Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, papertiger skrev:

@ahj 480 takk! Ikke skryt på meg flere liter enn jeg har! Problematiserer det jeg kan her. 
 

Men ja, alt kommer ned til pakking og hva en har med seg. Meg og kona har tradisjon for alltid å ha med oss en masse, spesielt på vinteren pakker vi for alle situasjoner, og alle slags ski og utstyr skal med. Det begrenser seg litt nå, så da kan skiboksen brukes til andre ting om det trengs :) . E90 er imponerende, med 1 unge da eller? Folk klarte seg jo med sedaner og små biler før også (folk flest vel), men så var pakkingen også mer kreativ som nevnt over av flere her. Klart vi hadde fått plass til mer dersom baksete og fotbrønner hadde blitt tatt i bruk 😛 

Jeg vokste opp i en fin Pajero -88, som seg hør og bør med kufanger, ekstralys, høyt tak, originale lettmetallfelger og dekor på sidene, som var tatt inn på minibussregelverket som ble nyttet til Forsvaret sine Geländewagen en periode. Pajeroen var dermed registrert som minibuss, med 2 seter foran, 2 på andre rad, 2 klappseter på mellom sideveggene og sidene av seteryggene på andre rad (!) samt en toseters klappbenk på hver side bak i bagasjerommet. Det ble 10 seter gitt! Selv om vi bare var 2 barn 😛  Pappa byttet for vår komfort ut de originale benkesetene på andre rad med to forseter fra en 80-talls Galant - skikkelige myke komfortseter med gode justeringsmuligheter. Herligt å være på bilferie i disse, satt som en konge der. Den bilen hadde vi i 11 år og var kjørt godt og vel 300k når vi solgte den i 2002 til fordel for en 98 Pajero 2.8 GLS 7 seter med manuelt gir, hentet den fra Tyskland - også denne i sølv metallic. Savner enkelheten, ærligheten og soliditeten til Pajero, så ser for meg at jeg må ha meg en Pajero en gang selv. Landcruiser ville vært å bannet i kirka for meg. 

 

Beklager her! Jeg med beregnet ikke mini Skybert. Han tar jo fort 10 liter. Må ikke glemme at stoffmatten i bagasjen tar fort noen liter, så vi kan si at du har "bare" 475 liter 😶
Han har bare en unge ja. Men han har etter han ble pappa veldig god i tetris, men det er kanskje ikke så rart med all den pakkingen han har gjort. 

Fattern hadde bare den ene Starcraften. Før og etter den har det vært BMW. Han er eneste jeg kjenner som har hatt E34 x2, E39, E60x2, F10 og nå G31. Alle de var nye fra fabrikk. Før første E34 var det en E30 323i også ny fra fabrikk.
Rart man selv er BMW interessert gitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@ahj Din far har god smak må jeg si, ikke dårlig å ha hatt hele femmer rekka nesten 👍 

Helt enig! Kun to av dem var diesel og alle var sekser. Siden det var en periode så mye snakk om diesel var så fy her i området så ente G31 å bli en 540i. 

Hadde det ikke vært for E30 så hadde nok ikke jeg vært her den dagen i dag. De fikk en bil i siden når de sto i et lyskryss i Oslo. Hadde det vært en annen bil hadde de ikke overlevd. Den reddet min eksistens kan man si :) 

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler bare å ha hatt første og siste i 5’r rekka ( dog selvfølgelig ikke fra ny da jeg ikke er gammal no! ) 

men hatt x antall av 5 serie. 
 

bare E34 E61 og F11’n som har vært Diesel ellers går det vel i bensin👹

1 time siden, ahj skrev:

diesel var så fy her i området så ente G31 å bli en 540i

Det må vel være artig?! Jeg driver og titter på F11 535i bensin. Lurer litt på og bytte ut M550d’n med bensin bil.. 550i hadde jo også vært noe men sliter med og finne dem i noe annet en sedan.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, liffi skrev:

Jeg mangler bare å ha hatt første og siste i 5’r rekka ( dog selvfølgelig ikke fra ny da jeg ikke er gammal no! ) 

men hatt x antall av 5 serie. 
 

bare E34 E61 og F11’n som har vært Diesel ellers går det vel i bensin👹

Det må vel være artig?! Jeg driver og titter på F11 535i bensin. Lurer litt på og bytte ut M550d’n med bensin bil.. 550i hadde jo også vært noe men sliter med og finne dem i noe annet en sedan.. 

Kjempe fin bil med en fantastisk motor :) Jeg var pro diesel før jeg kjøpte E91, men det endret seg veldig fort på turen hjem etter hentet den. 
F11 550i hadde vært en fantastisk bil. Bare å bytte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gabz skrev:

Har ofte brukt Bimmers fra Chrome på iPhonen uten noe reklamer, men i det siste har det plutselig blitt massevis av reklamer overalt på siden. Noen andre som har opplevd det samme?

Har skjedd på Android også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ahj skrev:

Helt enig! Kun to av dem var diesel og alle var sekser. Siden det var en periode så mye snakk om diesel var så fy her i området så ente G31 å bli en 540i. 

Hadde det ikke vært for E30 så hadde nok ikke jeg vært her den dagen i dag. De fikk en bil i siden når de sto i et lyskryss i Oslo. Hadde det vært en annen bil hadde de ikke overlevd. Den reddet min eksistens kan man si :) 

Jeg synes en G31 540i er en kjempefin oppfølger til en lang og flott BMW "karriere". Jeg angrer på at jeg ikke valgte bensin hver gang jeg hører naboen til min far starte sin G31 540i...lekker lyd. Jeg vil ha bensin neste gang, en som ren bensin eller plug inn. 

Jeg tror at hvis man har anlegg for å bli bilinteressert så har det veldig mye å si hva slags biler man vokser opp med. Mine foreldre starta med Mazda, før de gikk over til E34 525i, så E39 520i. Det var vel ett par Audier inni der før det ble en E46 320d, E60 520d og til slutt en F10 525d. De to siste kjøpte de helt nye, de kom til ett punkt de ville ha nye biler. Men det gjorde dessverre også sitt til at det ble slutt på BMW. Det ble rett og slett for dyrt å kjøpe ny BMW hvis man skal ha noe skikkelig. Men på slutten av 90 tall og ut over 2000 tall så var det veldig mye E34 og E39 rundt meg. Vi var flere i familien som hadde slik bil, det var også flere i nabolaget som kjørte E39 den gang. Det har nok bidratt til at jeg er spesielt svak for 5-serie som modell. 

E30 var en veldig sikker bil for sin tid, den hadde både bjelke og deformasjonssoner. Man tenker i dag at man ikke ville kollidert i en E30, men man må huske på at bilene var mye mindre før 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes en G31 540i er en kjempefin oppfølger til en lang og flott BMW "karriere". Jeg angrer på at jeg ikke valgte bensin hver gang jeg hører naboen til min far starte sin G31 540i...lekker lyd. Jeg vil ha bensin neste gang, en som ren bensin eller plug inn. 

Jeg tror at hvis man har anlegg for å bli bilinteressert så har det veldig mye å si hva slags biler man vokser opp med. Mine foreldre starta med Mazda, før de gikk over til E34 525i, så E39 520i. Det var vel ett par Audier inni der før det ble en E46 320d, E60 520d og til slutt en F10 525d. De to siste kjøpte de helt nye, de kom til ett punkt de ville ha nye biler. Men det gjorde dessverre også sitt til at det ble slutt på BMW. Det ble rett og slett for dyrt å kjøpe ny BMW hvis man skal ha noe skikkelig. Men på slutten av 90 tall og ut over 2000 tall så var det veldig mye E34 og E39 rundt meg. Vi var flere i familien som hadde slik bil, det var også flere i nabolaget som kjørte E39 den gang. Det har nok bidratt til at jeg er spesielt svak for 5-serie som modell. 

E30 var en veldig sikker bil for sin tid, den hadde både bjelke og deformasjonssoner. Man tenker i dag at man ikke ville kollidert i en E30, men man må huske på at bilene var mye mindre før 😀

Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg har vært heldig å lånt bilen noen ganger av han. Jeg blir overrasket hver eneste gang hvor beist den bilen kan være samtidig ved å trykke på Comfort så er bilen rolig som en sovende katt. Jeg hjalp han med å selge F10 og inngikk et veddemål med han som ikke ut på at hvis bilen ble solgt innen et par dager så skulle han kjøpe M Performance eksos til bilen. Siden F10n gikk på 24 timer så ble det eksos på den og for en helt fantstisk lyd det er i B58 motoren. :D 

Må ikke glemme B58 motoren, helt fantastisk hva BMW har gjort med den. Jeg har en periode hatt lyst på M140i hvor det hadde vært fett å få 500hk ut av den, jeg har bare fått mer lyst å gjøre noe slikt etter han har kjøpt bil med samme motor. 

Han er jo mye av grunnen for at jeg kjøpte E91n på grunn av at han alltid har hatt sekser. Så man blir påvirket :) 

De ble truffet av bilen på sjåførsiden. Sete hans var bare 12cm bredt etter ulykken. Så de bjelkene gjorde definitivt jobben sin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt å mimre tilbake til hvilke biler man er oppvokst i, her i gården gikk det i typiske folkebiler og ikke minst mye Volvo. Blant annet 145, 240, 740, 850, 940, V40 ( fortsatt den værste bilen min far noen gang har eid sier han ). Noen søte konebiler min mor kjørte var Golf 1, Datsun(!) Cherry, Opel Corsa A og Toyota Carina II. 

Var vel også innom Opel Rekord inni miksen der, i nyere tid ble det kjøpt en Audi A6 2.8 V6 - ganske stas bil å kjøre når man fikk lappen husker jeg. Etter Audien ble det BMW ( ble nok litt påvirket av at jeg hadde en del BMW på den tiden ), E39 523, E60 520 og senest X6 40d.

Bilen som jeg husker definitivt best er faktisk Cherryen, skikkelig bæsjebrun og "fæl". Grunnen til at den sitter godt i minnet er nok at det var bilen jeg fikk kjøre ( les kjøre i sirkler på en stor grusplass som 10-12åring 😂 ) først. Skikkelig ærlig og god liten japsebil som det absolut aldri var noe trøbbel med. 740n husker jeg også godt, svart med to hella rallylamper foran - skikkelig tøft sett fra en på 7år. Danmarksferie i den bilen var et mareritt, var som å kjøre i en sauna når sola steka på den svarte bilen. Mye krangling i baksetet når tempen bikka 35grader der ja. 850n ble en skikkelig oppgradering med klima, den var også GLT varianten med femmermotor og 170hk. Ganske sprek og flott lyd ved pådrag.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en variert og litt sær bilpark i min oppvekst. Det la ikke demper for bilinteressen, tvert imot.

Første bil jeg husker var den gule Renault 5. Denne var jo egentlig lite genial som Mini, men fikk kanskje ikke samme status. Bilen hadde en enorm gulvplass tross beskjedne ytre mål. Og 5 trinns kasse! Denne solgte vi da jeg var 4 år.

 

Da var det Lada som skulle prøves. Lada 1600, med de særegne doble frontlyktene. Egentlig en Fiat 128, men med Lada motor, og ikke den kvikke Abarth motoren som Fiat hadde. Denne bilen måtte innsuget stilles i vintermodus eller sommermodus. Dette for at eksosvarmen skulle ledes til forgasseren, for å dempe ising/kondensering. Dette funket dårlig og det var ikke få ganger gamlingen ikke kom seg til jobb om vintermorgenen. Det var 300 sikringer i den og et lastebilratt....men myke seter! Da varmeapparatregisteret brøt sammen med lekkasje og røyk inn i kupeen, da kjørte vi den på huggeren. Da hadde den fungert i 4 år.

 

Kvalitet skulle prøves, så det ble kjøpt inn en 82 Corolla 1.3 stasjonsvogn. Knallgo bil. Rørte aldri en skrue på den. Men den rusta opp og ble på huggeren den også. Holdt i 5 år.

 

Parallelt med disse bilene tjenestegjorde den eneste bilen de kjøpte helt ny. En Toyota Tercel 1.5 4wd 1987 modell. Kjøpt samtidig som jeg ble født. Artig bil og ikke minst skjelden. 2 tone grønnfarge som jeg aldri har sett siden. Gikk mest brune og blå. Denne er bilen jeg har sett hele norges land i, da norgesferie i bil var eneste reisemåten vi hadde. Utlandet reiste jeg først til i en alder av 23 år. Så denne bilen vil jeg alltid være spesielt knyttet til. Den gikk 300.000km og ble solgt da jeg var konfirmant. Denne var forut for sin tid, i dagens crossover/suv light regime. For slike kompakte, høyreiste stasjonsvogner med 4x4 var nesten ikke påtenkt den gang. Den var superenkel, men samtidig mer sostifikert enn Corollaen. Den hadde fwd, eller 4wd, som man valgte med en spak. Videre hadde den lavgir og gyrometer, noe som var kjempekult å sitte å følge med på fra baksetet! Bagasjerommet var ikke større enn en Golf 7 i dag, så en stor, grå skiboks var fast montert på taket til bagasje. På denne tiden var det andre krav til salting og hardangervidda var ikke stengt før man så null og niks. Ikke slik som i dag hvor man stenger bare det føyker litt. Det var lite personbiler med 4wd og det var ikke få ganger man måtte hjelpe biler i bakker eller grøfter. Opp krøtterstier kom den seg alltid, den ivrige 71 hesteren klarte det meste :) man følte seg uovervinnelig på en måte mange søker med suvene sine i dag. Av konkurrenter var det vel bare Subaru L serie stasjonsvogn som dem også såg på, men den var noe dyrere og de var skeptiske til boxermotoren. Videre hadde man Audi 100 Quattro og E34 525ix som var dobbel og trippel prisklasse....ergo uaktuelt. Sierra 4x4 kom ikke før senere. Man følte seg ofte litt mindre verdt når klassekameratene ble kjørt til skolen i E34, Audi 100, Scorpio, Omega, MB 230E... alle biler med mer pondus og prestisje. Senere fikk flere E39 som var den modellen som åpnet øynene mine for BMW. Husker første gang jeg hørte en klokkerein m52 synge avgårde på en e39 :)

 

Deretter ble det en Lancer 1.6 Glxi som tjenestegjorde fremover noen år til jeg fikk lappen selv.....

 

 

....og kjøpte min egen 84 modell E28 528i Executive. Å gå hele oppveksten med biler på 70hk til å få en med 184hk var som å komme i et nytt univers! Og siden har BMW interessen vedvart.

 

 

E7-2.jpg

fs_dsc_0532_01.jpg

ebay148878759642883.jpg

mitsubishilancerestate_750_500_70.jpg

p_tite10.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg har vært heldig å lånt bilen noen ganger av han. Jeg blir overrasket hver eneste gang hvor beist den bilen kan være samtidig ved å trykke på Comfort så er bilen rolig som en sovende katt. Jeg hjalp han med å selge F10 og inngikk et veddemål med han som ikke ut på at hvis bilen ble solgt innen et par dager så skulle han kjøpe M Performance eksos til bilen. Siden F10n gikk på 24 timer så ble det eksos på den og for en helt fantstisk lyd det er i B58 motoren. :D 

Må ikke glemme B58 motoren, helt fantastisk hva BMW har gjort med den. Jeg har en periode hatt lyst på M140i hvor det hadde vært fett å få 500hk ut av den, jeg har bare fått mer lyst å gjøre noe slikt etter han har kjøpt bil med samme motor. 

Han er jo mye av grunnen for at jeg kjøpte E91n på grunn av at han alltid har hatt sekser. Så man blir påvirket :) 

De ble truffet av bilen på sjåførsiden. Sete hans var bare 12cm bredt etter ulykken. Så de bjelkene gjorde definitivt jobben sin :) 

Kult veddemål og absolutt en oppgradering som setter prikken over Ien på en bil som dette. Hils din far å si at han høres ut som en kul fyr 👍

Artig at du vurderte M140i, jeg sikla sterkt på ny M240i en periode. Prøvekjørte en M135i og en M240i..de bilene der har faktisk sjel. De har noe man ikke finner i tilsvarende biler, er du mer enn litt BMW mann så er dette så riktig som det kan få blitt. Men jeg har jo ofte bilene i 3-4 år så jeg må tenke langsiktig, M240i egner seg dårlig som familiebil hvis det skulle bli nødvendig i tiden som kommer. Jeg prøvekjørte ett par eksemplarer av G30/31 540i før jeg handlet. Ingen av de hadde Performance eksos, men selv da er lyden lekker og utrolig passende til denne bilen. Jeg bestemte meg i fjor egentelig for at det måtte bli 540i skulle det bli G30. Men så begynte bensinen å koste 18 kr litern, samt at jeg synes 540i stadig sto høyt i pris. Så prøvekjørte jeg G30 530d, og diesel var jeg jo veldig fornøyd med fra F10en. 540d var nesten 80 000,- billigere å importere enn 540i, forbruket er lavere samt at jeg kan fylle for 13 kr litern i stede for 18,-. I tillegg går den bittelitt bedre enn 540i, iallfall i følge "boka"...om det er noe man merker skal jeg ikke ha sagt. Så da ble det diesel nok en gang, tenker at jeg ville ha BMW sekser diesel en siste gang. Særlig nå som dieselmotorene er blitt så bra 😀 Men det er jo også det som er den største sorgen med bilen, det at den mangler den godlyden en B58 ville gitt. Du har helt rett i at B58 er en enestående motor, rett og slett en skikkelig flott konstruksjon. Gå for en M140i, la oss kose oss med de gode fossilmotorene nå mens vi kan 😉

Den E30 smellen må ha vært veldig kraftig, det er sånn man håper aldri skjer. Det skjedde utrolig mye på sikkerhetsfronten i biler i løpet av 80 tallet. Det gjør at en 80 taller fortsatt er sånn tålig trygg å kjøre i trafikken i dag. En fun fact er at E39 fortsatt tilferdstiller en del dagens sikkerhetskrav. Eneste som hadde gitt den stryk i en Euro NCAP test i 2019 er fraværet av moderne førerassistent systemer som har kommet på markedet etter E39 var i handelen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...