Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det har vel blitt sånn nå at nyere elbil er billig å kjøre og vedlikeholde, men verditapet ødelegger regnskapet noe. Så har man nyere fossilbil, dyrere å kjøre og drifte, men på andrehåndsverdien henter man seg inn en del. En annen kostnad man glemmer på elbiler er dekkslitasje, det ser ut som enkelte elbiler bruker opp ett sett med dekk dobbelt så fort som fossilbiler. Blir noen titalls tusen i ekstra kostnad der i løpet av ett eierskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dekk og holdbarhet blir touchet innom i denne kanalen her om dagen

Verditapet på Audien er vel egentlig ikke så veldig forskjellig fra Volvoen, forskjellen for meg er at jeg kjøpte volvoen brukt med mye KM og dermed er mye av tapet tatt i verdi

Mens Audien svir mer, siden jeg kjøpte den ny, men den har selvfølgelig vært mye billigere på vedlikehold. Fordi den fortsatt har garanti (en mnd til) og jeg ikke har kjørt mer en 40k på 5 år med den. 

 

Men ja bil er dyrt, og det som er kjipest er at når man først har hatt en bil med mye utstyr osv, så har man ikke lyst til å kjøpe noe dårligere. 

Satt på med en model y her om dagen, og det frister ikke what so ever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

annen kostnad man glemmer på elbiler er dekkslitasje, det ser ut som enkelte elbiler bruker opp ett sett med dekk dobbelt så fort som fossilbiler. Blir noen titalls tusen i ekstra kostnad der i løpet av ett eierskap. 

Det er ikke helt borte på en bensinbil heller, ta deg 2 dager a 100 runder på Vålerbanen, da er du moden for nye dekk!

Det er ikke bare slitebane som slites, dekkskulder får også kjørt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ampera skrev:

Det er ikke helt borte på en bensinbil heller, ta deg 2 dager a 100 runder på Vålerbanen, da er du moden for nye dekk!

Det er ikke bare slitebane som slites, dekkskulder får også kjørt seg. 

 

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg kan i alle fall skrive under på at det slites dekk på både M550d, i3S og i4 M50. Det avgjørende her er hvorvidt man kjører fornuftig eller kjører som om det er en karusell på Tusenfryd. :) 


https://dinside.dagbladet.no/motor/elbilene-spiser-dekk/72753718

30 prosent større dekkslitasje på elbil kontra bensinbil i følge en tysk undersøkelse. Jeg vil også tippe om man kjører litt aggressivt er det lettere å bruke opp dekkene på en elbil enn med samme kjørestil i fossilbil. 

Nå har ikke jeg eid tung elbil men på G30en så varte sommerdekka ca 70 000 km, men da var dekka bak helt på grensa mens foran var det noen millimeter igjen. Dette var Goodyear Eagel F1. Så ble det Michelin Primacy som da jeg solgte bilen ved 133 000 km hadde ca 3-4 mm igjen etter ca 60 000 km kjørt.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke å ha lyskryssrace hver kjøretur. Mye krefter fra 0 og høy vekt bidrar jo til slitasje, men det er ingen problem å kjøre en elektrisk bil like folkelig som en får til i en fossilbil. Så spørs det jo hvor Tusenfryd man vil kjøre. 🤷🏼‍♂️ Jeg synes det er morsomt med umiddelbare krefter og nå med underkjølt regn på kveldstid så koser jeg meg opp den noen kilometer lange svingete bakken hjem. Men jeg kan jo ikke klage på den eventuelle dekkslitasjen som forekommer. Uansett er det den folkelige kjøringen som er dagligdags. Byttet sommerdekk i fjor sommer ved ca. 45000km , hadde klart å tynet en sesong til - lovlig - men dekk må være på stell. Synes uansett ikke det er ille :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars89 skrev:

Noen andre som har meldt seg på Team Tyggegummi sin vårdriveout?

https://facebook.com/events/s/team-tyggegummi-vardriveout/261410196989007/

Ikke at jeg har noen bil å gjøre det med men jeg synes det greiene der er litt harry 😅 Det blir for mye klistremerker, klissete energidrikk og ny rike bajaser i 20 åra for min del. Da synes jeg heller mange av de andre driveoutene virker mer spennende 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slike opplegg er tøft, helt lowkey uten oppfordringer til raskjøring. Kan fort bli vestkantstemning med dyre biler og energidrikk, men satser folk kan se forbi dette og heller ha fokus på en fin kjøretur og det sosiale. Personlig har jeg verken tid eller interesse, men heier fram de som ønsker å delta - så kan vi andre nyte sportsbiler fra sidelinja. Noe annet enn Tesla-klubben som arrangerer kollektivt lysshow i Holmekollen. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Eystein Ose skrev:

Det skal arrangeres Ocean Rally i Ålesund i slutten av Juni i år. En dag blir det tur Ålesund - Trollstigen og dagen etter blir det Ålesund - Finnøy. Har stor tro på det!

Gleder meg til ekkoet fra S54 med karbon innsug oppover Trollstigen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...