Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Du må nesten vurdere hva du skal ha av utstyr i garasjen i tillegg til bil. Hvis du ikke skal ha noe veldig plasskrevende utstyr så må du tenke bredden som er bred nok for to biler + evt. reoler på 40-60 cm til lagring av ting og hvorvidt du behøver reoler på begge sidene eller ikke. Noe dypere enn 60 cm (på reol) er ikke noe særlig vits å ha, blir trolig for kronglete å ta ting ut og inn av. Når du har bredden så blir jo lengden lett å regne ut. Totalarealet på 70 er vel utvendig, så vegg og evt. isolasjon må regnes inn. 

Hvis du ender opp med ganske dyp garasje så kan du alltid sette opp et rom/bod innerst, potensielt lett oppvarmet for å ha vasketing og diverse kjemikalier gjennom vinteren (om du ikke varmer opp resten av garasjen). 

Hadde jeg bygd fra bunnen av ville jeg trolig ha egen garasje til å skru, ikke bare parkere. Da hadde jeg trolig gått bananas og prøvd å få inn både 2-søyler og sakseløfter ved siden av hverandre. En uoppvarmet garasje til parkering ville da blitt utformet annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snagg30 skrev:

Når begynner dere her inne med sommerbiler å ta ut fra vinter lagring? Her i Ålesund er det meldt meget pent vær denne uken men noe kaldt, neste uke sniker gradene seg opp i mot 10+ samt sol og da frister det naturligvis å hente E36’n. 

Jeg tok ut Alpinaen i går, nå gadd jeg ikke vente lenger. Tar også frem E34en en av dagene nå, skal bli godt å få kjørt litt gammal BMW igjen 😀

Dog kjører jeg kun når det er tørt frem til veiene er "vasket" for saltrester og piggdekk støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tennbrikket skrev:

Sikkert veldig subjektivt etter hvilke behov man vil ha, men hvordan mål hadde dere gått for på en 70 kvadrat garasje. 50 blir for lite ser jeg, og det blir tross alt bare mindre plen å klippe ved å bygge større, så ser ingen ulemper med større garasje 😛

 

9m brei og 7.7m dyp? Syns bilene begynner å bli lange om dagen 😛 Har ingen spesifikk behov nå, så bygger mer eller mindre for framtiden uten å ha noen krav, syns derfor det er litt vanskelig. Er ikke ferdig med huset enda, men hadde vært ålreit å få støpt plata i år om ikke annet.

Jeg ville fått den så bred som mulig (men samtidig ikke så kort at det hadde blitt til irritasjon).

Ville planlagt mest mulig på sidene (fortrinnsvis en side) når det kommer til oppbevaring, arbeidsbenk og slikt, så slipper man å dra alt forbi bilen(e) hver gang.

Jeg hadde nok derfor gått for rundt syv meter lang og ti meter bred.

Dette med utgangspunkt i at man kjører inn i front. Man kan jo tenke litt i andre baner om man har tilgang til å kjøre inn på siden også, der man f.eks. har «verksted» på tvers i enden med egen port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt litt artig hvor forskjellig man tenker. Jeg følte at det var superdeilig å kjøre inn med snuta når man har arbeid under panseret og kunne ha både verktøy og benk innerst i garasjen. Ellers enig i at ting som havner i garasjen og som skal inn og ut bør kunne plasseres slik at man slipper å dra de forbi bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel igrunn ingen fasit, og man anbefaler vel gjerne det man selv føler er best. :)

Skrur man mye under panseret er jeg forsåvidt litt enig, men om man gjør «litt av alt» (bremser, understell, eksos), vil jeg si dette er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket om hjulbuevask. Kjøpte jo denne Skumsprøyten fra Biltema. Testet idag og hadde rester av Sonax Rich Foam stående som jeg fikk bruke opp. Jeg brukte blå dyse som skulle gi middels skum. Jeg brukte Prick Bort først og så denne rett på etter at Prick Bort fikk virke. Tok hele bilen. Synes Prick Bort er vanskelig å spyle vekk uten høytrykkspyler, men med et lass med vann så går det til slutt. Uansett, berøringsvask i etterkant uansett. Vel. Tilbake til skumsprøyten. Synes den var helt ok. Ga greit skum og veldig enkel å bruke, minuset er at den tømmes for trykk med en gang og det hele ble nesten en trimøkt med pumping. Vel vel, kanskje ikke 199,- bra, mer 129,- bra. Men, hjulbuene ble rene 🤷🏼‍♂️

392310E4-BC40-4078-80CD-197D50D1EDFF.thumb.jpeg.db695f3b2edb823384748d51cddea78c.jpeg49F7A5FF-B7DD-44D2-89B9-49B576573991.thumb.jpeg.957be16a5f40715a41d6791f4801fa5d.jpeg3CBD4FA0-FB30-423C-B82D-F164C258C55B.thumb.jpeg.3cdcaaf0b865ddce1a90764912385f46.jpegBD14204D-A60E-46BD-A963-14F1A490A36A.thumb.jpeg.dd47c35f667271d8a79694b76efb0354.jpegC6C16159-72F1-4935-A4EA-F635BC4178C1.thumb.jpeg.7ea35a108322194e8dd29bacf8a32ffc.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi! Svigersøster må ha ny bil asap. Hun sendte meg linker på div. Audi A1 og A3. Men har nå fått henne over på 1 serie ( F20 ) 

Budsjett 100-120k.. Noen som har tips til gode kjøp på Finn?

Er vel litt ymse med div. 4er motorer fra Bmw, er der noen spesifikke man bør passe seg for? bensin/diesel er ikke det viktigste her. Rekner med begge deler går forholdsvis rimelig. Driftsikkerhet er viktigere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skulebollen skrev:

 Men har nå fått henne over på 1 serie ( F20 ) 

Budsjett 100-120k.. Noen som har tips til gode kjøp på Finn?

Er vel litt ymse med div. 4er motorer fra Bmw, er der noen spesifikke man bør passe seg for? Driftsikkerhet er viktigere.. 

Driftsikkerhet… får til nød en 16/17’ i3 for en slik sum, mao generasjon 2 med ok rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Driftsikkerhet… får til nød en 16/17’ i3 for en slik sum, mao generasjon 2 med ok rekkevidde.

Og kjøre elbil med ubrukelig rekkevidde er ikke for alle. Når man attpåtil ikke har lademuligheter i sin leilighet så er det virkelig ikke noe å trakte etter :) Derfor er det 1 serie som er greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med litt her selv og gått glipp av et par gode kjøp på F20 LCI i prisklassen litt over hva du @Skulebollen nevner her. Men generelt vært litt langt mellom de gode kjøpene også på Pre-lci i det siste synes jeg. 

For Pre-lci er det vel N13 1.6i (114i, 116i, 118i) og N47-motoren (1.6 og 2.0d) (114d, 116d, 118d og 120d) som er mest vanlig. Har inntrykket av at N13 motoren har sine feil og register havari den også, men registeret er vel i forkant der så kanskje litt billigere å fikse. Slipper jo også bekymring for dieselpumpen på den.

Går du opp på LCI er det jo 3-syl B38 i 116i og 118i og B37 eller B47 i 116d (3-syl) og 118d som er mest vanlig. Hører ikke så mye om gjengangerfeil på disse som på N47 føler jeg. 

Vurderte selv denne litt: https://www.finn.no/250489095 Den ble ikke solgt tror jeg, kanskje prutbar ned mot 120?

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står  n47 motoren i 114d osv. også alså.. Er jo skeptisk til den. Hvordan er forbruket på bensineren? 

Ikke så dum den du linket til, men hun har allerede sprengt budsjettet bra på 120, og da er kanskje km.stand litt for høy på denne. 

Syns dem holder seg overraskende bra i pris. vs for 5 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først spørre om vedkommende er bilinteressert? Hvis ja så ville jeg sett etter en F20 med bensinmotor, 116i har en fin turbomotor som har klart seg passe bra. Diesel i disse er N47 og den vet vi nok om, må eventuelt legge noe mer på bordet for å få en bil med B47 motor. 

Hvis vedkommende ikke er bilinteressert så ser jeg ingen grunn til at hun skal kjøre BMW bare for at det er BMW. Da finnes det alternativer der ute som både er nyere og bedre enn tilsvarende 1-serie i dette prisleiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg vil først spørre om vedkommende er bilinteressert? Hvis ja så ville jeg sett etter en F20 med bensinmotor, 116i har en fin turbomotor som har klart seg passe bra. Diesel i disse er N47 og den vet vi nok om, må eventuelt legge noe mer på bordet for å få en bil med B47 motor. 

Hvis vedkommende ikke er bilinteressert så ser jeg ingen grunn til at hun skal kjøre BMW bare for at det er BMW. Da finnes det alternativer der ute som både er nyere og bedre enn tilsvarende 1-serie i dette prisleiet. 

Vedkommende er ikke bilinteressert i det hele tatt. 

Jeg vet ærlig talt ikke om alternativer til 100k som er bedre enn Bmw. Audi a1 er nitrist og nesten like dyr..  

 

Mulig man får en Auris el. Som er mer gunstig, men man trenger ikke være bilinteressert for og innse at det er nitriste greier

Så må man spørre seg, er n47 virkelig ett så stort problem når man kjøper en bil som har gått under 100k? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Skulebollen said:

Vedkommende er ikke bilinteressert i det hele tatt. 

Jeg vet ærlig talt ikke om alternativer til 100k som er bedre enn Bmw. Audi a1 er nitrist og nesten like dyr..  

 

Mulig man får en Auris el. Som er mer gunstig, men man trenger ikke være bilinteressert for og innse at det er nitriste greier

Så må man spørre seg, er n47 virkelig ett så stort problem når man kjøper en bil som har gått under 100k? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=296531143

Hva med denne? Prute litt ned så er en på sprengt budsjett. F20 LCI med 3-sylindrede motorer skal visstnok være ganske bra. Har hatt N13 F20 selv (116i), disse kan være ømfintlige og bruker som regel olje. Dvs. en må passe på oljenivået på de. For en ikke-bilinteressert tror jeg det er for mye å be om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...