CrZyWiz Skrevet August 4, 2016 Skrevet August 4, 2016 17 timer siden, stig. skrev: neivel?, nå er jeg spent, forklar. Bare å titte på dataene oppgitt fra BMW du.
stig. Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 7 timer siden, CrZyWiz skrev: Bare å titte på dataene oppgitt fra BMW du. Hva de sier å hva som er realitet er jo ikke nødvendigvis det samme. Folk har jo i aller høyeste grad en tendens til og få "man" biler til og gå billigere en "aut".
CrZyWiz Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 3 timer siden, stig. skrev: Hva de sier å hva som er realitet er jo ikke nødvendigvis det samme. Folk har jo i aller høyeste grad en tendens til og få "man" biler til og gå billigere en "aut". Nei, for all del overprøv de som han skikkelig kompetanse og utstyr til å faktisk måle dette. Hva folk har slags vaner er totalt urelevant i den sammenhengen. Peak reagerte på dette 1
stig. Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 1 minutt siden, CrZyWiz skrev: Nei, for all del overprøv de som han skikkelig kompetanse og utstyr til å faktisk måle dette. Hva folk har slags vaner er totalt urelevant i den sammenhengen. ja for er det en ting vi har lært siste tiden så er det jo å stole blindt på målingene til bilprodusentene.... Åssen vaner folk har er jo relevant når man faktisk skal kjøpe en bil. tror du kan spørre omtrent hvem som helst , om man ville kjøre økonomisk, hvis man fikk valget mellom aut og man, så tror jeg virkelig de aller fleste hadde valgt man.
[space] Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 Er ikke det noe som henger igjen fra "gamledager"?
Bækkmann Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 På eldre biler er det vel ingen tvil om at manuell er mest drivstoffvennlig, men på nyere biler har jeg selv ingen anelse
Hpi Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 Dagens automatkasser er veldig ofte i lockup, bl.a har alle gir lockup og 1.gir er i lockup fra stillestående. 8-trinns kasser har også bedre mulighet til å alltid ligge på motorens optimale turtall. Gamle automatkasser slurte veldig mye og hadde gjerne 5 gir. De var bare i lockup på høye gir i høye hastigheter så det gir nok endel drivstoff bort i sluring som man slapp på manuelle kasser.
E.H.D Skrevet August 5, 2016 Skrevet August 5, 2016 1 time siden, stig. skrev: ja for er det en ting vi har lært siste tiden så er det jo å stole blindt på målingene til bilprodusentene.... Åssen vaner folk har er jo relevant når man faktisk skal kjøpe en bil. tror du kan spørre omtrent hvem som helst , om man ville kjøre økonomisk, hvis man fikk valget mellom aut og man, så tror jeg virkelig de aller fleste hadde valgt man. Nei, har ikke noen tro på at en nyere BMW med man kjøres billigere enn en med 8 trinns aut. For min egen del så går den mye større og tyngre F10 520d med aut billigere enn min gamle E90 320d med man.
Otis Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 Synes ikke det er så mye tidforsinkelse verken på min egen 6 trinn i E61 eller i en 8 trinn E70 jeg testet her om dagen. Men når sant skal sies så var 8 trinns automaten et meget hyggelig bekjentskap! Den girte helt perfekt hele tiden! Og den girte helt umerkelig hele tiden, og ikke bare i 3-4-5-6 som min gamle 6 trinn gjør. Så jeg fikk meget lyst på en 8 trinn automat.
bergeee Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 Med mindre du trenger den clutchen for å kaste bilen sidelengs kan jeg aldri skjønne hvorfor noen vil ha manuell. Vi lever i 2016, blir for dumt å sitte å rive i en stang for å kunne kjøre bil. Walkabout reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 Dummeste jeg har hørt Slavearbeider'n reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 (endret) 1 time siden, bergeee skrev: Med mindre du trenger den clutchen for å kaste bilen sidelengs kan jeg aldri skjønne hvorfor noen vil ha manuell. Vi lever i 2016, blir for dumt å sitte å rive i en stang for å kunne kjøre bil. Der er jeg faktisk veldig uenig. Manuell er fortsatt veldig viktig for kjørefølelsen og det å være involvert i bilen. Jeg kan forstå at folk velger automat i en 5-serie eller en middels motorisert diesel 3-serie. Men i en bil som handler litt mer om kjøreglede så vil manuell være helt avgjørende for min del. Jeg hadde aldri valgt enn M3 uten manuell, selv om DTC kassa er lynkjapp. Samme gjelder f eks en 335i også, kun manuell som duger i slike biler I trådstarters ståsted ville jeg valgt automat. De nye 8 trinns kassene er veldig fine og i 316i sitt tilfelle faktisk raskere og mer økonomisk. Endret August 8, 2016 av Fredrik 90 q1337 reagerte på dette 1
StigJ Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 Hadde jeg skulle kjøpt en splitter ny M2 eller M3 hadde jeg ville hatt den med manuell selv om den på papiret et tregere fra 0 til 100. q1337 reagerte på dette 1
[space] Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 Jeg har kjørt e46 m3 med både smg og manuell, og må si jeg ikke hadde noen mindre involverende tur i smgen. En ny dtc-kasse er jo mange hakk vassere enn det igjen.
Fredrik Skrevet August 8, 2016 Skrevet August 8, 2016 Poenget er vel at en slik dtc-gearkasse er en manuell gearkasse som er hydraulisk styrt med et dobbeltclutch system. Tradisjonelle langsomme lamell automatgearkasser er idag oldtech. I min verden er forskjellen at med tre pedaler og en stikke må jeg tenke og jobbe litt før bilen går skikkelig. Det er virkelig en befrielse med mindre vi snakker reell by og køkjøring...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå