Marius2002 Skrevet Lørdag kl. 22:04 Skrevet Lørdag kl. 22:04 @Fredrik 90 jo, da misforstod jeg deg. Såklart, om du ikke har 16A 3,6kw tilgjenglig så lader den med det du kan få. 2,3kw på 10A da. Har du ladeboks på jobb så vil bilen selv justere ned til 16A/3,6kw Fredrik 90 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 22:10 Skrevet Lørdag kl. 22:10 Da lærte jeg iallfall noe nytt 👍 Som sagt så skal jeg ha ladeboks, både for peace in mind men også for verdien på boligen. Selv om jeg vurderer full ICE bil igjen neste gang så er det greit å ha for fremtiden. Må bare finne ut av plassering og om vi skal gå for to eller en 😅
papertiger Skrevet Lørdag kl. 22:32 Skrevet Lørdag kl. 22:32 Er det veldig langt å dra ladekabel dersom du installerer ladestasjon kun 1 plass? Dvs du kan få tak i lange Type 2 kabler (med økt tverrsnitt for å håndtere tap og redusere varmgang), som denne https://www.garasjekos.no/products/ladekabel-type-2-32a-15m-7-4kw som gjør det mer fleksibelt mtp plassering av bil - i og med at du ikke har behov for lading av mer enn én bil. Marius2002 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet i går, 00:57 Skrevet i går, 00:57 (endret) 2 timer siden, papertiger skrev: Er det veldig langt å dra ladekabel dersom du installerer ladestasjon kun 1 plass? Dvs du kan få tak i lange Type 2 kabler (med økt tverrsnitt for å håndtere tap og redusere varmgang), som denne https://www.garasjekos.no/products/ladekabel-type-2-32a-15m-7-4kw som gjør det mer fleksibelt mtp plassering av bil - i og med at du ikke har behov for lading av mer enn én bil. Hehe, ja det er helt på andre siden av huset. Det skulle tatt seg ut med ladekabel igjennom hagen 😂Sommerstid når gamlebilene (E34 og Alpina) okkuperer garasjen så har vi biloppstillingsplass for X5en på østsiden av huset ved inngangsdøra. Her planlegger jeg på sikt å bygge en carport så en lader her ville vært greit. Vinterstid så er jo gamlebilene i opplag så da bor X5 i garasjen, da bør jeg ha lader her også. Foreløpig frem til en carport blir bygget så har vi båten stående i vinteropplag på biloppstillingsplassen på østsiden av huset. Også er det ikke sikkert jeg skal fortsette med ladbar hovedbil en gang når X5 skal selges, mulig vi kjøper en liten elbil eller PHEV til lokalkjøringen mens hovedbilen går tilbake til å være en diesel eller bensin. Da er to ladebokser unødvendig. En slik ladbar "konebil" vil aldri få tilgang på garasjen. Så ja…det er mange faktorer som gjør at jeg bare lader X5en i vanlig stikk-kontakt...😅 Endret i går, 00:59 av Fredrik 90
papertiger Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 12 hours ago, Fredrik 90 said: Hehe, ja det er helt på andre siden av huset. Det skulle tatt seg ut med ladekabel igjennom hagen 😂Sommerstid når gamlebilene (E34 og Alpina) okkuperer garasjen så har vi biloppstillingsplass for X5en på østsiden av huset ved inngangsdøra. Her planlegger jeg på sikt å bygge en carport så en lader her ville vært greit. Vinterstid så er jo gamlebilene i opplag så da bor X5 i garasjen, da bør jeg ha lader her også. Foreløpig frem til en carport blir bygget så har vi båten stående i vinteropplag på biloppstillingsplassen på østsiden av huset. Også er det ikke sikkert jeg skal fortsette med ladbar hovedbil en gang når X5 skal selges, mulig vi kjøper en liten elbil eller PHEV til lokalkjøringen mens hovedbilen går tilbake til å være en diesel eller bensin. Da er to ladebokser unødvendig. En slik ladbar "konebil" vil aldri få tilgang på garasjen. Så ja…det er mange faktorer som gjør at jeg bare lader X5en i vanlig stikk-kontakt...😅 Forstår utfordringen. Naboen min som er elektriker og som bor nærmest fellescarporten har installert en løsning jeg tipper kan fungere for dere. Han er ikke med i ladeanlegget pga liten avstand til huset, og har strekt opp kabel selv fra huset til p-plass i carport og installert Enua wallmount. På husveggen 1m fra felles uteparkeringsplass har han installert enda et Enua wallmount. Alt etter behov flytter han Enua Charge laderen sin mellom carport og husvegg, han lader en Passat GTE. Da strekker du opp to kabler, monterer to wallmount og har en ladeboks som du flytter basert på sesong/hvor bilen står. https://www.enua.no/privatpersoner laffe, Ampera, Fredrik 90 og 1 annen reagerte på dette 3 1
Fredrik 90 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 2 timer siden, papertiger skrev: Forstår utfordringen. Naboen min som er elektriker og som bor nærmest fellescarporten har installert en løsning jeg tipper kan fungere for dere. Han er ikke med i ladeanlegget pga liten avstand til huset, og har strekt opp kabel selv fra huset til p-plass i carport og installert Enua wallmount. På husveggen 1m fra felles uteparkeringsplass har han installert enda et Enua wallmount. Alt etter behov flytter han Enua Charge laderen sin mellom carport og husvegg, han lader en Passat GTE. Da strekker du opp to kabler, monterer to wallmount og har en ladeboks som du flytter basert på sesong/hvor bilen står. https://www.enua.no/privatpersoner Takk for bra tips, den løsningen der var jo genial 👍 Den skal jeg lagre 😀 papertiger reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå