Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dere glemmer jo ett annet aspekt med Teslaen, nemlig vekta. Hvor mye er det disse bilene veier? 2,2 eller 2,3 tonn? Kombiner det med gjerne store hjul så skjønner man at i høyere hastigheter så dabber det litt av. You Tube er full av videoer av Model S mot biler som M3 og M5. Teslaen tar av gårde fra start men så fort man kommer opp i fart så kommer M bilene flyvende forbi. Da er det ikke rart en en og annen sprek hverdagsbil også har en god sjans på en Tesla.

Hvordan vet man at han i Teslaen også gir flatt? Vel det vet man ikke med 100 prosent sikkerhet, men når begge nærmer seg 200 km/t så tviler jeg på at det er tilfeldig fra Tesla førerens side. Eller når han akselerer hardt for å ikke slippe deg forbi i forbikjøringsfelt feltet, gjentatte ganger!

Jeg skjønner at Tesla folket synes dette er morsomt, det er på en måte en slags nyvunnet makt de har fått. Og de parkerer nok veldig mange som prøver seg i «mindreverdige» biler, så dette er stor stas. De aller fleste som synes bilkjøring er litt gøy får litt adrenalin av kappkjøring. Til og med mora mi synes det var litt kult. Jeg har også til gode å møte skikkelige drittsekker i Tesla, stort sett er det helt vanlige folk som bare skal fra a til b eller entusiaster som oss som kjører Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skjønner at Tesla folket synes dette er morsomt, det er på en måte en slags nyvunnet makt de har fått. Og de parkerer nok veldig mange som prøver seg i «mindreverdige» biler, så dette er stor stas. De aller fleste som synes bilkjøring er litt gøy får litt adrenalin av kappkjøring. Til og med mora mi synes det var litt kult. Jeg har også til gode å møte skikkelige drittsekker i Tesla, stort sett er det helt vanlige folk som bare skal fra a til b eller entusiaster som oss som kjører Tesla.

Til og med kona mi synes det er moro med kappkjøring etter at hun fikk 30d med Power Kit! Jeg blir nesten flau noen ganger når hun gir full spiker ut av lyskryss for å vise en eller annen 40-åring i A6 eller 5-serie at en gammel X3 faktisk kan få fart på seg.

Mitt inntrykk av Tesla-eiere er at de er akkurat som andre bileiere. En blanding av drittsekker, entusiaster og folk som bare skal fra A til B uten å bry seg om hva de kjører.

Jeg har egentlig større problemer med de som kjører mindre elbiler eller hybrider. Det virker som flere og flere av dem bevisst ligger 10-20 under fartsgrensa. Noe som er litt irriterende i området jeg bor da det stort sett er sperret for forbikjøring.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ogee1 skrev:

Til og med kona mi synes det er moro med kappkjøring etter at hun fikk 30d med Power Kit! Jeg blir nesten flau noen ganger når hun gir full spiker ut av lyskryss for å vise en eller annen 40-åring i A6 eller 5-serie at en gammel X3 faktisk kan få fart på seg.

Mitt inntrykk av Tesla-eiere er at de er akkurat som andre bileiere. En blanding av drittsekker, entusiaster og folk som bare skal fra A til B uten å bry seg om hva de kjører.

Jeg har egentlig større problemer med de som kjører mindre elbiler eller hybrider. Det virker som flere og flere av dem bevisst ligger 10-20 under fartsgrensa. Noe som er litt irriterende i området jeg bor da det stort sett er sperret for forbikjøring.

Tesla entusiast? Seriøst😛?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg har egentlig større problemer med de som kjører mindre elbiler eller hybrider. Det virker som flere og flere av dem bevisst ligger 10-20 under fartsgrensa. Noe som er litt irriterende i området jeg bor da det stort sett er sperret for forbikjøring.

Det er helt korrekt, de elbilene som skaper mest irritasjon er de mindre bilene med kortere rekkevidde (unntaket er E-golf og I3, de kjøres av folk som ikke har råd til Tesla men likevel vil ha en fin eller rask elbil). De andre som kjører Zoe, Leaf, Soul og de andre små og usannsynlig stygge elbilene er ett stort irritasjonsmoment. Mye av årsaken er for det første kjøpergruppen, stort sett bestående av distré folk uten noen som helst interesse for bil og bilkjøring. Trafikkregler og vikeplikter er de usikre på nettopp fordi temaet bilkjøring interesserer dem så intenst lite. Alt handler om å bare komme seg fra punkt a til punkt b, helst så billig og lite spennende som mulig. Sånne folk presser jeg nesten av veien hvis de enten ikke overholder vikeplikten eller kjører langt under fartsgrensen (jepp, jeg er ikke nådig. Tror ikke jeg er alene om det).

I alle år så har vinnerene blandt koma bilistene vært de som kjører Toyota Auris, Skoda Yeti og Mazda CX5. Gjerne med NF (Telemark) skilter, kommer du bak en slik må du beregne god tid. Men de senere åra så har disse folkene fått sterk konkurranse av de overnevnte biler. 

Å kjøre bil er noe av de beste og morsomste jeg vet, men det kan også være noe av det mest fustrerende som finnes. Det er fordi vi er så mange forskjellige mennesker, med forskjellige behov, forskjellige syn på farer, forskjellig interesser og ikke minst med forskjellige biler som skal samles på en smal asfalt stripe. Det er ikke rart det er noe som heter road rage, det er heller ikke rart det er krig i verden. Ja jeg er en stereotypisk BMW sjåfør, litt over snittet aggresiv og kjører stort sett fartsgrensen pluss moms (litt over men vel innenfor stor bot og førerkort beslag). Men, jeg er på samme tid redd for bilen min og ikke minst redd for å miste muligheten til å ha lov å bruke den. Med mindre folk ikke kjører 10 km/t under fartsgrensen så holder jeg alltid god avstand. Jeg holder veldig på min rett i trafikken når det gjelder vikepliker, men det gjelder også motsatt når jeg har vikeplikt for andre. Jeg slipper gjerne biler inn for å bedre trafikkflyten, men de som utelukkende sniker gir jeg ikke en tomme (der kom Audi og Volvo eierne frem igjen). Jeg kjører ALDRI forbi om ikke forholdene tillater det, og jeg respekterer 40 soner og fartsgrenser i sentrum. I 90 soner kjører jeg 100, i 100 soner kjører jeg 120 og i 110 soner kjører jeg 130. Jeg føler jeg har funnet en kjørestil som funker for meg, uten at jeg plager andre (med mindre de bryter vikeplikt eller kjører under fartsgrensen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lagunilla skrev:

Tesla entusiast? Seriøst😛?

 

Pfft, finnes jo alle slags entusiaster! :P noen liker Lada, andre liker Ferrari. Det er bare sånn folk er.

Personlig synes jeg Tesla er kult fordi de tilbyr bilen med utstyr som er langt bedre integrert enn det meste annet.

1. Jeg synes Apple CarPlay (som suger enormt med strøm fra mobiltelefoner pga. Wifi og Bluetooth som brukes aktivt av systemet) er noe ordentlig møkk. Spesielt måten det fungerer i systemet på. Bluetoothsystemet BMW har er greit, men er tilhenger av at bilen kan tenke litt selv. Tesla har integrert alt i bilen. Den har blant annet 4G/LTE, med Spotify, Google maps etc. Det å gå «vis Apple CarPlay» fra rattet og over i iDrive er tungvint. Hvorfor ikke touch? Ja, det krever sin fører, men det gjør hjulet og måten man må tenke på med iDrive også.

2. Det å søke opp adresser på gamlemåten slik BMW har enda tar tid og er knølete å bruke.

3. Synes også dette analoge greiene BMW kaller speedometer er alt for gammeldags. Godt de i alle fall har skjønt at det var behov for oppgraderinger der.

4. for all del. BMW er rått å kjøre... men når man får 300+++ hk, luftfjæring, integrert media, appfunksjonalitet m.m. For samme prisen som en undermotorisert 5’er, så er valget enkelt mener nå jeg. Ja, det er pga. mva fritak, men hvorfor ikke dra nytte av det?

Har man råd til M2, M3, M4, M5, M6 eller M X-modeller så kjør på... men for de som er lei av utallige kostnader og flerfoldige tusen i vedlikehold hvert år... så er elbil digg. Er så lei av alle de tuuuusen delene som kan gå i filler på en forbrenningsmotor. F30’en jeg hadde var rene marerittet der. i3’er og andre elbiler opplever jeg som veldig problemfrie. Har hørt skrekkhistorier om Tesla... men så har jeg også opplevd Tesla i familien. Og de bilene er det overraskende lite problemer med mtp. samle disse skrekkhistoriene jeg har hørt. Eneste jeg har hørt fra de 4 som har Tesla i familien er at en av de 5 bilene hadde trøbbel med vindusviskeren. Var noe om at dysene tettet seg pga. slange som ikke leverte nok spylervæske og dritten frøs. (Leverte så lite spylervæske at det frøs på veien ut til tross for -15°C «faktor» på væsken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Pfft, finnes jo alle slags entusiaster! :P noen liker Lada, andre liker Ferrari. Det er bare sånn folk er.

Personlig synes jeg Tesla er kult fordi de tilbyr bilen med utstyr som er langt bedre integrert enn det meste annet.

1. Jeg synes Apple CarPlay (som suger enormt med strøm fra mobiltelefoner pga. Wifi og Bluetooth som brukes aktivt av systemet) er noe ordentlig møkk. Spesielt måten det fungerer i systemet på. Bluetoothsystemet BMW har er greit, men er tilhenger av at bilen kan tenke litt selv. Tesla har integrert alt i bilen. Den har blant annet 4G/LTE, med Spotify, Google maps etc. Det å gå «vis Apple CarPlay» fra rattet og over i iDrive er tungvint. Hvorfor ikke touch? Ja, det krever sin fører, men det gjør hjulet og måten man må tenke på med iDrive også.

2. Det å søke opp adresser på gamlemåten slik BMW har enda tar tid og er knølete å bruke.

3. Synes også dette analoge greiene BMW kaller speedometer er alt for gammeldags. Godt de i alle fall har skjønt at det var behov for oppgraderinger der.

4. for all del. BMW er rått å kjøre... men når man får 300+++ hk, luftfjæring, integrert media, appfunksjonalitet m.m. For samme prisen som en undermotorisert 5’er, så er valget enkelt mener nå jeg. Ja, det er pga. mva fritak, men hvorfor ikke dra nytte av det?

Har man råd til M2, M3, M4, M5, M6 eller M X-modeller så kjør på... men for de som er lei av utallige kostnader og flerfoldige tusen i vedlikehold hvert år... så er elbil digg. Er så lei av alle de tuuuusen delene som kan gå i filler på en forbrenningsmotor. F30’en jeg hadde var rene marerittet der. i3’er og andre elbiler opplever jeg som veldig problemfrie. Har hørt skrekkhistorier om Tesla... men så har jeg også opplevd Tesla i familien. Og de bilene er det overraskende lite problemer med mtp. samle disse skrekkhistoriene jeg har hørt. Eneste jeg har hørt fra de 4 som har Tesla i familien er at en av de 5 bilene hadde trøbbel med vindusviskeren. Var noe om at dysene tettet seg pga. slange som ikke leverte nok spylervæske og dritten frøs. (Leverte så lite spylervæske at det frøs på veien ut til tross for -15°C «faktor» på væsken)

Tesla-fanboy spotted😂  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg vil berømme BMW for er trådløs Apple Car Play, for oss som liker dette så er det genialt. Når det kommer til talestyring så er Ford sitt Sync 3 system helt overlegent. Den skjønner ikke bare norsk, men den skjønner til og med dialekt. Når jeg skal legge inn adresse i Mondeoen så trykker jeg på tale knappen på rattet, sier naviger til og så adressen. Tar aldri blikket av veien. Jeg tror også at det nye «Hey BMW» systemet er veldig bra, der kan du gjøre de fleste funksjoner kun ved tale. Det fremstår for meg som langt mer trafikksikkert enn Tesla sitt system. 

Det med digitalt instrument kan jeg forstå, men for oss som liker at ting er der de alltid har vært samtidig som ting er digitalt så synes jeg BMW sitt speedometer er flott. Den viser ikke bare fartsgrensen på veien du kjører på, når du nærmer deg en ny fartsgrense så viser den det i grått bak nåværende fartsgrense mens den teller ned til ny fartsgrense kommer. Det er mange sånne så detaljer som jeg synes gjør at BMW totalt sett er best på infotainment systemer. Det er så intuitivt og integrert i bilen at det faller helt naturlig å bruke det uten å ta konsentrasjon bort fra veien. 

Ellers så skjønner jeg fascinasjonen for Tesla, masse krefter til prisen av en 520d. Hadde jeg ikke vært så glad i BMW (kvalitet, kjøreegenskaper og effekt) og glad i å kjøre nedover i Europa hvert år så hadde jeg sikkert prøvd ut Tesla jeg også 😀 Jeg var lenge fastlåst på at neste BMW skal bli bensin, men jeg tror jaggu jeg går for diesel igjen. Ser man bort fra hva media mener, så er diesel helt forbanna genialt til mitt bruk. Det får bli en G30 med en sterk treliter og firehjulstrekk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fredrik skrev:

En artig test med en ganske fin E36... :)

 

Så den, morsom video. :) Jeg tror nok dessverre at 328ien var alt annet enn original. Det var også en diskusjon på  denne videoen en på en annen arena angående dette. Det spiller uansett liten rolle, E36en hadde likevel vært førstevalget anyday, original eller ei :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Ja... når en E36 er såpass fin som denne har jeg ingen problemer med å like den selv om den ikke er helt original. Det jeg er mest fascinert av i denne sammenhengen er at bilen snart er minst 20 år gammel (24 år for de eldste 328i'ene) og da må man sannelig kunne si at designet har holdt seg veldig bra. Designet ser selvfølgelig ikke nytt ut, men på en eller annen måte har det allikevel i mine øyner fått en slags renessanse etter at det spesielt på slutten av 2000 tallet virket seriøst umoderne.

Når man så vet at designet egentlig stammer fra slutten av 80-tallet (E36 som modell kom på markedet i andre halvdel av 1990 som 1991 modell) er dette egentlig ganske imponerende. Rent teknisk er det grunnleggende heller ikke den store forskjellen på E36 vis a vis E46 og kan man komme over en original 325i (192 HK), 328i (193 HK) eller spesielt en M3 (286/295/321 HK) i god stand er det bare å slå til. BMW bygger ikke slike biler lenger og jeg føler meg ganske sikker på at disse E36 modellene sammen med de tilsvarende E46 modellene etterhvert vil bli verdsatte klassikere... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Marius2002 skrev:

Så den, morsom video. :) Jeg tror nok dessverre at 328ien var alt annet enn original. Det var også en diskusjon på  denne videoen en på en annen arena angående dette. Det spiller uansett liten rolle, E36en hadde likevel vært førstevalget anyday, original eller ei :)

Syns jeg leste ett eller annet sted at den hadde M50 innsug og litt annet småtteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...