Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, Skulebollen said:

Er jo 700 kun for kart, og 800 for rtt. Så frister igrunn mest og gi F og bruke google maps 😅 Bmw priser seg litt ut dessverre. 

Hmm. Ja jeg betalte den prisen minus 20% for i3. Koster ja, men Google maps og CarPlay fungerer dårlig mtp zoom, view etc. bruker så og si aldri annet enn original navi på i3. 

Skrevet (endret)

På vakt med en gjeng av pasientene ute i sola. Tok med meg nyeste nummeret av Freude Am Fahren på jobb her om dagen da en av pasientene er veldig bil interessert, spesielt BMW. Vokst opp i en BMW familie der det har gått i ulike 5 serier og 7 serier oppigjennom. Det gliset han satt med mens han bladde i gjennom og mimret tilbake til sine yngre, bøllete dager :) Mange røverhistorier fra et belastet miljø, son på mange måter er litt festlige å høre på da det handler om et levd liv.

Det fikk meg til å reflektere en del om hva bil for mange betyr, og hvor universielt dette er. Her snakker vi om mennesker som lider av ulike psykiske lidelser og som har en rusavhengighet i bunn. Det å se pasientene smile og prate med entusiasme om disse gjør noe med deg. Det er mulig jeg er litt ekstra følsom med underskudd på søvn og veldig klar for ferie. Men, det er disse  øyeblikkene som virkelig beskriver hva bilinteresse faktisk er.

Og med det, ønsker jeg alle en god sommer :) 

IMG_0909.thumb.jpeg.d385fd504bfeff362d11cd4d0ca5f170.jpeg

Endret av Dusy
Skrevet

Sålangt I ferien vår, så har Nederland desidert best kvalitet på sine veier. De har også veldig flott skilting og god plass for å utføre sine filskifter.

Av de som er dårligst så er nok Polen. Men det er kun pga svært korte felt for av og på kjøring.

I går inn mot Luxembourg så var det sikkert bilkø i over 1 mil, ut av Luxembourg på vei sørover mot Frankrike. Helt sykt! Vi kjørte nordover, så vi merket ikke det. 

Skrevet

Det som er mest irriterende med Nederland er at fartsgrensene endrer seg i forhold til klokkeslett. Hovedskiltet sier 120, mens det er et lite skilt som sier 100 mellom 6 og 18 f.eks. I tillegg til generelt tragisk lave fartsgrenser rundt om.

Skrevet

Av andre ting, som jeg synes er interessant, på min ferd gjennom Europa.

Så er det at det kjøres svært pent i Frankrike, Sveits og Nederland. 

Polen, Tyskland, Østerrike og Italia har bare fartsgrense som en indikator. Tyskland kan kanskje strykes, da de har mye fri fart og dermed er det fort nok for de fleste. 

Jeg har heller ikke kjørt noe mye utenom de største veiene, så det er ikke sikkert at det er helt riktig observasjon fra min side.

Polen og Italia kjøres det lett 30-40-50 kmt over gjeldende fartsgrense. Jeg følger jo lokal trafikk kultur og er med på all slags kjøring, både sakte og fort. Men aldri for fort. (etter min mening) 

Skrevet

Jeg synes generelt sett at Frankrike har de beste motorveiene veiene i Europa, ikke bare med tanke på standard men også kapasitet. Veldig sjelden jeg står i kø her, og de er flinke til å ha 130 sone og seks felt. 

Nederland er også bra, men som nevnt over her så er fartsgrensene idiotisk lave. Værst må vel være motorveiene mellom Amsterdam og de nærliggende nabobyene hvor det er åtte felt og 80 sone. Det er helt umulig å kjøre 80 km/t på noe som minner mer om en endeløs rullebane enn en motorvei. 

Værste veinettet er etter min mening i Spania, iallfall når vi snakker veistandard. Veldig mye hullete og dårlig asfalt og dårlig kurvatur, Autobahn har også tragisk dårlig veidekke på veldig mye strekker. Kunne også tatt med Norge her, men faktisk så er ikke Norske motorveier så dårlige…bortsett fra E6 mellom svenskegrensa og Oslo (rene berg og dalbanen noen steder). E6en opp i Mjøsregionen er jo rene Autobahn, her kjører folk også som på Autobahn. Lå i 130 km/t og forbi meg suste småbarns mødre i Outlander og håndverkere i Hiace med materialer på taket 😂

Skrevet

England er på topp her når det gjelder (elendig) veistandard. Hull og sprekk overalt, T-kryss rett ut i veldig trafikkert 100-sone, ekstremt smale landeveier der det er en mur 1cm fra hvitstripen, og på den igjen et hav av busker og drit som vokser ut. Alt dette var veldig morsomt med campingvogn. 😛

Ellers er Polen det eneste landet jeg har snudd fordi veien var så dårlig, men straks vi kom oss til motorveien var den helt super igjen.

Skrevet

En annen ting er også at Frankrike ikke foretar kantslått på veien sine. Men det gjorde hvertfall Luxembourg og Belgia. 

Liechtenstein var det reneste landet jeg noen gang gang har besøkt. 

Å ganske høy konsentrasjon av dyre biler. Gratis hundebæsjeposer for alle!

Mye artig man ser på tur! 

Skrevet
9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes generelt sett at Frankrike har de beste motorveiene veiene i Europa, ikke bare med tanke på standard men også kapasitet. Veldig sjelden jeg står i kø her, og de er flinke til å ha 130 sone og seks felt. 

Nederland er også bra, men som nevnt over her så er fartsgrensene idiotisk lave. Værst må vel være motorveiene mellom Amsterdam og de nærliggende nabobyene hvor det er åtte felt og 80 sone. Det er helt umulig å kjøre 80 km/t på noe som minner mer om en endeløs rullebane enn en motorvei. 

Værste veinettet er etter min mening i Spania, iallfall når vi snakker veistandard. Veldig mye hullete og dårlig asfalt og dårlig kurvatur, Autobahn har også tragisk dårlig veidekke på veldig mye strekker. Kunne også tatt med Norge her, men faktisk så er ikke Norske motorveier så dårlige…bortsett fra E6 mellom svenskegrensa og Oslo (rene berg og dalbanen noen steder). E6en opp i Mjøsregionen er jo rene Autobahn, her kjører folk også som på Autobahn. Lå i 130 km/t og forbi meg suste småbarns mødre i Outlander og håndverkere i Hiace med materialer på taket 😂

Phu, godt å høre.. Har som regel pustet litt lettet ut når jeg har kommet til frankrike etter å ha kjørt gjennom tyskland. Bedre veier og ingen "stau". Når det gjelder Spania er det mye bra, av de nye veiene. Selv om de nok prioriterer mindre svinger fremfor bratte bakker. Når det gjelder polen, så skjønner jeg ikke hvorfor de tar seg bryet med å sette opp fartskilt. Er jo ingen som bryr seg unasett. Forsåvidt er vel det det landet jeg har vært i med høyest skiltet grense (140), eller husker jeg feil. Tross alt en pandemi siden jeg var der. 

Skrevet
7 timer siden, Otis skrev:

En annen ting er også at Frankrike ikke foretar kantslått på veien sine. Men det gjorde hvertfall Luxembourg og Belgia. 

Liechtenstein var det reneste landet jeg noen gang gang har besøkt. 

Å ganske høy konsentrasjon av dyre biler. Gratis hundebæsjeposer for alle!

Mye artig man ser på tur! 

hvor går egentlig turen din slik cirka ? virker som du har fått med deg my på en å samme tur.

Skrevet

@Ingvaldsen

Vi kjørte til Oslo, båt til Kiel. Så ble det Berlin, Zator I Polen (ganske nært Krakow) for energylandia og Auschwitz. Deretter Praha, Wien, München for BMW Welt, Zell Am See for Großglocknerstraße High Alpine Road, Jesolo I Italia. 

Deretter ble det Vaduz I Liechtenstein, så Zürich I Sveits, Luxembourg gjennom Frankrike og byen Nancy. Deretter fra Luxembourg ble det Amsterdam gjennom Belgia og byen Liège. 

Nå er vi i Bremen i Tyskland eller Bermen som vi synes passer bedre mtp hotell plasseringen og klientellet på utsiden. I morgen er det Aalborg og tar båten til Kristiansand og kjører hjem på fredag.

Dette er en testtur for vår familie. Aldri gjort det før. Totalt 21 dager på tur. Ca 6000 km. (får se når vi kommer hjem) 

Skrevet

Artig kronikk i NRK om det å kjøre god gammel bil i en verden hvor nye biler blir stadig "smartere" 😀 

https://www.nrk.no/ytring/kjaerlighet-pa-fire-hjul-1.17461970

Morsomt å høre det fra en som ikke nødvendigvis er bilentusiast på lik linje med oss andre som liker gamle biler. Kan stille meg bak hver eneste ord som skrives her egentlig i relasjon til min 31 år gamle E34.

Skrevet
On 7/16/2025 at 12:47 PM, Fredrik 90 said:

Frankrike har uten tvil best overordnet kvalitet på motorveiene. Det er mye fartskontroller, men som du påpeker går trafikken stort sett ok selv om det er mye trafikk. Mest kø har jeg opplevd rundt de store byene helt sydpå og kanskje spesielt siste del av A7 mot Marseille og videre østover mot Italia samt selvfølgelig i motsatt retning og langs Middelhavet mot Spania.

Det som er interessant med motorveiene i Frankrike (utover at de er ganske dyre å kjøre på) er hvor mye bedre de er i dag enn for 30-40 år siden. I Tyskland er det motsatt, men Autobahn er stadig gratis å kjøre på (tyskerne betaler dog via skatten). Franskmennene har virkelig gjort en stor oppgradering når det gjelder infrastruktur. Tognettet er også temmelig imponerende. 

De værste veiene tror jeg må være i England. De er virkelig dårlig vedlikeholdt og totalt overbelastet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...