Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke til hvor du bor, vedtekter, forholdene rundt borettslaget/området/fasilitetene etc., men i utgangspunktet vil nedre aldersgrenser kunne ses på som saklige og dermed lovlige (rent diskrimineringsmessig) dersom boligene for eksempel er godt egnet/spesielt tilpasset eldre beboers behov. Slike klausuler er tillatt jf. likestilling og diskrimineringsloven § 9 første ledd. Hvordan var det da du kjøpte boligen? Og hvor lenge siden er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nå kjenner jeg ikke til hvor du bor, vedtekter, forholdene rundt borettslaget/området/fasilitetene etc., men i utgangspunktet vil nedre aldersgrenser kunne ses på som saklige og dermed lovlige (rent diskrimineringsmessig) dersom boligene for eksempel er godt egnet/spesielt tilpasset eldre beboers behov. Slike klausuler er tillatt jf. likestilling og diskrimineringsloven § 9 første ledd. Hvordan var det da du kjøpte boligen? Og hvor lenge siden er det?

Hva som står i loven er ganske klart ja, jeg tenkte mer på om noen har utfordret et borettslag med sånn aldersgrense. 

Det har vært samme regler siden alt var nytt i 2004, men loven er jo ganske ny og bør gjelde nå tenker jeg? 

Styret rettferdiggjør det med at det ikke er spesielt tilrettelagt for barnefamilier. Som jo er 100% usaklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent juridisk kan nedre aldersgrenser eller ande klausulerte boligformer (for eksempel omsorgsboliger, studentboliger, lavprisboliger med husbankfinansiering etc.) stå seg - altså at det ikke trenger å være noe diskriminerende over dette og dermed fullt lovlig. Det eneste jeg kan se som potensielt kan rokke ved vedtektene i ditt tilfelle er om regelen ikke har blitt praktisert eller at det har vært varierende praktisering der noen under aldersgrensen har fått kjøpe - først da kan man jo indikere en viss diskriminering om du plutselig nå må selge til noen over 50 år, mens naboen solgte til noen på 47 år for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er diskriminerende overfor alle under 50 som ikke får kjøpe leilighet i disse borettslagene. 

Har snakket med likestilling og diskrimineringsnembda og de tenker akkurat det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kvasi skrev:

Jeg tenker at det er diskriminerende overfor alle under 50 som ikke får kjøpe leilighet i disse borettslagene. 

Har snakket med likestilling og diskrimineringsnembda og de tenker akkurat det samme. 

Det er jo for så vidt riktig svar å få over telefon fra likestilling- og diskrimineringsnemnda. Hovedregelen er at det ikke kan aldersdiskrimineres, men unntaket i loven muliggjør "aldersdiskriminering" og unntaket er spesielt egnet for boligklausuler. For å snu litt på det i forhold til argumentasjonen om at du vil ha mest mulig ved et salg, kjøpte du selv boligen med klausul (og derav, påstått, mindre konkurranse) - man kjøper og selger derfor med samme forutsetninger uten at det blir diskriminerende for den ene eller annen part. Ellers kan jeg jo tilføye følgende etter å ha solgt det aller meste av boligformer; 1) boligkjøpere i alderen 50+ er som regel de som sitter best i det økonomisk og som dermed har midlene til å betale mest for boligen og 2) ingen unge i etableringsfasen eller unge voksne har noen interesse av å bosette seg blant et overtall av seniorer. I borettslag eller sameier der interessenter får opplyst at det er overrepresentasjon av seniorer, ender det alltid opp med at de yngre snur i døren eller ikke engang deltar i budrunden dagen etter. Vi har en saueflokkmentalitet og liker å samle oss med likesinnede, så dette gjelder tilsvarende for seniorer der det er et overtall av yngre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kvasi skrev:

Jeg tenker at det er diskriminerende overfor alle under 50 som ikke får kjøpe leilighet i disse borettslagene. 

Har snakket med likestilling og diskrimineringsnembda og de tenker akkurat det samme. 

Men om dette var noe du var klar over når du selv kjøpte så mener jeg det blir feil å skulle prøve å endre på det rett før du skal selge. Jeg syns faktisk at det skal være rom for diskriminering av den typen der i dagens samfunn, spesielt med tanke på hvor mange nabofeider som opptar tid i rettsvesen og lignende. Er det så ille å si at her bygger vi for småbarnsfamilier og her bygger vi for eldre, det må da være midt i blinken det vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Saltkjelen said:

Det er jo for så vidt riktig svar å få over telefon fra likestilling- og diskrimineringsnemnda. Hovedregelen er at det ikke kan aldersdiskrimineres, men unntaket i loven muliggjør "aldersdiskriminering" og unntaket er spesielt egnet for boligklausuler. For å snu litt på det i forhold til argumentasjonen om at du vil ha mest mulig ved et salg, kjøpte du selv boligen med klausul (og derav, påstått, mindre konkurranse) - man kjøper og selger derfor med samme forutsetninger uten at det blir diskriminerende for den ene eller annen part. Ellers kan jeg jo tilføye følgende etter å ha solgt det aller meste av boligformer; 1) boligkjøpere i alderen 50+ er som regel de som sitter best i det økonomisk og som dermed har midlene til å betale mest for boligen og 2) ingen unge i etableringsfasen eller unge voksne har noen interesse av å bosette seg blant et overtall av seniorer. I borettslag eller sameier der interessenter får opplyst at det er overrepresentasjon av seniorer, ender det alltid opp med at de yngre snur i døren eller ikke engang deltar i budrunden dagen etter. Vi har en saueflokkmentalitet og liker å samle oss med likesinnede, så dette gjelder tilsvarende for seniorer der det er et overtall av yngre. :) 

Ja, og man skal vel ikke se bort i fra at en del på 50+ gjerne betaler ekstra for å unngå å bo sammen med småbarnsfamilier. Om jeg skulle gjette så ville jeg tro at en aldersgrense heller medfører høyere pris enn lavere.

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2024 den 12.31, Olaandref skrev:

Er det så ille å si at her bygger vi for småbarnsfamilier og her bygger vi for eldre, det må da være midt i blinken det vel? 

Nei at unge får tak på boliger de har råd til å kjøpe syns jeg er helt supert, men ser ingen fordel av at svære boligkomplekser er fulle av folk som er døden nær.  Er jo ikke engang noen som klarer å hjelpe naboen skulle det feks begynne å brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå koker du bare opp kleine argumenter her. Folk i 50-60 -åra er da ikke døden nære. "Gamlingene" kan i så fall argumentere for at det er sikkert "ungdommer" som starter den brannen med en glemt Grandis i ovnen etter å ha vært på byen eller med en crappy mobillader fra AliExpress og følger opp med å filme med mobilen mens blokka brenner i stedet for å hjelpe folk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, E.C. skrev:

Nå koker du bare opp kleine argumenter her.

Det var da selvsagt kødd for å sette det på spissen. Veldig for et meningspoliti det var her nå altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...