Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
53 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ja helt utrolig hva de har putta inn i den bilen til den prisen. Hadde ungene fått velge, hadde de lett valgt den der over det meste😄

Skrevet
3 hours ago, Fredrik 90 said:

https://www.tv2.no/broom/bilgiganten-oker-satsing-pa-diesel/18572604/

Ser man det, Stellantis relanserer dieselmotor i flere av sine modeller. Det synes jeg er litt artig, ikke fordi disse 1,5 og 2,0 liters dieselmotorene tilfører noe spennende men fordi det er ett spark til alle som mener at vi alle skal kjøre elbil i morgen. 

Noe annet som er litt artig er at en av årsakene til dette er for å møte konkurransen fra Kina. Særlig på stor flåtemarkedene som leiebilselskaper, firmabilkunder og biler til offentlige instanser. Kineserene har inntatt Europa med elbiler og hybrider og tar markedsdeler her, må nå vi altså Stellantis prøve å underby disse med rimeligere dieselbiler ettersom Kina ikke tilbyr diesel. Særlig i flåtemarkedene er det pris som spiller en rolle, så hvis en Opel eller Peugeot med diesel er billigere enn en Dongfeng Plingpongkinamann elbil/hybrid så menes det at man har ett fortrinn.

Dette handler i realiteten om overlevelse for de europeiske bilprodusentene og spesielt for bilprodusenter som f.eks Stellantis. De opplever et fallende salg i Europa (minus 6% i 2025) og i USA er situasjonen enda værre. Jeg vil anta at alarmen også har gått hos f.eks VAG.

Noe må definitivt gjøres hurtig for å demme opp for konkurransen fra Kina uten at dette samtidig medfører en handelskrig. En opplagt mulighet er å satse på dieselmotorer i spesielt små og mellomstore biler. Dette segmentet er spesielt viktig i det sydlige Europa som også er Stellantis viktigste marked. Jeg vil anta at for å gjøre denne utviklingen spiselig for politikerne vil vi også komme til å se en stor satsing på økonomisk rimelige hybridløsninger.

Det er vanskelig å fatte hvor stort Kina egentlig er, men illustrerende er det at ca. 40 byer har flere innbyggere enn Norges befolkning (6 millioner). Tallet kan være større fordi ingen har en egentlig oversikt. Kina's 1,4 milliarder mennesker representerer en enorm industriel kapasitet og vi har kun sett begynnelsen med flere nye kinesiske bilprodusenter som melder deres ankomst på det europeiske markedet hvert år. Det finnes over 100 bilprodusenter i Kina og mange av dem er allerede vesentlig større enn de fleste europeiske. VAG og f.eks Stellantis er hver især samlet fortsatt store i denne sammenhengen, men utviklingen går så langt ikke den rette veien for Europa. Trump har stort sett kansellert satsingen på elektriske biler av samme årsak.

Hvorvidt dette er det rette å gjøre strides politikerne om, men man kan argumentere for at vi har sovet i timen når det gjelder elektriske biler. Amerikanske og europeiske bilprodusenter er ennå ikke klare for direkte konkurranse fra Kina. Et annet poeng er at satsingen så langt på europeiske elektriske biler har økonomisk gått over hodet på millioner av europeiske familier. Bilene er for store og for kostbare. Da hjelper det ikke at de samme familiene evt. støtter insentivene i et miljøperspektiv hvis de ikke samtidig har penger til å kjøpe og underholde bilene.  

Skrevet
3 timer siden, Skulebollen skrev:

Men til gjengjeld så må du kjøre rundt i en bil som det ser ut som du har laget selv…

Da hjelper det ikke at den er billig og har masse utstyr.

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette handler i realiteten om overlevelse for de europeiske bilprodusentene og spesielt for bilprodusenter som f.eks Stellantis. De opplever et fallende salg i Europa (minus 6% i 2025) og i USA er situasjonen enda værre. Jeg vil anta at alarmen også har gått hos f.eks VAG.

Noe må definitivt gjøres hurtig for å demme opp for konkurransen fra Kina uten at dette samtidig medfører en handelskrig. En opplagt mulighet er å satse på dieselmotorer i spesielt små og mellomstore biler. Dette segmentet er spesielt viktig i det sydlige Europa som også er Stellantis viktigste marked. Jeg vil anta at for å gjøre denne utviklingen spiselig for politikerne vil vi også komme til å se en stor satsing på økonomisk rimelige hybridløsninger.

Det er vanskelig å fatte hvor stort Kina egentlig er, men illustrerende er det at ca. 40 byer har flere innbyggere enn Norges befolkning (6 millioner). Tallet kan være større fordi ingen har en egentlig oversikt. Kina's 1,4 milliarder mennesker representerer en enorm industriel kapasitet og vi har kun sett begynnelsen med flere nye kinesiske bilprodusenter som melder deres ankomst på det europeiske markedet hvert år. Det finnes over 100 bilprodusenter i Kina og mange av dem er allerede vesentlig større enn de fleste europeiske. VAG og f.eks Stellantis er hver især samlet fortsatt store i denne sammenhengen, men utviklingen går så langt ikke den rette veien for Europa. Trump har stort sett kansellert satsingen på elektriske biler av samme årsak.

Hvorvidt dette er det rette å gjøre strides politikerne om, men man kan argumentere for at vi har sovet i timen når det gjelder elektriske biler. Amerikanske og europeiske bilprodusenter er ennå ikke klare for direkte konkurranse fra Kina. Et annet poeng er at satsingen så langt på europeiske elektriske biler har økonomisk gått over hodet på millioner av europeiske familier. Bilene er for store og for kostbare. Da hjelper det ikke at de samme familiene evt. støtter insentivene i et miljøperspektiv hvis de ikke samtidig har penger til å kjøpe og underholde bilene.  

Det nevnes jo at dieselandelen i EU i 2025 var nede på 7,7 prosent. Den er høyere i f eks Tyskland og de sydlandske landene, men total markedsandel for hele EU er ganske lav. Men dette er jo fordi veldig mange biler ikke lenger er å få kjøpt med dieselmotor, så da må kundene velge noe annet. Jeg tror nok at det fortsatt er ganske mange som vil ha en dieselbil om den bare er mulig å få kjøpt til en pris som ikke er dyrere enn andre drivlinjer. Så det er ikke sikkert at dette trekket til Stellantis er så dumt.

Jeg ser f eks i Tyskland så selger BMW fortsatt veldig mye diesel, ser du en G60/61 på veien så er det som regel en diesel. Selv i Norge så tror jeg man hadde solgt mer dieselbiler om de bare var tilgjengelig og ikke alt for tungt avgiftsbelagte. Du skal være bra elbil motstander om du velger å kjøpe en 520d til 1,2 mill fremfor en i5 M60 til samme pris 😅 Men hadde en 520d kostet det samme som en i5 40e og en 540d kostet det samme som en i5 M60 så tror jeg nok langt flere hadde valgt diesel også her til lands. 

Skrevet

@Fredrik 90 Det er jeg også temmelig sikker på så det er en ganske utspekulert finte importørene/bilforhandlerne gjør der. Regulere salget av elektriske biler med tilgjengelighet og pris på biler med stempelmotor. Vi ser den samme utviklingen her i Danmark, men det hjelper ikke. Store grupper av mennesker har hverken råd til og bor slik at en elektrisk bil er et fornuftig alternativ. Om ikke annet skaper denne utviklingen et stort sosiøkonomisk klasseskille. 

Vi ser også at mange beholder deres gamle biler istedenfor å kjøpe en ny. Leasing er ikke billig og heller ikke en løsning hvis du normalt skrur mest mulig på bilen selv eller finner andre alternativer. Det er f.eks mange bilverksteder som satser på dette markedet og veien er også kort til Tyskland der det er enda flere muligheter. 

Slik jeg ser det er hele denne problemstillingen mest av alt en økonomisk utfordring. Mange vil gjerne være miljøfokusert når det gjelder biler, men har ikke råd hvis bilen samtidig skal være praktisk. Det finnes etterhvert billige elektriske biler, men de kan foreløpig ikke erstatte f.eks en Skoda Oktavia stasjonsvogn når det gjelder bruksvennlighet og løpende kostnader. Bare dekk til en mellomstor elektrisk bil koster 4-5 ganger mer enn dekk til en Oktavia. De holder heller ikke like lenge pga tyngden på elektriske biler. Når budsjettet er stramt er dette en virkelighet som folk ikke kan ignorere.

Skrevet
55 minutter siden, Fredrik skrev:

[...] Bare dekk til en mellomstor elektrisk bil koster 4-5 ganger mer enn dekk til en Oktavia. De holder heller ikke like lenge pga tyngden på elektriske biler. 

Denne påstanden lyser litt "jeg hater elektriske biler og må gjøre alt jeg kan for å få regnestykket i elbilens disfavør". Å se nyere (2015-2018) Octaviaer med både 18" og 19" dekk er blitt ganske vanlig (ser bilen ble levert med 18" og 19" fra fabrikk i 2020 - usikker på årene før), men vi kan jo gjerne ta utgangspunkt i at de fleste Octaviaer ruller rundt på 17", mens en i5 ruller rundt på 20". Der skiller det en drøy tusenlapp i differanse fra en Octaviadimensjon i 17" og i5-dimensjon i 20" fra samme dekkmerke. Vekt er vekt uavhengig drivlinje, og det er virkelig ikke sånn at en bil på 2,3 tonn har umettelig apetitt på dekk sammenlignet med en bil på 1,8 tonn. Her tror jeg du må rette blikket mot pedalen ytterst til høyre på førersiden (og se litt på effekttallet til den aktuelle bilen).

Skrevet

Merker ikke særlig økt dekkforbruk, det er kjørestil som styrer dette. Klart vekt har noe å si, men det er likt uavhengig av drivlinje. Derfor styrer høyrefoten slitasjen. En må huske på at ganske mange som klager og skaper dette ryktet ikke kommer fra motorsterke og tunge biler fra før, de fleste kommer fra Avensis, Passat og lignende. Man kan jo dra inn 520d/320d også, men synes ikke de er slappe biler historisk sett. Uansett. Med plutselig å gå fra en motorsvak bil til en som gir full pupp fra bunn og gruser det meste innenfor norske rammer så er jo dette gøy for enkelte og man vil få uvanlig mye slitasje. Det er ikke elbilen sin feil, det er sjåføren. Jeg har både hatt i4 M50 og i3S i nær slekt og de 3 og 5 årene disse bilene var i eie så ble det ikke byttet dekk eller meldte om at det nærmet seg særlig annet enn alder. På i4en ble det heller ikke tatt firehjulskontroll og den dro campingvogn i tillegg uten at jeg tror det har noe å si. Det ble forøvrig i fjor byttet i en X5 som har gått like langt som i4en og nå måtte ha nye dekk. Så nei, elektriske biler sliter ikke unødvendig mye dekk om man kjører som folk. At enkelte(Les:mange) legger om kjørestil fordi de har fått en motorsterk og kvikk bil er igjen noe helt annet. :) For meg gir det meg ingenting å drive med lyskryssrace, men det er kjekt å ha krefter i reserve ved forbikjøringer, motorvei, knappe luker osv.. Har 27000km på to år nå på min Model Y Performance og det er nok enda iallefall to gode sesonger igjen på sommerdekkene. :) 

Skrevet (endret)

@Saltkjelen og @Marius2002 Standard dekdeminsjon på bilmodellene jeg antyder med eksempelet Skoda Oktavia er 205/55(60)-16. Selvfølgelig kan man sette på større felger og dekk, men det er ikke relevant i denne sammenhengen. Slike dekk får man i premium kvalitet (f.eks Continental) for 7-800 kroner her i Danmark. Et tilsvarende dekk til f.eks Porsche Taycan og BMW iX koster rundt 3300 kroner.   

Folk har ulik kjørestil, men jeg har ingen problemer med å få dekk til å holde 50-60000 Km, men så har mine biler de siste 10 årene maksimalt hatt 130 HK (og 300 Nm). Bilene har også vært relativt lette med rundt 1300 Kg. Jeg har også en voksen kjørestil selv om jeg ikke går av veien for å kjøre så fort som mulig på Autobahn.

Alt er imidlertid relativt. Vil man ha mye effekt, som de fleste elektriske bilene har for å gjøre prisen mer spiselig (og dette er en viktig del av problemet vi diskuterer), vil man også slite mer på dekkene inkl. tyngden på bilene som er over 1000 Kg mer enn for en Skoda Oktavia og tilsvarende bilmodeller. 

Problemet er utviklingskostnadene for de elektriske bilene. Noen skal betale disse og derfor er bilene også større, mer påkostet og dyrere enn hva de behøver å være for å rettferdiggjøre en høy pris med en høyere avanse. Derfor ble også alternativene med sterke dieselmotorer fjernet fra hyllene eller fikk en pris som er helt urimelig (et såkalt avvisningstilbud). En slik markedsstrategi og prispolitikk er åpenbart ikke mulig i Tyskland og som @Fredrik 90 er inne på selger dieselbiler i de fleste kategoriene meget bra i Tyskland når folk får velge selv. Noe til ettertanke.

Når vi snakker om solen osv. Denne videoen er 3 dager gammel. 

Endret av Fredrik
Skrevet

Jeg antok nærmest at 16" felger hørte 90- og tidlig 2000-tallet til, men greit - la oss legge til grunn denne dimensjonen i stedet. Continental EcoContact6 i 205/55-16 koster rundt 1 400kr på Dekkonline. Du får Continental EcoContact6 i 245/40-20 (som er en 5-serie dimensjon) til rundt 2 500kr. iX er en SUV og har som kjent helt andre dekk og dekkpriser enn en vanlig personbil - det burde ikke komme som noen stor overraskelse og i alle fall ikke sammenstilles i diskusjonen om en "mellomstor elektrisk bil". 

Du poengterer allerede hva som er nøkkelen til at dine dekk holder i 50-60 000km; "jeg har også en voksen kjørestil". Det er med andre ord bruken av høyre pedal som i størst grad avgjør dekkenes holdbarhet, ikke drivlinje, vekt og ytelser.

Når det er sagt tror jeg samtlige er enige om at en sprek dieselbil er en helt fantastisk konstruksjon å fare på Autobahn med. Det er trist at enkelte importører velger å ikke tilby tilgjengelige modeller fordi det ikke er politisk korrekt. Spør du meg har både bensin-, diesel- og elbiler livets rett. De er gode på hver sin måte. :) 

Skrevet

@Saltkjelen Jeg gir deg rett i at begrepet "mellomstor" elektrisk bil er utydelig og at iX er en klasse større. Jeg tok utgangspunkt i felgstørrelsene 20-21" og fant priser på slike dekk her i DK. Dekk koster åpenbart vesentlig mer i Norge selv om vi justerer for valutakursen.

Jeg tenker at de fleste som vil erstatte en Skoda Oktavia stasjonsvogn med en elektrisk bil går for en SUV. Skoda kan f.eks tilby den mellomstore modellen Enyaq og den har en standard dekkdimensjon på 235/55-19, mens utstyrsnivået Sportline har dekkdimensjonen 255/45-20. Stadig ganske store dekk og forklaringen er selvfølgelig totalvekten på bilen som er opp mot 2750 Kg. Dette er helt håpløst i min verden og totalt unødvendig mye. Batteriet veier i denne sammenhengen kun 500 Kg så bilen er definitivt ikke state of the art når det gjelder å gjøre konstruksjonen lett. Snarere heller billig for å tjene mest mulig penger.        

Skrevet
5 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Det er jeg også temmelig sikker på så det er en ganske utspekulert finte importørene/bilforhandlerne gjør der. Regulere salget av elektriske biler med tilgjengelighet og pris på biler med stempelmotor. Vi ser den samme utviklingen her i Danmark, men det hjelper ikke. Store grupper av mennesker har hverken råd til og bor slik at en elektrisk bil er et fornuftig alternativ. Om ikke annet skaper denne utviklingen et stort sosiøkonomisk klasseskille. 

Vi ser også at mange beholder deres gamle biler istedenfor å kjøpe en ny. Leasing er ikke billig og heller ikke en løsning hvis du normalt skrur mest mulig på bilen selv eller finner andre alternativer. Det er f.eks mange bilverksteder som satser på dette markedet og veien er også kort til Tyskland der det er enda flere muligheter. 

Her i Norge har det iallfall vært slik at fossilmodellene har enten blitt fjernet helt fra sortiment (ref Volkswagen) eller at prisen på bilen før avgift har blitt lagt på så voldsomt at nesten ingen velger å kjøpe en fossil utgave (ref BMW). Ett annet aspekt er jo at det norske og nå etter hvert det danske markedet er avgjørende for at produsentenes CO2 regnskap skal gå opp. Sagt på en annen måte så er en bilprodusent avhengig av å spy ut så mange elbiler som mulig i Norge og Danmark for at de kan fortsette å selge fossile biler som før i Tyskland og Italia. Det som derimot strider mot all logikk er jo f eks at Audi har i Norge faset ut alle sine fossile og hybride modeller, men man kan fortsatt kjøpe RS modellene. Det vil si at du kan ikke kjøpe en A3 med en effektiv 1,4 liters TFSi motor men du kan kjøpe en RS6 GT med 4,0 V8 og 630 hester…

Du er inne på at mange nå velger å heller beholde sin fossilbil fremfor å kjøpe ny elbil, det er en observasjon som jeg deler. Hvis jeg ser rundt meg på folk jeg kjenner så er det for alle del folk som har pleid å kjøpe ny bil som fortsatt gjør det og har gått over til elbil. Men det er forbausende mange som har pleid å kjøpe ny bil hvert 3-5 år som nå har sluttet med dette. Enten har de gått over til å kjøpe nyere brukt fossilbil eller beholder sin fossilbil. Pappa og svigerfar er to slike, de har alltid kjøp nye biler hvert 3-4 år men kjøpte sine siste nye biler i henholdsvis 2023 og 2020…da ladbare hybrider med god rekkevidde. Pappa er nok ikke noen elbil motstander men han har ganske enkelt ikke lyst til å lade når han skal på tur, og jeg vet at han er alt for distree og umotivert til å holde styr på en omlegging av bilbruken som elbil krever. Derfor holder han igjen bilkjøp nå, på tross at jeg forsøker å selge inn nye iX3 til han. En iX3 vet jeg at han kunne brukt uten problemer, men så var det designet da. Han snakka litt om nye Volvo EX60, men hvis han først skal ut med såpass med penger så mener han at han like godt kan ta steget opp til en MB E300d AllTerrain…da får han diesel og hybrid. Svigerfar, eller rettere sagt svigerforeldrene mine de bare liker ikke elbiler. Det er verdens fineste folk men elbil, det skjer ikke. Dette er Ford folk for alle penga og jeg vet at en Mach-e hadde passet perfekt for deres bruk. Men Kuga PHEV skal aldri selges og nå i høst når svigermor skulle bytte ut sin Ford Fiesta så var det ett styr å få tak i en Ford Puma med manuell og bensinmotor. Tror jeg fikk tak i den siste i hele landet med manuell, så jeg sa at denne må hun kjøre forsiktig å ikke kondemnere 😂

2 timer siden, Fredrik skrev:

@Saltkjelen

Problemet er utviklingskostnadene for de elektriske bilene. Noen skal betale disse og derfor er bilene også større, mer påkostet og dyrere enn hva de behøver å være for å rettferdiggjøre en høy pris med en høyere avanse. Derfor ble også alternativene med sterke dieselmotorer fjernet fra hyllene eller fikk en pris som er helt urimelig (et såkalt avvisningstilbud). En slik markedsstrategi og prispolitikk er åpenbart ikke mulig i Tyskland og som @Fredrik 90 er inne på selger dieselbiler i de fleste kategoriene meget bra i Tyskland når folk får velge selv. Noe til ettertanke.

Når vi snakker om solen osv. Denne videoen er 3 dager gammel. 

Det er litt synd at de store og imponerende dieselmotorene er sløyfet. Jeg føler liksom at dieselmotoren peaket med BMW sin siste utgave av 50d med 400 hester. Jeg har sansen for VAG sin 4,0 V8 TDi også, men den er mindre imponerende med tanke på at den har bare 35 hester mer enn 50d med to færre sylindre. 

Ikke bare har BMW sløyfet 50d men de har også i prinsippet sløyfet 40d motoren. Det vil si 40d som betegnelse lever fortsatt men det er fordi den i f eks 5-serie har erstattet 30d. Så en 540d som hadde 340 hk i en G30 LCI har kun 300 hk i en G60 540d. I X5, X7, 3 og 4 serie ser jeg derimot at 30d betegnelsen lever videre men her får man ikke lenger 40d (med 340 hk). Mercedes tilbyr fortsatt en dieselmotor med litt krefter i med sin 450d, her er effekten 367 hk og 700 NM. Denne motoren er det opp mot ett års ventetid på i Tyskland, fordi Mercedes kan ikke produsere så mange biler som etterspørselen skriker etter fordi det vil gå ut over CO2 regnskapet. Audi har nettopp lansert sin helt nyutviklede 3,0 TDI V6 med 326 hester. Det er litt rart at vi sitter her i Norge i dette elbil fengselet og ser at på utsiden så er fortsatt mange ting i bilverdenen slik som før.

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Spør du meg har både bensin-, diesel- og elbiler livets rett. De er gode på hver sin måte. :) 

Det er sånn jeg også tenker. Jeg tror at alle drivlinjer burde ha livets rett, litt sånn som i Tyskland. Der stiller de alle med like vilkår og bilkjøperene kan selv velge hva som er best for dem. Det er jo ikke akkurat sånn at en ny 520d er noe miljøsvin som forpester bymiljøene.

Min spådom er at vi aldri kommer til å se at elbiler "tar over" markedet slik som i Norge. Nå har EU gått vekk fra 2035 målet, Trump skroter hele EPA regelverket (tilsvarende EURO klassifiseringen i EU) og bilprodusentene begynner å snu litt igjen. For all del, elbilene er kommet for å bli…men jeg tror ikke fossilbilene skal noe sted. Jeg har sagt det før her men når man kommer ned i Tyskland så har jeg blitt litt forbauset over den generelle holdningen til ICE biler. Her hjemme omtaler man ICE biler som noe utdatert og gammeldags som vi skal slutte med, litt som med røyking. Mens i Tyskland så er liksom ikke slike holdinger en del av dagligtalen i bilkretser, der er man liksom like begeistret for en nylansert Audi A6 med 3,0 TDI som vi her i Norge er for f eks nye BMW iX3 eller EX60. 

Skrevet

Det største problemet med dekk til elektriske biler er vel at de må har større lasteindeks enn bensin biler og da blir de automatisk mye dyrere og kjøpe. 

Jeg har også tenkt litt på I3. De eldste begynner og bli ganske rimelige nå og da får man mye bil for pengene. Problemet er den spesielle dekkdimensjonene de bruker. De er ikke de billigste dekkene man får tak i og det er antagelig også et spørsmål hvor lenge dekkfabrikantene vil produsere de nå som bilen har gått ut av produksjon.

Skrevet

@Fredrik 90 Et fint og opplysende innlegg. Spesielt Co2 delen er interessant. Jeg vet at f.eks VAG og Stellantis kjøper Co2 kvoter av f.eks Tesla og Polestar (såkalt Pooling). EU's flåtekrav (det samlede antall biler en bilprodusent selger) for Co2 utslipp er nå så strengt at bilprodusentene må gjøre dette for å minimere bøtene på 95 Euro pr. gram Co2 over grensen som frem til 2030 er satt til et gjennomsnitt for samtlige biler solgt i et år på 93,6 gram CO2 pr. km.

Bilprodusentene selger helt enkelt ikke nok elbiler i forhold til fossilbiler, men det er åpenbart disse folk vil ha når de selv kan velge ihvertfall på kontinentet. Prisen er åpenbart en viktig faktor, men det er også hvordan elbilene brukes mhp lademuligheter hjemme og på jobben. Temmelig mange har ikke den muligheten og da faller tanken om en elbil til jorden.

Det er derfor ikke så merkelig at bilprodusentene utnytter alle muligheter for å få solgt elbiler i et land som Norge som har en svært høy økonomisk velstand blandt folk flest. Situasjonen er ikke identisk i Danmark, men her er leasing istedenfor og merkelig nok akseptert tiltross for at det er dyrt (bortsett fra hvis du kan få kjørefradrag i jobbsammenheng). Mange leaser uansett fradrag eller ikke en leasingbil, men jeg tror ikke at like mange kommer til å fornye leasingen når den går ut etter typisk 3 år. Da sitter de igjen med ingenting, men har typisk betalt 50-60% av nyprisen for den leasede bilen.

Jeg er absolutt positiv til elektriske biler og jeg deler oppfatningen om at de har kommet for å bli. De er fremtiden, men jeg er også opptatt av at vi ikke skal tvinges til å kjøpe elbiler. Klarer ikke bilprodusentene å selge nok elbiler på alminnelige vilkår er noe galt og vi vet at veldig mange synes at de er for dyre. Det er ikke tilfeldig at spesielt Stellantis, men også VAG har problemer. De henvender seg i stor grad til de samme menneskene. Det nye er at de elektriske bilene er mye dyrere enn f.eks lavt utstyrte Golf og Passat modellene bilprodusentene tradisjonelt har solgt til disse meneskene. For ikke å snakke om populære by og pendlerbiler som f.eks C1 og Up. Disse finnes ikke lenger og produksjonen ble stoppet pga det nevnte Co2 regnskapet og lav fortjeneste pr. solgte bil. Lærdommen var at bilene måtte bli dyrere for å få fortjenesten opp og for å få solgt de dyrere bilene måtte effekten også opp på et heller latterlig nivå for folk som bare har behov for en alminnelig og relativt billig bruksbil. Hvis budsjettet er stramt gir denne utviklingen ingen mening og derfor er VAG og Stellantis der de er nå ved at de gjenintroduserer dieselmotorene for å gjøre bilene billigere.

Hva EU kommer til å gjøre skal bli interessant å se, men med tanke på Putin og Trump vil jeg tro at de har andre og viktigere ting enn elektriske biler å tenke på nå.       

Skrevet
8 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg har også tenkt litt på I3. De eldste begynner og bli ganske rimelige nå og da får man mye bil for pengene. Problemet er den spesielle dekkdimensjonene de bruker. De er ikke de billigste dekkene man får tak i og det er antagelig også et spørsmål hvor lenge dekkfabrikantene vil produsere de nå som bilen har gått ut av produksjon.

Jeg tror du konstruerer et ikke-eksisterende problem. Det er laget over 250 000 stk i3 på verdensbasis. Det er ingen som kommer til å slutte å produsere dekk til en bil hvor det foreligger omsetningspotensiale på halvannen til to milliarder kroner for hver gang alle disse bilene skal skifte dekk. Et nytt dekksett til i3 av anerkjente merker koster ca. 9-10 000kr (6-8000kr er også mulig med f.eks Nankang). Det er jo i nedre sjiktet av hva et dekkskift til en alminnelig bil koster i dag?

Skrevet

Kjør på med i3, lettvint byhamster. Lett og kvikk bil, med en svingradius de fleste kan drømme om. Det er "stor" forskjell på i3 og i3S, prøv begge og finn ut hva som passer deg. i3 lå vel toppen av elektriske biler med minst feil også. :) 

Forøvrig er jeg for alle drivlinjer, til nå har elektrisk vært utelukkende det beste for vår del i tillegg til krav fra jobb. Men vi har fått en elektrisk varebil som jeg kan bruke de gangene jeg må ut på "nullutslipps"-oppdrag. Om jeg velger elektrisk igjen vet jeg ikke, men det er på grunn av campingvogn - uten at jeg har noe videre angst av den grunn. Hvem vet🤷‍♂️

Nå kom det en flott 330e til salgs, akkurat slik jeg vil ha den. Takluke, HUD, H/K, ACC, Tanzanite Blue, M-seter, M-Sport med originale 19" på sommer. Men jeg burde vel sikte meg inn på G01 eller G31 pga. størrelse, selv om jeg er en 3-seriemann.

Finn.no - G21 330e | Tanzanite Blue

IMG_7770.thumb.jpeg.4c5b82966a22da2d141c206d91288e8c.jpeg

Skrevet (endret)
9 hours ago, Rune-K said:

Det største problemet med dekk til elektriske biler er vel at de må har større lasteindeks enn bensin biler og da blir de automatisk mye dyrere og kjøpe. 

Ikke et problem overhodet. Originaldimensjon fra Bridgestone til vår i3S koster utav hvitøyet per dekk (snakker rundt 4k ferdig lagt på), men gikk opp en profil bak og litt bredde og profil foran, så fikk jeg premiumdekk fra Goodyear til 1900kr per dekk ferdig lagt på felg hos lokal Goodyear-forhandler i en dimensjon som er vanlig (derfor lavere pris). 2-3% større rulleomkrets, litt mindre morsom men mer komfortabel å kjøre. 

25 minutes ago, Marius2002 said:

Kjør på med i3, lettvint byhamster. Lett og kvikk bil, med en svingradius de fleste kan drømme om. Det er "stor" forskjell på i3 og i3S, prøv begge og finn ut hva som passer deg. i3 lå vel toppen av elektriske biler med minst feil også. :) 

Forøvrig er jeg for alle drivlinjer, til nå har elektrisk vært utelukkende det beste for vår del i tillegg til krav fra jobb. Men vi har fått en elektrisk varebil som jeg kan bruke de gangene jeg må ut på "nullutslipps"-oppdrag. Om jeg velger elektrisk igjen vet jeg ikke, men det er på grunn av campingvogn - uten at jeg har noe videre angst av den grunn. Hvem vet🤷‍♂️

Nå kom det en flott 330e til salgs, akkurat slik jeg vil ha den. Takluke, HUD, H/K, ACC, Tanzanite Blue, M-seter, M-Sport med originale 19" på sommer. Men jeg burde vel sikte meg inn på G01 eller G31 pga. størrelse, selv om jeg er en 3-seriemann.

Finn.no - G21 330e | Tanzanite Blue

IMG_7770.thumb.jpeg.4c5b82966a22da2d141c206d91288e8c.jpeg

Enig, vår i3S ble akkurat 5 år og rundet samtidig 100 000 km. På garanti har jeg fått byttet topplagre foran (slitedel på disse), en fothviler som knirket ustanselig, og bump stops/hjelpedempere bak, som begynte å knirke 2 dager før garantien gikk ut. Tok samtidig garantiutløpstest hos Hedin, der de fant ingen andre feil. Superenkel bil å ha med å gjøre, lite innstillinger, bare tut og kjør. Og kjører gjør den bra.

Ang. G21'en der. Den har vært fast medlem på parkeringsplassen på jobben min de siste 2-3 årene, eid av en veldig ryddig og pertentelig salgssjef i søsterfirmaet vårt. Visste ikke at han hadde byttet den inn, skjedde i går ser jeg på vegvesen. Utrolig lekker bil, og godt utstyrt. Nye Michelin PS4S dekk på sommerdekka har jeg fått med meg. Står nå 200m borti veien her hos Autofox, om du vil jeg skal bort å se på den :D 

Endret av papertiger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...