Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

40 minutes ago, Snagg30 said:

Er det noe jeg som komplett amatør trenger å tenke på ved banekjøring? Må jeg justere dekk trykk eller er det rett og slett unødvendig siden egenskapene er der etter. Andre ting jeg ikke har tenkt på som jeg burde?

Alt som @Skulebollennevner er viktig.

Men spesielt bremsene er noe du bør følge med på, hvis du kjører på gateklosser og standard bremsevæske med vanlig kokepunkt. Og du merker at de begynner å bli litt rare mens du kjører, så back off og start en nedkjølingsrunde.  Har selv vært der at jeg hadde horn i panna og skulle bare "ta en runde til".  

Mine stint består vanligvis av bare 4-5 runder. Type en ut runde, deretter 2-4 hard runder + en rolig nedkjølings runde.

La gjerne motoren gå noen minutter i pit etter at du har vært på banen, men for all del ikke sett på brekket i pit med varme bremser.

Ellers så er det bare å ha det gøy, er utrolig artig å kjøre bane!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banekjøring er vanvittig moro når man har en bil som er egnet til det 😀 Å kjøre på Nurburgring i "vanlig" bil er også veldig gøy da det mer minner om en vanlig svingete landevei. Men jeg har fryktelig lyst til å kjøre her med en skikkelig bil, frister med en trackday bil som også kan brukes til daglig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Skulebollen skrev:

Superviktig og justere ned dekktrykk etterhvert som du kjører 😊 Men dette får du tips om 👍 Men kan vere greit og google anbefalt trykk på bane til din bil på dine dekk. Sjekke at du har ok dekkmønster, gode klosser og noenlunde fersk br.væske 😊

 

10 timer siden, fxslin skrev:

Alt som @Skulebollennevner er viktig.

Men spesielt bremsene er noe du bør følge med på, hvis du kjører på gateklosser og standard bremsevæske med vanlig kokepunkt. Og du merker at de begynner å bli litt rare mens du kjører, så back off og start en nedkjølingsrunde.  Har selv vært der at jeg hadde horn i panna og skulle bare "ta en runde til".  

Mine stint består vanligvis av bare 4-5 runder. Type en ut runde, deretter 2-4 hard runder + en rolig nedkjølings runde.

La gjerne motoren gå noen minutter i pit etter at du har vært på banen, men for all del ikke sett på brekket i pit med varme bremser.

Ellers så er det bare å ha det gøy, er utrolig artig å kjøre bane!

 

@Skulebollen @fxslin takk for svar! Jeg kjører enda på bremsene som ble levert når bilen var ny, har gått 48.000km nå. Ikke lenge siden jeg hadde bilen inne til sjekk for bremsene og de har mye igjen på seg. Men bilen varslet i går om bremsevæske service så har bestilt time i Molde faktisk siden Ålesund ikke hadde kapasitet så da blir det en liten tur til det grusomme stedet i morgen :) Michelin pilot sport 4 er nye nå i år uten mye slitasje.

Har lest meg litt opp på dekktrykk på min type bil så den er ok, men der er vell utstyr til å justere dette på banene eller må jeg kjøpe inn selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snagg30 skrev:

 

@Skulebollen @fxslin takk for svar! Jeg kjører enda på bremsene som ble levert når bilen var ny, har gått 48.000km nå. Ikke lenge siden jeg hadde bilen inne til sjekk for bremsene og de har mye igjen på seg. Men bilen varslet i går om bremsevæske service så har bestilt time i Molde faktisk siden Ålesund ikke hadde kapasitet så da blir det en liten tur til det grusomme stedet i morgen :) Michelin pilot sport 4 er nye nå i år uten mye slitasje.

Har lest meg litt opp på dekktrykk på min type bil så den er ok, men der er vell utstyr til å justere dette på banene eller må jeg kjøpe inn selv? 

Der er luftfyller 👍  be dem se over klossene en gang til når du ordne br.væska😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skulebollen skrev:

Der er luftfyller 👍  be dem se over klossene en gang til når du ordne br.væska😅

De har performance klosser til 10.000kr jeg vurderte å forhøre meg om men unødvendig kost å bytte klosser om de er gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Snagg30 skrev:

De har performance klosser til 10.000kr jeg vurderte å forhøre meg om men unødvendig kost å bytte klosser om de er gode?

OEM klosser de bremser på bane, men de "kokes" lett når det blir for mye varme i dem. Er det nok kjøtt på dem vurder heller bytte når du kommer hjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Snagg30 skrev:

De har performance klosser til 10.000kr jeg vurderte å forhøre meg om men unødvendig kost å bytte klosser om de er gode?

Kan evt. Bytte og heller sette på igjen dei gamle når du kommer hjem og feks skal bytte til vinterhjul.. Kjører du over Strynefjellet? 

Men er der bra med belegg så er det bare og prøve og se.. Verste som skjer er at du går tom for klosser midt på dag og kommer deg tidligere hjem😅 

Er heller ingen grunn til og pushe maks hver runde.. er fint og bare drive sportrening og få flyt i kjøringen uten og måtte ha flat fjøl på strekkene 😅 

Er verre på andre kjøringer der det er mindre kjøretid.. men her kan du kjøre non stop om du ønsker 😊 hadde rundt 90-100 runder på en dag i fjor høst på regn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Skulebollen skrev:

Kan evt. Bytte og heller sette på igjen dei gamle når du kommer hjem og feks skal bytte til vinterhjul.. Kjører du over Strynefjellet? 

Men er der bra med belegg så er det bare og prøve og se.. Verste som skjer er at du går tom for klosser midt på dag og kommer deg tidligere hjem😅 

Er heller ingen grunn til og pushe maks hver runde.. er fint og bare drive sportrening og få flyt i kjøringen uten og måtte ha flat fjøl på strekkene 😅 

Er verre på andre kjøringer der det er mindre kjøretid.. men her kan du kjøre non stop om du ønsker 😊 hadde rundt 90-100 runder på en dag i fjor høst på regn.. 

De sjekker bremsene i morgen også bestiller vi inn performance klosser til helga om det er behov for det :) 

Jeg kjører Åndalsnes - Bjorli - Dombås så blir ikke over Strynefjellet. Men som du sier så kommer jeg nok ikke til å pushe så fryktelig mye vil jeg tro, tar det som det kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så synd er at jeg jeg normalt sett kanskje hadde vært hos svigers i Elverum og burde tatt turen bort, da det er ca en halvtime unna. Men siden jg har bursdag den dagen blir vi nok hjemme i Moss. :D Ellers hadde jeg ønsket dere heller kom til Rudskogen. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misunnelig på de som har bra bane i relativ nærhet, slik at banekjøring blir litt mer "lavterskel". Skulle gjerne hatt en god  bane i Vestland, som er nær nok til at man kan kjøre til/fra med bilen man tenker å bruke, og uten at det blir voldsom logistikk for å få bil/fører hjem igjen i tilfelle havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *MrB* skrev:

Litt misunnelig på de som har bra bane i relativ nærhet, slik at banekjøring blir litt mer "lavterskel". Skulle gjerne hatt en god  bane i Vestland, som er nær nok til at man kan kjøre til/fra med bilen man tenker å bruke, og uten at det blir voldsom logistikk for å få bil/fører hjem igjen i tilfelle havari.

If har jo veihjelp ved havari/skade😊 Evt. Er det trekkbil og henger, ikke noe stress det

Men ja.. er tungvindt og bo 9 timer fra Rudskogen, 11 timer fra Sokndal og 12 timer fra ACR 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Skulebollen said:

If har jo veihjelp ved havari/skade😊 Evt. Er det trekkbil og henger, ikke noe stress det

Men ja.. er tungvindt og bo 9 timer fra Rudskogen, 11 timer fra Sokndal og 12 timer fra ACR 🙄

Er ikke hardcore nok til å rigge meg med trekkbil, men kjenner flere fra vestlandet som er det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...