med det i en motorsterk klasse :-D

To Z3 på pallen i hver sin klasse :-D  18åringen fikk også pokal som beste Rookie for dagen! Skimter forresten P1 i min klasse til høyre der.

IMG_0009.thumb.jpg.d2519f67d05d5002c0f2f431e297a5ed.jpg

Noen bilder av Hellrat V2'ern i action, bilene er tatt av @hagenisse

972358720_PIX_9823(1).thumb.jpg.9280b97faefc1cfa2a93b79cef90e03a.jpgPIX_9803.thumb.jpg.77f4e972e54fe0d0b22689d15df3286a.jpg

Kan egentlig ikke klage så mye på bilen, den fungerer som den skal og tror kanskje jeg merket at den var litt mer stabil med de nye motorfestene og girkasse festene.  Eneste jeg har utsette på er at jeg ikke har helt fått bakpotte på riktig igjen, så er en bitteliten eksos lekasje som jeg må fikse. Også må jeg få tatt en runde til på hjulstillingen, rattet er ikke helt rett og noe er litt off feelingen når man kjører på banen.

Uansett nå skal det bli godt med et par dagers pause fra garasjen. Selvom jeg har veldig mye som må gjøres på begge bilene, M Coupen må jo bli reparert og det helst i god tid før NM, så jeg rekker et par shake downs med den. Og Hellrat V2 trenger litt TLC her og der.

Min raskeste runde i dag:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...