Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men når man durer nedover slik som flere her har gjort så er man jo veldig låst til å legge stoppene der det er lademulighet. Skal vi bare på toalettet så stopper vi selvsagt langs motorvei, men da er stoppet så kort at vi er på veien igjen innen toppen 10 min. Vi spiser svært sjeldent langs motorveiene, til det er maten for dårlig og dyr. Jeg pleier alltid å legge opp til å ta stoppet i en liten by eller ved en severdighet ikke langt unna motorveien. Det blir jo unødvendig mange stopp hvis man skal stoppe for å lade og stoppe på severdigheter underveis. Og da går turen mer på bilens premisser og det er jeg ikke interessert i. Så mister man jo også muligheten til å bare kjøre ett strekk hvis man er så heldig at ungene har sovna. Slokner dem i baksetet så bestemmer vi oss for å bare kjøre helt til hotellet uten stopp hvis det f eks er 400 km unna. 

Det er den der greia med at man kan styre løpet mer selv når man kan kjøre fossilt, jeg vil bestemme selv når og hvor jeg vil stoppe. Og kjører jeg alene så kjører jeg godt 600 km i ett strekk uten stopp, i høst kjørte jeg 1080 km non stopp man da var jeg gåen...og bilen var sulten. Hadde også 750 km non stop i hastigheter mellom 180 og 250 km/t midt på natta. Da var jeg ganske gåen i løken etter så mange timer med så høyt konsentrasjons nivå... Det er friheten, friheten til å gjøre som jeg vil.. Men det kommer til en pris, for man er ikke i nærheten av de prisene dere med elbil lister opp her. Diesel koster vel 22,- literen i Europa...men jeg fyller og ser en annen vei.

Nå kan jeg riktignok kun svare for min egen del, men turen vi har hatt til Nederland har utelukkende gått på våre premisser. Mitt inntrykk basert på turen jeg har hatt nå, er at det er ladestasjoner stort sett over alt, slik at man får ladet på severdighetene man ser på, stedet man spiser etc. For mitt vedkommende er jeg ferdig med å høvle kilometer non stop uten korte pauser, men om det er formålet er naturligvis ikke elbil bilen. Jeg våger å hevde at en bilist som har kjørt non stop i 100 mil muligens ikke er den aller tryggeste bilisten bak rattet - jeg er i alle fall ikke det. :) 

Personlig synes jeg det er kjedelig at elbildebatten skal være så hard og ensidig i begge leirene. I fossilleiren er elbil svartedauden og vice versa i elbilleiren. Jeg tror ikke jeg får sagt det nok; den perfekte bilen finnes ikke, men en bilpark bestående av en elbil, dieselbil og en bensinbil gir sannsynligvis en ganske optimal bilpark. Det blir med andre ord som dressene - en dress til hver sin anledning og bruk. 

Ville jeg hatt elbil som eneste hovedbil? Nei, selv ikke i4 M50. Rett og slett fordi jeg, i likhet med deg, ønsker full fleksibilitet i forhold til hva jeg skal kjøre og at elbilen naturligvis har sin begrensning når den er tom og/eller ikke har nok rekkevidde. En elbil er imidlertid verdens beste nummer to bil, all den tid man kjører grisebillig, fast track (kollektivfelt), lavere bomregninger og ikke minst - varm og isfri bil om vinteren og kjølig bil til enhver tid på sommeren. Dårlig samvittighet for kaldstart? Nope.. Noe av det bedre med elbil er også at parkeringsplassene på ladestasjonene som oftest er vesentlig bredere enn vanlige plasser, så da kan man fylle og slippe å være redd for parkeringsbulker samtidig man handler eller hva enn man gjør når bilen står stille.


Folk får rett og slett velge det som passer en selv best. Neste Europatur blir nok med M550d.. eller i4 M50.. eller kanskje en Z4 M Roadster om jeg får realisert drømmen (som egentlig er en Z8, men som jeg ikke har råd til..)! :) 

(innlegget mitt er ingen kritikk til deg, men siterte ditt innlegg i svar på det første)


@Skulebollen Det er derfor man kjører med brede hjul og tung høyrefot slik at rekkevidden er lik sommer og vinter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skle ut dette :D Liker forøvrig å teste lokalt/semi-lokalt øl på plasser jeg kjører. Blir ofte bare butikkøl, men det duger det óg. Idag ble det Hennigsvær fra Harstad Bryggeri, i morgen skal jeg bort å kjøpe Flire-øl fra samme bryggeri mens jeg ………. lader 🫠 Henningsvær var meget innafor! 
IMG_1712.thumb.jpeg.5fb10b2b79e72c9fcc9d8168284a1f17.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten litt merkelig at diskusjonen er den samme som for x antall år siden. Blir vanskelig når man dømmer folks valg ut ifra sine egne preferanser. Det er greit at det finnes ting man ikke hadde valgt selv, men det betyr da ikke automatisk at andre gjør noe dårligere valg enn deg, sånn objektivt sett. Det kommer jo an på øyet som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Vi er nok enige 😊 

 

Dagens tur for min del ( egentlig bare til info😆😞

Strømstad og hjem, 546km, 8 timer om man kjører non stop. Kjærring + unger på 7 og 8 år. 

I feriemodus så kom oss avgårde fra Strømstad rundt 11:45, så første stopp på Moss hos dekk24 for og se på nye hjul til Sporteren. Ingen ladestasjon der... Så måtte bilen tankes rett etterpå siden jeg tanker så sjelden at jeg glemmer og sjekke rekkevidde 😬  Da skulle kidsa få i seg lunsj mens jeg tanka diesel. Dem rakk akkurat og gå utav bilen før jeg var ferdig og tanke, trangt med parkeringsplass på stasjonen så vi dura heller rett videre og skiver ble inntatt i bilen til fars store skepsis🥴

 

Etter en stund passerte vi Gol, der fruen telte at samtlige Tesla laddere var opptatt. Vi har ikke så hinsides behov for og oppsøke store folkemengder på parkeringsplasser, så droppa og stoppe med en ladestasjon, og kjørte oss ett godt stykke oppå Hemsedalsfjellet før vi stoppet og spiste middag. Fredelig rolig rasteplass, ingen ladestasjoner og ingen frykt for parkeringsbulker ( Blir dere aldri redde for slikt?? )  Edit: Såg @Saltkjelenpåstod dette ikke er ett problem.. Tror ikke på han😆 ( legger ved bilde av min parkering når vi var i dyreparken, kidsa er vandt med og måtte gå Langt😬 )

 

IMG_20230718_085821284.thumb.jpg.f555c328d64e811897b42a24630e3c8b.jpg

 

Og ett fra rasteplassen der man kan fyre opp grillen ifra huset på hjul, slipper man vertfall folk den stunden 😬

IMG_20230727_182604343.thumb.jpg.e845477cef9fbeca91a1586925231a01.jpg

 

Så bar det videre, rakk akkurat fergen, m.a.o dårlige muligheter for lading der og. Deretter videre rett hjem.. 

 

Foruten vognen, kunne vi fint kjørt elbil, og trøkt oss innpå en parkeringsplass, dradd på oss ett par p.bulker mens vi ladet og spiste middag. Hadde det gått fint? Ja

Er jeg glad jeg slapp og ofre en tanke på det og styre hele turen hjem uten ett eneste stopp hos en såkalt "energistasjon" ? Ja 

 

Forstår godt at med unger om sommeren, uten henger så er det ingen problem med El. 

 

 

Sist jeg var i Sverige var når 740 ble hentet, da var jeg alene.. 730km, 10,5t ifølge GPS. Det var også høst og kaldt.

Plukket den opp i Kungsbacka, handla litt snop og øl, kjørte videre til Oslo og tanket full tank. Dura deretter videre hjem uten ett eneste stopp foruten ferga.

Over hemsedalsfjellet låg jeg og cruiset i 115 med bilen stilt i adaptive, og v.app på 23° og tenkte over alle idiotene som heller velger og kjøpe en mer ukomfortabel og Mye mindre forseggjort bil, til mange 100.000 mer.. Og i tillegg måtte stoppe minst 3-4 ganger for og lade😁 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, E.C. skrev:

Nesten litt merkelig at diskusjonen er den samme som for x antall år siden. Blir vanskelig når man dømmer folks valg ut ifra sine egne preferanser. Det er greit at det finnes ting man ikke hadde valgt selv, men det betyr da ikke automatisk at andre gjør noe dårligere valg enn deg, sånn objektivt sett. Det kommer jo an på øyet som ser.

For min sin del så er jeg stortsett alltid omringet av idioter i denne verdenen 🤔 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var ferdig med å hate elbil i 2023 jeg. Alt har med innstillingen man går inn med. At folk kjøper elbil pga å spare bompenger etc - såklart! Men aldri i livet om jeg hadde byttet ut Teslaen med noe som helst annet som bruksbil i hverdagen (-og den er fantastisk på langtur) Går som ett uvær, og er ekstremt gøy på vinterstid med trackmode.  Ja, den kan ikke ligge i 200kmt på Autobahnen i evigheter, men gi meg noe som slår alltid varm bil om morningen(-evt kald om sommeren) og alle andre funksjoner som er positivt med elbil. Er så utdatert å ha slik tankegang "alt var bedre før". 

 

Bla bla bla om BMW i gamle dager. Se fremover, vær positiv til bil uavhengig av fossil eller elektrisk. At det kommer elektriske biler som blir helt rå, har jeg klokke tro på!

 

Endret av bimmerfun1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/26/2023 at 4:26 PM, Ron Jeremy said:

Nei, det kalles å sette andre bilisters liv og helse i fare!

Slik kjøring hører kun hjemme på en bane, ferdig snakka!

 

 

Trist å se hvordan nesten samtlige aktive bimmers-brukere har blitt en gjeng med gamle kjerringer. 

Høy eksos? UANSVARLIG RÅNER!

Hjulspinn? UANSVARLIG RÅNER!

Kjøre i 100 i 90-sonen med bobil med henger? UANSVARLIG RÅNER!

Være glad i bil, bilkjøring og ha det gøy?  DØØØ, jævla råner!

Lykke til med å rekruttere folk til forumet med disse holdningene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Werther skrev:

Kjøre i 100 i 90-sonen med bobil med henger? UANSVARLIG RÅNER!

Akkurat dette er et godt poeng. Fartsgrensen + mva gjelder da vitterlig med henger også, så alt under er naturligvis uansvarlig (svar skrevet med en god dose ironi, men jeg mener det). :D 

@Skulebollen Elbil treffer ikke i alle settinger, og for turen din hadde nok jeg også valgt M550d fremfor i4. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther dette blir for dumt :lol: Ang. bobil skrev jeg ikke hvor mange som var foran meg/oss, jeg skrev ikke hvor mange som var bak og jeg skrev ikke hvordan vei eller sikt var. Det kan jeg ta selvkritikk for. Vel, vi var en kø/pulje på 10-15 biler som hadde god flyt, holdt fart i både sving og oppoverbakker med fin avstand til hverandre og egentlig en behagelig plass å ligge. Den nevnte bobilen hørte ikke til denne flyt-puljen som lå i 95, og kjørte forbi en etter en og tok sjanser. Den havnet etterhvert bak meg og kjørte forbi meg og to av flere forsn i en sving uten sikt og det kom bil imot og måtte presse seg inn og glemte av hengeren som gjorde at hele/deler av puljen måtte bråbremse for at idioten ikke skulle treffe en bil med hengeren sin eller treffe møtende bil. Er det innafor kjøring mener du? 🤔

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbruket der fatter jeg ikke er mulig.

Min 118i med 1,5l R3 bruker det samme.

Forskjellen er vel at jeg må gi full gass mens du bare kan krølle tærne for å oppnå det samme.

Dreiemoment er nydelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Snagg30 skrev:

En G11 750i som snitter 0.78 er skremmende nærme :D

Fatter ikke hvordan det der er mulig, min M550d ligger stort sett på 1 liter per mil. Noe mindre på pen langkjøring, men når hastighetene ofte er 130km/t (noe det rent ofte er), får ikke jeg bilen under snittforbruket i alle fall. 
 

MEN! Jeg er helt enig i at en G11 750i er nær (M760Li (som dessverre kun er levert i langversjon) er hakket nærmere), men den scorer ekstremt dårlig på punktene om «dårlig samvittighet for kaldstart, småkjøring og driftsøkonomi» for mitt vedkommende. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...