Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, RNJ skrev:

Jeg vet faktisk ikke om den bruker bensinmotoren til forvarmning om batteriet er tomt og man ikke er tilkoblet strømnettet. Skulle jeg gjette så ville jeg tro at svaret er nei.

Om batteriet er på vei til å bli tomt og vi ikke er på vei hjem eller til et annet sted med lader så sørger jeg for at det alltid er 20-30% kapasitet tilbake. Bilen har en egen funksjon hvor du kan sikre at det ikke går under X%.

Det er ett poeng det at man kan spare batteri, la oss si den sparer 15% for å kunne kjøre varme. Får jo fortsatt brukbar rekkevidde når den har så stort batteri. Er man på tur ett sted og strømmen ikke rekker så kan man jo også bruke motoren til å lade opp batteriet. På en 330e så brukte ikke dette så mye ekstra bensin, på en tung X5 sikker litt mer.

1 time siden, Marius2002 skrev:

Du misset poenget mitt :) Se på rekkevidden som en bonus og fokuser på andre kvaliteter. En kan selvsagt ikke sammenligne en 225xe og X5 45e direkte. Det ville være hodeløst. Likevel er rekkevidden et tema hos mange enda, før var den på 2-4 mil og da var det noen som kom seg til jobb og henting i barnehage, og nå når hybriden en større målgruppe med 7-10 mil. Jeg står fortsatt for at man skal fokusere på andre kvaliteter enn elektrisk rekkevidde på hybrider, se på det som en bonus på en ellers flott bil. 

Kan ikke forvarme/avkjøle kabinen når batteriet viser under 10%(mener det var 10%), fikk varsel i My BMW at dette ikke er tilgjengelig grunnet lavt batteri. Samtidig er det ikke alltid på kalde dager en kan gå rett i el-drift, derfor anbefales det å være tilkoblet lader på vegg slik at forvarming av kupe og batteri skjer via veggkontakt.

For min del er iallfall el rekkevidde en av de viktigste årsakene til å velge ladbar hybrid. Langt på vei så kan man jo si at de negative sidene ved en ladbar hybrid slår ihjel de posetive som du kommer med. Mer kompleks drivlinje, dårligere bagasjeplass, høyere forbruk på langtur og mer usikker andrehåndsverdi. Den drivlinjen som har færreste svakheter er jo diesel, ett multitalent som kan det meste.

46 minutter siden, Fredrik skrev:

Fokuset med bl.a PHEV er et annet i Tyskland og f.eks Danmark enn i Norge. Konseptet bygger på at man stort sett kun bruker strøm så lenge man kjører i byene. Utenfor og ikke minst mellom byene på f.eks Autobahn kjører man som normalt. Det har egentlig aldri vært tanken at man skal kjøre elektrisk på Autobahn mellom f.eks Hamburg og Hannover. Til det er hastigheten for høy og avstanden for lang (ca 150 Km). Millioner av mennesker pendler daglig på denne måten i Tyskland og f.eks Danmark. Målet med bl.a PHEV har derfor vært å få redusert avgassene internt i byene.

Jeg tenker derfor at det norske avgiftssystemet kanskje har skapt litt uklarhet i hva det primære formålet med disse bilene er siden de blir premiert i avgiftssystemet. Folk kjøper naturligvis disse bilene fordi de er billigere kombinert med relativt mye samlet effekt (altså relativt til sammenlignbare rene fossilbiler). Som en naturlig konsekvens forventer man at de kan brukes til all mulig kjøring på elektrisk fremdrift, men det har faktisk aldri vært formålet.  

Ja i Europeisk målestokk så er det jo slik en ladbar hybrid idielt sett virker. Elektrisk i byen og i nærområdet og hybrid drift med lavt forbruk på motorvei og landevei. Det er primært slik jeg også ville ha brukt en PHEV. Jeg tenker sånn at jeg med en PHEV kunne gjort unna all småkjøring på strøm i stede for å plage de andre bilene med dette. 130i’en er jo en bensin og tar ikke skade av småkjøring slik som en diesel kan, men N52 motoren er faktisk litt følsom for kun korte turer og den begynner å tikke litt. Ett Google søk avslører at dette er helt normalt på disse motorene. Alpina B10en kan jeg ikke småkjøre så mye, da bruker den 2 liter på mila…men den blir i det minste driftsvarm på 4 minutter 😂

Men tilbake til Europa og elektrifiseringen av biler. Jeg leste ett stykke i AMS hvor det sto at den gjennomsnittlige tysker tilbakela i snitt 32 km med bil om dagen. Den gjennomsnittlige pendler som bor i en annen kommune enn jobbsted kjørte i snitt 64 km om dagen. Det vil si at for den gjennomsnittlige Tysker så vil de ladbare hybridene som kommer nå kunne holde plenty. Vi vet alle hvor trauste Tyskere her, dette betyr at de fortsatt kan kjøpe bilmodellene som er de kjent med, de kan fortsatt dra på ferietur til Gardasjøen uten å måtte lade, de kan fortsatt benytte seg av den friheten de er vokst opp med at de kan kjøre så fort de vil på Autobahn. Men de kan nå kutte driftsutgiftene sine drastisk ved å velge en PHEV. Ikke noe tvil om at dette vil gå rett hjem hos mange tyskere og andre europeere. 

For norske myndigheter sin del så var det jo griseflaks at PHEV var en stor greie i Norge når teknologien var ung og umoden. Det elbil skiftet vi har hatt de senere år ville vært langt fra så enkelt om de store massene hadde fått smaken på dagens ladbare hybrider. Som svigerfar sier: Hvorfor skal jeg bytte til elbil når min Kuga PHEV går 98% elektrisk, den er jo som en elbil. Og de gangene jeg skal langt så bruker den 0,43 på mila og jeg slipper å lade"

25 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

da kan du ikke regne med å få skikkelig skinnpakke, for da følger dash i ekte skinn med på kjøpet.  med mindre du bor i afrika eller i mexico så er ikke skinndash et problem med mindre du søler noe på det, sett tilfeller av ødelagt dashbord etter å satt vekk bil på soting der de har sølet såpevann og ikke tørket det opp før den ble kjørt ut i sola.

Nei men jeg har ikke behov for sikkelig skinnpakke heller om det blir G05. Fint om bilen har det men ikke noe must. Jeg bor hverken i Afrika eller Mexico, men jeg bor på Sørlandet og her er det tydeligvis nok sol til å kunne skade ett skinn dasjbord. Min onkel opplevde dette på sin 2017 Audi A8 og i beste Møller stil fikk han døra i trynet når han ville reklamere. Han jobber offshore og da står bilen ofte lange perioder i sola på flyplassparkeringen. Og det var ikke normalt mente Møller.

Også er det litt på trass også siden det er skapt ett oppkonstruert krav om at alle dyre BMWer må hud alle veier for ikke å være ubrukelige. Noe jeg personlig synes er 100% tvers igjennom bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

For min del er iallfall el rekkevidde en av de viktigste årsakene til å velge ladbar hybrid. Langt på vei så kan man jo si at de negative sidene ved en ladbar hybrid slår ihjel de posetive som du kommer med. Mer kompleks drivlinje, dårligere bagasjeplass, høyere forbruk på langtur og mer usikker andrehåndsverdi. Den drivlinjen som har færreste svakheter er jo diesel, ett multitalent som kan det meste.

Ok. Jeg står iallefall på mitt og synes 45e er en kanonbil, likevel ikke uenig i de negative sidene med hybrid, men siden du vurderer den så må den ha en totalpakke som du finner interessant, ikke bare den elektriske rekkevidden. Som jeg skrev vil du på vinteren av og til ikke ha el-tilgjengelig med en gang slik at du vet det. Hvis 2024 diesel med AdBlue og diverse er et tryggere kjøp, så hvorfor ikke? Har ikke greie på nyere diesel, dessverre igrunn. En hybrid er ikke for alle, noen ganger er den perfekt - andre ganger ville bil med ren fossil eller ren eldrift være det man søker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg stadig til diesel og tenker at så lenge bilen er nogenlunde problemfri kan det ikke gjøres billigere og for meg mer praktisk. Jeg kjøper imidlertid absolutt poenget om at enkelte ladbare hybrider nå har fått en fornuftig batteristørrelse og i noen tilfeller også en fornuftig ladehastighet.

Det er klart at ladbare hybridbiler med en rekkevidde på over 100 Km klart utvider potensialet for mange flere og at bruksområdet blir mer attraktivt. Jeg er enig i at dette kan karakteriseres som en slags versjon 2.0 for disse bilene hvor man får nogenlunde det beste fra begge verdener hvis man ser bort fra den tekniske kompleksiteten. På den annen side er det relativt få i dag som beholder bilene i så mange år at dette blir et problem annet enn for senere eiere av bilene. Leasing kommer trolig til å bli løsningen for ganske mange etterhvert og da er denne utfordringen uansett ikke aktuell.

Hva dette evt. gjør med bilprodusentenes insentiver vedr. byggekvalitet på bilene i fremtiden er imidlertid et åpent spørsmål. På den annen side igjen krever det åpenbart ikke all verden å starte opp et elektrisk bilmerke  i disse dager. Fisker har f.eks satt bort hele produksjonen av Ocean til Magna Steyr i Østerrike.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, ///FredriK.S said:

Dere som har erfaring med 45e.

Hva er reell rekkevidde på vinterstid ? Klarer den 4mil i typ 5minus med forvarming ? 

Ja, min går rundt 6 mil vinterstid. Piggdekk på 20" og hovedsaklig 60-90 km/t. Forvarmer hjemme med lader tilkoblet, forvarmer på jobb med strøm fra batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, K-E skrev:

Ja, min går rundt 6 mil vinterstid. Piggdekk på 20" og hovedsaklig 60-90 km/t. Forvarmer hjemme med lader tilkoblet, forvarmer på jobb med strøm fra batteriet. 

Det er ganske bra med 6 mil vinterstid, da er det nok reelt at man sommerstid kan komme over 8 mil på strøm. Noe annet jeg testet er at den går 5 mil på motorvei med jevnt 120 hvor de første 5 km av testen var jevnt 105 km/t….dette i 7 varmegrader. Det er også svært imponerende synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg en ganske oppgitt samboer i passasjersetet på vei hjem fra jobb. Det har vært en brutal vinter med høye iskanter i veibanen som gjør at bilen subber nedi. Helt for jævlig, og det gjør jo at man tar det veldig rolig enkelte steder.

Hu klarer å lire av seg noen fraser om at det er på tide å vokse opp og sette på original fjærer på bilen igjen, at hun er tålmodig med M3en og alt som er med den. Vil ha en bil som kommer seg steder uten at jeg redd for at den tar ned i på isbelagte veier. 

Så, klarer hun å si dette:

«Å ha en senket bil på vinterstid er faen meg som å gå med miniskjørt på vinteren»

Jeg mener, hun har et godt poeng 😂 God helg folkens! 🍻

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det! Har en frue her hjemme også som gliser av seg kommenterer på bilene mine hvis dem bråker, er stive eller noe annet. 
 

da truer jeg bare at hvis henne ikke slutter og tulle så senker jeg I3’n.. hu pleier og gi seg da  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dusy

Hun har absolutt ett veldig godt poeng 👍

Kona mi er faktisk utrolig tålmodig med meg og mine biler. Nå kjører ikke jeg noen senka biler, men jeg er jo mildt sagt ganske sær på andre områder. Ho kjører omveier for at motor skal bli driftsvarm. Ho parkerer lengst unna andre biler, selv om det betyr at ho må gå langt i regnvær og med unger og handleposer. Er bilen nettopp vasket så lar hun være å ta den ut hvis det har begynt å regne. Ho respekterer at bakrute visker ikke skal brukes før det er høyst nødvendig og masse annet piss som jeg har fått fore meg. Men når jeg spurte om ho kunne droppe å stoppe med postkasse stativet og heller parkere bilen i garasjen og gå bort til postkassa. Jeg mener det er jo ekstra slitasje på dør og setet, og postkassa er 30 meter fra garasjen. Men da fikk jeg klar beskjed om at "Nå måtte jeg faen meg ta meg sammen" Dette grenset visst til være "syk i hodet"…er kanskje noe i det 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fupsaker skrev:

Luftfjæring er nok ikke et must, sjekk finansavisen sin test av iX40, mener de sa man burde vente til 40 fikk det.. 

40 utgår på alle punkt, det er 50 og M60 som er aktuelt i denne sammenheng :) Jeg leser forskjellig på nett, så vanskelig å finne noe konkret. Noen skriver kun de tidligste fikk 4-hjulsstyring, andre skriver 50 hadde tom. 2023 og noen skriver M60 har det enda. Blir ikke klok. 🤔Samtidig varierer det fra marked til marked. Ser noen skriver en viss dato på nett, men ser på finn.no enkelte som har dette likevell etter denne datoen. Så jeg søker oversikt over det norske markedet. Da jeg sliter med å finne noe håndfast.

Luftfjæringen derimot på iX har jeg fått lest meg opp på og skal ha nogen lunde kontroll på. Takk :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg antar det har vært komponentmangel, slik at toppmodellene har (i perioder) blitt prioritert (?). Ser ut som 2VH fortsatt er tilgjengelig på alle modeller av hva jeg kan se i konfigurator og ETK.

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...