Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, sveigis skrev:

Husker du i 2015 @Fredrik 90 når vi var på tur?

Da var det jo Passat treff på Nurbugring.
Ble satt ut når jeg så Passat med v8 der nede ,og mange tøffe var der .😊

Ja det husker jeg, var da jeg fikk høre at det var relativt fet lyd i en Passat W8 👍 2000 tallet var en fascinerende periode for oss petrolheads, da var bilprodusentene gale nok til å putte en V8er i biler som Passat og A4, BMW kjørte V10 i E60 og selv lille E87 fikk tredd en treliter under panseret. Audi Q7 V12 TDI var en annen artig sak, for ikke å glemme E65 745d. Jeg som alltid har vært fascinert av store motorer synes dette var artig. Sportsbiler hadde manuell gir og ingen hybrid eller turbohjelp. For en tid det var egentlig, langt…langt unna det elbil marerittet vi er underlagt nå… Men en fun fact, Ford lanserte nettopp nye generasjonen Mustang i Norge med 5,0 selvpustende V8er og mulighet for manuell. Så det går faktisk an å kjøpe en klassisk entusiastbil men i moderne innpakning fortsatt. Dette er jo nesten som en slags moderne E92 M3. Helt mørkt er det ikke 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det husker jeg, var da jeg fikk høre at det var relativt fet lyd i en Passat W8 👍 2000 tallet var en fascinerende periode for oss petrolheads, da var bilprodusentene gale nok til å putte en V8er i biler som Passat og A4, BMW kjørte V10 i E60 og selv lille E87 fikk tredd en treliter under panseret. Audi Q7 V12 TDI var en annen artig sak, for ikke å glemme E65 745d. Jeg som alltid har vært fascinert av store motorer synes dette var artig. Sportsbiler hadde manuell gir og ingen hybrid eller turbohjelp. For en tid det var egentlig, langt…langt unna det elbil marerittet vi er underlagt nå… Men en fun fact, Ford lanserte nettopp nye generasjonen Mustang i Norge med 5,0 selvpustende V8er og mulighet for manuell. Så det går faktisk an å kjøpe en klassisk entusiastbil men i moderne innpakning fortsatt. Dette er jo nesten som en slags moderne E92 M3. Helt mørkt er det ikke 😅

Ja 2000 tallet var igrunn en flott tid for oss autofile .

Da kunne man velge i mye med svære motorer .

Det som er bra nå at mange av disse bilene nå ,kan man få til en grei peng om man senker kravene litt.

Ser på Marketplace feks ,herregud hvor mye billig fra 2000 tallet man kan få kjøpt som egentlig er tøffe biler .😊

Billigste jeg så ifjor dog en 90 taller Volvo T5R gul .

Stått lenge selvsagt og måtte nok gjøres mye på ,men til 15 høvdinger kan man jobbe mye på en sånn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Fredrik 90 said:

Men en fun fact, Ford lanserte nettopp nye generasjonen Mustang i Norge med 5,0 selvpustende V8er og mulighet for manuell. Så det går faktisk an å kjøpe en klassisk entusiastbil men i moderne innpakning fortsatt. Dette er jo nesten som en slags moderne E92 M3. Helt mørkt er det ikke 😅

…og BMW lanserte nettopp Z4 M40i i manuell utgave. Så morsom som firerutgaven av denne er å kjøre må jo sekseren være vanvittig kapabel og gøyal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Ja 2000 tallet var igrunn en flott tid for oss autofile .

Da kunne man velge i mye med svære motorer .

Det som er bra nå at mange av disse bilene nå ,kan man få til en grei peng om man senker kravene litt.

Ser på Marketplace feks ,herregud hvor mye billig fra 2000 tallet man kan få kjøpt som egentlig er tøffe biler .😊

Billigste jeg så ifjor dog en 90 taller Volvo T5R gul .

Stått lenge selvsagt og måtte nok gjøres mye på ,men til 15 høvdinger kan man jobbe mye på en sånn .

Ja det er så sykt mye kule biler fra 90 og 2000 tallet som har blitt billige men som fortsatt i dag er ganske bra. Biler som det slettes ikke er noe problem å dailydrive i dag selv om de begynner å trekke på årene. Jeg kan jo selv nevne 2004 E60 545i og E87 130i som jeg eide/har, supre biler som egentlig ikke står så mye tilbake for dagens biler. Masse kjøreglede for lite penger.

Det skal bli spennende å følge prisutviklingen på 90 og 2000 talls biler etterhvert som nye biler distanserer seg mer og mer fra den rene og enkle kjøreopplevelsen. Sitter du på en eller annen fet bil fra denne perioden, enten en BMW M, Audi RS eller bare en vanlig bil med litt interessant motorisering så tror jeg du kan sitte på noe som blir verdifullt fremover. Og det beste miljøtiltaket man kan gjøre er jo å holde disse bilene på veien fremfor å vrake dem til fordel for ny elbil. Det kastes mye gode biler rundt om, skulle av miljømessige hensyn ikke vært lov å kaste biler som ikke er brukt ordentlig opp. Når den har gått 350 000 km, og EU kontrollen viser ett to sifret antall feil så kan man få kaste bilen. Han som kommer å skal hive en 2006 118d fordi den har fire toere som han ikke "orker" å styre noe mer med bør stoppes i døra hos bilopphøggeriet. Sorry, denne bilen er for bra for dette stedet…hjem og fiks den opp.

3 timer siden, papertiger skrev:

…og BMW lanserte nettopp Z4 M40i i manuell utgave. Så morsom som firerutgaven av denne er å kjøre må jo sekseren være vanvittig kapabel og gøyal.

Ja det er fortsatt noen lyspunkt igjen, men det begynner å bli langt mellom dem. EU sine krav struper mye moro IG verre skal det jo bli. Vi ser jo nå at en del produsenter lar være å lansere biler i Europa fordi de ikke møter kravene. 

Z4 M40i med manuell er vel den reneste kjøreopplevelsen man kan få i en non M BMW i dag.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos drosje...

Den bransjen har virkelig hatt omveltninger de siste årene her på Østlandet. Frem til 2015ish var de fleste bilene Mercedes E-klasse - mao W212 og W212 facelift.  Dessverre var dieselmotorene i W212 ganske ræva med registerhavari (enkeltkjede) etter 150-300 000km og automatkasser som kanskje klarte 250-300 000km. De var altfor dyre i drift og eierne gikk heller til innkjøp av Toyota Prius (samt noen få Auris og Camry) - disse bilene var halv pris i innkjøp og mye billigere i drift. Rett og slett en bedre bil. 

De få som har brukt Mercedes W213 E-klasse ser ut til å ha hatt samme problemer med motor/girkasse-havari etter 2-4 år. Gjelder vel både 220d, 300d hybrid og 400d.  

Men etter hvert som den fascistiske elbil-ideologien har inntatt kommune-Norge har taxi-eierne byttet ut Toyota med Tesla. Det går noen andre elbiler i næringen også, men Tesla dominerer og har blitt det Mercedes var på 80-tallet. Det blir interessant å se hva som blir det neste - om Tesla blir byttet ut i sin helhet med kinesiske modeller.  Dog virker det som sjåførene stort sett er fornøyd med Tesla, sett bort i fra det vanlige med mindre rekkevidde i kaldt vær.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther

Jeg synes jeg leste en vei at Nio (ett eller annet…kinesisk iallfall) hadde signert avtale med Oslo Taxi om leveranse av biler fra 2025. Så det går den veien, tenk at nå har også biler blitt bruk og kast på lik linje med elektronikk. For jeg mener, hvem vil ta i en kinesisk elbil om 5 år som har gått 350 000 km? En tilsvarende E-klasse er det alltid en eller annen gubbe i utkant Norge som vil ha. Drosjesjåførene var jo også ute i media og utrykte sin misnøye rundt kravet til elbil. Dette er ett så soleklart eksempel og at folk i styre og stell ikke har snøring på hvilke konsekvenser deres avgjørelser får. Vi påtvinges teknologi som ikke er ferdig, en teknologi som skal fortsette å utvikle seg i minst 20 år til. Samtidig så har vi eksisterende teknologi som er utviklet og forfinet igjennom 100 år, som aldri har vært bedre som nå bare skal overses totalt. 

Derfor holder jeg meg til biler med fossil motor, det er bare en bedre løsning. Koster litt mer, men løsninger som gjør livet mindre komplisert det har jeg fint råd til 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Samme her i Trondheim for det meste. Selv om det fortsatt er en del som kjøper litt mer staselige biler.

Men det blir jo spennende å se om drosjeeierne tør og ha bilene like lenge som før. Både Mercedes, Volvo, Skoda og Toyota har vel hatt gode garantiordninger for taxi med garantier opp til 300 000 på motor og drivverk. I tillegg var jo BMW sin 5år/200000km ganske bra for drosjeeiere som kjørte bilene. Jeg vet ikke om det er så mange som tilbyr slik nå, men med prisene på batteribytte tror jeg ikke jeg hadde turt å hatt en elbil etter at garantien på batteriene løper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen spesielle garantibetingelser på taxi i Trondheim hvertfall. Snakket med en god del sjåfører om det.

De kjøper nye el taxi, og garantien gjelder stort sett i 150kkm. Det er ca 1,5-2 år drift. Så er det 1-1,5 år uten garanti, før de kan kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med NIO trenger man ikke å bekymre seg for batteridegradering da man kan leie batteriet og bytte det ut på 5 minutter. 

For taxi-bransjen er dette forhåpentligvis en god løsning. 

https://bil24.no/oslo-taxi-lokket-av-batteribytter

Finnes nok alltids kjøpere når de fases ut bare prisen er lav nok.

Mange som har lyst å "flashe" på budsjett. Det har man jo sett på godt brukte Tesla S/X i årevis allerede. 

 

Tekniske utfordringer vil det alltid være.

Det som har noe å si er hvordan det blir løst.

Toyota har såvidt jeg vet verksteder som holdt/holder åpent 24/7 i Oslo-området. Andre merker har fast-track for næringskunder.

Har fått inn endel taxi på verkstedet som fortsatt har nybilgaranti, men velger å bare ta kostnaden selv for å få bilen tilbake på veien umiddelbart isteden for å vente i noen timer/dager. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...