Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg grøsser litt jeg med tanke på de sikkert over 50 rundene jeg har hatt på Ringen med mine vanlige biler. Noen ganger har jeg satsa hardt også, er litt stolt av 8:58 med F10 530d (300 hk og nye Pilot Super Sport) 😀 Under 9 minutter med en ordinær familiebil, men da var det lite biler utpå og jeg kjørte vel det reimer og tøy kunne holde. Fikk kast i bremseskivene foran etter den økten der 😂

Nå de senere åra så kjører jeg mer for å kose meg, kjører litt mer sikkert og ikke tøyer grensene for å kjøre fortest mulig. Men det går jo som regel bra helt til det ikke gjør det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, scoot skrev:

Så vidt jeg vet er Porscheklubben blant de eneste som har fått forhandlet frem en kaskoavtale som gjelder ved banekjøring her til lands ( If forsikring ). Min forsikring via BMWCCN ( også i IF) dekker i allefall ikke, med mindre jeg har oversett noe 

Trackday.no tilbydde forsikring for ett par år siden. Men den sesongen gikk det ett par Porscher i autovernet og da opphørte det naturligvis.

Ingen dekker skader på bane med mindre det er ett organisert førerkurs av en offentlig instans mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Trackday.no tilbydde forsikring for ett par år siden. Men den sesongen gikk det ett par Porscher i autovernet og da opphørte det naturligvis.

Ingen dekker skader på bane med mindre det er ett organisert førerkurs av en offentlig instans mener jeg

Ganske sikker på at forsikringen de har forhandlet frem dekker kjøring i regi av klubben ( som de sikkert da kaller førerkurs ). Har en svigerfar som er ganske aktiv i det miljøet, og han mente de var forsikret på banen så lenge det var klubben som arrangerte. 

EDIT;

https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring/banekjoring

Denne ble jo linket på forrige side her, står jo der. "Porsche Club Norge - kjørekurs på bane i Skandinavia". Så de har nok klart å lure inn banekjøringa si som kurs. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche club Norge  har forsikring på alle sine kjøredager via IF. Porschesenterne tilbyr også trackdays, da gjelder også IF sin forsikring.

 PCN tilbyr også arrangementer på Gotland ring og nurburgring. 

Ellers er der ett arrangement som heter førerutvikling v. Øyvind Lie. Der dekkes også IF sin forsikring. 

Ett arr. Som forøvrig kan anbefales 😊

 

Det som går igjen på disse kursene er at det er arrangører tilstede.

Det er synd Bmwccn/Bmw norge ikke viser interesse for og ordne den slags. All banefokuset til Porscheforhandlere og PCN er ene og alene verdt og droppe M bil og handle seg 911🙈😬

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel egentlig vi kunne forvente oss litt mer aktivitet fra BMW CCN. Ut over de normale treffa og noen rabatter her og der så skjer det jo ikke en dritt. Det skulle vært litt oftere trackdays enn de to BMW dagene i året. Litt flere drive outs f eks, ser ut som man får mye mer ut av klubb kontingenten hos nettopp Porsche Club Norge. 

Føler det blir færre og færre ekte og ihuga BMW entusiaster der ute. Har vel noe med at BMW stort sett selger kjønnsløse elbiler til tusenvis var folk som ikke vet frem eller tilbake på en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Synes vel egentlig vi kunne forvente oss litt mer aktivitet fra BMW CCN. Ut over de normale treffa og noen rabatter her og der så skjer det jo ikke en dritt. Det skulle vært litt oftere trackdays enn de to BMW dagene i året. Litt flere drive outs f eks, ser ut som man får mye mer ut av klubb kontingenten hos nettopp Porsche Club Norge. 

Føler det blir færre og færre ekte og ihuga BMW entusiaster der ute. Har vel noe med at BMW stort sett selger kjønnsløse elbiler til tusenvis var folk som ikke vet frem eller tilbake på en bil. 

Her i Østfold har det bedret seg noe de siste to årene, med langt flere drive-outs etc. Men jeg er enig, det er ikke veldig mye aktivitet i BMW CCN sentralt om dagen. 

Virker som alternativet E30meet ( nå KOED events eller noe? ) kommer opp på sidelinjen som et godt alternativ både med rabatter og ting som skjer. PCCN er i en klasse for seg selv, men så er nok også medlemmene der mye mer på hugget. De gutta er jo Rudskogen stup i ett, og på sommerhalvåret er det kjøreturer/klubbkveld ukentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Føler det blir færre og færre ekte og ihuga BMW entusiaster der ute. Har vel noe med at BMW stort sett selger kjønnsløse elbiler til tusenvis var folk som ikke vet frem eller tilbake på en bil. 

Eller det at BMW har blitt en rånerfavoritt for folk som har Yaris-budsjett, men velger å kjøpe en BMW og stappe den full av billige aftermarket-deler. Interessen er der, men betalingsviljen og evnen er fraværende. Er vel ikke særlig ihugga om halve bilen består av Kina-deler. "Kommunen kan bygge en sladdebane til oss om de ikke vil at vi skal bråke i bydgesentrum på natta" liksom. Da skjønner man hvor lista ligger. Ingenting feil i å bygge seg bilene slik man ønsker, men det er vel ingen som egentlig ønsker å senke med TA-sett.

BMW appelerer til flere ulike kundemasser og jeg tror ikke at senere års elbilsatsing, som alle produsenter som ikke ønsker å legge opp om noen få år har gjort, er det som er problemet. Nyeste M3 og M4 kommer med drift-analyzer som gir deg poeng i en app på hvor bra du har sladdet med bilen. BMW selger i høyeste grad biler som folk vil ha, men ikke nødvendigvis biler som alle har råd til. Dermed tror jeg at det fort blir store forskjeller innad i en klubb angående hvilken retning man ønsker å ta og hvilke aktiviteter man kan legge opp til. For Porsche så er det nok litt lettere å anta at medlemmer ønsker å kjøre på bane og kan lett svi av 10 000 kr på en helg uten å blunke. Sånn sett er det mer utfordrende å finne på aktiviteter i en såpass variert gruppe som BMW-eiere er, men det er heller ingen grunn til å la være å gjøre noe. Jeg tror at kjøreturer og andre lavterskel tilbud der man kan møtes kunne absolutt være aktuelt for mange og at BMW CCN har absolutt mer å gå på der.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, scoot skrev:

Her i Østfold har det bedret seg noe de siste to årene, med langt flere drive-outs etc. Men jeg er enig, det er ikke veldig mye aktivitet i BMW CCN sentralt om dagen. 

Virker som alternativet E30meet ( nå KOED events eller noe? ) kommer opp på sidelinjen som et godt alternativ både med rabatter og ting som skjer. PCCN er i en klasse for seg selv, men så er nok også medlemmene der mye mer på hugget. De gutta er jo Rudskogen stup i ett, og på sommerhalvåret er det kjøreturer/klubbkveld ukentlig. 

Etter at klubben fikk ny leder så har mye bra skjedd, før var det jo helt dødt. Men jeg savner litt mer aktiviteter som kanskje kan favne om litt mer enn bare Østfold. Vi har jo en lokal avdeling her i Agder, som faktisk har dradd i gang noen treff. Men lokalklubbene må få noe mer midler til å arrangere mer, eventuelt så må hovedklubben ha litt flere landsdekkende arrangementer. 

E30Meet er ikke helt min greie, der gjør alle de samme "modifikasjonene" på bilene sine slik at de alle er like 😂 En haug med gamle BMWer som kommer skrapende på bunnpanna med voldsom camber og små felger med hissig kromkant 😂😉  (Jada, jeg overdriver)

4 timer siden, E.C. skrev:

Eller det at BMW har blitt en rånerfavoritt for folk som har Yaris-budsjett, men velger å kjøpe en BMW og stappe den full av billige aftermarket-deler. Interessen er der, men betalingsviljen og evnen er fraværende. Er vel ikke særlig ihugga om halve bilen består av Kina-deler. "Kommunen kan bygge en sladdebane til oss om de ikke vil at vi skal bråke i bydgesentrum på natta" liksom. Da skjønner man hvor lista ligger. Ingenting feil i å bygge seg bilene slik man ønsker, men det er vel ingen som egentlig ønsker å senke med TA-sett.

BMW appelerer til flere ulike kundemasser og jeg tror ikke at senere års elbilsatsing, som alle produsenter som ikke ønsker å legge opp om noen få år har gjort, er det som er problemet. Nyeste M3 og M4 kommer med drift-analyzer som gir deg poeng i en app på hvor bra du har sladdet med bilen. BMW selger i høyeste grad biler som folk vil ha, men ikke nødvendigvis biler som alle har råd til. Dermed tror jeg at det fort blir store forskjeller innad i en klubb angående hvilken retning man ønsker å ta og hvilke aktiviteter man kan legge opp til. For Porsche så er det nok litt lettere å anta at medlemmer ønsker å kjøre på bane og kan lett svi av 10 000 kr på en helg uten å blunke. Sånn sett er det mer utfordrende å finne på aktiviteter i en såpass variert gruppe som BMW-eiere er, men det er heller ingen grunn til å la være å gjøre noe. Jeg tror at kjøreturer og andre lavterskel tilbud der man kan møtes kunne absolutt være aktuelt for mange og at BMW CCN har absolutt mer å gå på der.

Jeg er enig i alt du sier der, så jeg skal ikke motsi deg på noe. Men jeg har en litt annen synsvinkel som kanskje ikke kom så godt med i mitt innlegg.

Jeg mener at før så var BMW litt mer unikt, litt mer for kjennere. I dag er BMW ett av Norges mest solgte bilmerker, jeg med min G30 forsvinner i havet av sorte G30 530e. Jeg føler ikke jeg kjører noen spesiell bil lenger, selv om bilen er superflott og jeg er fantastisk fornøyd. BMW har mistet eksklusiviteten som de hadde før, og med dette så har de også mista litt av entusiasmen til kundene. BMW pleide å ha de aller mest merketro kundene, nå har de falt langt ned på denne lista. Sånne som oss som kjøper BMW uansett blir det færre av, bilkjøpere flest hopper mer rundt...og de bytter bil oftere. Jeg fabler jo om Porsche Panamera som mulig erstatter for G30en, men jeg veit at jeg ender opp med en bayer uansett...sikkert en med diger grill som jeg har sagt at jeg aldri skal ha. Nye M440i Gran Coupe ser helt jævlig ut forfra, men resten av bilen er helt vanvittig tiltalene. Kommer vel en ny 5-serie etterhvert, sikker ladbar hybrid med rekkesekser og 100 km rekkevidde...da er jeg solgt igjen. 

Jeg forstår at BMW må lage disse kjønnsløse bilene (FWD og elbiler) for å fortsette å kunne lage bilene vi entusiastene vil ha. Jeg er glad for at BMW fortsatt kan være BMW i noen segmenter, og selv om imaget har blitt tynnet ut så er stadig BMW ett av de merkene som holder best på sine tradisjoner. Og det er en utløsende faktor for at sånne som meg, som HATER forandring fortsatt trives med bilene. Så lenge BMW bygger sedaner med rekkesekser så er jeg happy, da har de noe jeg vil ha. Da er det godt å høre BMW gå ut å si nettopp at slike biler skal de bygge også i fremtiden...i tillegg til elbiler. Jeg har sagt før at når BMW går på trynet så går de skikkelig på trynet men når de får til noe, som de som regel gjør så gjør dem det best av alle...ingen over og ingen ved siden av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksklusiviteten til BMW som merke er ganske utvannet i Norge ja. Det er bokstavelig talt mulig å eie og drifte en eller annen BMW for de aller fleste som tjener 400+ i året og som gidder å sette seg litt inn i ting og prioritere bil litt høyt på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er "gale" med E60/61 M5, er det en bil folk unngår til enhver pris ? Man får jo nå motor å drivverk forsikring så man skal vell vær trygg?
 

Lyden av den motoren gjør den til en topp 5 ///M favoritt for meg, kulere familie bil skal man lete lenge etter.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210726135

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=62691286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste åra så synes jeg det har blitt ett enormt status jag, delvis drevet frem av gunstige priser på hybrid og elbiler. Det er så lett å finansiere bil i dag, bankene sloss om kundene og overgår hverandre om laves mulig rente. Rente på bilfinansiering er nå enten på nivå med eller under boliglånsrente. Importørene hiver store rabatter etter kundene, så fort du rekker å komme innenfor døren så kommer rabattene. Jeg fikk pris på ny M340i for litt siden, fikk 70 000 kr i rabatt UTEN å spør om det. Så kunne han dra ut enda litt mer på storkunde støtte, samt enda noe siden madammen driver butikk. Ikke rart det selges mye nye dyre BMWer når man får tilpasset prisen etter ens lommebok 😅 G30en kunne han ta i bytte til en god pris, diesel femmer med firehjulstrekk var det stor etterspørsel etter på bruktmarkedet..

BMW har blitt ett bilmerke for den arbeidende middelklassen, eller arbeiderklassen som den også kan kalles. Før var BMW såpass dyre, at flottet man seg så kjøpte man en Ford Granada eller kanskje en Volvo 740 om man går litt ut på 80 tallet. Vanlige folk kunne nok strekke seg til en 316i, eller kanskje en 518i. Men for den prisen fikk man en meget flott Ford eller Opel. Onkelen min kjøpte en importert E34 520i fra 1988 rundt 1990, den var selv som bruktimport svært dyr og ble ansett som en skikkelig stas bil 😅 Den kundegruppen som på 80 tallet kjørte Golf eller Corolla kjører i dag Tesla Model 3, de som kjørte Granada og Omega kjører i dag 5-serie. De som hadde litt mer penger, og kanskje kjørte en E30 325i kjører i dag M3 eller Porsche 911. Den kundegruppa som på 80 tallet kjørte BMW 5-serie kjører i dag Range Rover Sport eller Panamera...osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å kiker så smått på E61, grunnen til det er at F31 har nå rullet kanskje 10-20mil siden vi fikk den for et par månader og da kan vi like gjerne ha en billigere om det dukker opp, ingen hastverk. 
 

E6* 520D er det en ok motor eller burde man styre unna?

Edit: jeg ser hovedsakelig etter 3L diesel men denne dukket opp så tenkte og høre med folket. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=222437824

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...