Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Daniel. skrev:

Hva som står på da?

Syns det meste av Style 225 som ligger på Finn er dyrt når du ser hvilken tilstand de er i 😆

You tell me😂 Japan er ett høyteknologisk land, men kamera der henger igjen fra 2005. Har fått andre bilder og video med litt høyere oppløsning vel å merke😅. Men her er det jeg har av felgene.

 

han som importerer tok inn en CLS amg som kom nå i februar, han ble veldig fornøyd og derfor har han bestemt seg for å ta inn flere biler. Hvis alt går som planlagt så tar han med en amg w212 med 6.3l. 

IMG_8753.jpeg

IMG_8754.jpeg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 12-13k får du ferdig importerte 18 felger på 8.1-9kg, absolutt å anbefale, spesielt på en morobil som dette. 

Merker ikke så mye på 0-100 60-160 osv, kanskje 2-4tiendeler, men rene kjøreegenskaper merkes, nesten som å ta på seg joggesko etter å ha gått tur i arbeidsstøvler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tennbrikket said:

han som importerer tok inn en CLS amg som kom nå i februar, han ble veldig fornøyd og derfor har han bestemt seg for å ta inn flere biler. Hvis alt går som planlagt så tar han med en amg w212 med 6.3l. 

 

Jeg er/har vært litt i markedet for en eldre Mercedes AMG med M156, dvs 2006-2011 CLS/C/E63 med den gromme åtteren. Dessverre er flesteparten av bilene import fra Japan - oftest HVITE. En farge folk flest ikke vil ha, og det er vel derfor de er billige å importere.  Så be han kameraten din ta inn biler som ikke er hvite eller sølv med svarte 19" felger, gjør oss alle en tjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Werther skrev:

 

Jeg er/har vært litt i markedet for en eldre Mercedes AMG med M156, dvs 2006-2011 CLS/C/E63 med den gromme åtteren. Dessverre er flesteparten av bilene import fra Japan - oftest HVITE. En farge folk flest ikke vil ha, og det er vel derfor de er billige å importere.  Så be han kameraten din ta inn biler som ikke er hvite eller sølv med svarte 19" felger, gjør oss alle en tjeneste. 

Jeg er enig angående farge. Jeg er heller ikke veldig glad i hvit. CLS var sølv, 335i var sølv. W212 har jeg ikke fått bilde av, men han sendte meg bilder av en porsche gts 4.8l, denne var hvit😅 så jeg syns det er mye kjedelig farger der. I tillegg tils å ha farge, så må resten stemme med venstrestyrt og historikk😅

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tennbrikket skrev:

You tell me😂 Japan er ett høyteknologisk land, men kamera der henger igjen fra 2005. Har fått andre bilder og video med litt høyere oppløsning vel å merke😅. Men her er det jeg har av felgene.

IMG_8753.jpeg

fba9f75dd34558a0bb2ae223ad9ba5c86951edff

Eh, ja de bildene var akkurat litt for små og uklare til at jeg klarte å tyde hva som stod på senterkoppen 😆

Sikkert mye morro å hente i Japan ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en elektrisk skralle her om dagen. Det skulle jeg gjort for lenge siden!

Dæsken det var et flott verktøy for jobb i motorrom på bil og på hele snøscooter! Så deilig å har trykke på en knapp, mens man må holde noe på plass med andre hånden! Bråker litt, men gud bedre så enkelt!

Anbefaler alle å kjøpe seg en skralle om man jobber i motorrommet eller med skruer som er fra 13-15mm og ned på hodet, eller skruer.

Jeg valgte 1/4 pga jeg har muttertrekker til bruk på større ting, som feks understell. Jeg valgte også en skralle med lang hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben! Kjøpte selv en 3/8" Milwaukee med lang hals og med inntil 70 Nm ish dreiemoment. Den er noe treigere enn den raske de har, men kan brukes på litt større bolter i understell/brems etter at disse er løsnet. Veldig kjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Japan-import biler har et godt rykte her til lands, men det må sies at noen av de er slitne. Ofte med tvilsom km-stand. 

Har sett flere Porsche 911 (997 2005-2012) fra Japan som jeg synes ser halvsketchy ut. Og gjengangeren er at det er automat-biler som får bore-scoring/motorhavari mellom 80-150 000km etter import til Norge.  Ser ut til at Japan sender en del tvilsomme biler over til Europa, og jeg skjønner dem godt - vanskelig å klage på en 15 år gammel bruktbil som kom med skip fra andre siden av verden. Og som ikke det er nok er serviceheftet på japansk, så det er et jævla prosjekt å finne noen som kan tolke service-historikken og gå god for den. Hvis ikke blir det Joker Nord når man kjøper en BMW M/Audi S/Mercedes AMG/Porsche 911 når man ikke aner hva som har blitt gjort når. 

Så ellers takk når det kommer til Japan-biler. Men det er bare meg. 

 

Jeg tror kanskje du har fått ett litt feilaktig inntrykk av Japan import. Jeg kjenner noen som driver med dette og de har bare gode erfaringer, er også flere her på Bimmers som har importert Japan biler med god erfaring.

Også la oss bare ta en ting først, Japanere sender ingen biler til Europa. De har sort nok hjemmemarked til å bli kvitt bilene sine der. De bilene som kommer over hentes hovedsakelig av Europeere som enten er på oppdrag eller til seg selv. Som med bruktbiler i alle markeder så er det dårlige objekter ute å går, biler fra Japan er ikke noe unntak. Det at noen dårlige biler har kommet over er vel fordi en eller annen jævel ble gjerrig og tenkte å ta den billigste bilen han fant der borte. Borescore på 997 er en kjent svakhet, spiller ingen rolle om den kommer fra Japan, USA eller Europa. Når man atpåtil kjører den 80-150 000 km så bør man absolutt ta høyde for en motoroverhaling om man kjøper en 997. Dette har ikke noe med opprinnelses lander til bilen å gjøre.

Men hvis man skal være så paranoid, hvor skal man kjøpe biler fra da? Hva foreslår du? Slike biler som det er snakk om her fra Norge er nesten garantert herja i filler av lutfattige 20 åringer som kjøper drittdeler på Wish. På biler fra Tyskland risikerer man objekter som har gått mye på bane, flere av dem har ofte vært en tur i Polen også og fått rulla tilbake speedometer med 100 000 km. Europeiske biler fra USA er crap fordi amerikanere er for tjukke i huet til å forstå at disse bilene trenger litt mer omsorg enn deres egne støtstang motorer. Dessuten er disse bilene så billige der borte at de er eid av mye shady folk "in the hood". Biler fra sør Europa er rustfri, men det er langt mellom de fine objektene og solskader på lakk og interiør er vanlig. Så da står man igjen med få alternativer. Til syvende og sist så er jo det viktigste å vurdere hver enkelt bil nøye, samme om den kommer fra Norge, Japan eller Pakistan. Har hobby importert litt biler de siste fem årene nå, både til meg selv og til andre. Hovedsaklig fra Sverige, USA og Tyskland og jeg har enda til gode å ende opp med katta i sekken. Forarbeide og researsch er nøkkelen til ett godt kjøp og det høres det ut som det er gjort i denne saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg tror kanskje du har fått ett litt feilaktig inntrykk av Japan import. Jeg kjenner noen som driver med dette og de har bare gode erfaringer, er også flere her på Bimmers som har importert Japan biler med god erfaring.

Også la oss bare ta en ting først, Japanere sender ingen biler til Europa. De har sort nok hjemmemarked til å bli kvitt bilene sine der. 

Men hvis man skal være så paranoid, hvor skal man kjøpe biler fra da? Hva foreslår du? Slike biler som det er snakk om her fra Norge er nesten garantert herja i filler av lutfattige 20 åringer som kjøper drittdeler på Wish.

Til syvende og sist så er jo det viktigste å vurdere hver enkelt bil nøye, samme om den kommer fra Norge, Japan eller Pakistan. Har hobby importert litt biler de siste fem årene nå, både til meg selv og til andre. Hovedsaklig fra Sverige, USA og Tyskland og jeg har enda til gode å ende opp med katta i sekken. Forarbeide og researsch er nøkkelen til ett godt kjøp og det høres det ut som det er gjort i denne saken her.

Jeg vil ikke si at jeg har fått et feilaktig inntrykk av Japan-import. Vil heller kalle det sunn fornuft og magefølelse. 

Ser litt for mange Japan-biler med "lav"-km og slitne detaljer til at det virker tilfeldig. Kombiner det med uleselig servicehefter, og du har en sikker vinner.

Men som du sier, jeg er enig og alternativene er få. Fra egen erfaring og hvordan jeg bruker mine egne biler, så hadde jeg heller kjøpt en ærlig, tysk-import med høy km enn en jalla-import med tvilsomme papirer fra andre land.  Og jeg unngår arabere/pakistanere da de generelt sett er gjennomkorrupte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det er salt helvete i Tyskland også. Selvsagt kan man være heldig å finne en som ikke er blitt kjørt i salt, men den sjansen er vel like stor som i Norge, ergo den er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fri uke på meg nå og dette er værmeldingen samt er det meldt slikt vær så lenge de klarer å melde, må jo si det frister å hente ut M3’n noe innmari.IMG_9363.thumb.jpeg.3156d54a67ffec3dfd7a2d6f60cb3ba6.jpeg
 

Er det jeg som er alt for tidlig på eller er her andre som vurderer å hente sine biler?

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt M2en endel turer i vinter når forholdene har vært bra. 

Største utfordring er jo store mengder sand og annen forurensing. Ingen tvil om at det er stor forskjell på årstidene her. 

Vurderer å legge om til sommerhjul nå.

Snur det er det jo bare å ta en annen bil 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Otis skrev:

Jeg kjøpte meg en elektrisk skralle her om dagen. Det skulle jeg gjort for lenge siden!

Dæsken det var et flott verktøy for jobb i motorrom på bil og på hele snøscooter! Så deilig å har trykke på en knapp, mens man må holde noe på plass med andre hånden! Bråker litt, men gud bedre så enkelt!

Anbefaler alle å kjøpe seg en skralle om man jobber i motorrommet eller med skruer som er fra 13-15mm og ned på hodet, eller skruer.

Jeg valgte 1/4 pga jeg har muttertrekker til bruk på større ting, som feks understell. Jeg valgte også en skralle med lang hals.

Kunne også tenkt meg en slik, men kan ikke se at Bosch som er mitt «hovedmerke» har dette. Har også litt Ryobi, men Ryobi sine bruker stort batteri på disse (er vel en del av et-batteri-til-alt-filosofien), noe som er uaktuelt.

Så hva velger man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Tja. Hva skal man si? Jeg har bare Milwaukee verktøy og kjøpte skralla, som er 4 år gammel, med 4ah batteri.

Eneste grunnen for at jeg har Milwaukee er fordi jeg har en god del av det. Og da jeg kjøpte mitt første Milwaukee, var at de var desidert sterkest på muttertrekker.

Hva mener du med at Ryobi bruker stort batteri? 18v? 

Min skralle er 12v, pga 1/4 og vekt. Dog så tror jeg ikke 1/4 finnes i 18v. Det tror jeg er overkill. Den har 41nm, som er nok i lange baner for de fleste 13mm hoder.

Lurer på hvor mye den tåler, når man skrur manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, awt said:

Så hva velger man?

Det er egentlig bare Milwaukee å snakke om her i Norge. DeWalt lanserte en god skralle, men sist jeg sjekket så var den kun til salgs i USA. Ryobi var vel ingen höjdare om jeg husker rett basert på tester, dessuten har man det med batteriet som du nevner. Tror også at det ikke tålte så mye trøkk manuelt som de andre.

Hva du skal velge kommer litt an på hva du skal bruke det til, hva du finner mest slitsomt og hvilke andre verktøy du har fra før av. Det er kjedelig å splitte opp verktøyet over flere merker og ulike batterier, men som regel så trenger man minst to ulike batterityper pga. størrelsen på verktøyet: 12V og 18V (eller 20V som amerikanere liker å kalle det). Jeg startet "verktøysamlingen" med en svær 18V DeWalt muttertrekker som primært går på hjulbolter og en 12V blå Bosch drill. Disse har jeg fortsatt i dag, over 7 år senere. Nå har også 12V Milwaukee blandet seg inn i miksen. Rett og slett fordi Bosch ikke har de aktuelle produktene i 12V. 

Jeg valgte 3/8" lang hals nettopp for å ha mer trøkk til å ta av de boltene som sitter litt hardere pga værbitte gjenger, samt for å kunne ta i litt for hånd uten å måtte bytte verktøy. 1/4" tåler kanskje rundt 100 Nm med manuell kraft, så det er ikke all verden du får tatt i på større bolter. Piper pleier også å stoppe på 13 mm bolthode, så understell blir uaktuelt uten adapter. Går du for 3/8" bør du ha et sett med 3/8"-piper, for med adaptere til enten 1/2" eller 1/4" så kan det fort bygge ut såpass mye at man ikke får plass til skralla der bolten sitter.

Mange lett(ere) tilgjengelige bolter får man tatt med 12V drill og en drill snurrer betydelig raskere enn en skralle. Dermed har man noe overlapp på bruksområde mellom drill og skralle, så det kan være lurt å ha i bakhodet. Ellers synes jeg at både [1/4" kort og rask] og [3/8" lang med mer Nm] har hvert sitt bruksområde, så jeg skal ikke se vekk fra at jeg handler også den andre på sikt. Har enkelte ganger kjent det godt i håndleddet dagene etter mye skruing, så å investere i el-skraller for å avlaste så mye som mulig er ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...