Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, papertiger skrev:

X1 fikk sekser her på berget også ser det ut som, følger en svenske på IG som har en E84 28i xdrive med 3-liters sekser på 258hk. Det må da være en morsom pakke!

https://instagram.com/x1xdrive28i?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Ja det ser sånn ut faktisk. Man fikk faktisk X1 28i med N52B30 mellom 2009 og 2011. Etter det overtok N20. Men i USA fikk man faktisk X1 35i med N55 motoren. Men denne ble kun levert mellom 2013 og 2015. Dette er med andre ord relativt sjeldne biler. Men en X1 35i som vinterbil hadde absolutt vært morsomt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det ser sånn ut faktisk. Man fikk faktisk X1 28i med N52B30 mellom 2009 og 2011. Etter det overtok N20. Men i USA fikk man faktisk X1 35i med N55 motoren. Men denne ble kun levert mellom 2013 og 2015. Dette er med andre ord relativt sjeldne biler. Men en X1 35i som vinterbil hadde absolutt vært morsomt 👍


IMG_9078.thumb.jpeg.467d8d023f80a189e8272426baaea038.jpeg

E84 var en morsom bil, vår model var en X-drive 20d, dette var en 2010 model i den nydelige Marrakesh brune fargen med Oyster sportskinn interiør, fargen gjorde seg i sola.
Den var kjørevillig og med 177hk var den både agil og (relativ) sprek. 
Dette var ingen stor SUV, men en kompakt crossover og med det kommer mer lekne kjøreegenskaper.
Faceliften hevet bilen betydelig med 8 trinns ZF og den fremstod mer moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E84 X1 er egentlig litt allrigthe biler synes jeg, særlig hvis de ikke spekkes for kjipt. Jeg ser nå at man i Tyskland også fikk E84 med 25i motorisering, også N52 sekseren på 218 hk. 

BMW X1 xDrive 25i / LEDER / NAVI als Limousine in Ottobrunn bei München (mobile.de)

Det er faktisk ett fint lite utvalg av E84 med sekser på Mobile.de, både 25i og 28i. Men prisene er relativt stive til å være i Tyskland. Det ligger også en X1 35i til salgs som er konvertert til Euro spekk:

BMW X1 X - Drive 35 i +M Sportpaket+ als SUV/Geländewagen/Pickup in Leipzig (mobile.de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

Såvidt jeg forstår kunne man kjøpe både X1 xDrive25i og X1 xDrive28i i Sverige. E84 er en litt artig modell der panseret er ualminnelig langt i forhold til resten av bilen. Den ser mer ut som en Touring på stylter enn som en X-serie.

E84 er kul og med den Touring-looken så kan bilen senkes ganske mye og få en mer normal Touring-look. Det eneste er kanskje de litt mer firkantede hjulbuene, men her er 35i som har en "vanlig" Touringhøyde og litt freshe hjul. Den er ikke dum :) 

IMG_2385.thumb.webp.66ee0cff3013a778663f063296b931f3.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det ser sånn ut faktisk. Man fikk faktisk X1 28i med N52B30 mellom 2009 og 2011. Etter det overtok N20. Men i USA fikk man faktisk X1 35i med N55 motoren. Men denne ble kun levert mellom 2013 og 2015. Dette er med andre ord relativt sjeldne biler. Men en X1 35i som vinterbil hadde absolutt vært morsomt 👍

Absolutt: BMW X1 xDrive35i Leder Navi Panorama als SUV/Geländewagen/Pickup in Witten (15 Min von Dortmund) (mobile.de) N55. :D Og 72000km bare! Bare kaste på M-pakke, M-performance-bremser og nytt interiør, så har du X1 M35i fra 2014. ;) Og den er inne i Norge for under 280k. Men det er jo litt som bør/må gjøres for å få den attraktiv. 😛 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, awt skrev:

Det er et virrvarr uten like. Av denne generasjonen var det kun e60 som fikk M54, men etter det er det et salig kaos av N52 og N53, uten at det ser ut til å være noen særlig logikk der.

1-serie og Z4 fortsatte med N52, mens resterende fikk N53. Disse modellene har ikke så stort produksjonsvolum, og mye av salget foregikk i USA, så da var det nok enklere å kun levere de med N52 vil jeg tro.

Har så enkelt at N53 er sensitiv på bensin. De har mye dårlige i statene enn her, derfor ble det aldri levert N53 til usa. N52 takler mye bedre den dårlige bensinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ahj skrev:

Har så enkelt at N53 er sensitiv på bensin. De har mye dårlige i statene enn her, derfor ble det aldri levert N53 til usa. N52 takler mye bedre den dårlige bensinen. 

Jeg har alltid hørt at bensin kvaliteten er dårlig i USA. Men hva er det egentlig som gjør den så dårlig? Er det høy etanol innblanding, de har jo kjørt med 10% etanol siden 90 tallet. Eller er det lavt oktan tall, vet at de har noe som tilsvarer 87 oktan eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har alltid hørt at bensin kvaliteten er dårlig i USA. Men hva er det egentlig som gjør den så dårlig? Er det høy etanol innblanding, de har jo kjørt med 10% etanol siden 90 tallet. Eller er det lavt oktan tall, vet at de har noe som tilsvarer 87 oktan eller noe.

Uten og være ekspert så er det vel bl.a høyere innhold av svovel. Det var vel derfor at BMW fikk Nikasil problemet på 90 tallet. Også så ymse oktantall. Du får nok høyoktan der borte også men flesteparten vil jo ikke betale noe ekstra for bensinen.

En liten digresjon. Hvis du driver med veteranbiler, spesielt BMW så skal du være veldig kritisk til hva slags litteratur du får gode råd fra. Mye er skrevet for amerikanske forhold og da tenker man ikke på at forgasser og tenningsjusteringen må være helt annerledes på BMWer som går i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

Har så enkelt at N53 er sensitiv på bensin. De har mye dårlige i statene enn her, derfor ble det aldri levert N53 til usa. N52 takler mye bedre den dårlige bensinen. 

Jepp, men strengt tatt kunne disse bilene (1-serie, Z4 og X1) fått N53 i Europa, men ser for meg produksjonstallene var for lave med disse motoriseringene til at det hadde så mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, awt skrev:

Jepp, men strengt tatt kunne disse bilene (1-serie, Z4 og X1) fått N53 i Europa, men ser for meg produksjonstallene var for lave med disse motoriseringene til at det hadde så mye for seg.

Helt enig. N53 er langt bedre motor enn N52 i mine øyne og hadde passet de veldig bra. Spesielt Z4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har alltid hørt at bensin kvaliteten er dårlig i USA. Men hva er det egentlig som gjør den så dårlig? Er det høy etanol innblanding, de har jo kjørt med 10% etanol siden 90 tallet. Eller er det lavt oktan tall, vet at de har noe som tilsvarer 87 oktan eller noe.

Tror det må være noe slikt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ahj skrev:

Helt enig. N53 er langt bedre motor enn N52 i mine øyne og hadde passet de veldig bra. Spesielt Z4. 

På effekt og kjørbarhet, eller på hvor solide motorene er? Har fått inntrykket over at N52 er en simplere motor og sånn sett "bedre" enn N53.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...