Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hva tenker folk om denne https://www.finn.no/133222909 ?

Fargen er grusomt, og den kommer ALDRI i verden til å bli montert før jeg får lakkert den. Har en liter med quick bengalakk i samme fargekode som bilen stående hjemme. Org BMW takstativ medfølger, så mangler bare rails, noe som burde være rimelig greit og få tak i til en billig penge ( sett noen sett til 500kr). Begynner å bli gamle disse bilene. Hadde sikkert være fint med en splitter ny skiguard 830 profflakkert i riktig fargekode osv, men regner med at boksen kommer til å bli brukt fra januar til slutten av mars hvert år, så føler ikke at jeg går under kategorien " heavy user". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De glassfiberboksene som skiguard mener jeg å huske at er latterlig tunge? Hadde en sånn på en e53, og den bar betydelig tyngre enn BMW sin. Ny original fra bmw er ikke så dyrt heller om du har litt rabatter eller spør om pris hos din lokale forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, jeg tror jeg drømmer...🤩 I Bulgaria så har de altså snublet over ett lager bygg med 11 stk helt ubrukte E34. Det dreier seg om 520i og 525i modeller, alle med 0 km på telleren og plasten fortsatt på setene. Bilene vi bli auksjonert bort etterhvert, tenk å kjøpe seg en splitter "ny" og ubrukt E34 525i. Jepp, jeg måtte helt seriøst klype meg i armen. Disse blir ikke billige tenker jeg.

5455D472-01F4-4626-A04D-DFCCFD289151.jpeg.b87f5921ee759f4adeb7400dfffd19f7.jpeg

93E61D33-4979-4FFD-8131-C88B618E6F06.jpeg.0882fe3cb0e988032e12dfea7718d29b.jpeg

https://drivetribe.com/p/eleven-90s-5-series-that-never-CTc8yYw9QjiQiz6hlxQ5Dg?iid=HeSZN4hcTb-PS4nYXf-C1g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TRF skrev:

De der blir sikkert billige å få skilt på...

Det samme tenkte jeg. Siden de aldri har vært registrert kan man risikere at de regnes som en 2019 modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel finnes noen unntak ved registrering, det strider jo mot en hver logikk å regne disse som 2019 modeller... For å førstegangs registrere en bil så må det foreligge en typegodkjenning. E34 520i og 525i har jo en norsk typegodkjenning fra da det var nye, mulig de kan bruke denne og regne ut en alternativ avgift? Men igjen, er jo ikke noe bruksfradrag, da de ikke er brukt. 

Tror nok dette er biler som vil bli svært vanskelige å få registrert i mange land. Blir vel uansett samlerbiler, kan ikke kjøpe en av disse for så mye penger for så å begynne å bruke dem.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis ikke de skal brukes, hvorfor skal man kjøpe noe sånt da?

Avgift (bruksfradrag) beregnes fra førstegangsregistrering. Om du får lov å regge en så gammel bil (ift miljøkrav), så vil du se et interessant avgiftskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele historien om de gamle, men "nye" E34'ene og hvordan den har kommet ut i media virker merkelig, men hvis bilene er som beskrevet snakker vi om spennende saker. Jeg tenker at bilene etterhvert kommer ut på auksjon og at de ikke blir billige. Hvem kunne ikke tenke seg en helt "ny" E34 525i med en turtallsvillig M50 bensinrekkesekser på 192 HK. Dette er sannelig en fin bil selv i dag... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider


@Fredrik Ja, E34 er fine biler. Jeg er mest glad i smalfronten, men V8-fronten er fin deg også. Både 520i og 525i er gode biler og de få som er igjen som ikke er herjet i stykker er virkelig verdt å ta vare på, selv om det er de to minste motoralternativene(utenom 518i, men den teller jeg ikke med, burde ikke vært produsert... i likhet med F11 518D).
Nå står jeg pr. nå med middagen og har sprettet meg en belgisk hveteøl, så da oppfordrer jeg til drikkepress, altså åpne ei øl og nyt videoene under:
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik skrev:

Hele historien om de gamle, men "nye" E34'ene og hvordan den har kommet ut i media virker merkelig, men hvis bilene er som beskrevet snakker vi om spennende saker. Jeg tenker at bilene etterhvert kommer ut på auksjon og at de ikke blir billige. Hvem kunne ikke tenke seg en helt "ny" E34 525i med en turtallsvillig M50 bensinrekkesekser på 192 HK. Dette er sannelig en fin bil selv i dag... :)

For ikke å snakke om at det er flere enn en historie om de. I det Facebook innlegget som er linket i bunnen så var det en som skrev disse to kommentarene:

"The warehouse is located in Blagoevgrad, Bulgaria.
Nobody really knows when the auction starts,but some say that the bidding starts at 15 000 €. The cars are 520i and 525i. One of them have missing cap for the tank and of them have broken rear windshield. The paint is worn out from years of sitting in that garage. Some say that the cars were purchased from the Minister of Agriculture for the MPs of 39th National Assembly,but the deal has failed because the MP's preferred Mercedes-Benz."

"The cars were bought 16 years ago with 0 mileage on them. The name of the person who guards the cars is Dr.Alexander Germanov. He doesn't let anybody near the warehouse. He don't sell them cuz in Dupnitsa offered too little for them.
The cars were bought by Nikolay Tadarukov the ex-Minister of Agriculture for the MP's of 39th National Assembly. The deal has failed and Nikolay Tadarukov bought an old factory for mechanical parts. He sold everything there for scrap and he placed the cars there. And to this day the cars still sit there."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til slike ting så vil det alltid versere mange forskjellige rykter, det er slik Internett fungerer. Årsakene til at bilene har havnet der de er kan være mange, men en ting er iallfall sikkert og det er at dette hadde aldre skjedd i ett "utviklet" land. Hvis ikke skikkelige folk administrerer dette så blir vel den auksjonen ett kaos, når det kommer til gamle BMW så går som regel folk av hengslene. Tenk om det var 11 ubrukte M5er de fant..eller E30 M3.

2 timer siden, TRF skrev:

Og hvis ikke de skal brukes, hvorfor skal man kjøpe noe sånt da?

Avgift (bruksfradrag) beregnes fra førstegangsregistrering. Om du får lov å regge en så gammel bil (ift miljøkrav), så vil du se et interessant avgiftskrav.

Det er vel som samlerobjekt man kjøper noe slik uten å bruke dem, kanskje ett BMW museum eller andre bilmuseumer. 

I Norge kan vi nok utelukke å registere disse, men det finnes sikkert andre land med mindre "firkantede" regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:


@Fredrik Ja, E34 er fine biler. Jeg er mest glad i smalfronten, men V8-fronten er fin deg også. Både 520i og 525i er gode biler og de få som er igjen som ikke er herjet i stykker er virkelig verdt å ta vare på, selv om det er de to minste motoralternativene(utenom 518i, men den teller jeg ikke med, burde ikke vært produsert... i likhet med F11 518D).
Nå står jeg pr. nå med middagen og har sprettet meg en belgisk hveteøl, så da oppfordrer jeg til drikkepress, altså åpne ei øl og nyt videoene under:
 

 

Jeg kjørte E34 518i Touring da den var på markedet og den var faktisk ikke så dårlig (på dette tidspunktet - trolig en gang i 1995/1996) som mange skal ha det til idag. M40/43 rekkefireren på 1796 cm3 var ikke så sterk, men i en tid før dieselmotorene kom for fullt var 168 Nm ved relativt lave 3900 rpm meget bra for en liten bensinrekkefirer uten ladeluft. Den mer moderne M50 rekkesekseren på 1991 cm3 krevde hele 4700 rpm for å kun levere maksimalt 190 Nm. M20B20 rekkesekseren var med sine 174 Nm ved 4000 rpm midt i mellom.

BMW solgte M40/43 motoren som et forbruks og skatteøkonomisk alternativ til de kraftigere rekkesekserne og jeg tenker at sammenligningen til 320d/520d mange år senere gir mening. For min egen del var ikke vår E46 318d Touring konseptmessig så ulik E34'en jeg prøvekjørte noen år tidligere. I utgangspunktet var en E46 Touring med 115 dieselhestekrefter og 265 Nm rimelig kjedelig, men bilen gikk faktisk ganske bra (spesielt i mellomregisteret) og jeg mistenker at motoren egentlig ytet 120-125 HK. Uansett mye BMW for pengene... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...