Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Et Norwegian MC og Amex gir jo egentlig ikke store meningen om hensikten er å sanke bonuspoeng. Da skal du ha et SAS Eurobonus Mastercard, SAS Amex Elite og et godt gammeldags Trumf-kort. Siden man ikke kan knytte Trumf til MC, scanner man derfor det fysiske kortet før en betaler med fortrinnsvis Amex og deretter SAS Mastercard om butikken ikke godtar Amex (noe som skjer ofte). 

Ellers gir DNB SAGA/Private Banking (kan også knyttes opp med SAS Eurobonus og Supertilbud 11 ganger i året) 16% på elbillading og 4% på drivstoff. Sparebank1 Mastercard gir 1% cashback og 5% rente på oppspart cashback.

Det fine med Mastercard er at du ikke bruke dine egne penger i kjøpsøyeblikket, så blir du svindlet eller får en defekt vare er det på bankens risiko. 

Skjønner at dette blir for avansert for meg 😂 Hadde håpet på ett kort som faktisk funker overalt og ikke tar gebyr 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Skulebollen skrev:

Skjønner at dette blir for avansert for meg 😂 Hadde håpet på ett kort som faktisk funker overalt og ikke tar gebyr 😅

Jeg er enig i at Eurobonussankingen er stress. I tillegg er det kostbare Mastercards, men om man reiser mye er det utvilsomt lønnsomt. 
 

Tenker du kommer langt med mastercard fra Sparebank1 eller DNB. Jeg bruker mastercard fra Sparebank1 ved kjøp av bildeler på nett for cashbacken sin del, ellers DNB SAGA i kombinasjon med Trumf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Skulebollen said:

Lader 0 men tanker for ca. 10k i mnd. I sommersesongen og 5k i mnd. Vinterhalvåret 🥴 Jeg er dog såpass økonomisk at jeg har Coop kort som tar inn litt kroner der slik at det nesten blir gratis😬

 

1 hour ago, Snagg30 said:

Nå fikk jeg brått en mye bedre følelse med min ny innkjøpte vinterbil

 

I går fikk jeg over 12000kr i fartsbot for å jazze på i 137km/t i 110-sone på E6 utenfor Moss. Ble lurt av en jævel på MC, på tross av at jeg har mye erfaring med sivil politi, MC og UP. 

 Så dere er ikke alene når det kommer til å kaste penger ut av vinduet.  Det er flere av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tennbrikket said:

har ett sug etter bruksbil. Tittet litt på E klasse nå, virker da som man får veldig mye mer for pengene der? Ta Spesielt rundt 200-300k prisklassen. 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=258745639

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=315811796

 

E-klasse er ikke noe bedre enn 5er i disse dager slik jeg ser det.

Kjenner en nigeriansk taxi-sjåfør som jeg har pratet mye bil med da han kjører en tilsvarende bil som du linker til, bare 2017 220d sedan med straks 400k km på telleren. Greit nok, vi snakker om en Oslo Taxi-bil som har blitt brukt hardt, men både registerkjede og girkasse hadde blitt byttet før 300k km. Han anbefalte ikke bilen, og mente at man på generelt grunnlag burde styre unna taxi-kjørte biler.  Så også en Bergen Taxi-220d av samme årgang med ca 450 000km til salgs som trengte mye påkost. Sier ikke at bilene er ræva, men har heller ikke inntrykket av at de solide.  

Mest sannsynlig vil du møte på problemer med register, girkasse og turbo i løpet av 3-5 år med den E-klassen du linker til.  Hadde heller kjøpt en BMW med M57/N57 eller B47. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter f11 med b47/n57. Virker bare til å være dyre, og har sine problemer med reg kjede de også, spesielt hvis man sammenligner e klasse taxi km opp mot bmw. Så reg kjede er like utsatt på begge to.

Har lenge tittet på f11, men syns utvalget er labert om dagen, mye uflaks med at mange står langt unna også.

 

bil med m57 er vel og bra det, men etter snart 9 år med e46 og m47, så har jeg lyst på en nyere milsluker. Sommerbilen kommer etterhvert og tenkte nok at den skulle være eldre enn milslukeren.

 

mulig sommerbil dukker opp først, skulle egentlig ikke bygge garasje i år, men plutselig stod alt jeg trengte utafor kontoret på jobb, så nå ligger det kledning på gårdsplassen her😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt i det segmentet også, men begynner å bli gamle biler på godt og vondt. Selvsagt finner man en som er ferdig påkostet så er jo det kurrant, men syns rett og slett det er mye «dritt» også skal jeg ha e60 så må den ha CiC. 

E61 er en bedre bil enn e46 på nesten alle punkter, men er redd forskjellen blir for «liten». E61 kan bli en pengesluker uten like det også. Har en kamerat som virkelig fikk påkost på sin før den hadde gått 190k km. Den bilen var i praksis velholdt av en bilmekaniker, men ting skjer vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, tennbrikket said:

Har tittet litt i det segmentet også, men begynner å bli gamle biler på godt og vondt. Selvsagt finner man en som er ferdig påkostet så er jo det kurrant, men syns rett og slett det er mye «dritt» også skal jeg ha e60 så må den ha CiC. 

E61 er en bedre bil enn e46 på nesten alle punkter, men er redd forskjellen blir for «liten». E61 kan bli en pengesluker uten like det også. Har en kamerat som virkelig fikk påkost på sin før den hadde gått 190k km. Den bilen var i praksis velholdt av en bilmekaniker, men ting skjer vel å merke.

 

Skal du unngå påkost må du nesten kjøpe en ny bil eller en brukt Toyota.

Du slipper ikke unna påkost ved å kjøpe en halv gammel F11 da det tross alt er en brukt BMW, de krever sitt stell. Alt av brukt BMW er dyrere enn snittet å eie, slik er det dessverre. Du må nesten ta et valg - skal du være gjerrigknark i Yaris eller kose deg bak rattet i en sliten BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Et Norwegian MC og Amex gir jo egentlig ikke store meningen om hensikten er å sanke bonuspoeng. Da skal du ha et SAS Eurobonus Mastercard, SAS Amex Elite og et godt gammeldags Trumf-kort. Siden man ikke kan knytte Trumf til MC, scanner man derfor det fysiske kortet før en betaler med fortrinnsvis Amex og deretter SAS Mastercard om butikken ikke godtar Amex (noe som skjer ofte).
 

Jeg bruker SAS MC / Amex Elite til absolutt alle kjøp jeg gjør, og som mye annet kan dette også betraktes som en hobby. Kortene er forholdsvis dyre å ha, så man bør ha en større plan enn «kunne vært greit med noen bonuspoeng».

Kredittkort er helt supert, så lenge man betaler ved forfall naturligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tennbrikket skrev:

Har tittet litt i det segmentet også, men begynner å bli gamle biler på godt og vondt. Selvsagt finner man en som er ferdig påkostet så er jo det kurrant, men syns rett og slett det er mye «dritt» også skal jeg ha e60 så må den ha CiC. 

E61 er en bedre bil enn e46 på nesten alle punkter, men er redd forskjellen blir for «liten». E61 kan bli en pengesluker uten like det også. Har en kamerat som virkelig fikk påkost på sin før den hadde gått 190k km. Den bilen var i praksis velholdt av en bilmekaniker, men ting skjer vel å merke.

E60 er jo nesten gratis å drifte iforhold til f-serie

 

du slipper grisedyre dempere som ikke er på lager, du slipper cp4 ras, mest sannsynlig unngår du regras men det er enkelt å bytte på m57. 
 

du har også en enklere forstilling med færre deler, mindre å bytte når du ansett må bytte alt.

 

på e61 holder også belger lengere en 4 år, men kompressor står utsatt til iforhold til saltlake 
 

dyreste på en e60 m57 bil som må kjøpes nytt er jo turboen, det er småpenger mot forskjellig på f10

 

men dessverre er det ikke å få tak i bra e60 lengere med mindre du kjøper 530xdat, perfekte biln for meg hadde jo vært en 535d e60 men alle er fordervakjørt i norge… i tyskland står de høyt i pris selv med høy kilometer og er den individual så forsvinner den umiddelbart fra mobile

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Sier det veldig bra når det gjelder kredittkort. Helt genialt så lenge man betaler faktura. Blir nesten litt vanskelig å anbefale hva som er best ettersom det finnes så mange bruksområder. Noen prioriterer cashback, andre bonuspoeng.  Blir ofte litt styr og planlegging for å få mest ut av begge deler. Men unngå kredittkort om du ikke har tenkt å bruke det, er heller ikke om å gjøre å ha størst kredittramme om det ikke er behov for det. Regnes som gjeld selv om man ikke benytter seg av kreditten. Som sagt så har jeg ett 365 kort til drivstoff, kona har ett DNB MC som vi bruker til netthandel og på utenlandsturer. Funker bra det, får reiseforsikring også da.

@tennbrikket

Mercedes har gått fra å være det merket av de tre store som før i tiden hadde best kvalitet. Nå er det vel det merket med mest shady kvalitet, mye dårlige løsninger og motorer som går langt kun pga eiere som er villige til å putte masse penger i bilene for å få dem dit. I dette segmentet så er ikke BMW noe dårligere enn de andre merkene, men deletilgangen er bedre og delepriser ofte bedre enn MB og Audi. BMW er populært og dyrere fordi det….ja let’s face it…jævla allrigthe biler. Nå har jeg kjørt min B57 motoriserte G30 i fire år og 80 000 km, bedre bil har jeg vel ikke hatt. Etter 127 000 km Kun dekk og klosser bak, litt justering av ei takluke og ei ny hardykobling på garanti. Denne bilen har iallfall vært like god som en Toyota fra 90 tallet. Mitt generelle inntrykk er at G30/31 er bedre biler enn F10/11 med færre kjente feil. Nå har G30/31 vært på veien 6 år så ting burde begynne å komme til overflaten nå. Gjorde iallfall det relativt fort på F10/11 husker jeg.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tennbrikket skrev:

Titta litt på g3x også. 530e er jo fint priset. Hvordan er de motorene der. Har ca 35km en vei til jobb. 

Akkurat 530e har vel ett rykte på seg for å ha litt dårlige motorer. Nå blir nok dette ryktet boostet litt pga at det er mye slike biler i omløp, akkurat som med N47. Men generelt sett så hadde jeg styrt klar av hybriden. Ladbar hybrid er ganske meningsløst når de har så kort rekkevidde som denne har. Da ville jeg heller siktet meg inn på en 520d eller 530i, sistnevnte imponerte meg veldig etter noen dager med en sånn som leiebil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært en del motorhavari på disse, i hvert fall pre-facelift. Har muligens en sammenheng med hvordan folk bruker disse? Har flere ganger lest Finn-annonser på hybridbiler, både 530e og andre hvor selger skryter av rekkevidden og bensinforbruk ala "svært rimelig i drift mtp bensinforbruk - har 3 mil til jobb og kommer neeeesten helt frem før bensinmotor starter". Stakkars fossilmotorer som bare får gå et minutt eller to hver gang den startes, og på en del hybridbiler slår inn på 3000 rpm med en gang. Disse fullades appåtil ofte et par ganger om dagen slik at historien gjentas både til og fra jobb, samt at batteriet slites relativt raskt da jeg enda har til gode å se en hybrid hvor man kan sette øvre ladegrense (prosent batterikapasitet) i bilen.

Jeg vet om folk som lader bilen fra ca tom til fullt 3-4 ganger om dagen - først for å komme seg til jobb, så for å komme seg hjem, og så 1-2 ganger til i løpet av kvelden for å kjøre barn til/fra trening, butikken etc. Bilen plugges i hver gang den kommer på gårdsplassen. Å ha en hybrid uten noe for form motor/drivverksforsikring, nybilgaranti etc er virkelig et økonomisk sjansespill. Dobbel drivlinje og et dyrt litiumbatteri som du absolutt ikke skifter selv verken helt eller delvis (celler/moduler) med mindre man virkelig vet hva man driver med.

 

Hybrid er absolutt ikke for alle, det bør passe med bruksmønster - spesielt på biler man skal ha etter utløp av nybilgaranti. Enten har man lang nok arbeidsvei til at fossilmotor startes underveis og blir god og varm før den parkeres, eller at du kan kjører helelektrisk ene veien og fossilt den andre. Eller at du kommer helelektrisk tur-retur så klart. Kan man lade begge steder så får man jo enda flere muligheter.

 

Høres sikkert ut som jeg hater hybrid, men har det selv - dog passer det mitt bruksmønster perfekt i motsetning til mange andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...