Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hvorfor begynte BMW med panseråpning "rett" vei(fra E36, E39 og fortsatt) ? Istede for slik som var før med tipp fremover..

Er nok fordi det er mer praktisk. Enkelte jobber under panseret blir litt mer tungvindt når du ikke kan stå foran bilen, pluss at hvis man har en trang garasje (i bredden) så er det jo også litt vanskelig å stå å skru med bilen helt inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DanielStance skrev:

Er nok fordi det er mer praktisk. Enkelte jobber under panseret blir litt mer tungvindt når du ikke kan stå foran bilen, pluss at hvis man har en trang garasje (i bredden) så er det jo også litt vanskelig å stå å skru med bilen helt inne :P

Litt må man ofre :D Kom over et bilde istad, og det er jo mye mye kulere å ha vipp fremover, selv om dagens løsning er mest praktisk. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var dette av sikkerhetshensyn fordi man ennå ikke hadde utviklet en mekanisme/lås som ble betraktet som helt sikker i høyere hastigheter (altså at panseret kunne blåse opp hvis frontlåsen sviktet). Mange andre bilprodusenter hadde den samme løsningen som de gamle BMW'ene (Saab, Jaguar, Mazda, Honda, Corvette, etc.)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik skrev:

I utgangspunktet var dette av sikkerhetshensyn fordi man ennå ikke hadde utviklet en mekanisme/lås som ble betraktet som helt sikker i høyere hastigheter (altså at panseret kunne blåse opp hvis frontlåsen sviktet). Mange andre bilprodusenter hadde den samme løsningen som de gamle BMW'ene (Saab, Jaguar, Mazda, Honda, Corvette, etc.)... :)

Takk for opplysning :) Jeg vet forresten BMW ikke var alene om denne løsningen. Jeg synes likevel det er en skikkelig kul løsning, det har jeg alltid synes, selv om det som sagt kanskje ikke alltid er like praktisk. Kom bare på det igjen istad når jeg så de 2002ene.

image.jpegimage.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det ser kult ut når panseret vipper fremover, men særlig praktisk er det ikke hvis man skal arbeide i motorrommet. Jeg vil tro at det var normal prosedyre å demontere panseret på de gamle BMW'ene i dette tilfellet. Jeg liker i denne sammenhengen best MB's løsning (spesielt når det gjelder de tilsvarende gamle modellene W201, W123, W124, W126 etc.) med en to-stegs åpning av panseret. Først åpner panseret (i front) med ca. 60-70 grader, men hvis man utløsere en lås på det ene hengselet kan panseret åpnes 90 grader (altså rett opp). Det er veldig praktisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig i at det ser kult ut når panseret vipper fremover, men særlig praktisk er det ikke hvis man skal arbeide i motorrommet. Jeg vil tro at det var normal prosedyre å demontere panseret på de gamle BMW'ene i dette tilfellet. Jeg liker i denne sammenhengen best MB's løsning (spesielt når det gjelder de tilsvarende gamle modellene W201, W123, W124, W126 etc.) med en to-stegs åpning av panseret. Først åpner panseret (i front) med ca. 60-70 grader, men hvis man utløsere en lås på det ene hengselet kan panseret åpnes 90 grader (altså rett opp). Det er veldig praktisk... :)

Den løsningen er det på flere nyere Mercedes også. Savner den hos BMW. :P Aner ikke hvor mange ganger jeg slår hodet i F10/11 sine to "kroker" til panserlåsen. Det gjør VONDT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at E28 har åpningen foran og det er mye mere praktisk. MB løsningen er genial.

Hvis man leser salgsbrosjyren til bl.a. E23 så skryter de mye av hvor sterke panserlåsen i bakkant er. Du kan tenke deg en frontkolisjon og denne låsen gir etter da kommer panseret veldig langt inn i bilen så det var nok et sikkerhetsaspekt som gjorde at de holdt opp med og åpne panseret bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig i at det ser kult ut når panseret vipper fremover, men særlig praktisk er det ikke hvis man skal arbeide i motorrommet. Jeg vil tro at det var normal prosedyre å demontere panseret på de gamle BMW'ene i dette tilfellet. Jeg liker i denne sammenhengen best MB's løsning (spesielt når det gjelder de tilsvarende gamle modellene W201, W123, W124, W126 etc.) med en to-stegs åpning av panseret. Først åpner panseret (i front) med ca. 60-70 grader, men hvis man utløsere en lås på det ene hengselet kan panseret åpnes 90 grader (altså rett opp). Det er veldig praktisk... :)

Min ganle W202 hadde slik 90graders åpning, veldig veldig kjekt når vi skulle bytte toppakning...! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor dette skal skrives. 

 

Men jeg har hatt en irriterende lyd i bilen i flere uker nå. 

Altså bilen vibrere når den er på lav turtall. Da jeg åpnet panseret så ser at motoren vibrere skikkelig. Samme med eksospotten. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Shattered skrev:

Gåene motorfester? :P

Når turtallet kommer over 1000 så blir vibrasjonslyden borte. Må sende den inn til mekaniker men faen as. Kjøpte bilen i august, blir sur hvis det er motorproblemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Saucebaoss skrev:

Når turtallet kommer over 1000 så blir vibrasjonslyden borte. Må sende den inn til mekaniker men faen as. Kjøpte bilen i august, blir sur hvis det er motorproblemer med den.

Det er en grunn til at ny femmer koster over en halv million kroner :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...