Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Shattered skrev:

Takk! 🤘 Spiller du i band? 

Vi var en gjeng som pleide å jamme, nå spiller jeg alene, men jeg tror noen av gutta var sugne på å prøve igjen:) Håper det! Ingen av oss er sinnsykt dyktige, men det spiller ingen rolle: Musikkglede! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Øyvind.J skrev:

Vi var en gjeng som pleide å jamme, nå spiller jeg alene, men jeg tror noen av gutta var sugne på å prøve igjen:) Håper det! Ingen av oss er sinnsykt dyktige, men det spiller ingen rolle: Musikkglede! 

DSC01238.thumb.JPG.d47250e384afd43630223448952a91ee.JPG20190116_205259.thumb.jpg.d0fe5c11baeadb57326f760eb7794300.jpg

 

Har spilt i en del år selv,  kjenner trommisen i kvelertak da vi er fra samme plass. Selv om vi ikke spiller på det nivået er naturligvis drømmen å kunne leve av musikken! 

Ps: vi slipper singel midnatt! 20190103_112442.thumb.jpg.490dfe77f2162f1264f6a5ab7b3e9a5e.jpg

 

Siste bildet er hjemmekontoret 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Diiesel skrev:

Jeg er fryktelig skuffet over at Høyre fremmer ett slik forslag, det hadde jeg virkelig ikke trodd de kunne finne på. Å gå på akkord med venstre siden i miljø politikken bør de ikke gjøre. Dette er åpenbart et forsøk på å vise at de "tar ansvar" for miljøet. For det grønne skiftet er vel så mye en ny måte å skattelegge på som det er å gjøre ett tiltak for miljøet. Etter at elbilene kom så har de helt mistet fokuset på å heller fornye bilparken, nå gjelder alt om å få mest mulig over på strøm. De eneste som virkelig setter seg mot dette grønne skiftet er FrP og Senterpartiet, godt begge partier har solide posisjoner på henholdsvis borgerlig og rødgrønn side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er fryktelig skuffet over at Høyre fremmer ett slik forslag, det hadde jeg virkelig ikke trodd de kunne finne på. Å gå på akkord med venstre siden i miljø politikken bør de ikke gjøre. Dette er åpenbart et forsøk på å vise at de "tar ansvar" for miljøet. For det grønne skiftet er vel så mye en ny måte å skattelegge på som det er å gjøre ett tiltak for miljøet. Etter at elbilene kom så har de helt mistet fokuset på å heller fornye bilparken, nå gjelder alt om å få mest mulig over på strøm. De eneste som virkelig setter seg mot dette grønne skiftet er FrP og Senterpartiet, godt begge partier har solide posisjoner på henholdsvis borgerlig og rødgrønn side.

En ting er å vedta å forby salg av fossilbiler, en annen ting er å sørge for at infrastrukturen er på plass til at dette lar seg gjennomføre i praksis. Jeg klarer ikke å se at de skal kunne klare å få opp en tilstrekkelig fungerende mengde ladestasjoner på 6 år i den farten det går i nå. I tillegg er jo påliteligheten til ladestasjonene ikke akkurat høy. For ikke å snakke om at bilindustrien selv ikke er kommet dit hen at de har et tilstrekkelig utvalg i nullutslippsbiler, noe som kommer til å føre til at en betydelig del av bilbransjen i Norge kan sette kroken på døra fordi de ikke har noe å selge. De er på vei, men det skjer ikke så fort. Det virker, litt flåsete sagt, mest som prat for «folk innenfor Ring 3» - distrikts-Norge har andre behov og forutsetninger for bilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 2.59, Kvasi skrev:

Ka vi ska si, ca 1 Tesla i Norge pr 10000 sånne i USA er iallefall ikke overdrivelse?
Føles godt  å betale for at "overklassen" kan kjøre 100D gratis i bommen når man vet at det kommer selveste jordkloden til gode..
 

 

Er du en av Roald Orkelbog sine tilhengere eller? 😂 https://www.faktisk.no/faktasjekker/xlZ/norge-sponser-elbileiere-med-40-milliarder-i-aret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så høyt som mulig uten at det ser rart ut, men ihvertfall ikke under 240. 220 er vel det vanlige nå.

Jeg kunne tenkt meg 2,80 (og mye større garasje), så hadde jeg fått inn campingvognen f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Skulebollen skrev:

Hoi! Skal bestemme meg for høyde på garasjeport no, har 3.20 innvendig høgde så er rikeslig og gå på der.. Noen som har formening? Hvor høy er en x5 med skiboks 🤔?

Skiguard(.no) har høydekalkulator, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Aldri hørt om ham, men det er bevist opp og ned at evt klimatiltak er så lokal at det streng tatt ikke nytter med tiltak hvis ikke alle på kloden gjør det samtidig.  Redder du et tre i amsonas så påvirker det nabotreene i noen få m2 omkrets og lite annet.
Jeg bor i Norge, mye skau og mye vind, så når naboen slipper å betale bompenger i elbilen så hjelper det strengt tatt kun han.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kvasi skrev:

Aldri hørt om ham, men det er bevist opp og ned at evt klimatiltak er så lokal at det streng tatt ikke nytter med tiltak hvis ikke alle på kloden gjør det samtidig.  Redder du et tre i amsonas så påvirker det nabotreene i noen få m2 omkrets og lite annet.
Jeg bor i Norge, mye skau og mye vind, så når naboen slipper å betale bompenger i elbilen så hjelper det strengt tatt kun han.

Den forsto jeg ikke helt. Man slipper å betale bompenger for å gjøre det mer attraktivt å kjøpe en elektrisk bil. Biler kjører normalt mange kilometer pr. år og påvirker bl.a mange trær hvis de har utslipp av avgasser. Det har elektriske biler ikke. Hvilke klimatiltak i denne sammenhengen er så lokale at det ikke nytter hvis ikke alle på kloden gjør det samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kvasi skrev:

Aldri hørt om ham, men det er bevist opp og ned at evt klimatiltak er så lokal at det streng tatt ikke nytter med tiltak hvis ikke alle på kloden gjør det samtidig.  Redder du et tre i amsonas så påvirker det nabotreene i noen få m2 omkrets og lite annet.
Jeg bor i Norge, mye skau og mye vind, så når naboen slipper å betale bompenger i elbilen så hjelper det strengt tatt kun han.

Du glemmer en del faktorer som spiller inn. Først og fremst så inngår man en del kompromiss ved kjøp av elbil. Det er dyre biler (pga. at teknologien enda koster en del å lage kontra fossilbiler) og rekkevidden er begrenset. I tillegg kommer behovet for lading. Du bruker knappe 5 minutter på å fylle tanken på en vanlig personbil. En elbil tar fra 0-100% opp mot 1,5t med hurtiglading. Fra 0-80-90% kan det ta rundt 45-60 min. Avhengig av om 100% er det samme som brutto kapasitet på batteriet, eller om det er Netto. Så ved å kjøpe elbil er du bundet til å ha lademulighet enten på nattestid, eller den veien du skal. Du er også avhengig av å planlegge litt for å nå de stedene du skal på riktig tidspunkt, da det tar tid å lade.

Det er nok mange som synes dette er urettferdig... men hvis du har muligheten til å kjøpe elbil, og du synes det er urettferdig at noen nyter av de «fordelene» man får som elbileiere..... så kjøp en elbil selv da!

Hvis du ikke vil det, så er det ganske åpenbart at du synes det er for mange begrensinger med elbil kontra fossilbil. Du kan jo velge. Kjøre i bom, men ha (i prinsippet) ubegrenset rekkevidde, litt lydspekter, du kan ha varmeanlegget på fullt uten å tappe bilen for 1/2 av dens batterikapasitet på den turen du kjører.

Synes at norsk kultur preges av et sterkt misunnelsespreg. Hvis naboen har noe som er kult, så er det liksom urettferdig 😂. Folk glemmer at man prioriterer forskjellig i livet. Noen har dyr båt, andre har flere biler, noen har 5 barn (som er en av de største utgiftene mange har ila. livet) også finnes det de som har hytte eller kanskje flere hytter. Så jeg synes det er en del mennesker som burde ta seg en bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer ingenting, og kunne ikke drømt om å kjøre elbil med alle de ulempene det har.  Poenget mitt var at om noen få karer kjører elbil i bittelille Norge så gjør det strengt tatt nada for miljøet i verden. Tviler egentlig på at det har noe å si lokalt her også, bortsett fra fordelene elbileierne har, som alle vi andre må betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Synes at norsk kultur preges av et sterkt misunnelsespreg. Hvis naboen har noe som er kult, så er det liksom urettferdig 😂. Folk glemmer at man prioriterer forskjellig i livet. Noen har dyr båt, andre har flere biler, noen har 5 barn (som er en av de største utgiftene mange har ila. livet) også finnes det de som har hytte eller kanskje flere hytter. Så jeg synes det er en del mennesker som burde ta seg en bolle.

Nå må dere Tesla fanboys slutte å komme trekkende med det der misunnelse argumentet. Hvis ikke så tror jeg dere må ta del i bollespisingen dere også. Jeg skal selv til å kjøpe bil nå, for ett budsjett som også kan skaffe meg en Model X eller Model S. Jeg kommer mest sansynlig til å velge diesel, iallfall noe fossilt. Jeg liker at ting er forutsigbart og pålitelig. Det jeg derimot synes er litt feil er hvordan elbil fordelene er lagt opp. En elbil tar like mye plass på veien og sliter like mye asfalt som en hvilken som helst annen bil. Men de slipper å betale for det, jeg må betale avgift for vekta på bilen jeg skal kjøpe. Jeg er med på at 0 utslippsbiler skal belønnes fordi de er gunstige mot miljø og lokalt utslipp. Men jeg synes de må betale for veislitasjen og for den plassen de opptar i trafikken på lik linje med fossile biler. Så lenge det er moms på alt annet, så burde det også være moms på en elbil. Skal jeg kjøpe meg ny vaskemaskin så må jeg betale moms på den, men elbilen den slipper moms. De går da begge på strøm, og de er begge noe de aller fleste må ha for å få hverdagen til å gå rundt. Man har vel så mye behov for personlig transport som rene klær. Men at elbiler slipper CO2 og nox avgifter det er selvsagt helt fair, samme gjelder for lavere takster i bommer og på parkering. Det skal lønne seg å forurense midre, men det skal da ikke være gratis?

Da tror jeg elbil motstanden hadde blitt mindre, for da hadde dere bidratt dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen Tesla fanboy, men jeg ser poenget med elektriske biler og at Tesla i dag er lengst fremme når det gjelder disse bilene. Jeg ser også poenget med at en regjering ledet av Høyre (siden 2013) har gitt elektriske biler ulike fordeler for å kickstarte en langsom omlegging til elektriske biler i Norge. Det er bred politisk enighet om å gjøre det samme i bl.a Danmark også, men pengene finnes foreløpig ikke til et slikt prosjekt.

Andre land har større hensyn å ta bl.a til egen bilindustri og arbeidsplasser knyttet til denne. Derfor kan ikke omleggingen i bl.a Tyskland gå hurtigere enn at bilprodusentene kan følge med teknisk, strategisk, økonomisk, praktisk etc.

Det er klart at det alltid vil være noen som ikke liker en slik omlegging, men jeg har ingen problemer med dette tiltross for at jeg er ganske bilinteressert (en lett underdrivelse). Jeg tenker at det er bra at folk har ulike valg når de skal kjøpe biler. Passer en elektrisk bil best for deg er det en slik bil du kjøper og tilsvarende også når det gjelder f.eks en dieselbil. Synes du at det er for dyrt å kjøre en dieselbil bør du kanskje overveie å kjøpe en annen type bil.

Vedr. det at noen synes at det er urettferdig at elektriske biler er fritatt for å betale bompenger synes jeg ikke at dette er spesielt relevant. Det er også ekstra avgifter på f.eks store motorer (varierer med sylindervolum, effekt, forbruk og utslipp) uten at dette er spesielt relevant i den brede sammenhengen. At det er ekstra avgifter på sikkerhetsutstyr i Danmark er imidlerting en uting som burde avskaffes hurtigst mulig etter min mening.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...