Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 25.6.2025 den 17.38, Fredrik 90 skrev:

Enig 👍 Men oss båtfolk vet at prisnivået på BMW syken ofte er en brøkdel av båt syken 😂 

Det stemmer greit det! Glad man kan skru litt selv. Holdt på nå 3 dager ( etter jobb ) på feilsøk da ene motoren ikke ville starte. Dårlig kabel til Edc.. 

avreise kl 13 i morgen så var godt den startet i stad 🏴‍☠️

Skrevet
11 minutter siden, liffi skrev:

Det stemmer greit det! Glad man kan skru litt selv. Holdt på nå 3 dager ( etter jobb ) på feilsøk da ene motoren ikke ville starte. Dårlig kabel til Edc.. 

avreise kl 13 i morgen så var godt den startet i stad 🏴‍☠️

Hehe, ja med båt så må man kunne skru selv. Som regel litt bedre plass enn på en bil da. Vi måtte bytte hele girakuratoren rett etter vi fikk satt båten på vannet, den ville bare gå bakover 😂

God tur 👍

Skrevet

Min svoger og svigerinne har begynt å se seg om etter en bil nr to for pendling til og fra togstasjon, hente og levere i barnehage og slikt. Og ikke minst, et budsjett antakelig rundt 100k. Har tipset om BMW, de har allerede sett seg ut en BMW X1 bl.a. Hvilke fallgruer er det? Jeg ønsker de helst får en B47 diesel, men da er nok prisen høyere. Og automatkassa ganske dårlig, som jeg husker fra min X2... Så alle tips mottas med takk! Og innspill, ikke minst. De har en 2021 eTron 55 fra før, selv om det ikke er relevant. ;)

Skrevet

Har da testet litt fart på x5en. Fikk 231 på headup, og ca 222 på gps. For mye trafikk, så man måtte slakke av.

Men kjøring i 160-200 kmt i 1 time ish, gav meg 110 grader på olje og 88 grader på kjølevannet. Lufttemperatur var ca 30 grader.

Er 110c for mye på oljen?

Skrevet
49 minutter siden, Otis skrev:

Har da testet litt fart på x5en. Fikk 231 på headup, og ca 222 på gps. For mye trafikk, så man måtte slakke av.

Men kjøring i 160-200 kmt i 1 time ish, gav meg 110 grader på olje og 88 grader på kjølevannet. Lufttemperatur var ca 30 grader.

Er 110c for mye på oljen?

Det tenker jeg er innenfor. Termostaten til oljekjøleren på sjuern åpner ikke fult før den temperaturen.

Skrevet (endret)

@fupsaker Hvis de ikke skal El-bil er vel F20 LCI 116i/118i/116d med B38/B37 motor kanskje det tryggeste. Litt vanskelig å finne de ned mot 100k for tiden, men det hender seg. Er vel ganske umulig å finne en X1 til det budsjettet uten N47 motor?

Endret av laffe
Skrivefeil
Skrevet

i3 er vel det åpenbare valget til 100k hvis det er primært småkjøring. 

F20 LCI er jo en fin bil. Dukker stadig opp noen rimelige.

Jeg regner ikke med å få mer enn maks 70-90k for min F20 118i Lci m-sport via Nettbil. 

225xe er vel tålig grei bil til 100k, men ikke en "skikkelig" Bmw i mine øyne.

Skrevet
3 timer siden, Lars89 skrev:

i3 er vel det åpenbare valget til 100k hvis det er primært småkjøring. 

F20 LCI er jo en fin bil. Dukker stadig opp noen rimelige.

Jeg regner ikke med å få mer enn maks 70-90k for min F20 118i Lci m-sport via Nettbil. 

225xe er vel tålig grei bil til 100k, men ikke en "skikkelig" Bmw i mine øyne.

Kan ikke du sende meg en pm om den, er du grei? :)

Skrevet (endret)

Først av alt: Takk for input fra dere alle!!

De har opplyst at de også kanskje skal kjøre den til Danmark nå og da, dasvoger er derfra. Og svigerinne ønsker seg egentlig automat. Foreløpig har jeg fått de over på F20. ;)

Endret av fupsaker
Skrevet

Litt mer olje temperatur info.

X5 M57 2009 modell 30d. Veldig stabil på 95-97 grader på olje med CC på 155 kmt i ca 30 grader luft på ganske flat mark (Polen). AC er selvsagt på.

Kjølevannet var meget stabil på 85-89 grader. Når man har litt turtall, så blir ikke motoren mer varm enn 89 grader. Nesten uansett hvor fort det går. Så vannpumpen flytter nok endel liter i minuttet. 

Skrevet
22 minutter siden, Otis skrev:

Litt mer olje temperatur info.

X5 M57 2009 modell 30d. Veldig stabil på 95-97 grader på olje med CC på 155 kmt i ca 30 grader luft på ganske flat mark (Polen). AC er selvsagt på.

Kjølevannet var meget stabil på 85-89 grader. Når man har litt turtall, så blir ikke motoren mer varm enn 89 grader. Nesten uansett hvor fort det går. Så vannpumpen flytter nok endel liter i minuttet. 

vet ikke hvordan du drar ut infoen men kan anbefale bimmerlink for livedata om du ikke allerede bruker det.  ved last over tid så er det arti å se på innsugstemperatur og eksostemp.   

hvordan holder bremsene dine mål ? de for som regel prøvd seg på autobahn.

Skrevet

@Ingvaldsen

Har ikke sjekket eksos og innsuget temp.

Bruker faktisk bimmerlink! Veldig kurant app.

Bremsene bryr seg ikke om kjøringen. De biter godt. Lite støv med textar klosser. Har ikke hatt så mange harde bremsinger. Og de fleste er bare fra 200 til 100 eller 150 til 100.

Merket at bremsene ble litt hvassere etter litt bremsinger. 

Skrevet

Har en Skiguard 850 som jeg tidligere har brukt på e91 med vanlige firkantrør-bøyler. Tenkte å ha denne på F11 nå, så har bestilt Thule Wingbar Edge. Hva trenger jeg til å feste boksen i bøylene? Er det bredere U-bolter som er best, eller er det T-bolter som passer i sporet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...