Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis jeg hadde 150 000 kr å bruke på klassisk BMW, så kunne jeg da fått en grei todørs E30 320I. En bil i ok stand med stoffseter, uten klima og med manuelle vinduer. Men jeg kunne også fått en mint contition E32 750i, med lav kilometerstand. En bil med super komfortable skinnseter med memory, automatisk klima anlegg, cruisecontroll, brukbart original stereo, automat og ikke minst en V12 på 300 hk kontra en rekkeseker på 129 hk. Jeg er jo ikke i tvil om hva jeg hadde valgt, 7-serie all day long. Sort E32 750i med de originale V12 felgene og de firkantede eksos stussene...det er en grom bil i mine øyne. 

7-serie er egentlig litt tidløse biler, uansett hvilken generasjon så ser du rik ut når du kommer med 7-serie. Glemmer ikke jeg fikk en E23 745i opp bak meg på Autobahn mens jeg selv lå i ca 170 km/t. Han skulle forbi, den fronten har fortsatt litt "flytt deg" kraft når den innhenter deg raskt i bakspeilet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mere enig ! Jakter smått på en 2 dørs preface m20 bil som jeg tenker og kjøpe til dama. Hu trenger en kosebil :) 

angrer fremdeles grovt på jeg solgte min 88 E32 750!.. prosjekt jeg bare skulle satt på lageret men det hoppa seg opp for mye her og jeg fikk nok! Solgte vel 3-4 biler på rappen og en haug med grom deler til E34 osv før det gikk opp for meg at det kanskje var dumt.. men man kommer til en pungt hvor tingene tar overhånd! 

Så blitt mye salg siste årene og skal selge unna litt til så man kan fokusere på bare 2-3biler.. tror livet blir noe lettere da :) 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 med m20 er gøy og alt det der ,men kjære min skaper det er jo noen voldsomme priser blitt på disse .😩

Og som Fredrik90 sier ,så kan man få litt av noen luksusbiler fra tidlig 90 tall for det en en feks 325 i e30 koster idag.

Men tenker nok at Fru Liffi hadde hatt mer glede av en liten e30 kontra en svær e32 og ratte rundt i.

Nei man skulle brukt hodet for 10 15 årsiden og sikret seg 325 eksemplarer da .....🥲🥲

Sånn bare til info ,da jeg kjøpte min e34 i 2012 ,kunne jeg samtidig få kjøpt en to dørs pre face 325 som faktisk var original og pen til 40000.

Det er vanskelig idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Utfordringen med M70B50 V12 motoren og trolig hvorfor akkurat denne modellen aldri ble ordentlig populær på bruktmarkedet er at den har dobbelt av alt eksternt rundt selve motoren (les: dobbelt så dyr å drifte). M70B50 motoren er essensielt to M20B25 rekkeseksere som er sveiset sammen.

Ellers er jeg helt enig med deg og det er liten tvil om at en E32 selv med M30B35 motoren er en fantastisk konstruksjon. Den kom forøvrig også med M60 V8 motoren og dette er nok den beste i rekken av motorer selv om det å ha en V12 motor alltid er spesielt.

De firkantede eksosrørene fantes forøvrig kun på E32 750iL, som noe helt spesielt for den modellen. Jeg ville ha valgt en standard 750i og kanskje sett på om en tilpasning av eksosanlegget fra 750iL er mulig.

Det var forøvrig på denne tiden at BMW holdt på med temmelig eksotiske prosjekter (les: alt var mulig). De utviklet bl.a en V16 prototype på 6,7 liter kalt "Goldfisch" etter sjefkonstruktøren Adolf Fischer som uten overlading utviklet 414 HK og 625 Nm, noe som var temmelig imponerende på slutten av 80-tallet da selv 300 HK og rundt 450 Nm var state of the art.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja M70 V12ern er komplekse saker, og til en daily driver så er nok en 740i ett bedre valg. Men V12 og 7-serie har jo en unik og historisk riktig kombinasjon.  7-serie var den første nyere tyske luksusbilen som kom med V12, og det gjør den litt spesiell i mine øyne. 

Jeg synes det er litt rart at 7-serie alltid har havnet litt i skyggen av S klasse, selv om flere av 7er generasjonene helt klart var bedre biler. Se bare på alle de innovasjonene som i dag er vanlig i biler, mange tror at det var S klassen som kom med alt dette først. Men jeg tror folk ville blitt overrasket om så hvor mye av dette som faktisk kom først i 7-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nevnt det før også @Fredrik men M70 har svært lite med M20 og gjøre. Jeg tror det er en langlivet myte. De lagde noen prototyper og monterte i E23 og det er to stk M20  montert i en V.

M70 motoren har mer til felles med M40. Den har samme ventilmekanisme og sliter kamaksler akkurat som M40. De hydrauliske ventilløfterne og vippearmene er de samme. Den store forskjellen er at M710 har registerkjede. 

Eller er jeg helt enig med dere andre M70 er artige motorer men jeg er glad jeg ikke har en selv. Har skrudd litt på de for en kamerat og jeg er glad han betalte meg for timen. Når man trenger et par timer på og bytte tennplugger så sier det litt og har man ikke spesialverktøyet som ligger i koffertlokket så kan man bare glemme det.

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er litt rart at 7-serie alltid har havnet litt i skyggen av S klasse, selv om flere av 7er generasjonene helt klart var bedre biler. Se bare på alle de innovasjonene som i dag er vanlig i biler, mange tror at det var S klassen som kom med alt dette først. Men jeg tror folk ville blitt overrasket om så hvor mye av dette som faktisk kom først i 7-serie.

Det med og være først har utrolig mye og si markedsføringsmessig. Alle vet at S-klasse var først med ABS men ingen vet at E23 kom med det samme 4 måneder etterpå.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Vedr. M70 motoren og M20B25 motoren så er boring og slaglengde identisk, men ellers minner M70 kanskje mer på M21 dieselmotoren, som igjen var basert på M20 motoren. Jeg tror definitivt at det var klare tekniske likheter her, men at M70 motoren (såpass avansert som den var) også var unik på mange måter. Du nevner likheter med M40 motoren og dette gir også mening siden den motoren også var helt ny på den samme tiden som M70 motoren var ferdig utviklet. Uansett så er M70 motoren ikke morsom når noe feiler og den er dyr å drifte når den er noen år gammel.

Jeg er imidlertid stadig fascinert over hva BMW sto for på den tiden (slutten av 80-tallet). De hadde tekniske og designmessige løsninger som lå år foran alle andre. Mercedes-Benz prøvde å holde følge med W140 og introduksjonen av modellen ble sogar utsatt i to år pga. E32 750i, men selv om den i siste ende kanskje var teknisk bedre enn E32 virket den allikevel generelt litt gammelmodig i forhold til E32. BMW var virkelig sexy på den tiden i forhold til andre tilvarende bilprodusenter.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Det med og være først har utrolig mye og si markedsføringsmessig. Alle vet at S-klasse var først med ABS men ingen vet at E23 kom med det samme 4 måneder etterpå.

Ja det har mye og si, og Mercedes sin markedsførings avdeling har vært utrolig flinke til å utnytte dette. Svært få vet at S klasse og E23 fikk ABS nesten samtidig, men alle vet at S klassen var først ute (egentelig var det Jensen FF i 1971, men dette var mekanisk ABS). Ett annet godt eksempel er adaptiv cruisecontroll, som S klassen fikk 3 uker (!) før BMW annonserte det samme i 7ern. I tillegg var det samme system fra Bosch, men Mercedes betalte litt ekstra for å være først.

På 90 tallet kjørte Mercedes en reklamekampanje hvor de ramset opp alle innovasjonene de hadde. Der var de frekke nok til å ta på seg æren for tre punkts beltet fra 1959 og airbagen fra 1980. Dette ble det litt bråk av, og Mercedes ble seende dumme ut når de måtte innrømme å ha dritt seg ut. Volvo kom med tre punkts beltet, og det var Buick som kom med den første airbagen for serie produksjon i 1975. Men BMW har vært litt frekke de også, de kom først på markedet antispinn system som også inkluderte antiskrens. Dette hevdet Mercedes at var dems idee, de gikk faktisk så langt som å beskylde BMW for industri spionasje. Men tilfeldighetene ville ha det til at både Mercedes og BMW hadde samme tanken i hodet ang dette systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint siden dere allerede har byttet tema, men jeg vil si ungdom kjenner godt til E65. Greien er at en god del av dem fortsatt syns at de er skamstygg. Så er det vel og en del som er skremt vekk ifra de fordi hver gang de blir nevnt eller søkt opp, så blir de møtt av en vegg av "drittbil", "el-feil i lange baner", "bare problemer", "pengesluk" osv. Vil påstå at bensin V8 motorene sine problemer har vært med å ødelegge rykte til de også.

Er mange "ungdom" som liker de også. Jeg har forsåvidt "vurdert" å ta sjansen på en LCI E65 selv, men jeg ser jo at de er uhyggelig tungsolgt. Syns de fleste på Finn har lagt der ganske så lenge.

Men, i den prisklassen de ligger i så får man gjerne en bra E38 også, og de er jo betraktelig mye penere og mer populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne fremstår E65 som en av BMWene med det mest tidsriktige og moderne interiøret. Designmessig virker hver eneste linjeføring gjennomtenkt, og lite havnet til tilfeldighetene her. Favoritten må nok være E65 Yachtline / Maritime.

DSC04261.JPG?w=1280&auto=format
1019334025_BMWE65.jpg.d1294590cc4f6911525457547ebfa60f.jpg
1765874895_BMWE652.jpg.a19df3ce7cff473e9e67021b5e163e9f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle hatt en klassisk BMW akkurat nå hadde det blitt med M70en. Dobbelt opp av alt, men den virker solid og ikke stort mer avansert enn andre motorer. M539Restorations på YouTube har hvertfall ingen problem med å få de i gang. Billig er det dog ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rimelig spesielt og ekstremt. Nå går altså MDG Lan ut og sier direkte til folk at de hurtigst mulig bør selge bensin og dieselbilene de har for nå blir det mye dyrere og vanskeligere å kjøre bil. Hun legger til - hvis bilen overhode kan selges!

Jeg vet ikke i Norge, men her i Danmark legger politikerne riktignok opp premissene for hva slags samfunn vi skal ha, men de blander seg ikke opp i private gjøremål og hvordan vi ellers disponerer privatøkonomien. De legger seg ikke opp i hvorvidt vi bør selge bilen, selge huset, si opp jobben eller hva man nå kan komme i tanke om.

Jeg tror at det nesten bare er i Nordkorea (som er et totalitært diktatur) at politikerne har så mye makt at de også bestemmer over folks private gjøremål. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7KqKeB/lan-marie-berg-bli-kvitt-fossilbilen-snarest-mulig-naa-blir-det-dyrer

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik said:

Dette er rimelig spesielt og ekstremt. Nå går altså MDG Lan ut og sier direkte til folk at de hurtigst mulig bør selge bensin og dieselbilene de har for nå blir det mye dyrere og vanskeligere å kjøre bil. Hun legger til - hvis bilen overhode kan selges!

Jeg vet ikke i Norge, men her i Danmark legger politikerne riktignok opp premissene for hva slags samfunn vi skal ha, men de blander seg ikke opp i private gjøremål og hvordan vi ellers disponerer privatøkonomien. De legger seg ikke opp i hvorvidt vi bør selge bilen, selge huset, si opp jobben eller hva man nå kan komme i tanke om.

Jeg tror at det nesten bare er i Nordkorea (som er et totalitært diktatur) at politikerne har så mye makt at de også bestemmer over folks private gjøremål. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7KqKeB/lan-marie-berg-bli-kvitt-fossilbilen-snarest-mulig-naa-blir-det-dyrer

 

Ja, dette tar fullstendig av. Det er soleklart at vi skal tenke bærekraft og miljø for å bremse miljøforandringene vi allerede står ovenfor. Men, det er helt latterlig at det er bilistene som skal ta hele skylda for dette. Sammenligningen din med Nord-Korea er veldig spot on.

At en fossilbil forurenser lokalt er forsåvidt greit, men i det store og det hele, om alle fossilbiler skal vrakes og alle skal tvinges over på elektrisk blir Co2 avtrykket med produksjon (og ikke minst transporten til Norge) være mye større. Og, som vi har sett i programmet Sløsesjokket på NRK, så er ikke akkurat levetiden til en elbil ganske lang om uhellet er ute. De blir jo sendt til hugging 2-3 år gamle, og kunden får ny bil! 

La oss heller ikke glemme småbarnsfamilier og enslige foreldre som allerede strever med tidsklemma og en trang økonomi, eller de som er avhengige av bil for å komme seg til jobb. Har flere kolleger som bor i Oslo og jobber utenfor byen, der dem er helt avhengig av bilen. 

Kjæresten min er veldig miljøbevisst og opptatt av bærekraft og selv henne, er oppgitt over Lian. Lian bør egentlig studere hva bærekraft egentlig betyr. 

Må le av det hun sier om et at det er flest rike middelalderende menn som kjører bil. En ting er sikkert, Oslo kommer til å være fylt opp med rike damer og menn som pusher 50 når Lian har fått det som hun vil. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dusy Jeg er helt enig. Miljøet er viktig og jeg anerkjenner at MDG skal ha ros for å sette miljøspørsmålene i Oslo på dagordenen. Det jeg imidlertid reagerer på er Lan's uttalelse om at folk bør selge deres bensin og dieselbiler før det er for sent. Dette er egentlig en trussel (om et økonomisk tap) og slikt skal politikerne holde seg fra. De kan legge premissene for at det blir dyrere å kjøre alminnelige biler, men hvordan bileierne velger å takle dette er deres egen sak og intet politikerne skal blande seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...