Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Tragisk.

For å sette ting i perspektiv så gjør en E30 M3 (195hk) 0-100 på 6,7 sekund, E36 M3 (Euro 321hk) samme på 5,5 sekund. Dette er etter alt å dømme kvikke og forholdsvis krevende biler å kjøre. Idag er BMW i3 et vanlig syn i bybildet, og s-utgaven gjør samme på 6,9sekund. Mens 0-80 er kanskje dens sterkeste side. En liten rakett med andre ord. Ser vi på Tesla Model 3 Long Range (ikke perf.) med 4x4 tar den 0-100 på 4,4 sekund. Og på TM3 er det litt vekt som skal flyttes/stoppes også. Dette er også en bil hvermannsen kjører. Selv om både i3 og TM3 har hjelpemiddel så skal det ikke mye til før bilen skyter fart. Det er litt ille når vi ser på Citroen e-C4 og synes den har lite motor når den har 136hk. Det er over en gjennomsnitts Passat i 2005. E92 M3(420hk) gjør 0-100 på 4,8sekund. Den ultrakjipe traveren Rav4 har i PHEV-utgave fått en aks som gjør 0-100 på 6 sekund. Tenk de som er vant med at det tar nærmest det dobbelte "endelig" bytter bil og får et braut som skyter fart.

0-100 gjør i kjøreegenskaper/-glede lite, men i det daglige rett frem så kan det utgjøre litt også om en skulle trykke litt for hardt på pedalen. Enda flere som ikke er vant med hurtige biler(ikke bane-hurtig) ratter dette idag og kanskje flere enn som egentlig burde. Jeg skal ikke trekke konklusjoner til ulykken i Ålesund, det er farlig å synse og ulykken er tragisk. Men på det generelle.

Testet en Tesla Model 3 idag, AWD Performance. Mitt søskenbarn har en slik og var på besøk i Molde, og jeg fikk kjøre en slik for første gang(bare kjørt standardversjon bakhjulstrekk før). Den aksen var langt morsommere/hardere enn jeg er komfortabel med, bilen ellers lå fint på veien med Michelin PS4, men bar preg av sin tyngde i svinger og nedbremsing selv om bilen var tight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gøy å pushe grensene litt da jeg fikk lappen, men vi hadde stort sett biler med maks 180hk og typ 1300kg til disposisjon. E30 325i med 171hk var kanskje det kvikkeste man kunne komme borti. Man synes jo det gikk fært den gang. Konsekvensene ved samme type "lek" er fort mye større med dagens biler som egentlig har fryktelig mye motor sammenlignet med typiske ungdomsbiler da jeg var 18år.

Nå har jeg selv en gammel bil fortsatt, men 192hk og svært mye bedre bremser og understell. Ingen tvil om at det man synes gikk fort den gang, går med to fingre på rattet og et rolig sinn i min nå snart 20år gamle bil. Kan ikke helt se for meg hvordan nye biler er og hvor "lite" spennende ting er før det kan gå virkelig galt, virkelig fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tenk dere når alle disse raske elbilene blir billige ungdomsbiler, jeg grøsser på tanken av at en uerfaren 18 åring skal slippe til i noe som gjør 0-100 på under 4 sek. 

Er ikke så lenge siden vi hadde en dødsulykke her i Bergen der det var en 18-19 åring bak rattet på en Jaguar i-Pace. De har vel 0-100 på rett under 5 sek.

Kjørte alt for fort for hvor de kjørte og smalt rett i fronten på en buss. Begge sjåførene omkom og kompisen til han i Jaguaren ble hardt skadet.

Så det er vel ikke utenkelig at det er en dårlig kombinasjon med uerfaren sjåfør og disse raske elbilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med debatten over på et generelt grunnlag, men i dette tilfellet er det snakk om en forrige generasjon C-klasse ut i fra bildet på Tv2 sin nettside. Om denne bilen faktisk hadde 600hk, så må det være snakk om en modifisert bil ettersom selv ikke den grommeste AMG-versjonen har så mange hestekrefter. 

Så det er med andre ord ikke bare en vanlig bil som hvermannsen kjører rundt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan såvidt se ett AMG motordeksel der, så da er det snakk om en W204 C63 AMG som har rundt 450 hester. Selv med tuning så skal det mye til for å få denne opp i 600 hk uten turbo. Dette beviser bare den elendige kunnskapen norske journalister har på bil. Men hvordan har den truffet den andre bilen, eventuelt hva var den andre bilen… Stusser på at føreren av AMGen kommer greit fra det mens de i den andre bilen omkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja jeg kan såvidt se ett AMG motordeksel der, så da er det snakk om en W204 C63 AMG som har rundt 450 hester. Selv med tuning så skal det mye til for å få denne opp i 600 hk uten turbo. Dette beviser bare den elendige kunnskapen norske journalister har på bil. Men hvordan har den truffet den andre bilen, eventuelt hva var den andre bilen… Stusser på at føreren av AMGen kommer greit fra det mens de i den andre bilen omkommer.

Avisene har selv postet dette bilde nå. Også må du heller gi meg kjefta for informasjonen om bil med 600HK. Det var lokale folk her med kjennskap til folka og bilen som hadde sagt, men det betyr selvsagt ikke at det stemmer. Jeg burde ha presisert dette

FF393353-6811-49F4-A2A3-F11E14FF2709.thumb.jpeg.560793bb043d286b1e3477658fea3ad6.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hvordan den linjen i døra går nedover fra fronten av bilen og mot bakpartiet, så ser det mer ut som en W205 C63 AMG.

Ingen problem å trimme disse iallefall uten at det nødvendigvis gjør det sannsynlig at bilen faktisk hadde 600hk. Kraftigste har vel 510? 

af7c88ubh5z01.jpg.ced66736b15b0ad9aa579149b4d0e711.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere har helt rett, det bildet der avslører hvilken bil det er. Da kan vi fort snakke om 600 hester, disse hadde vel 510 hk stock men biturbo motoren her kan fin tas opp til 600 hester. Med kun bakhjulstrekk så ser jeg for meg at den blir passe krevende å kjøre, særlig for en 20 åring. 

For en "bagasje" å ta med seg videre i livet, å ha forårsaket to andre menneskers sin død…pga uaktsomhet. Den tror jeg at jeg hadde slitt med å bære, og er absolutt til skrekk og advarsel for ens egne handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi vet ingen ting om hva som er årsaken her, så vær forsiktig med å dømme. Kan være at personen punkterte og bilen dro over, i stedet for hensynsløs adferd.

men absolutt en baggasje man ikke trenger med seg i livet, å ha tatt livet av ett eller flere mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...