Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Dusy skrev:

Det er helt originale CSL felger ja, og du må ha 1 av hver felg alternativ (de leveres i ett sett for foran og bak). Pluss emblemer osv :) 

Det var da veldig billig, 14700kr for originale felger? Om jeg forstod deg riktig så skal man bare velge en av hver alternativ pga de kommer i par. Har du peiling på om det er samme dimensjon på dekkene som på de felgene vi har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Snagg30 said:

Det var da veldig billig, 14700kr for originale felger? Om jeg forstod deg riktig så skal man bare velge en av hver alternativ pga de kommer i par. Har du peiling på om det er samme dimensjon på dekkene som på de felgene vi har nå?

Sist jeg sjekka med alt til felgene av emblemer osv kom det nesten på 20k, mulig det har blitt billigere? 🧐 Du må ha dekk med andre dimensjoner da disse er bredere. www.willtheyfit.com  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, E.C. said:

Det der er nok prisen per felg. Monteringsantall: 2. På samme måte som at hjulbolter med monteringsantall 16 ikke koster 58kr for 16 stk.

Syntes det var noe sånt da jeg la disse i handlekurven i fjor 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen erfaring med IF og dems motor/gir forsikring. Jeg ser de ikke har noen øvre aldersgrense, kun 200.000KM som grense. Har i dag samme forsikring i Gjensidige og den har et tak på maks 8 år/200.000KM. 
Selger sa den gjelder så lenge bilen vedlikeholdes, var ikke krav om merkeverksted sa han. Bør kanskje få dette skriftlig siden jeg gjør alt på bilen selv i stor grad ( Selv = bekjent som fikser på kvelden )

Fikk en greit tilbud av IF så vurderer å hoppe på dette, siden bilen blir 8 år neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kjennern skrev:

Noen som har noen erfaring med IF og dems motor/gir forsikring. Jeg ser de ikke har noen øvre aldersgrense, kun 200.000KM som grense. Har i dag samme forsikring i Gjensidige og den har et tak på maks 8 år/200.000KM. 
Selger sa den gjelder så lenge bilen vedlikeholdes, var ikke krav om merkeverksted sa han. Bør kanskje få dette skriftlig siden jeg gjør alt på bilen selv i stor grad ( Selv = bekjent som fikser på kvelden )

Fikk en greit tilbud av IF så vurderer å hoppe på dette, siden bilen blir 8 år neste år.

Fikk aldri bruk for maskinskadeforsikring mens jeg hadde IF, men dette er fra vilkårene deres:

4.9.4 Sikkerhetsforskrift motor, gir og kraftoverføring

• Bilens vedlikehold skal tilfredsstille fabrikantens krav (service).

• Motorolje skal peiles for å kontrollere korrekt nivå og skiftes i henhold til intervall gitt av fabrikanten.

• Ved høyt oljeforbruk skal sikrede sørge for å få klarlagt årsak.

• Har motor registerreim, skal denne skiftes etter intervaller satt av fabrikanten.

• If kan kreve dokumentasjon for overnevnte punkter. If kan kreve dokumentasjon for overnevnte punkter.

For øvrig gjelder sikkerhetsforskriftene i punkt 7 for denne utvidede forsikringen.

 

7.1 Sikkerhetsforskrift vedlikehold

Kjøretøyet skal tilfredsstille kravene gitt i forskrift om bruk av kjøretøy og fabrikantens/leverandørens anbefalinger, både med hensyn til utførelse og vedlikehold. Herunder ligger også minimumskrav for lovlig mønsterdybde på dekk. Dette skal kunne dokumenteres ovenfor If.

 

Såvidt jeg tolker dette bør det greit å gjøre service selv så lenge du er flink til å dokumnentere dette. Men man vet jo aldri om man kan møte en takstmann eller kundebehandler som slår seg vrang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IF kasko + motorskade (merk: ikke superforsikring, kun kasko) på Minien. Ikke hatt bruk for den på de månedene jeg har hatt den, men eneste vilkåret ved tegning av forsikring var at bilen var gått under 150k km. Codan har visstnok tilsvarende forsikring men ingen maks km-grense ved tegning. 
Kommer til å bruke de igjen på neste bil nr 2 som sannsynligvis blir over 8 år, fikk en veldig god pris på Minien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Ingvaldsen said:

Noe forskjell på egenandel ved skade på drivlinje på IF vs codan ?

Verdt å merke seg på Codan:
(...) For biler som er fra 8 år gamle, gjelder dekningen først 60 dager etter at forsikringsavtalen startet.
(...) Forsikringen omfatter ikke skade på: (...) b)  Clutchlamell og følgeskader av dette.

Punkt b her er også interessant:

image.png.58589e1d225d824a2e45af6930c11f1d.png

IF:

Ser ut som det samme dekkes.

Men if har en lavere egenandel på reparasjonkostnaden. Der Codan har 40% har if 20% (mellom 150-175k).


Egenandel er 6 000 kroner, og trekkes fra reparasjonskostnadene etter kilometerfradrag er trukket fra. Kilometerfradraget skal reflektere verdien av oppgraderingen når brukt komponent erstattes med ny. Kilometerfradraget beregnes ut fra kjørt distanse for bilen slik:
Før passerte 100 000 km: Ingen kilometerfradrag.
Ved passerte 100 000 km: 10% av reparasjonskostnaden
Ved passerte 150 000 km: 20% av reparasjonskostnaden
Ved passerte 175 000 km: 30% av reparasjonskostnaden
Ved passerte 200 000 km opphører dekningen.
Det trekkes fradrag for hver feil som oppdages, om feilene ikke har sammenheng med hverandre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2021 at 2:31 PM, Fredrik 90 said:

Ja jeg har lest den testen du tenker på der, og Excursion fikk i sin tid flere sånne dårlige tester. Og mye av det med rette, men journalistene burde også satt seg litt mer inn i hva dette er for en bil. De så Ford Excursion som en vanlig bil, noe den ikke var. 

 

Personlig synes jeg en del norske biljournalister var opphengt i "sportslige" kjøreegenskaper og da spesielt italienske biler.  De hadde nada forståelse for andre kulturer og bilmodeller og hvordan ting fungerte utenom Norge. Utenom italienske "sportslige" biler selvsagt, da var alt helt greit uansett hvor ræva byggekvalitet de hadde. Fordi de var italienske. 

Dog har jeg en fin test som bladet "Drive" hadde av en original Excursion mot en modifisert Excursion. De chiptrimmet en 7.3TD og byttet støtdempere, og fikk en helt annen bil. De skrøt den modifiserte Excursion opp i skyene og mente at man ikke fikk mer bil for pengene i Norge pr dags dato. 

Personlig har jeg alltid hatt bittelitt mer sansen for Chevrolet Tahoe/Suburban. De har noe bedre byggekvalitet enn Ford og går vanvittig mange mil. Har sansen for både GMT400 (1988-1998) og GMT800 (1999-2006). 

Siste året har jeg sterkt vurdert en Chevrolet Tahoe/GMC Yukon GMT900 2007-2012 som ny bruksbil, men sliter med å løsrive meg fra Capricen.  Gidder ikke ha to stykk amerikanere med V8 og automat, da jeg vet med meg selv at det hadde blitt for mye. Hadde savnet manuell gir etter to mnd....

Et alternativ er faktisk Dodge Challenger mk3 2008+ med manuell, men de er fortsatt relativt dyre. 

2008-dodge-challenger-srt8-first-drive-review-car-and-driver-photo-173389-s-original.jpg

2008-22959-dodge-challenger-srt81.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh de Challengerene der er et av mine favorittkarosserier. Spesielt de heftige Demon osv. utgavene som har komt i den siste tiden. Herlig retro, men har holdt seg mye mer moderne enn de første nye retro Mustangene og Camaroene syns jeg.

@Ingvaldsen betaler 5200kr/året for Minien med 75% bonus 1.året og kasko +maskinskade. Det var en tusenlapp opp fra Tryg NITO der jeg hadde den tidligere. BMWen derimot var de alt for dyre i forhold til hva jeg betaler nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, papertiger skrev:

Åh de Challengerene der er et av mine favorittkarosserier. Spesielt de heftige Demon osv. utgavene som har komt i den siste tiden. Herlig retro, men har holdt seg mye mer moderne enn de første nye retro Mustangene og Camaroene syns jeg.

@Ingvaldsen betaler 5200kr/året for Minien med 75% bonus 1.året og kasko +maskinskade. Det var en tusenlapp opp fra Tryg NITO der jeg hadde den tidligere. BMWen derimot var de alt for dyre i forhold til hva jeg betaler nå. 

Litt dumt spm, pleier du å bytte forsikring ofte? Jeg har vært kunde hos Gjensidige sin jeg hadde lett-mc. Bare lurer på om det er noe galt med meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...