Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, skjønner det godt. Jeg satser på å løse hundeproblematikken med å la det bli en kontorhund, så får en av fullmektigene (neida) lufte den om jeg er på befaring. :)

Personlig ga utstyrsprisene og mangel på standardutstyr som sådan litt avsmak for min del. "Skal du ha et nogen lunde greit felgsett? 40 000kr, takk! Oi, du ville ha de litt mørkere? Da blir det 10 000kr til, takk! Jasså, du ville at vi skulle legge på litt sort lakk på bremsekalipperne? Vel, det tar vi 7 500kr for. Ville du at barna skulle sitte trygt i baksetet, sa du? Hos oss tar vi ekstra betalt for airbag bak. Ja, plastikklister inne i bilen er vi helt enig i at ikke er fint, derfor tar vi 17 500kr for noen lister med tynt trelag på. Du ville høre på radio? Hos oss får du AM og FM-mottak, med mindre du ikke vil betale over 4 000kr for DAB, da. Du får sikkert inn en fin lokalradio du kan høre på med litt varierende signalkvalitet. Du ville bruke bilen på vinteren? Ja, da bør du kanskje sette av 10 000kr til så du får varmepumpe og ombordlader også. Ja, forresten; du må betale for setevarme også om du ikke skal fryse fast i det dyre skinninteriøret du nettopp valgte. Som du sikkert skjønner er vi noen grådige jævler som aller helst skulle tatt oss ekstra betalt per hjulbolt vi skal levere med bilen også, men om du vil spare penger kan du hente bilen på en pall på havna i Drammen."

Nei, kunne ikke se at Porsche lå inne på NEF, men når jeg tenker meg om i forhold til resonnementet overfor, er det vel helt utenkelig at de gir med så mye som en plastpose til hjulboltene ekstra. :P 

Føler flere av punktene på standardutstyrslisten du vedla over blir litt det samme som å si at du får med grunnmur og vinduer på den nye eneboligen du kjøper - jeg hadde blitt pinlig berørt om en utbygger sendte meg en leveransebeskrivelse hvor det beskrives "grunnmur og vinduer" som en del av leveransen.

Du får deg utvilsomt en vanvittig flott bil når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelsen på diskusjonen i bilde-av-bil-tråden, bedre arena denne tråden. @Ron Jeremy hadde gode og viktige poeng. Samtidig synes jeg det er bedre å eie enn å leie, men alt til sin tid. Leasing er helt sikkert greit om man har en kortsiktig plan, men for lengre bilhold vil jeg jo påstå å eie er mest gunstig. Skal man lease og lease i flere omganger så blir det jo som å leie bolig-> betaler til utleier, mens på å eie bil betaler man til seg selv i den grad man er obs på verditap. Joda, bil er tap og når bilen er betalt ned så har man en mellom 5 og 10 år gammel bil som er verdt fra under halvparten til en brøkdel av hva man ga for den. Så her må faktisk skylapper fram, se på hva man har, ikke hva man har tapt. Det er jo også litt med feelingen at det er ens egen også. På leasing vil man jo alltid ha ny fresh bil da, men...

Så var det det med rekkevidde og folk. Hva skal man med 100 mil rekkevidde egentlig? 35-40 mil holder i massevis, etter 4-5 timer i bil et det påtide med et stopp uansett og da kan man lade. De som sier de kjører 100km på en gang kan legge seg, det er 10 timer med snittfart på 100kmt, aldri i verden... Reelt er det nok 13-14 timer og jeg vil ikke møte dere bak rattet etter de timene. For de fleste hadde sikkert i3 V1, altså med korteste rekkevidde, holdt i massevis til daily. Nye i3 V3 hadde dekt de resterende bortsett fra plassen. Jeg synes dette rekkeviddegreiene er hauset opp når man allerede har 35 mil +-, ingen med rekkevidde over kan klage. :D

haha, god helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Når jeg kjører til Oslo kjører jeg Alltid i ett strekk. Det er ca 500km. Og jeg finnes ikke sliten etter en slik tur.

For og ta ett godt eksempel på hvorfor elbil avogtil er dritt😅:  

I januar reiste vi ( samboer og to barn på 3 og 4 år ) til Gardermoen, måtte møte opp 06:30. Det tar ca. 6-7 timer og kjøre non-stop på natten, så avreise var rundt midnatt. Det er attpåtil ferge på ruten, så får en pause der etter 1,5 time. Hvorav begge ungene våkner.

Hadde vi hatt elbil måtte vi også stoppet to timer senere på Gol og ladet. Ungene ville våknet igjen og fått dårlig søvn og vi hadde måtte berekne minimum 1 time ekstra.  

Så parkerer vi i Oslo og kommer oss til varmere strøk. Kommer så til Norge og starter opp bilen 23:00 en uke etterpå til -8. Durer avgårde nok en gang på nattestid, prøver oss på Strynefjellet, som viser seg og stenge il.a natten, må brått snu og kjøre ekstra omvei, hadde vel ca 600km på vei hjem, var hjemme 06:30 om morningen.  

Turen foregikk i drittvær på drittføre begge veier. Men vi brukte ikke så mye som 1 minutt på fylling av drivstoff! 

Den turen hadde blitt alt annet enn trivelig om vi hadde hatt elbil. 

Ja, vi kunne kjørt på dagtid, overnattet på hotell, tatt ladepauser osv. Men cluet her var og spare ungene ( og oss ) for 6 timer uendelig kjedsomhet. Samtidig som vi sparte 4k på hotell, og ungene fortsatt fikk en god natt søvn. Med elbil hadde vi måttet lade 3(!) Ganger på en slik tur. Alle 3 gangene hadde vert like upassende tidspunkt. 

 

 

Samtidig pendler fruen 200km daglig til jobb. Kaster mye penger ut vinduet, men jammen er det behagelig og slippe lading og ekstra strømutgifter hver eneste dag. Pluss at hun kan kjøre bil som koster halvparten av tilsvarende elbil. Lån, renter og verditap koster også penger.. 

 

Elbil passer for noen, og jeg synes det virker genialt og frister mer og mer mtp. Motoreffekt man får for pengene. Men argumentet med at rekkevidde på 3-400km holder i massevis er bare tull.

 

Mvh en som bur på bygda 💁

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen selvfølgelig finnes det unntak, som deg, og det er helt reelt :) Jeg kan også kjøre lenge uten å bli sliten og kjører fort 6-7 timer i strekk, men jeg tenker også at man kan tilpasse seg. Du har helt rett i at en "gammel" bil ofte kan være bedre økonomi enn en ny en. Det beste hadde vært å kjøpt en halvgammel bil til 50000,- som nylig er EU-godkjent og ha den i to EU-omganger. Men her var det snakk om nybilkjøp og dertil elbil :) Hvor ofte kjører du 7 timer i strekk? En gang i året/annenhvert? Jeg tenker man kjøper bil det daglige(slik som din frue som kjører +- 1000km i uka), så får man tilpasse seg unntakene. Denne setningen kan vel dras over til firehjulstrekk og ikke og da motsier jeg meg, men jeg lar den gå :D 🤷🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

bestilt En blå 4S med performance batteri. Skal etter hva jeg har erfart nå Ca 420km på 1 lading. Har foreløpig kun gode erfaringer samt at den kan ta opp mot 100km på 5 minutter lading. Noe som vil tilsi at bilen er bortimot fulladet etter en kort pause/stopp.

 

Utvilsomt en grom bil, sikker på at du blir fornøyd. Men la meg komme med en liten digresjon. 
Porsche bestilte nylig 50 stk ladere til sine Porsche senter i Norge, så kan du gjette effekten på disse.

😉

Porsche sine ladere er jo sterkt forsinket, det beste du stort sett får ladet er CCS sin løsning, 120kW.

Ikke at jeg tror det blir noe stress med det du skisserer av kjøring, men så er nå engang et av hovedargument med Taycan sitt 800V system, nettopp ekstrem kort ladetid, men det kommer selvsagt ann på hva man har tilgjengelig av ladere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Skulebollen selvfølgelig finnes det unntak, som deg, og det er helt reelt :) Jeg kan også kjøre lenge uten å bli sliten og kjører fort 6-7 timer i strekk, men jeg tenker også at man kan tilpasse seg. Du har helt rett i at en "gammel" bil ofte kan være bedre økonomi enn en ny en. Det beste hadde vært å kjøpt en halvgammel bil til 50000,- som nylig er EU-godkjent og ha den i to EU-omganger. Men her var det snakk om nybilkjøp og dertil elbil :) Hvor ofte kjører du 7 timer i strekk? En gang i året/annenhvert? Jeg tenker man kjøper bil det daglige(slik som din frue som kjører +- 1000km i uka), så får man tilpasse seg unntakene. Denne setningen kan vel dras over til firehjulstrekk og ikke og da motsier jeg meg, men jeg lar den gå :D 🤷🏼‍♂️

Du holder vel til på Møre om jeg ikke blander 😅? Har jobbet litt oppimot moldefjorden i det siste, og kommer fort oppi 3-400km på en dagsreise da.. med to ferger så frister det lite med enda mer ladepause når man vil hjem en sen kveld.. Så mine rekkevidde argumenter står i kø😬 

Og med en rekkevidde på 400 km kan man jo ikke kjøre mer enn 200km en vei før man må lade.. Og det gjør jeg som regel minimum en gang i uken ;)

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at de som bor i nærheten av en stor by og må inn i denne hver dag kjøper seg elbil. Hadde jeg selv bodd i eller rundt Oslo så hadde jeg hatt en VW e-Golf, samt de bilene jeg har fra før. e-Golfen er alt man trenger slik jeg ser det, den går langt nok, er billig så jeg hadde ikke trengt å låne penger til den og det er en Golf...den trenger ingen nærmere introduksjon. Jeg må i midlertid si at jeg synes Taycan er en veldig flott elbil, kanskje en av de flotteste. Men en Tesla Model S P100D fremstår som mer bil for pengene, særlig når man tar ladenettvekt med i betraktingen. På andre elbiler så blir det for mye fikling med apper, ladestasjoner som er ute av drift, ladekø, ladebrikker som ikke virker, oppretting av brukere og masse annet mas. Det er hele den uforutsigbare greia som gjør at jeg ikke orker å ha elbil, iallfall som nummer en bil. Ja det er sikkert veldig fint og rimelig når alt fungerer som det skal, men det gjør som regel ikke ting _alltid_. Med fossilbilen så vet jeg hvor bensinstasjonene er, jeg at jeg får diesel og kan være på veien igjen om 4 minutter. Om jeg føler for en pølse og strekk på beina så er det opp til meg og ikke bilen. Også er det greit å slippe å planlegge alt, særlig for sånne som meg som liker å være litt spontane. På kvelden så kan vi finne på å kjøre spontant av gårde til Kristiansand for å gå ut å spise i stede for å ta middagen hjemme. Da er det bare å fylle på veien om jeg skulle ha satt fra meg bilen på reservetanken. 

Noe annet som gjør at elbil ikke funker for oss er hvordan vi bruker bilen til ferie transport, her kjører jeg godt 5 timer i strekk nedover kontinentet. Jeg forstår at dette kommer til å endre seg nå som vi blir foreldre, men jeg vil like vel ha muligheten til å stoppe der jeg ønsker ikke der bilen må for å få strøm.

En annen faktor som jeg har begynt å tenke på er andrehåndsverdien på elbiler og hybrider, den er ikke spesielt god lenger. Jeg var veldig bekymret for andrehåndsverdien på min dieselbil, men nå innser jeg jo at dette er helt uten grunn. Nå er jeg faktisk veldig glad for at jeg kjører en diesel, da dette har vist seg å være det som er lettest å få solgt uten å tape for mye. Spådommene om at dieselbiler kommer til å falle grusomt i pris har blitt gjort kraftig til skamme. Man kan jo bare gå inn på Finn.no og søke opp X5 30d og sammenlikne det med X5 40e hybrid så ser man hva som har holdt verdien sin best.

https://www.an.no/finn-no-dieselbiler-knuser-elbiler-i-bruktmarkedet/s/5-4-1173574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en litt mørk tanke, men til syvende og sist så ender vi opp ett par meter under bakken uansett. Da har nok ikke de bilvalgene så mye å si uansett. Sett bort i fra hva etterkommere skal arve osv. Porschen syns jeg er meget tøff, og er nok en bil jeg kommer til å snu meg etter. Appelsinhuden og karosseri glipper på 4/5cm på tesla er liksom ikke så stort blikkfang

Bor selv på bygda og med ca 7km tur-retur jobb så hadde det fungerte med elbil, men vi er endel kollegaer som samkjører så kjører ikke mange ukene i måneden uansett, og da klarer jeg ikke å se innsparingen en elbil klarer å gjøre. Fyller max en dieseltank på e46en i måneden. Den har ikke noe lån, og forsikringen er på ett par hundrelapper i måneden. Så sant noe ikke ryker så koster den bilen meg veldig lite.  Er vel ca 4 stykk på jobb som har elbil, felles for dem er bommen fra Kongsvinger til skarnes. Men som også poengtert i tråden tidligere bil er tap med mindre man samler på gamle BMWer :P. Skulle jeg minimaliserte tapet helt så hadde jeg solgt bilen og heller betalt kollegaen min en sum for å sitte på hver måned. Men det er jo artig å ha noe å pusle med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En annen faktor som jeg har begynt å tenke på er andrehåndsverdien på elbiler og hybrider, den er ikke spesielt god lenger. Jeg var veldig bekymret for andrehåndsverdien på min dieselbil, men nå innser jeg jo at dette er helt uten grunn. Nå er jeg faktisk veldig glad for at jeg kjører en diesel, da dette har vist seg å være det som er lettest å få solgt uten å tape for mye. Spådommene om at dieselbiler kommer til å falle grusomt i pris har blitt gjort kraftig til skamme. Man kan jo bare gå inn på Finn.no og søke opp X5 30d og sammenlikne det med X5 40e hybrid så ser man hva som har holdt verdien sin best.

https://www.an.no/finn-no-dieselbiler-knuser-elbiler-i-bruktmarkedet/s/5-4-1173574

Njaa, jeg vil ikke si at dette er helt riktig. Bare for å prøve å ha et snitt å ta utgangspunkt i, ser man at de fleste 2016 X5 40e ligger i området 529 000-629 000, mens en tilsvarende 2016 X5 30d ligger i området 569 000-669 000. Med enkle øyne kan man derfor si at differansen mellom en sammenlignbar modell ligger i størrelsesordenen 40-60 000 (selv om 40 000 strengt tatt ser ut til å være mer riktig). Hensyntar vi da at en 30d var ca 140 000 dyrere enn en 40e i basispris i 2016, så har vel strengt tatt 40e holdt seg en del bedre i pris. Personlig ville jeg aldri hatt en 40e, men det skyldes nok heller kombinasjonen av dårlig rekkevidde og elendig motor (mest elendig motor). Sier vi da at bilene har i snitt ekstrautstyr for 250 000, kostet en 40e ca 1 000 000 ny, mens en 30d kostet ca 1 150 000 ny. Uansett hvordan vi leker med tallene har 30d hatt et prosentvis større verditap også, noe som selvfølgelig forverrer 30ds tall når utgangsprisen også er høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Skulebollen skrev:

Du holder vel til på Møre om jeg ikke blander 😅? Har jobbet litt oppimot moldefjorden i det siste, og kommer fort oppi 3-400km på en dagsreise da.. med to ferger så frister det lite med enda mer ladepause når man vil hjem en sen kveld.. Så mine rekkevidde argumenter står i kø😬 

Og med en rekkevidde på 400 km kan man jo ikke kjøre mer enn 200km en vei før man må lade.. Og det gjør jeg som regel minimum en gang i uken ;)

Møre?? Romsdal takk og Molde ja, skummelt og blande Møre med Romsdal! :lol: 
Folk skal selvsagt få velge bilen som passer en selv best, jeg er bare glad på andres vegne sålenge de selv er fornøyd. E53 diesel som Nissan Leaf 🤷🏼‍♂️ Med din jobb blir rekkevidde litt annerledes, men de aller fleste hadde nok holdt med 35mil. :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Njaa, jeg vil ikke si at dette er helt riktig. Bare for å prøve å ha et snitt å ta utgangspunkt i, ser man at de fleste 2016 X5 40e ligger i området 529 000-629 000, mens en tilsvarende 2016 X5 30d ligger i området 569 000-669 000. Med enkle øyne kan man derfor si at differansen mellom en sammenlignbar modell ligger i størrelsesordenen 40-60 000 (selv om 40 000 strengt tatt ser ut til å være mer riktig). Hensyntar vi da at en 30d var ca 140 000 dyrere enn en 40e i basispris i 2016, så har vel strengt tatt 40e holdt seg en del bedre i pris. Personlig ville jeg aldri hatt en 40e, men det skyldes nok heller kombinasjonen av dårlig rekkevidde og elendig motor (mest elendig motor). Sier vi da at bilene har i snitt ekstrautstyr for 250 000, kostet en 40e ca 1 000 000 ny, mens en 30d kostet ca 1 150 000 ny. Uansett hvordan vi leker med tallene har 30d hatt et prosentvis større verditap også, noe som selvfølgelig forverrer 30ds tall når utgangsprisen også er høyere.

Sett at man skal handle brukt X5 og har ett budsjett på 600 000 kr. Da kan man få en 2014-2015 X5 30d uten M-Sport med typisk 70 000 km eller mer. Men man kan for de samme pengene så kan man altså få en 2017 modell 40e med M-Sport som har gått i området 40 000 km, da snakker vi bil med nybilgaranti også. Så kan man jo synse om hva verdien på denne vil være om to år når de har gått 70 000 km. Med X5 45e som pøses ut i markedet til leasingpriser som tilsvarer måneds prisen på finans på en 40e så kan man jo selv tenke seg.

Bakdelen med elbiler og hybrid er at utviklingen går så fort, det som var hot i går er utdatert i dag. Dette er ikke tilfellet på fossilbiler, her skjer det ikke noen revolusjon. Det er vel ca 2 millioner fossilbil eiere i dette landet, man må anta at en stor del av disse ikke ønsker eller har råd til å kjøpe ny elbil eller hybridbil som dekker deres behov.  Jeg vil derimot tro at det finnes unntak, som f eks det sentrale østlands området som er mer preget av bommer, kjøreforbud og annet vas vi andre slipper å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Sett at man skal handle brukt X5 og har ett budsjett på 600 000 kr. Da kan man få en 2014-2015 X5 30d uten M-Sport med typisk 70 000 km eller mer. Men man kan for de samme pengene så kan man altså få en 2017 modell 40e med M-Sport som har gått i området 40 000 km, da snakker vi bil med nybilgaranti også. Så kan man jo synse om hva verdien på denne vil være om to år når de har gått 70 000 km. Med X5 45e som pøses ut i markedet til leasingpriser som tilsvarer måneds prisen på finans på en 40e så kan man jo selv tenke seg.

Bakdelen med elbiler og hybrid er at utviklingen går så fort, det som var hot i går er utdatert i dag. Dette er ikke tilfellet på fossilbiler, her skjer det ikke noen revolusjon. Det er vel ca 2 millioner fossilbil eiere i dette landet, man må anta at en stor del av disse ikke ønsker eller har råd til å kjøpe ny elbil eller hybridbil som dekker deres behov.  Jeg vil derimot tro at det finnes unntak, som f eks det sentrale østlands området som er mer preget av bommer, kjøreforbud og annet vas vi andre slipper å forholde oss til.

Tja, man bør jo først og fremst sammenligne nogen lunde like produkter. X5 40e fantes ikke som 2014 og 2015-modeller, så her får man ikke noe godt sammenligningsgrunnlag. Ellers får man jo en rimelig habil 30d med kort kilometerstand og M-sport for et stykke under 600 000. Man får til og med enkelte 40d og M50d for denne prisen. Hvis vi derimot sammenligner epler med epler (2016 X5 30d vs 2016 X5 40e), så ser vi at 40e har et mindre verditap - gitt at bilene selges til nogen lunde prisforlangende.

Ja, utviklingen går dessverre (eller heldigvis) svært fort. Det positive med en motorsterk hybridbil er at man får det beste fra ton verdener (X5 40e er ikke en slik bil). For X5 45e har man omtrent kreftene til en 40i (med tune betraktelig mer) og man har oppvarming og den teknologiske biten fra en elbil. Egentlig anser jeg X5 45e som en bensindrevet X5 med en vanvittig digg webasto (som for øvrig aldri har fungert problemfritt på noen av mine biler med webasto). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal sammenlikne like produkter, jeg har bare lagt merke til at man kan få en 2017 modell X5 40e M-sport med ca 40 000 km til prisen av en 2015 X5 30d uten M-sport som har gått 80 000 km. Nå vet ikke jeg hva du legger i habil kilometer stand, men man får jo selvsagt brukbar X5 30d til under 600 000, men man får jo alltid en nyere og bedre utstyrt 40e til samme pris. De 40d og M50d har jo gått bra langt.

For å få en brukbar 30d med nybilgaranti (2016 og nyere) og km stand under 70 000 km da må man minst opp på 650 000 og helst over 700 000 for å få noe å velge i. Det ligger en hvit med brunt interiør 569 000, importbil uten M-sport. Men med mindre man kan ta til takke med 25d så er det ikke mye å velge i. Derimot så får man veldig mye mer bil for pengene i en 40e, der kan man ha ett budsjett på 600 000 og få både 2017 modell, M-sport og km stand på under 70 000 km. I 2016 så starta 40e på 784 000,- for en 279 hk (807 000 for 313 hk) og en 30d kosta 904 000,-. Det er en prisforskjell på ca 120 000 kr som ny.

Hvis vi da ser på hva disse 2016 modellene koster brukt i dag, med la oss si maks 60 000 km (som er 15 000 km i året, normal årlig kjørelengde.) Da vil man se at en 40e i snitt ligger på ca 550 000 kr, hvilket er ganske gunstig for dem som søker stor familiebil med ett års resterende nybilgaranti. Tar man så en 30d så vil man først se at det ikke ligger så mange 30d av 2016 årgang med kmstand under 60 000 km. Men snittprisen av disse legger seg på ca 700 000 kr, noen er billigere mens andre er dyrere. Så 30d er ca 150 000 kr dyrere på bruktmarkedet. Sett da at 40e kosta millionen ny og en 30d kosta 1,1 mill ny, da har en 40e tapt verdien sin med 45%. En 30d har da hatt 36% verditap på samme antall år og samme kjørelengde. Så kan man sikkert argumentere for at noen 30d kosta mer enn 1,1 mill og noen 40e kosta mindre enn en mill. Å regne ut dette på krona lar seg ikke gjøre, men det bør tegne ett bilde av at dieselbilen holder seg marginalt bedre i pris. Det at markedet flommer over av 40e gjør jo heller ikke saken noe bedre for andrehåndsverdien. 

Det er heller ikke bare på X5 hvor dieselbilen holder verdien sin bedre enn den elektrifiserte utgaven av samme bil 😀

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/11/08/195625176/na-er-dieselbilen-mer-verdt-enn-elbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Egentlig anser jeg X5 45e som en bensindrevet X5 med en vanvittig digg webasto (som for øvrig aldri har fungert problemfritt på noen av mine biler med webasto). :) 

Dette gir 100% mening i et land som f.eks Norge med en lang og kald vinter, men egentlig er en bilmodell som X5 45e utviklet for å bidra til et lavere samlet CO2 utslipp for BMW (jmf. EU's nye begrensninger og straffegebyrer for hver bil produsert som slipper ut mer enn 95 gram/kilometer CO2). I land som f.eks Tyskland fokuseres det imidlertid mest på at bilen kan kjøre 100% elektrisk i byene til glede for oss alle og ikke minst miljøet.

Scenariet som markedsføres er at man starter 100% elektrisk hjemme i fellesgarasjen, kjører elektrisk igjennom byen til jobben og/eller frem til Autobahn der forbrenningsmotoren tar over frem til man kjører av Autobahn. Deretter gjentas syklusen frem til man når destinasjonen og batteriet lades opp frem til en ny tur gjennomføres på den samme måten.

Her kan man selvfølgelig påpeke at en helelektrisk bil som f.eks Model X kan gjøre den samme syklusen 100% elektrisk minst fire ganger før man behøver å lade batteriet. Ja... slik er det, men BMW har ennå ikke en modell som Model X så i mellomtiden får X5 45e gjøre nytten - og vil man ha en BMW så er modellen helt sikkert mer enn god nok som den er... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...