Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Daniel. skrev:

Genesis (Hyundai) kjører på med stor grill de også. 😛

FB_IMG_1582032655851.jpg.a2d1d444b178f240364aa90c05e5a7a1.jpg

Hehe - de har ikke helt truffet med 7-serien konkurrenten G90 heller. Men mulig en del av markedet liker dette. Selv synes jeg kanskje Mercedes og Volvo er de som best får til en fin helhet og et bra utseende selv med de store grillene.

IMG_20200218_221153.jpg

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 20.46, Fredrik skrev:

Hva skjer? Hvorfor er M8 så mye hurtigere i avsatsen enn M5?

 

BMW har en jobb å gjøre med den Launch Controllen på F90 M5. Jeg ser stadig flere som sliter med å få til dette, selv erfarene sjåfører som Joe Achilles. Det er samme greia hver gang, den shortshifter til andre gir nesten med en gang. Ser noen spekulerer i det samme som jeg gjorde for en stund siden. Spørsmålet er om den aktuelle bilen er innkjørt, og i såfall at den gjør dette for å skåne drivverk. 

Synd at det skal være 50:50 sjanse for å få til en perfekt Launch på F90. For når den først får dette til så er det så si ingen andre firedørs biler som er raskere. Ikke tale om at den M8en skal være så mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Det virker usannsynlig at M8 er såpass mye hurtigere enn M5, men det er litt merkelig at Mat Watson forteller at han flere ganger har opplevd dette problemet med M5 og med forskjellige biler. Mest trolig er det et software problem.

På den annen side har jeg sett at også Thomas Majchrzak (Autogefühl) har hatt tilsvarende problemer med ulike andre BMW modeller så mye tyder på at selve launch control funksjonen er sensitiv (trolig for å skåne drivverket).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

BMW har en jobb å gjøre med den Launch Controllen 

Synd at det skal være 50:50 sjanse for å få til en perfekt Launch på F90. For når den først får dette til så er det så si ingen andre firedørs biler som er raskere. Ikke tale om at den M8en skal være så mye raskere.

 

4 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Det virker usannsynlig at M8 er såpass mye hurtigere enn M5, men det er litt merkelig at Mat Watson forteller at han flere ganger har opplevd dette problemet med M5 og med forskjellige biler. Mest trolig er det et software problem.

Dette er nok kun software issues som vil kunne endres på kjapt :)

på en annen side ser det ut til at bmw har truffet spot on med m850, så det skulle ikke være vanskelig å legge den fila over på m5. 

andre faktorer er at det kan være andre diffutvekslinger på m850, eller at bmw ønsker at m850 skal være den raskeste. Men det forklarer ikke hvorfor m5 ikke klarer å dra igang skikkelig. Jeg tror de ville fått et bedre resultat i m5 om de bare løste bilen ut på vanlig drive uten launch. 

Alpina B5 gjør jo dette mye bedre! Det er noe av grunnen til at alpina tiltaler meg mer enn M. M er så brutalt og aggressivt, mens alpina klarer det samme (rett fram, ikke i svinger) med en mye mer avslappet tilnærming :)

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Dette klippet er virkelig legendarisk. Jeg så det for første gang for over 25 år siden og jeg har aldri glemt sekvensen der Burkard Bovensiepen slurper i seg egen fin vin. På denne tiden var Alpina totalt ukjent for de aller fleste (selv BMW eiere), men for de som kjente til bilprodusenten var virksomheten omtrent som BMW M i dag bortsett fra at vi snakker om langt færre biler produsert enn i dag.

På denne tiden hadde BMW f.eks E31 850 CSi (som i praksis er en M-modell) og den ble totalt produsert i et antall på 1510 biler. Alpina's varianter av den samme modellen (det er to) ble det kun bygget 154 stk. av. E34 B10 Bi-Turbo, som var Alpinas ekvivalent til E34 M5, ble det kun bygget 507 stk. av.

Alpina var også langt mer sportslig orientert på begynnelsen av 90-tallet enn i dag selv om fokuset etterhvert var blitt mer "GT" orientert fordi USA var blitt det store markedet for disse bilene. På 80-tallet og spesielt 70-tallet var Alpina stort sett orientert mot racing og med fantastiske resultater takket være den i videoen eldre og vinslurpende Burkard Bovensiepen... :)

Alpina var den gangen i min verden en virkelig en artig bilprodusent. Biler som f.eks E21 B6 2,8 helt på begynnelsen av 80-tallet med massive 218 HK og en topphastighet på hele 230 Km/t var helt uhørt. På dette tidspunktet hadde BMW kun 323i i den samme klassen og den hadde 143 HK og en topphastighet på 190 Km/t. Eller hva med E30 B6 3,5S 5-6 år senere med 254 HK og en topphastighet på hele 251 Km/t. Bare for å sette dette i et perspektiv så hadde E30 M3 på denne tiden kun 195-200 HK (avhengig av markedet) og en topphastighet på 230 Km/t (som det nok tok en hel evighet å nå opp til).

I dagens perspektiv betyr denne forskjellen i topphastighet ikke mye, men på 80-tallet var dette helt avgjørende og det som skilte fårene fra ulvene. Den samtidige Porsche 911 Carrera 3,2 hadde f.eks en topphastighet på 245 Km/t, mens 911 Turbo 3,3 (930) hadde en topphastighet på 260 Km/t. Alpina var med andre ord helt der oppe med BMW modeller der bare bilprodusenter som Porsche, Ferrari, Lamborghini etc. var og dette virkelig imponerende den gangen. For ikke å snakke om Alpina E34 B10 Bi-Turbo som noen få år senere hadde en topphastighet på hele 290 Km/t... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i mye du sier at Alpina hadde mye større prestasjoner i den store sammenhengen da enn nå, men den nye g3x b5 biturbo synest jeg er med på å skille seg ut på samme måte igjen. ikke minst touringen som idag er påstått verdens raskeste stasjonsvogn, dette er en bil jeg faktisk ser fram å kunne få tak i selv når den kommer ett stykke under millionen.

som vist i filmen så er det akkurat slik min drømmebil ser ut, noe som kan virke som en kjedelig familiebil for uvitende men et vakkert råskinn uten å skrike etter for mye oppmerksomhet for oss entusiaster.  kan det bli noe bedre vist man foretrekker en 5serie ? 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laffe skrev:

Nei, kan ikke det🙂 Hadde glatt valgt en B5 i stedet for en M5 og en D5 i stedet for en M550D

når det kommer til diesel er jeg faktisk litt i tvil, siden alpina d10(e39) kom så har alpina aldri levert en diesel bil som overgår bmw sin egen toppmodell(mulig jeg tar feil).  det synst jeg er litt synd og merkelig siden de ved en rekke tilfeller har presset bensinmotoren litt lengre på fleste modeller, kanskje @TRF har noen synspunkter på dette ?  hadde likt å sett alpina hadde tatt dieselmodellene et steg over 50d modellene til bmw., men det kan være at de støter på store tekniske utfordringer mtp avgass krav.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se g31 b5 alpina i oslo på motorshowet der, da de som kjørte denne bodde på samme hotellet som oss :) min absolutte ideal stasjonsvogn. Det er nok ilag med e63s amg, det siste råe man får se av stasjonsvogn før hybriden gjør sitt inntok også her. 

jeg ble stående å kikke på g31 til samboer begynte å føle seg utilpass.. 😅 "en sånn, en dag!" Sa jeg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...