Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Ampera skrev:

En ting er at de tar fra ham en bil til 3 mill, noe annet er at de forviser ham fra landet i 6 år?? Hvor søren er det norske Utenriksdepartementet, en slik hersing med en Norsk statsborger kan jo ikke være greit. Kan en annen stat, som er medlem av EØS bare gjøre sånn? Dette er jo en straff som over hode ikke står i stil til forbrytelsen? 

Jeg er glad Danmark bare er en motorvei for meg, ett stykke å kjøre igjennom for å komme seg til Europa. Jeg vil ha minst mulig å gjøre med Danmark, helst slippe å legge igjen så mye som ei krone der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er jo en straff som over hode ikke står i stil til forbrytelsen?

Dette er jo først og fremst et spørsmål om hva du mener er en alvorlig forbrytelse. Innreiseforbudet kommer som en følge av at man som utlending er straffet for en alvorlig forbrytelse i Danmark. Dette er en praksis som er ganske vanlig i mange land og intet spesielt for Danmark. 

Tilbake står så spørsmålet om det å kjøre i 228 Km/t på en motorvei der maksimal tillat hastighet er enten 110 Km/t eller 130 Km/t er en alvorlig forbrytelse (rent lovmessig betraktes alt over 200 Km/t som en ekstra alvorlig forbrytelse). Det mener åpenbart Vestre Landsret (tilsvarer Lagmannsretten i Norge). Ergo er det ikke tvil om skyld/straffeforholdet, men er straffen for streng?

Straffelovens § 252, stk. 1 er helt klar både når det gjelder straff for å kjøre for fort og konfiskering av biler som en følge av dette. At man er utlending endrer selvfølgelig ikke på dette forholdet, men Folketinget har satt ekstra fokus på utlendinger som begår straffbare handlinger i Danmark.

Regjeringen skrev i forarbeidet (noter) til endring av utlendingeloven bl.a følgende: Regeringen vil ikke acceptere, at udlændinge misbruger deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet. Udlændinge, der begår kriminalitet, er ikke velkomne i Danmark. Kriminelle udlændinge skal derfor udvises i videst muligt omfang.

Jeg mener at straffen er både korrekt og fornuftig. Straffen er hard fordi forbrytelsen er alvorlig og en kriminell handling. Jeg tenker at mange dessverre tar altfor lett på det ansvaret man faktisk har som sjåfør og at det er på høy tid at det kommer et øket fokus på dette. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ekstra kjipt med dyre bilen, men for myndighetene spiller det liten rolle om bilen koster 3 millioner eller 30 000,-. Alt for høy hastighet er alt for høy, alle vet det, og en kjører på egen risiko når hastigheten passerer fartsgrensen. Praksisen med å konfiskere biler har jeg ikke tatt personlig stilling til, så uttalelse på generelt grunnlag. Så kan man si at 3 millioner for å kjøre fort er mer enn mange andre "verre" forbrytelser, og det er jeg enig i, men igjen så spiller ikke bilens verdi inn i det hele tatt. Ene og alene fokus på handlingen.

Tenk om myndighetene sier "din bil kan vi ta, det er bare en Avensis til en markedsverdi av 80000,- , mens din kan vi ikke ta da den har en verdi på 1,5M" - det må vi jo være enige om blir for dumt :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg ganske så enig i resonnementet ditt @Fredrik. En ser jo tendensene i Norge også, og politiet ønsker å ta i bruk samme praksis som i Danmark. Dette vil kunne gå så hardt utover økonomien til den rammede at jeg vil anta at det vil ha en preventiv effekt. På samme måte som en etter sigende ser nedgang i antall personer som blir tatt for bruk av mobiltelefon i bil når satsen økte fra 7500 til nesten 10000kr (jeg var "heldig" å ble tatt i fjor og betalte "kun" 7500kr - helt på sin plass for slikt idioti). Å kun bruke inntekt som basis for straff for så grove fartsovertredelser klarer jeg ikke å se helt fordelene av, all den tid en del av problemet er en økende mengde unge personer i alderen 18-25 år med svært raske biler som kappkjører i høye hastigheter, men som ikke nødvendigvis har en inntekt som står i stil med bilen de kjører. Da kan straffen målt i kroner og øre bli forsvinnende liten såvidt jeg ser det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og mener at denne aktuelle nordmannen blir straffet ekstra hardt nettopp fordi Danske styresmakter vil bruke dette som ett avskrekkende eksempel, han gikk rett i fella og det kunne virkelig ikke passet Danske myndigheter bedre. En PR messig gavepakke gavepakke til den Danske stat. 

Så kan man jo selvsagt si at dette er til pass for nordmannen, han kommer kjørende fra Tyskland og har hatt nok av muligheter til å kjøre fra seg. A7 nord for Hamburg er kanskje en av de fineste og beste strekkene på hele Autobahn nettverket hvis man vil kjøre fort. Her har jeg selv ligget med pedalen i gulvet uten å løfte av før Flensburg flere ganger. Det sagt, før disse reglene tredde i kraft så har jeg jo selvsagt vært over 200 km /t på Dansk jord selv...Hirtshals motorveien har mer enn en gang innbydd til heftig kappkjøring når vi flere biler i følge har vært på vei hjem fra Nurburgring. Liksom klemme ut siste rest av bilmoro og adrenalin før man kommer over til det totalitære Norge. Så det er ikke det at jeg fordømmer nordmannen, jeg forstår også at det ble som det ble. Du kjører Lamborghini, den kommer raskt opp og ned i hastighet igjen...ett siste drag før ferga og svingete E39 med 70 soner tilbake til Stavanger. 

Men når fartsovertredelser sidestilles med alvorligere forbrytelser som voldtekt og voldshandlinger så er noe galt. Jeg synes også man bør se på alvorlighetsgraden av fartsovertredelsen. Skjer det kl 03 på natten hvor eneste fare for personskade er synderen selv, eller er det midt i rushen kl 16 på en onsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men når fartsovertredelser sidestilles med alvorligere forbrytelser som voldtekt og voldshandlinger så er noe galt. Jeg synes også man bør se på alvorlighetsgraden av fartsovertredelsen. Skjer det kl 03 på natten hvor eneste fare for personskade er synderen selv, eller er det midt i rushen kl 16 på en onsdag. 

Nå blir vel voldtekt straffet med flere år i fengsel i Danmark også så du kan ikke påstå at du blir straffet like strengt for og kjøre mye for fort. Og som @Marius2002skriver, verdien av bilen har ingen ting å si her, det er bare verktøyet som er brukt. Det blir det samme som at alt av kniver blir konfiskert i byen, politiet bryr seg ikke om at det er et sølvbeslått samleobjekt til mange tusen eller en enkel morakniv fra Biltema.

I en ideell verden så skjønner jeg resonnementet dit med og se på farlighetsgraden men i praksis så vil det da bare bli advokatmat og krangling om hvor farlig det var og kjøre fort akkurat da. Nå er reglene veldig firkantet slik at alle bør forstå de. Man kan snu det litt på hodet og si at det ikke er straffbart å kjøre for fort hvis ingenting skjer men så fort det er en liten ulykke så er det rett i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør også ta inn over seg samfunnskostnadene slike fartsovertredelser kan medføre. Selv om det bare er deg selv det går ut over, kan du bli invalid i tilfelle en ulykke, og det koster samfunnet enorme summer i pleie og omsorg. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Danmark, men i Norge blir du jo ikke overlatt til deg selv om du har kjørt alt for fort, kræsjet og blitt skada for resten av livet. Du blir tatt hånd om av velferdsstaten uavhengig av lovbruddet ditt. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gratis å ligge inne på Sunnaas nei. Samtidig blir det jo alltid en avveiing på hvor grensa skal gå. Alkohol, røyking, usunn mat og andre uforsiktigheter koster samfunnet en del penger. Bilister har for øvrig bidratt med så sjukt mye skatt at antallet alvorlige ulykker i Norge dekkes lett og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/i/Q7KLmW/shakhwan-ameen-fikk-splitter-ny-lamborghini-beslaglagt-etter-to-dager
 

hvis det som står her stemmer, så vil jeg si de har meget lite bevis. Hvor vidt eieren snakker sant kan diskuteres, men det kan jaggu meg med danske politiet uten bevis også. Jeg er helt sikker på at noen blir født på jorda for å gjøre ett *****. Dette gjelder mennesker uavhengig av yrke, kjønn og etnisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tennbrikket skrev:

https://www.vg.no/nyheter/i/Q7KLmW/shakhwan-ameen-fikk-splitter-ny-lamborghini-beslaglagt-etter-to-dager
 

hvis det som står her stemmer, så vil jeg si de har meget lite bevis. Hvor vidt eieren snakker sant kan diskuteres, men det kan jaggu meg med danske politiet uten bevis også. Jeg er helt sikker på at noen blir født på jorda for å gjøre ett *****. Dette gjelder mennesker uavhengig av yrke, kjønn og etnisitet.

Hvis dette stemmer så blir jeg faktisk litt redd for å kjøre i Danmark. Hvis en kan fradømmes 3 millioner og forvises fra landet i 6 år uten noe håndfast bevis. Ikke videobevis, kun påstanden fra politimannen. Da er det ord mot ord, her har ikke noe tvil kommet tiltalte tilgode. Det er brakt inn to vitner hvor det ene sier de så en Audi R8 i lik farge kjøre fort mens Lamboen kjørte rolig. Ett annet vitne så også Lamboen kjøre pent men kunne ikke huske å ha sett en annen bil. 

Dette er en symbolsak for den Danske stat. De vil ikke tape saken og se dumme ut i media. Det faktum at det dreier seg om en nordmann, med åpenbart muslimsk etnisitet i en Lamborghini gjør dessverre ikke saken bedre. Man kan si hva man vil, men folk er fortsatt folk. 

De tankene jeg går med om å skaffe dasjcam må jeg få gjort noe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

@Vegard_ knirkeforinga tenkte du på? Tror faktisk at jeg har et sett fra Febi liggende som jeg aldri fikk brukt på vinterbilen, med ny bolt og mutter.

Det er det ja. 

Det er ikke så grusomt mye dekket sliter egentlig, har kjørt ca 2500km siden firehjulskontrollen og det er synlig forskjell mellom høyre og venstre så vidt nå. Dekkene overlever hvis jeg bytter side halveis gjennom turen. Better safe than sorry å bytte før turen uansett da.

 

Venstre dekk

dfqd0Xy.jpg

Høyre dekk

rktLYqs.jpg

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Må si meg ganske så enig i resonnementet ditt @Fredrik. En ser jo tendensene i Norge også, og politiet ønsker å ta i bruk samme praksis som i Danmark. Dette vil kunne gå så hardt utover økonomien til den rammede at jeg vil anta at det vil ha en preventiv effekt. På samme måte som en etter sigende ser nedgang i antall personer som blir tatt for bruk av mobiltelefon i bil når satsen økte fra 7500 til nesten 10000kr (jeg var "heldig" å ble tatt i fjor og betalte "kun" 7500kr - helt på sin plass for slikt idioti). Å kun bruke inntekt som basis for straff for så grove fartsovertredelser klarer jeg ikke å se helt fordelene av, all den tid en del av problemet er en økende mengde unge personer i alderen 18-25 år med svært raske biler som kappkjører i høye hastigheter, men som ikke nødvendigvis har en inntekt som står i stil med bilen de kjører. Da kan straffen målt i kroner og øre bli forsvinnende liten såvidt jeg ser det.

 

Men hvorfor stoppe på 10.000? Er jo bare og kjøre på med 20.000kr for og snakke i mobilen, og 40.000 for og glemme sikkerhetsbeltet. Ingen som glemmer det da 👍 

Så kan man jo vurdere om ikke man skal slenge på 100.000 i fartsbot for og kjøre over 100 i 80 sonen. Til slutt er man kvitt alle som kjører uansvarlig og alle som har fokus på annet enn bilkjøring. 

Da blir det garantert tryggere i trafikken, ganske enkelt genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...