Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Oi, her ble jeg ganske usikker. Jeg kjørte helt i starten med programmert høyde, men fjernet dette raskt da jeg opplevde at bilen ble stiv og stumpete. Gikk derfor over til stagene som fulgte med, noe som endret kjøreopplevelsen helt. Jeg tviler sterkt på at jeg rakk å godkjenne bilen før jeg monterte stagene, da jeg husker jeg hadde problemer knyttet til felger/senk på EU. Hvis jeg ikke husker helt feil kjørte jeg vel et års tid før jeg godkjente senkesettet, så da er det i alle fall vist og godkjent med stag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lest tidligere at den kan bli litt rar å kjøre kun med programering, men den krever en kalibrering for å bli "normal" igjen. Den er helt nydelig å kjøre nå med stag, så ganske irriterende at det ikke ble godkjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Eystein Ose said:

IMG_6974.thumb.jpeg.86e9d210800047559c10884a3800b7d9.jpeg

Ble ikke godkjent den gitt.. Fikk mangel på at jeg hadde montert stag bak, siden tuv papir spesifiserte at den må programeres lavere med orginale stag. Brukte dere stag eller programering for godkjenning på deres bilder @Saltkjelen @papertiger?

Meget spesielt. Jeg vet dette står i TÜV-papirene til ACS, og jeg var også litt spent på om kontrollør bet seg merke i dette. Jeg skrev følgende i mail til AC Schnitzer Norge i juni fjor etter godkjenning hos BT:

Quote
Til orientering:
Var på godkjenning med bilen i går, og Biltilsynet hadde ingen kommentarer, alles in ordnung. Men jeg leste gjennom TÜV-sertifikatet i forkant, og etter mitt syn er det en mangel i det (som ikke BT nevnte, ei heller brydde seg om):
Under F11 (5K) står det kun nevnt senking via diagnose bak. Bruk av justerbare endelinker for senking av luftfjøringen bak er kun beskrevet for G31 i sertifikatet. Jeg mener ACS burde ha levert et amendment eller en oppdatering av sertifikatet som omfatter bruk av endelinker for senk av F11 bak også, da jeg ser for meg at det kan bli problematisk om en treffer på en inspektør som virkelig ikke har dagen og skal "ri" TÜV-sertifikatet for det det er verdt.
Jeg kjenner til andre som også har Adaptive Drive-utstyrt F11 som har senket bak med diagnose og som har fått en pinnestiv ukjørbar bil etterpå. Skjønner ikke helt hvordan dette skjer/hvilke mekanismer som forårsaker dette, men med bytte til endelinker (slike som følger med i settet fra dere) er bilen som normal igjen.

Fikk aldri noe svar på dette fra ACS.

Jeg brukte som nevnt de stagene som fulgte med settet, og kontrollør hadde ingen kommentar annet enn at han spurte hva som var brukt - diagnose eller stag. Jeg rådførte meg også med Saltkjelen i forkant, da han hadde brukt diagnose først men byttet til stag pga ukjørbar bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hatt samme kontrollør tidligere. Hyggelig fyr, men TUV dokument leses ord for ord og følges slavisk. 
Men ingenting å gjøre med det nå. Har bestilt time med det lokale verkstede for senking med diagnose, og ny kontrolltime på BT. Om bilen blir dårligere å kjøre er det en viss mulighet for at staga kommer på igjen etter godkjenning🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senket min F11 med H&R ifjor. Der stod senkestag oppført i TUV. Det stod også at førerstøttesystemer måtte kalibreres etter utført senking, sammen med lys og 4hjulskontroll. Dette var noe kontrolløren (Haugesund) var veldig opptatt av var gjort, selv om det virket så han ikke helt hadde kontroll på hva det faktisk var.

En kamerat av meg med samme oppsett fikk ikke godkjent senk pga det stod ikke fra verksted at det var utført kalibrering av førerstøttesystemer.
Fant ut at dette ikke står oppført som et punkt i TUV til feks ACS sine fjærer. Rart at det skal være sånne forskjeller…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var faktisk det første kontrolløren spurte meg om. Men jeg sa det sto ikke noe om det i TUV. Han nevnte det var veldig vanlig med HR, men ikke sikkert det var noe ACS krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2024 den 23.19, Saltkjelen skrev:

Argumentene for å ikke kjøpe en, må være frykten for høy påkost ved turbobytte eller lignende

Vet du om noen typiske forvarsel på større problemer på 50D? Vil tro at det er en bra ting hvis turboer er byttet nylig, men må de vanligvis byttes feks pga voldtekt av kald motor hver morgen er det jo grunn til å styre unna likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@///M-ini95

Du som jobber med VAG - hvordan er din erfaring med Audi A8 D4? 

Noe erfaring med 4.2TDi og 4.0T-motorene? Ser jo ut som biler med disse motorene takler km greit - f.eks. er det en del Audi RS6 med "høy" km-stand. Ser ut til å være mye mer solid enn BMW sine V8ere ihvertfall. 

Har fått mer og mer sansen for A8 med årene, som skulebollen sier har de en tidløs eleganse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A8 er flotte biler som tåler tidens tann bra, men for meg så vil A8 alltid stå i skyggen av 7-serie og S klasse. A8 er mer som en litt større A6 mens de to andre liksom er skikkelige luksusbiler. Men det er min mening, andre er sikkert ikke enige i det. 

Når det gjelder motorer så finnes det vel ikke noen V8 motorer som er dårligere enn BMW sine? Iallfall hvis vi snakker etter sent 2000 tall. M60/62 og N62 er ikke så halvgale, men alt etter ser ut til å ikke tåle stort mer enn 120 000 km før de havarerer. De er synd fordi når de ikke havarer så må det jo være en av verdens fineste V8 motorer. Ta en N63 i M550i f eks, for ett smykke av en maskin. Vanvittig kraftleveranse, nydelig lyd, utømmelig moment fra 1500 rpm og under literen på mila hvis man tar det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

@///M-ini95

Du som jobber med VAG - hvordan er din erfaring med Audi A8 D4? 

Noe erfaring med 4.2TDi og 4.0T-motorene? Ser jo ut som biler med disse motorene takler km greit - f.eks. er det en del Audi RS6 med "høy" km-stand. Ser ut til å være mye mer solid enn BMW sine V8ere ihvertfall. 

Har fått mer og mer sansen for A8 med årene, som skulebollen sier har de en tidløs eleganse. 

Veldig lite erfaring med V8 TDI dessverre. Iløpet av snart 4 år, har jeg hatt inne én D4 V8 TDI for service og et par SQ7 V8 TDI for det samme. Kom dessverre inn i gamet når inntoget av bilmodeller med E-tron betegnelse var alt vi driver med. 

V8 TFSI har jeg også inntrykket over er mer solide enn tilsvarende BMW motorer, men jeg kan bli lurt av det faktum at de med høy km.stand ikke kommer inn til oss for utbedring av feil. 

Det som iallefall er gjenganger hva drivlinjen gjelder, er turbo grunnet problemer med selve opplegget rundt smøringen av turboladerne. Søk opp "V8 TFSI oil screen" så ser man detaljene rundt det. Audi hadde (muligens enda har?) en stor tilbakekalling på nettopp dette. Flere biler kom inn for kun bytte av den oljesilen som i utgangspunktet er problemet, men kom ut med nye turboer også som følge av at vi oppdager at de er på vei ut. Alt dekket av fabrikken naturligvis. Dette er utrolig viktig å sjekke opp har blitt gjort før kjøp, ellers snakker vi typ 160k i kostnad for bytte av begge turboer. 

En annen gjenganger er lekkasje rundt termostat/vannpumpe. Det ligger trangt til. Vi snakker komplett front ut/inn for å kunne ta den delen, og da ruller takstameteret fort. 

Disse motorene er jo som flere V8'ere idag, Hot-V. Det blir sinnsykt varmt i motorrommet, og over tid må man forvente at plast og gummi rundt sprekker opp. Det er ikke akkurat et typisk Audi problem, men greit å ha i bakhodet da folk flest ikke skjønner hvor jævlig varmt det blir under panseret 😅 Sånn sett er de bilene jævlig digg å ha på vinteren.

De siste månedene har vi hatt inne to PST biler (D4 4.0TT) hvor begge to har måttet bytte komplett travers bak da de har rustet i hjel. Audi har mot all menneskelig fornuft valgt å utstyre sin "top of the line" med stål travers bak. Som BMW mann hvor alu travers er standard allerede fra 5 serien av, klarer jeg ikke å forstå hvorfor man gjør dette... PST bilene blir brukt hardt og parkeres i varm garasje etter å ha gått i saltlake, så mulig dette er enkelttilfeller og ikke noe som er en generell A8 D4 greie. 

De nyeste som bruker 48v har hatt noe trøbbel med start-generatorene, men kan ikke si det er en typisk feil da ikke alle sammen er inne for utbedring. Mulig det blir en greie med årenes løp.

Irr i ledningsnett, spesielt til slitasjevarsling til bremsene har blitt en greie de siste årene. Dette gjelder alle Audi modeller fra A4 og opp. Vet ikke hvorfor det er spesifikt slitasjevarsleren og ikke f.eks ABS som går i samme ledningsnett, men det skader ikke å ta av stikkeren for å sjekke fargen på kobberet. Fabrikken har iallefall satt i gang en prosess hvor vi nå må sende tilbake ledningsnett vi skifter for å sikkert analysere delene. Håper det kommer en utbedring der, for jeg er lei av å skjøte ledningsnett 😅

Sikkert mer jeg ikke kommer på i farten, men har enda til gode å se disse bilene inne hos oss for skifte av motor eller girkasse. Men som sagt, for alt jeg vet drar disse high milage bilene et annet sted når de store problemene dukker opp. 

Du får skyte inn en DM på en aktuell bil, så kan jeg sikkert lage en noe mer komplett liste på den aktuelle bilen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tennbrikket skrev:

Ja vi begynner å se konturene av hva det grønne skiftet kommer til å koste Europas arbeidsplasser. Heldigvis så stagnerer elbilveksten i EU, USA og Asia…måtte det bare vedvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...