Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det hadde ikke gjort noe med en tur til Tyskland nå kjenner jeg, begynner å kjenne det litt i gassfoten her hjemme at jeg trenger å få kjørt fra meg litt igjen. Når man under normale omstendighete har to til tre Tysklandsturer i året så får man liksom rast fra seg. Å kjøre fort er noe av det gøyeste jeg vet, behøver ikke å akselerere så voldsomt men det må føltes sånn passe trygt. Bare man kan holde gjevnt høy fart så er jeg fornøyd, for så å ta en pause for å fylle litt diesel, vaske ruta for insekter samt få i seg en Bratwurst før det er flat pedal ut på Autobahn igjen 😎

0AF52710-690E-477B-9230-8EB287C362D4.thumb.png.878c9b02a3157a7c2421c3b0ed9c06e4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det hadde ikke gjort noe med en tur til Tyskland nå kjenner jeg, begynner å kjenne det litt i gassfoten her hjemme at jeg trenger å få kjørt fra meg litt igjen. Når man under normale omstendighete har to til tre Tysklandsturer i året så får man liksom rast fra seg. Å kjøre fort er noe av det gøyeste jeg vet, behøver ikke å akselerere så voldsomt men det må føltes sånn passe trygt. Bare man kan holde gjevnt høy fart så er jeg fornøyd, for så å ta en pause for å fylle litt diesel, vaske ruta for insekter samt få i seg en Bratwurst før det er flat pedal ut på Autobahn igjen 😎


da kan du se denne i mellomtiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera

Ser en del på den kanalen der, mye artig han kjører. Dog skal det sies at det blir vanskeligere å vanskeligere å kjøre gjevnt fort på Autobahn. Men man lærer seg jo en triks da, for å unngå tider på døgnet med høy trafikk. Planlegger man dette litt, kjører enten tidlig eller sent i helger så er det stort sett bare å gi bånn gass. I motsetningen Autotop NL holder jeg meg stort sett under 200 km/t på de seksjonene av Autobahn hvor det kun er to filer i samme rettning. Oversikten er dårligere, kurvene krappere og man innhenter vogntog (og biler bak dem som vil forbi) veldig fort. Folk er livsfarlige når det kommer til å legge seg ut uten å sjekke speil. Er det derimot tre felter i samme rettning og lite trafikk, da går det ofte det bilen går. Jeg liker å tenke på at jeg behandler motor og derivverk pent, men akkuat på Autobahn så får den smake pisken. Det mener jeg bilen er bygget for. Selv E34en piska jeg godt hjem fra Düsseldorf, eneste gangen den har brukt olje... 😂

Du burde jo ha tatt en tur ned med M5en når ting åpner opp igjen. Det er jo virkelig en bil som er laget for å kjøre fort, skikkelig fort 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Du burde jo ha tatt en tur ned med M5en når ting åpner opp igjen. Det er jo virkelig en bil som er laget for å kjøre fort, skikkelig fort 😎

Var nede med F10 sommeren 2018, så har fått kjent på hastigheten, men på grunn av mye trafikk nådde jeg ikke målsetningen om 300, klarte bare 292.  Ligge i 200 er som å kjøre på sparebluss. Hadde planen klar for tur i fjor sommer men alt ble kansellert P.g.A covid. 
Det blir tur så snart alt åpner igjen. Jeg skal bruke denne sommeren på forskjellige baner i Norge.

 


image.thumb.jpeg.3444632d8a0c42c4bfd3ddc6e2a2137d.jpeg

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv nede for par år siden, i forbindelse med en lenger rundtur. Hadde ett hårete mål om 300 km/t, visste at det ikke lot seg gjøre, men tanken om å komme i nærheten var gøy for ett øyeblikk. Nålen stoppet på 260, hadde gode 2000rpm igjen, men det gikk trått. Estimert fart endte med 275/280 før brems. Kaaanskje 290 hadde vært oppnåelig med flere kilometer og medvind.

Men da var det prøvd, ingen store ambisjoner om å prøve igjen. Akselerasjon er gøyere.

Nye M3'n i stasjonsvogn hadde gjort seg.

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt fortere enn 275 km/t, det var så fort en tunet F10 530d ville gå med hastighets sperra fjernet. Men å nå toppfarter opp mot 300 km/t er vanskelig da det krever så enormt lange strekker, men det er mulig med litt planlegging vil jeg tro. Men å veksle mellom 200-250 km/t er det jeg kaller flytsonen, da er det bare gøy. Noen ganger så møter du jo på en likesinnet, som er ute på tur akkurat som du. Da blir det fort litt "racing", det kan være alt ifra en fyr i en vanlig Audi A4 TDI til en jeg "jogga" litt med i en Aston Martin Vanquish. Jeg glemmer ikke en jeg jaga med i nesten 10 mil, en fyr i en svart ganske ny Golf GTI.  Det gikk godt unna, men på Autobahn så var en GTI lett mach for en BMW med moment sterk dieselsekser. Når vi omsider kjørte hver til vårt så var det tommel opp som takk for turen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Geir Anders skrev:

Jeg tror 300 med våres biler er umulig @Fredrik90, mm man begynner med litt mer seriøs trimming. Luftmotstand og ork i motoren i den hastigheten, lar seg ikke forene. Jeg var vel på 5500rpm ca når jeg ga meg.

image.thumb.png.c00c1ee6ad93e891a575b8de57e6b252.png

Det er mulig å beregne hvor mange hestekrefter som er nødvendig for å teoretisk oppnå en gitt hastighet. Hvis vi ser bort fra tap av effekt i drivverket og rullemotstand i dekkene samt forutsetter at gearingen tillater hastigheten relativt til turtallet ved maksimal effekt på motoren samt at det er helt vindstille og ingen helning på veien (altså kjører rett frem uten oppoverbakker) vil nødvendig effekt for å nå 300 Km/t for en G30 540d være ca. 316 HK (basert på bilens drag coefficient (Cd) og frontareal (kvadratmeter)).

Motoren yter originalt maksimalt 320 HK og i 8. gear har bilen en teoretisk topphastighet (gearing) på 367 Km/t. Normalt vil man imidlertid beregne 10-15% effekttap i drivverket + rullemotstand og dette gir ca. 290-300 HK i effekt på hjulene. Ergo vil bilen aldri kunne oppnå 300 Km/t med 320 HK, men den burde kunne klare over 280 Km/t forutsatt at de andre betingelsene er på plass (f.eks ingen motvind og ingen helning oppover på veien). 

Et viktig poeng i denne sammenhengen er, som det også påpekes i diskusjonen, at det tar relativt lang tid å akselerere de siste 20-30 Km/t når man nærmer seg topphastigheten for bilen (dette gjelder alle biler som ikke er elektronisk begrenset). Ikke bare skal det være liten trafikk og klar bane i relativt lang tid, men det skal også i praksis være vindstille (ihvertfall ingen motvind og vind fra siden) samt ingen helning av betydning oppover. Slikt er ikke lett å finne i dag (som også Fredrik påpeker). Mer effekt i den samme bilmodellen/karosseriet (altså G30) f.eks 550d som har 400 HK vil selvfølgelig også medføre en signifikant høyere topphastighet (sogar over 300 Km/t) såfremt betingelsene/variablene ellers er de samme.

Man kan forøvrig leke mye med formelen for hvor mange hestekrefter en bil trenger for å oppnå en teoretisk topphastighet på 300 Km/t. Porsche 924 anno 1976 var en ganske aerodynamisk effektiv konstruksjon og hadde derfor en topphastighet på 204 Km/t med bare 125 HK (noe som var ganske imponerende den gangen. Den samtidige BMW E21 323i som hadde 143 HK, men et temmelig firkantet karosseri hadde en topphastighet på 191 Km/t), men hvor mange hestekrefter trengte 924 for å oppnå 300 Km/t? Ca. 304 HK og med andre ord ikke den helt store forskjellen i forhold til dagens G30.

Årsaken til at nødvendig antall hestekrefter for å oppnå 300 Km/t ikke er lavere for 924 er at drag coefficienten (Cd) var 0,33 mot G30's 0,25 (her har det uten tvil skjedd en temmelig rivende utvikling), men tallene passer ellers ganske bra med racingmodellen 924 GTP's 320 HK og en topphastighet på 293 Km/t.

Hvorfor er så ikke den teoretiske topphastigheten høyere for G30 540d når den nettopp har 320 HK? Årsaken er frontarealet på 2,35 m2 for G30 kontra 1,78 m2 for 924 - nesten 25% mindre.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Geir Anders skrev:

Jeg tror 300 med våres biler er umulig @Fredrik90, mm man begynner med litt mer seriøs trimming. Luftmotstand og ork i motoren i den hastigheten, lar seg ikke forene. Jeg var vel på 5500rpm ca når jeg ga meg.

Ja det skal nok mye til for å få dieselbrakka mi opp i 300 km/t. Disse bilene klarer vel rundt 270 til 280 km/t hvis sperra fjernes. Dog skal det sies at i 540d så drar den veldig gjevent og godt helt opp til sperra på 250 km/t. Det er ikke tvil om at en kan klarer mer hvis ikke det hadde vært for sperra. 

Jeg føler jo at mye av essensen med 5-serie er jo denne autobahn stormingen. Det er en vanvittig og sporsikker bil, veldig udramatisk og uanstrengt. Jeg ble like imponert over en G30 530i som jeg leide i Tyskland, at en så stor bil med kun en toliters firer kan gå så godt er helt imponerende. Treliteren merker man at er laget for dette, du får følelsen av å ha en utømmelig kraftreserve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg kan huske litt av det samme fra 80-tallet (litt OT i forhold til nyere biler, men det illustrerer poenget). Jeg hadde selv en Porsche 928 S som hadde en topphastighet på ca. 260 Km/t og en god venn hadde en Porsche 924 Turbo (931) som hadde som en motor fra 924 Carrera GT (937) og dermed en topphastighet på ca. 250 Km/t. På 80-tallet var dette omtrent som 280-290 Km/t i dag om ikke mer.

Den 1984 cm3 store rekkefireren i 924 Turbo gikk enormt bra (og spesielt hvis vi skrur tiden 35 år tilbake), men roen og kraften i den nesten 5 liter store selvpustende V8 motoren i 928 S var virkelig avhengighetsskapende i forhold, selv om ikke topphastigheten var så mye høyere. Måten V8 motoren gikk fra ca. 210 Km/t til 250 Km/t var i en helt annen liga enn toliter rekkefireren i 924 Turbo kunne klare.

Interessant nok hadde min venn også en BMW E23 735i og man skulle tro at rekkesekseren på 3,5 liter plasserte seg sånn omtrent i midten, men det mener jeg ikke. Motoren i 924 Turbo trakk faktisk vesentlig bedre og spesielt i høyere hastigheter over 200 Km/t (sikkert pga. mye mindre frontareal og bedre Cd). Når dette er nevnt var komforten i E23 735i flere klasser over hva Porschene kunne tilby. BMW'en var derfor et fantastisk kompromiss (selv som en 7-serie) og dette forteller ikke så rent lite vedr. hva BMW sto for den gangen... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autobahn og nurburgring står på min drømmeliste 😀 har aldri kjørt der, bare blitt med tanken. Men til neste år hvis verden har åpnet igjen så har jeg lyst å prøve å komme over 200 på autobahn. Gir meg alltid på ca 180 være seg bane eller vei, våger ikke mer. Men kanskje den naturlige flyten i 180+ på autobahn kan gi meg motet til det. Bilen skal det ikke stå på, skal få noe trf greier på 530d'en innen den tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik


E23 745i med 252 hk vil jeg tro gjorde litt mer av seg på Autobahn enn 735i, dette var en bil som fint kunne holde 220 km/t dagen lang. Og den gang så var det jo så lite trafikk at det var fullt mulig. Jeg husker jeg prata med en som på 80 tallet jobba i Hamburg men som bodde noen mil sydover, så han pendla langs A1 i alle år. Han sa at hver eneste dag til og hjem fra jobb så gikk bilen flat out de mila han kjørte på Autobahn. Han hadde Ford Sierra 2,0 som gikk 190 km/t, fordelen med bilen var lav luftmotstand som gjorde den mer behagelig i de hastigheter. Den bilen var sikkert ikke daukjørt 😂 I dag er disse hastighetene umulig på denne strekningen, delvis pga høy trafikk og at store deler ble 120 sone i 90 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Interessant nok hadde min venn også en BMW E23 735i og man skulle tro at rekkesekseren på 3,5 liter plasserte seg sånn omtrent i midten, men det mener jeg ikke. Motoren i 924 Turbo trakk faktisk vesentlig bedre og spesielt i høyere hastigheter over 200 Km/t (sikkert pga. mye mindre frontareal og bedre Cd). Når dette er nevnt var komforten i E23 735i flere klasser over hva Porschene kunne tilby. BMW'en var derfor et fantastisk kompromiss (selv som en 7-serie) og dette forteller ikke så rent lite vedr. hva BMW sto for den gangen... :)   

Det stemmer nok godt det der. Jeg har aldri prøvd toppfarten men den drar greit opp til en 180 over der bør jeg ha god tid. Ifølge BMW skal toppfarten være 211 km/t med automat. Det som er litt interessant og som har med luftmotstanden og gjøre som du helt riktig påpeker. Modellen før faceliften har en toppfart på 206 km/t. Det var ikke store forandringen de gjorde på fronten. Det viktigste var litt annerledes utforming av grillen, andre lister på a-stolpen og andre speil men det gjorde litt på toppfarten og ikke minste bensinforbruket. 

Men det en jo helt stødig i de fartene der. Det er jaggu ikke dårlig for en bil som nærmer seg 40 år.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/15/2021 at 9:08 PM, Fredrik 90 said:

Det hadde ikke gjort noe med en tur til Tyskland nå kjenner jeg, begynner å kjenne det litt i gassfoten her hjemme at jeg trenger å få kjørt fra meg litt igjen. Når man under normale omstendighete har to til tre Tysklandsturer i året så får man liksom rast fra seg. Å kjøre fort er noe av det gøyeste jeg vet, behøver ikke å akselerere så voldsomt men det må føltes sånn passe trygt. 

 

Du burde nok søke alternative muligheter. 

Mest sannsynlig vil vi måtte leve med lockdown og stengte grenser/"frivillig" vaksine i mange år fremover, så man kan ikke regne med fri flyt over grensene og sommerferie hvor man vil slik som før Corona. 

Siden du bor i nærheten av motorveier ville jeg heller blåst ut der på nattestid midt i uka istedenfor å vente på noe som kanskje ikke kommer tilbake, Det positive med norske motorveier er at de ofte er ganske tomme på nattestid, og med veldig lite tungtransport.  Dog må man være obs på bompengeringene og eventuelt snitthastighet. Norge har dessverre blitt en småkommunistisk overvåkningsstat som logger alt og alle til enhver tid, så planlegg i det minste hvor, når og på hvilke strekker du kjører gris.  Friheten krymper inn år for år, så man må tilpasse seg og hva man sier/skriver. Akkurat som i DDR. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...