Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, E.C. skrev:

Nja, har sett de der fra Apex som kjører på Nordsløyfa som hadde en F1-fører som kjørte F80 M4(?). Han slet visst mye mindre på bilen på ringen enn "noobsa" så det er ikke sikkert at en god banefører som kan sakene sine bra sliter bilen noe mer.

Stor forskjell på ringen og feks Rudskogen.. 

Ringen er veldig snill mot dekk og bremser, og man kjører veldig lite på curbs. På Rudskogen "må" man hoppe over curbsa her og der😅 

Så er det ikke sikkert at alle 40 åringer som har økonomi til å bedrive banekjøring er av F1 kaliber 💁

 

Poenget er vel at kjøper man M bil må man nesten tåle at den er blitt brukt godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Skulebollen skrev:

Verre med en 40 åring som har råd til banekjøring 💁 Kan herje mye på landeveien for og ta igjen en dag på Rudskogen ;)

Det er disse 40 åringene som kjøper disse bilene nye, så når de i noen år har herja fra seg på Trackdays så overtar 20 åringene med fullfinans 😅

Jeg har såpass tiltro til BMW sine M produkter at de tåler å ha blitt pisket. Dette må man forvente uansett hvordan performance bil man ønsker å kjøpe brukt. Men utfordringen er at 20 åringer har langt mindre økonomiske midler til å vedlikeholde en slik bil tilstrekkelig. Når lån, forsikring og bensin er betalt for å begynner budsjettet å bli stramt. Så må jo felger, senk, eksos og karbon til slik at man får likes på IG. Da ender man opp med biler som svinekjøres, går på Kina dekk, utilstrekkelig utført service og vedlikehold. Derfor ville jeg kjøpt en sånn bil av en voksen person da sjansen er større for at han har økonomien på plass slik at bilen har fått det nødvendige vedlikeholdet for å fint kunne tåle juling 👍

Også tror jeg få av de voksene som kjøper ny M bil har den som eneste bil. De har gjerne en familiebil i tillegg, M3/4 er mer en "gave" til seg selv. Tror faktisk langt færre av første eiere tar de på banen enn de eierene som kommer senere i bilens liv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil i alle fall hatt en M-bil som tidligere var blitt brukt på noen banedager i året enn en M-bil som har laget donuts hver helg utenfor Biltema....

Ser jeg på Zen min som har fått noen banedager nesten hvert år siden 2010, så vil jeg si at jeg absolutt ikke kan merke at den har blitt pisket rundt og kjørt på curbs i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ron788m skrev:

Ja var du fornøyd med den? Ser etter en sånn til fruen nå selv..

Særdeles, men det er langt mellom godt utstyrte biler. Du finner link til hvordan min var i signaturen. Men beste småbilen jeg har kjørt. :) Artig med 190hk og 400nm, sportsautomat, 19" hjul osv osv. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, E.C. skrev:

Nja, har sett de der fra Apex som kjører på Nordsløyfa som hadde en F1-fører som kjørte F80 M4(?). Han slet visst mye mindre på bilen på ringen enn "noobsa" så det er ikke sikkert at en god banefører som kan sakene sine bra sliter bilen noe mer.

Sikker? Har sett Robert Kubica kjøre bil fra Apex, ca 36 runder. Er en video som viser hva de måtte bytte etter han hadde brukt den. Veldig stor slitasje. De måtte bytte alle hjullagre, bremseklosser slitt ned på 50%, 2 sett med dekk. Han betalte vel rundt 7000 euro, men de tapte fortsatt penger på at den ble brukt såpass hardt. 😅 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, StigJ skrev:

Vil i alle fall hatt en M-bil som tidligere var blitt brukt på noen banedager i året enn en M-bil som har laget donuts hver helg utenfor Biltema....

Ser jeg på Zen min som har fått noen banedager nesten hvert år siden 2010, så vil jeg si at jeg absolutt ikke kan merke at den har blitt pisket rundt og kjørt på curbs i ny og ne. 

Da har du en særs unik bil eller en rolig forsiktig kjørestil 🙂 

Min har fått ett motorhavari, innmaten har løsna på lyd demperne, bremseskivene fremme har begynt og få sprekker, og slitasjekanten er begynt og ta seg opp, forventer og måtte bytte skiver innen bilen har passert 30k. ( Da er første 10 totalt uten banekjøring! ) 

Klosser har allerede våre bytta en gang. Hjullager intervallen og huber er 10.000km ved aktiv banekjøring. ( Koster 70k bare der 🥴

 

I tillegg er lakken pepra med steinsprut overalt. 

Slik er det med "alle" biler Jeg ser blir brukt aktivt på bane. ( Foruten motorhavari😂 )

Stiller meg bak @Emilsen innlegg her. 

 

Donuts sliter da ikke på stort mer enn bakdekka 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Skulebollen skrev:

Klosser har allerede våre bytta en gang. Hjullager intervallen og huber er 10.000km ved aktiv banekjøring. ( Koster 70k bare der 🥴

Da var jeg et steg nærmere å ikke realisere 911 drømmen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Skulebollen skrev:

Da har du en særs unik bil eller en rolig forsiktig kjørestil 🙂 

Min har fått ett motorhavari, innmaten har løsna på lyd demperne, bremseskivene fremme har begynt og få sprekker, og slitasjekanten er begynt og ta seg opp, forventer og måtte bytte skiver innen bilen har passert 30k. ( Da er første 10 totalt uten banekjøring! ) 

Klosser har allerede våre bytta en gang. Hjullager intervallen og huber er 10.000km ved aktiv banekjøring. ( Koster 70k bare der 🥴

 

I tillegg er lakken pepra med steinsprut overalt. 

Slik er det med "alle" biler Jeg ser blir brukt aktivt på bane. ( Foruten motorhavari😂 )

Stiller meg bak @Emilsen innlegg her. 

 

Donuts sliter da ikke på stort mer enn bakdekka 😊

 

Vi kjører nok kanskje litt ulikt tenker jeg ja :) Jeg kjører ikke noe styggere på bane enn på vei selv om det går litt fortere. Hadde bilen levd i Tyskland hadde jo hastighetene jeg kommer opp i på Rudskogen vært dagligdags. 

Motorhavari og løs innmat hadde nok sikkert skjedd langs veien også etter hvert kan jeg tenke meg. Er jo ikke slike ting man må regne med at skal komme til å skje hvert øyeblikk bare fordi man kjører på bane. 

Har byttet skiver to ganger og klosser flere ganger. Bilen har akkurat runder 80k. Dette går under slitedelkategorien og tas ikke med i beregningen. Steinsprut får man uansett hvor man kjører, så det tar jeg heller ikke med i beregningen. Javisst behøver Z4en sårt lakk på både snute og panser, men slik må man regne med uansett hvor man kjører.  Når jeg kjører på bane så kjører jeg innenfor mine grenser og presser og tar ikke unødvendige sjanser da jeg hele tiden har i bakhodet at skal kjøre hjem 60 mil etterpå i samme bil (som regel kjørt på Rudskogen).  Vel, grunnen til skivebytte nr. to var hjemtur fra Skogen på komplett utslitte klosser 😁 Skivebytte nr. 1 var at jeg som uerfaren banedeltaker fikk kast i originalskivene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et visst spenn på mishandling både når det gjelder banekjøring og ungdomskjøring. Så blir umulig å vurdere hvor mye en bil har fått kjørt seg (trommelyd.no) kun ut ifra de begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

Da var jeg et steg nærmere å ikke realisere 911 drømmen! 

Får nå kjørt en del runder på våler om du kjører 10.000km kun der😅

En kjenning sin GT3 fikk byttet huber, hjullagre og br.skiver på alle 4 hjørner når den var godt 20.000km. ( 150.000 ut der 😂 )

Men den gikk hovedsakelig på Rudskogen og til og fra.. I tillegg til partentlig eiger som tok alle 4 som en "føre var" når først ene var gåent. 

Dette er også GT3 intervaller. En c2s har jo ikke senterbolt feks. Og det hjelper på prisen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, StigJ skrev:

Vi kjører nok kanskje litt ulikt tenker jeg ja :) Jeg kjører ikke noe styggere på bane enn på vei selv om det går litt fortere. Hadde bilen levd i Tyskland hadde jo hastighetene jeg kommer opp i på Rudskogen vært dagligdags. 

Motorhavari og løs innmat hadde nok sikkert skjedd langs veien også etter hvert kan jeg tenke meg. Er jo ikke slike ting man må regne med at skal komme til å skje hvert øyeblikk bare fordi man kjører på bane. 

Har byttet skiver to ganger og klosser flere ganger. Bilen har akkurat runder 80k. Dette går under slitedelkategorien og tas ikke med i beregningen. Steinsprut får man uansett hvor man kjører, så det tar jeg heller ikke med i beregningen. Javisst behøver Z4en sårt lakk på både snute og panser, men slik må man regne med uansett hvor man kjører.  Når jeg kjører på bane så kjører jeg innenfor mine grenser og presser og tar ikke unødvendige sjanser da jeg hele tiden har i bakhodet at skal kjøre hjem 60 mil etterpå i samme bil (som regel kjørt på Rudskogen).  Vel, grunnen til skivebytte nr. to var hjemtur fra Skogen på komplett utslitte klosser 😁 Skivebytte nr. 1 var at jeg som uerfaren banedeltaker fikk kast i originalskivene. 

Hastigheten er vel ingen fare, men det er jo stortsett enten maks gass til turtallsperra på hvert gir eller maks brems før sving, i tillegg til ekstremt mye høyere svinghastigheter, som medfører ekstremt mye høyere slitasje på hjullager og foringer. Ikke nok med det så hopper bilen greit på curbsa med litt kvass kjøring, som lager lyder som jeg aldri får frem på landevei 😅

Og dette runde på runde på runde il.a en dag. 

Hele cluet med banekjøring er jo og presse bilen til det ytterste😬

 

Jeg ønsker også statistikk som viser at servicer er slurvet med og vedlikehold av slitedeler er lav kun fordi man er i 20 årene og ikke kjører originalhjul med Michelin dekk😅

For dette er virkelig en gjenganger her på forumet. 

 

 

Så over til noe annet.

 

"Men utfordringen er at 20 åringer har langt mindre økonomiske midler til å vedlikeholde en slik bil tilstrekkelig. Når lån, forsikring og bensin er betalt for å begynner budsjettet å bli stramt. Så må jo felger, senk, eksos og karbon til slik at man får likes på IG. Da ender man opp med biler som svinekjøres, går på Kina dekk, utilstrekkelig utført service og vedlikehold"

Jeg klarer ikke se sammenhengen med at når en bil har fullfinans så blir bilen automatisk "svinekjørt"

 

Kan det være at "Bimmers" kanskje burde ha litt høyere takhøyde for uoriginale felger og andre dekkmerker enn Michelin? Og at det ikke automatisk betyr slurv i service bare fordi en bil har senk og uoriginale hjul? Og eigeren er i 20åra. 

Slenger på ett siste døme før jeg melder meg fint utav OT trådene på bimmers for en periode 😊

 

Jeg, en kar i 20åra.. Kjøpte M3, noe av det første jeg gjorde var og kjøpe senk og spacere UTEN TUV papirer.. Så dura jeg rundt med dette og koste meg, bakdekka fikk kjørt seg takket vere fantastisk momentsterk motor🥰

Likevel fikk bilen polering, ble vinterlagret og fikk attpåtil mellomservice på oljeintervall. 

Han som eiger bilen nå, en kar i 20åra.. har kjøpt senk ( KW, dyrt ) uoriginale hjul og anna dill. Likevel har bilen fått seg grundig lakkrens med full coating osv. Den fikk også lakkert opp buene bak da disse var pepret når jeg fikk bilen på 8000km. ( Den gikk aktivt på bane for BMW Norge )

Den står vinterlagret, og jeg er helt sikker på den får byttet olje mer enn ofte nok. I tillegg er jo bilen nå såpass strøken og har "stance" så det holder, og er ubrukelig til aktiv svinkjøring 😅

 

 

NB!! Om man følger Bmw sin serviceintervaller er det oljeskift hver 24mnd. Og 30.000km... 

 

Såh..

Skal man kjøpe den originale voksenkjørte som har gått som helårsbil og fulgt serviceintervaller? Av en kar med penger som VET at han kjøper ny bil før garantien går ut 

 

Eller skal man kjøpe av 20åringen som har pimpa opp bilen, men som har vinterlagret fordi han elsker og dulle med bilen, og som ifølge Finn annonsen ikke tilsier noe om at det er slurvet med oljeservice? 

 

Jeg vet hvilken jeg hadde foretrukket 😊

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen Har kjøpt nesten alt som er nevnt over her, har i tillegg sendt mail i dag til Bavaria om time bestilling for mellom service på motor selv om det er 20 000km til neste service 😬 tok i samme slengen å bestilte nye bremse deler selv om bilen ikke varsler om det og Bavaria sier der er mye igjen å gå på. Ikke vinter lagret men til gjengjeld polering og coating hos Groven Carspa for nesten 20k i fjor. Hilsen mann 29 år (enig i alt du sier over). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...