laffe Skrevet Torsdag kl. 12:30 Skrevet Torsdag kl. 12:30 1 time siden, Espen.st skrev: @laffe har ikke driv på akselen, men tenkte mest på om det ble noe kødd med dsc osv. kan eventuelt ta en trackday som går mot klokka for å slite ned 😂 Grei unnskyldninger for å ta en Trackday😅 Men uten xDrive er det vel bare å prøve ut med et nytt dekk og se om det går greit mtp. DSC. Er vel ikke noe mekanisk som kan ta skade av det slik jeg ser det. Er vel ganske mange M3 som kjører rundt med langt mer slitte bakdekk enn framdekk så vil tro litt avvik mellom for og baksel går greit, men mulig elektronikken er mer følsom på forskjeller på samme aksel slik at du kanskje må bytte begge fordekkene. Blir overrasket om du må bytte alle 4 i hvert fall.
E.C. Skrevet Torsdag kl. 13:33 Skrevet Torsdag kl. 13:33 Har bytta bare ett bakdekk jeg, går an det. BMW sier vel max 2 mm i forskjell elns i det der skrivet de har om hjul og xdrive. (det gjaldt ikke spesielt for xdrive, men per akse mener jeg. for xdrive var det tillegg for mønsterdybdeforskjell mellom aksene).
BMWE39turbo Skrevet i går, 05:57 Skrevet i går, 05:57 https://www.tv2.no/broom/ny-eu-regel-betyr-doden-for-flere-biler/18328709/ Kjedelig. Marius2002 og Lars89 reagerte på dette 2
Makky123 Skrevet i går, 07:17 Skrevet i går, 07:17 1 time siden, BMWE39turbo skrev: https://www.tv2.no/broom/ny-eu-regel-betyr-doden-for-flere-biler/18328709/ Kjedelig. Hvordan klarer man å koble 12000 dødsfall knyttet til motor/eksoslyd? 🤯 Rart den gjengen der borte ikke har gjort det forbudt å leve også 🙄
Marius2002 Skrevet i går, 08:20 Skrevet i går, 08:20 (endret) Motorlyd kan oppfattes forskjellig, og spesielt etter pop og bang(?) ble populært så reagerer folk på sidelinjen enda mer. Som regel er eksos-/motorlyd irriterende og oppfattes som støy for alle andre enn enselv som kjører. Ofte er det montert effektanlegg også hvor majoriteten av bilene da har mye lyd og lite hendelse. Jeg setter pris på god motorlyd, men da må lyden komme fra dypet. Altså en rekkesekser som går harmonisk og stille på tomgang og slipper ut sitt sanne jeg ved litt turtall. Joda, det er kult med gromlyd ved kaldstart, men det gjelder bare for oss. Hun Olga på 63 vil bare sitte i parken, stille og fredelig og mate duene. Det går en Golf GTI i byen. Tipper rundt 2007-modell. Den har montert effektanlegg med pop og bang. Man hører bilen lenge før den kommer, det smeller og poffer i alle himmelretninger og han som eier den synes det å gi full gass hele tiden og så slippe pedalen hele tiden er kult. Det er jo en pest og en plage. Ikke er det grom lyd, ikke skjer det spesielt mye når han gasser på og hva får han ut av det? Indre ro, isåfall må halve byen være med på det? Siden det ikke skjer mye ved gasspådrag så blir jo alle i nærheten vitne til et støybilde i mye lengre tidsrom enn nødvendig og det er ganske høyt. Hadde han heller hatt et eksosanlegg som fintunet motorlyden uten så mye poff og smell så hadde nok flere akseptert det og bilen hadde fått positiv oppmerksomhet kontra negativ og en blir sett på som en selvsentrert dust. Så slikt sett hadde det ikke vært så dumt å regulert lydbildet. Jeg er derimot ikke enig i at gromme motorlyder skal fjernes. Men så er vi tilbake til hva som er gromt og hva som er støy. Nå omhandler saken fabrikknye biler, men poenget mitt står. Min fasit er ikke din fasit og ihverfall ikke Olga på 63 sin 🤷♂️ Edit: Slikt sett har jo flere løst deler av dette det med falsk lyd gjennom høytalere. Eller på de elektriske bilene til BMW - «Iconic Sounds». Det er kanskje ikke så dumt, selv om mange mener det er teit. Da får en jo lyden og de rundt slipper å ta del i det. Samtidig er det jo noe med den genuiniteten med ekte motorlyd. Er vel en evig diskusjon dette 🤷♂️ Endret i går, 08:32 av Marius2002 Ron Jeremy, uglefossen og Saltkjelen reagerte på dette 3
BMWE39turbo Skrevet i går, 08:32 Skrevet i går, 08:32 (endret) Pops and Bangs er kleint. Men ikke det det er snakk om her vel? Tror ikke disse tuningen som leverer denne poppinga er godkjent uansett. Og Olga får tåle litt bråk, når man må tåle gamle folk som ligger i 50 i 80 sona 😉 Har tuv godkjent eksos på både bruksbil og sommerbil, begge bråker litt mere enn gjennomsnittlige yaris'n kjørt av en pensjonist men helt lovlig etter dagens standard og det bråker stortsett kun ved pådrag ikke vanlig kjøring gjennom sentrum. Hvor går uansett grensa, skal man kutte ut alt som kan virke irriterende på andre? Eg irriterer meg over syklister på veien, kan vi få disse vekk? Hva med unger som bråker kan disse holde kjeft? 👀 dårlige sammenligner men uansett synes det er mye detaljstyring etterhvert fra kommunistene i Brussel. Endret i går, 08:35 av BMWE39turbo Marius2002 og Lars89 reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet i går, 08:57 Skrevet i går, 08:57 Det er ikke snakk om pops and bangs, men det er vel ikke helt utenkelig at pops og bangs og denne idiotiske trenden kan har vært med å påvirke et generelt forbud. Det er dagens støynivå som danner grunnlaget for fremtidige endringer. Skal man først forby noe, bør de heller starte med Harley Davidsons som er det verste fra to verdener - går som en bøtte med møkk og innbyr bare til uraffinert og harry bråk i mils omkrets. Dette er jo grisefett.. 🤪 sveigis, Lars89, BMWE39turbo og 3 andre reagerte på dette 1 5
Marius2002 Skrevet i går, 08:57 Skrevet i går, 08:57 @BMWE39turbo Ja, hvor går grensa? Det kan ikke jeg si og jeg er helt enig at noe må man tåle - eller blir det et ganske døvt samfunn. Jeg presiserer nok engang at jeg liker motorlyd, men da er jeg for din løsning at det bråker litt ved gasspådrag og heller litt grom/dyp rumling på tomgang som egentlig ikke plager noen, men for de interesserte gir et hint om at det er noe grommere under der. Ikke slik som han i Golf GTI, eller står GTI på bakluken. Nå har jo noen i byen dekaltrimmet en X6 30d til M50d, så kan jo være dekaltrimmet den Golfen også Lars89 og BMWE39turbo reagerte på dette 2
BMWE39turbo Skrevet i går, 09:10 Skrevet i går, 09:10 @Marius2002 vi er nok ganske enige. Pops å Bang, rakrør å annen 'jalla' eksos er en uting. Mange er fan av lyden av S54, hør når den får for mye fri eksos, skikkelig ekkel metallisk lyd, helt forjævlig. Men dagens standard er ganske stram fra før av i mine øyne, og med godkjent eksos bør det vere innafor. Har også mye med hvordan folk oppfører seg, helt unødvendig å spamme turtallsperra inni byen rundt folk som er ute spiser osv, ingen som syns det er kult, selv ikke eg som er glad i lyd. Det er jo blitt et spesielt stort problem rundt nurburgring i senere tid med unødvendig støy av idioter som ikke klarer oppfører seg, og da spesielt med pops and Bangs eksos og uvettig kjøring på vei. Det er nok vanskeligere å ta alle som ikke klarer oppføre seg enn å forby, ser jo den. Marius2002, Ron Jeremy og Lars89 reagerte på dette 3
Marius2002 Skrevet i går, 09:20 Skrevet i går, 09:20 @Saltkjelen ja, der har du akkurat slik som han med Golfen har. Det er helt jævlig
Snagg30 Skrevet i går, 09:47 Skrevet i går, 09:47 (endret) Vanskelig å forstå denne ble godkjent slik for knappe 10 år siden, men jeg sier meg fornøyd ut ifra andre trafikanter så virker det til å være enighet om at dette er greit. Endret i går, 09:49 av Snagg30 Saltkjelen, fupsaker, Dusy og 4 andre reagerte på dette 7
Makky123 Skrevet i går, 10:26 Skrevet i går, 10:26 Fortsatt ingen som svarer på hvordan 12000 dødsfall knyttes til dette 😆
Marius2002 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 3 timer siden, Makky123 skrev: Fortsatt ingen som svarer på hvordan 12000 dødsfall knyttes til dette 😆 Generelt sett kan støy føre til stress og tapt søvnkvalitet. Videre kan dette påvirke hjerte og livskvalitet. Hjerteinfarkt er bl.a. påvist ved stadig eksponering for stress, som kan komme av støy. Det er også påvist andre helseplager som kan komme av dette. Det er vanskelig å påvise direkte at "han døde på grunn av trafikkstøy", men det er enkelt å påvise tapt livskvalitet på grunn av dette. Og tapt livskvalitet kan føre til stress, depresjon, overvekt og så videre. Det er jo flere andre tinger i livet som kan føre til det samme, men ja. Jeg tror ikke pop og smell hører til her slik egentlig, men det kan være en faktor hos enkelte naboen av nevnte biler hvor det fører til irritasjon og videre til stress osv. osv. . Det er vel den generelle trafikkstøyen det snakkes om og er spesielt i større byer eller beboere nær svært traffikerte innfartsårer. Ved å få ned motorstøyen kan en redusere det generelle lydbildet noe. Jeg tror det enda må forskes på mer stillegående dekk også, for hjulstøyen idag er også vesentlig. Men men 🤷♂️ Ellers har miljødirektoratet skrevet dette: https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/klifsft/publikasjoner/2919/ta2919.pdf
Saltkjelen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 4 timer siden, Makky123 skrev: Fortsatt ingen som svarer på hvordan 12000 dødsfall knyttes til dette 😆 Joda, det er enkelt. 1 000 dør fordi Harley Davidson topper harryskalaen, hvor ytterligere 6 000 av dem dør på grunn av hjernesvulst på grunn av støyen påført av støyen, 4 500 dør av hjerteinfarkt på grunn av pops and bangs og de siste 500 er folk fra miljøbevegelsen som dør fordi de ser et fossildrevet kjøretøy. Av de resterende 11 500 som foreløpig ikke tilhører noen bevegelse, tilhører 11 490 medlemmer fra MDG, mens det altså er omtrent 10 vanlige mennesker som dør på grunn av usexy støy. Det er verdt å merke seg at disse 10 også er eldre mennesker som uansett skulle dødd, og de stemte uansett AP. Det er med andre ord ikke et problem. BMWE39turbo, Marius2002, fupsaker og 4 andre reagerte på dette 7
ahj Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 22 timer siden, Saltkjelen skrev: Det er ikke snakk om pops and bangs, men det er vel ikke helt utenkelig at pops og bangs og denne idiotiske trenden kan har vært med å påvirke et generelt forbud. Det er dagens støynivå som danner grunnlaget for fremtidige endringer. Skal man først forby noe, bør de heller starte med Harley Davidsons som er det verste fra to verdener - går som en bøtte med møkk og innbyr bare til uraffinert og harry bråk i mils omkrets. Dette er jo grisefett.. 🤪 Tror du naboer blir mere fornøyd med slikt klokken 5 på en lørdag morgen? Må være et argument for deg som skal bygge garasje. " Da slipper du frue å høre på dette hver lørdag morgen, en garasje isolerer mot støy OG flammer!" Endret 4 timer siden av ahj fupsaker, Saltkjelen og Marius2002 reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå