Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Verdens største fartsbot er etter hva jeg kan finne ut på ca 13 millioner.

Dette for 200 i en 30-sone.

Denne var i Sveits som beregner boten etter inntekt. 

 

Utrolig kjipt for Lamborghini-eieren, men er nå sånn at man må forholde seg til landets lover i det landet man besøker.

Finns ting man som gir kort tid i fengsel i Norge som man får livstid for i utlandet (narko).

Da kan man ikke akkurat kreve å bli straffet etter norsk lov selv om man føler straffen er urimelig. 

 

Med det sagt så må selvfølgelig saken være vanntett hvis man gir ut en straff i denne størrelsesorden.

Av det lille jeg har lest var vel ikke det tilfelle her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tennbrikket skrev:

Var det ikke denne saken hvor bevisene også var tynne? 

Joda, det er mye tynt i denne saken. En av grunnene til at jeg ikke tar standpunkt eller har en mening på avgjørelsen som er tatt. Det eneste jeg mener er at biltype/verdi ikke skal være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke biltype eller verdi skal være avgjørende så blir det jo helt feil å beslaglegge bilen som straff. Da er jo løsningen som bla Sveits og Finland har bedre, hvor boten regnes ut ifra inntekt. Eller generelt bare ha ett sinnsykt høyt bøtenivå. 

Det virker på meg at så fort man tar parti med han som kjørte Lamboen så mener man også at lovbruddet er helt greit. Dette er ikke tilfellet, han brøt loven grovt og skal straffes strengt for det. Men slik han har blitt rammet så er straffen _for_ streng. 

Bevisene er tynne etter hva jeg har skjønt. Det var kun en tjenestemann i bilen, skal optimalt sett være to. Det var heller ikke foretatt noe videobevis, dagens UP har som prosedyre å filme alle trafikale lovbrudd ettersom alle politibiler er utstyrt med kamera. Det er sogar laget en egen TV serie hvor det danske politet deler sine trafikkvideoer. Ligger ute på Discovery+ og heter "Fanget i Politiets kamera". To vitner har stått frem og sagt at den aktuelle Lamborghinien ikke ble observert i slike hastigheter. En Audi R8 som også var inne i bildet derimot ble observert i høy hastighet. 

For meg så er er dette en prestisjesak for danske myndigheter. De kunne ikke fått en bedre gavepakke i fanget for å demonstrere denne nye harde linje. En Lamborghini, atpåtil kjørt av en nordmann viser at ingen er trygg hvis de råkjører på danske veier. Derfor har de også avvist saken gang på gang da dette er ett prestisjeprosjekt. Derfor mener jeg det er helt essensielt at saken prøves hos Menneskerettsdomstolen. Selv om ett land innfører lover og regler så er ikke det ensbetydende med at disse reglene er etiske og riktige. Vi har vel i historien sett nok av eksempler på det fra mer totalitære samfunn enn Danmark. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at straffen ikke står i stil med lovbruddet. Å kalle dette for «alvorlig straffbar handling», er jeg heller ikke enig i. For å sette det i perspektiv; det er en straffbar handling å bære kniv på offentlig sted (kjøre for fort), men det er en alvorlig straffbar handling om man benytter kniven til å drepe noen (kjøre for fort og kjøre på noen). Objektivt sett er jeg enig i at verdien på tingen som inndras er irrelevant, men i dette tilfellet er inndragelse for sterkt virkemiddel sett i lys av hvilke konsekvenser den straffbare handlingen har medført (ingen skade skjedd, motorvei med begrenset skadepotensiale etc.). En bot basert på inntekt og/eller soning burde vært en passende straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til et litt annet tema her: Har en gammel furutrapp i huset jeg pusser opp, har fått revet opp teppe og belegg som har lagt i den, men er et sant helvete å få pusset dette ned før maling. Noe av limet sitter også noe sinnsykt, prøvd både sitrusrens og varmepistol uten at det slipper taket nok. Noen som har erfaring med om det går an å sandblåse dette bort for eksempel? Eller noe middel som tar knekken på all slags lim? Må få en ren og jevn overflate til maling skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Walkabout skrev:

Over til et litt annet tema her: Har en gammel furutrapp i huset jeg pusser opp, har fått revet opp teppe og belegg som har lagt i den, men er et sant helvete å få pusset dette ned før maling. Noe av limet sitter også noe sinnsykt, prøvd både sitrusrens og varmepistol uten at det slipper taket nok. Noen som har erfaring med om det går an å sandblåse dette bort for eksempel? Eller noe middel som tar knekken på all slags lim? Må få en ren og jevn overflate til maling skal på.

Det er en helvetes møkkajobb. Varmen fra pussingen medfører bare at limet myknes opp og blir seigt, og sandpapiret mister funksjonen sin. Du må nok kjøre på med varmluftspistol og skrape, for deretter å ta siste limrester med label off eller tilsvarende. De aller siste limrestene tar du med slipemaskin. Alternativt kan du demontere trinnene og kjøre de gjennom planhøvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Objektivt sett er jeg enig i at verdien på tingen som inndras er irrelevant, men i dette tilfellet er inndragelse for sterkt virkemiddel sett i lys av hvilke konsekvenser den straffbare handlingen har medført (ingen skade skjedd, motorvei med begrenset skadepotensiale etc.). En bot basert på inntekt og/eller soning burde vært en passende straff.

Det kan være at straffen er for streng, urettferdig sett mot andre forbrytelser og ikke minst hva handlingen har medført av konsekvenser, eller nettopp fravær av konsekvenser. Det er en veldig diffus sak, fra alle parter. Derfor tar jeg avstand fra å mene noe om akkurat denne saken. Men bot basert på inntekt ville på generell basis vært passende.

 

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

trapp

Pusset opp trappen her også, 4 lag med knallhard gulvmaling oppå lakk, og igjen limt tepper på toppen. Holdt på i ukesvis for å få det vekk. Malingsfjerner og skraping + pussing(gikk med en månedslønn i slipepapir). Så trapp gjør jeg aldri igjen. Skulle man leid inn en fagmann for samme jobben så har man nesten prisen av ny trapp. Pratet med en kunde faktisk uken før jul, de hadde levert et tilbud på oppussing av trapp på 65000,- og fikk gjennomslag. Så…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Walkabout skrev:

Over til et litt annet tema her: Har en gammel furutrapp i huset jeg pusser opp, har fått revet opp teppe og belegg som har lagt i den, men er et sant helvete å få pusset dette ned før maling. Noe av limet sitter også noe sinnsykt, prøvd både sitrusrens og varmepistol uten at det slipper taket nok. Noen som har erfaring med om det går an å sandblåse dette bort for eksempel? Eller noe middel som tar knekken på all slags lim? Må få en ren og jevn overflate til maling skal på.

Hadde samme problem i forrige bolig, ga opp å fjerne teppet og gikk heller for "trappefornyer" i trinn og depo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Walkabout skrev:

Over til et litt annet tema her: Har en gammel furutrapp i huset jeg pusser opp, har fått revet opp teppe og belegg som har lagt i den, men er et sant helvete å få pusset dette ned før maling. Noe av limet sitter også noe sinnsykt, prøvd både sitrusrens og varmepistol uten at det slipper taket nok. Noen som har erfaring med om det går an å sandblåse dette bort for eksempel? Eller noe middel som tar knekken på all slags lim? Må få en ren og jevn overflate til maling skal på.

Søk på lakkfres, mener Metabo hadde det før.Har ikke prøvd selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ron788m skrev:

Er det mulig å kode så bilen har «sport+» respons på gass/gir/dempere med ESP av? Selv om at står i sport, så går det til comfort når man skrur av ESP.

Mener de nyere I-step versjonene tillater dette. Hvis ikke, så har jeg hørt du får samme funksjon ved å bruke XHP på girkassen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bricks skrev:

Søk på lakkfres, mener Metabo hadde det før.Har ikke prøvd selv

Om du er litt stødig på hånden kan du bruke sliperondell på vinkelsliper, eventuelt boremaskin. Om du bruker vinkelsliper blir det mye mer støv, men det er effektivt, du må bare passe på å ikke gå for dypt. Så sliper du bare med plansliper eller noe til slutt.

ProductImage69392268.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eystein Ose skrev:

Synes absolutt du burde skaffe deg en e36! Men bruk god tid på å finn et godt eksemplar

 

Har alltid sagt det at neste gammel bil skal bli e36 .😊

Så det har jeg veldig lyst til .

Ingen krav så lenge det er 6er bil .

Plutselig dukker der opp en som jeg kjøper 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...