Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 utenlandske semitrailere telte jeg fra brynstunellen til manglerud senter med full stopp opp bakken. Hvor langt er det? Ca 1km på ring 3. en av de mest trafikkerte veiene i Oslo nå i rushen. Galskap at erfarne yrkessjåfører har så dårlig utstyr, bedømmingsevne. 
Og ikke noe politi til å hjelpe de med bedømmingsevnen eller viking til å dra de opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er utenlandske semitrailere, men vi må vel kunne ha kontroll på vårt eget kollektiv? Det vil alltid være en eller annen løk av en trailersjåfør som trosser været med drit dårlige dekk - kontroller på grensa klarer ikke å luke vekk alle. 

Våre egne busser derimot som står og sperrer hver minste lille bakke kan man gjøre noe med. Enten sørge for skikkelig føreropplæring, eller bli kvitt disse jævla elektriske leddbussene. Det er åpenbart at de ikke klarer norsk vinterføre. Mener å ha lest at man ikke får lagt kjetting på dem heller pga for lav klarering. 

Valgte bevisst å bli igjen litt lenger på jobb i håp om at jeg skulle kunne kjøre hjem uten mye forsinkelser. Brukte 45 min på å flytte meg 800meter grunnet en leddbuss som stod fast i en oppoverbakke. Og her snakker vi ikke bratte bakken altså, det er knapt noe jeg vil kalle en bakke. Ikke synes jeg det er store snømengder skal jeg være ærlig, for etter min mening er det som falt over Oslo & omegn idag å anse som normalt for et vinterland...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpelig tålig bare veier her i Kristiansand, men blir vel rimelig kaos når det først legger seg.

Er et par idiotiske flaskehalser som fører til lange køer HVER dag. Hvis noen da presterer å kollidere blir køene absurd lange.

Lagt om til vinterhjul på 7-8 biler i dag. Rimelig spesielle folk som utsetter det så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Lars89 skrev:

Lagt om til vinterhjul på 7-8 biler i dag. Rimelig spesielle folk som utsetter det så lenge.

Hos meg er det relativt sjelden at vinterhjulene kommer på før sent i November. Men det er fordi vi stort sett aldri får snø før vi er inne i Desember. Så når jeg la om til vinter dekk nå i helga så føler jeg at jeg var tidlig ute. Men jeg følger jo med på værvarsel, jeg bytter dekka mine selv så jeg kan sko om bilen på en halv time om vært slår om. Har så vidt begynt å tenke på vinterlagring av E34 og Alpina også, tenkte å bruke de litt ut mot slutten av året. Men hvis vinteren og salta veier har kommet for å bli nå så må jeg jo revurdere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hos meg er det relativt sjelden at vinterhjulene kommer på før sent i November. Men det er fordi vi stort sett aldri får snø før vi er inne i Desember. Så når jeg la om til vinter dekk nå i helga så føler jeg at jeg var tidlig ute. Men jeg følger jo med på værvarsel, jeg bytter dekka mine selv så jeg kan sko om bilen på en halv time om vært slår om. Har så vidt begynt å tenke på vinterlagring av E34 og Alpina også, tenkte å bruke de litt ut mot slutten av året. Men hvis vinteren og salta veier har kommet for å bli nå så må jeg jo revurdere det. 

Ja det ble tidlig omlegg i år. Har ofte venta til desember før. Men føles helt feil med sommerdekk i minusgrader og is på ruta. 

Vinterhjula på F20en er penere enn sommerhjula så la vel om for en måned siden...

Salt er noe dritt, men når man ser hvor mye rare folk, dekk og biler som kjører rundt er det dessverre nødvendig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Robkill skrev:

Brukte selv 5.5t hjem i dag, pleier å ta 25min… 🫣 Timene ble i all hovedsak brukt med tenninga av og nedsnødd bil. Ingen tegn til verken Politi eller bilbergerne da det først kom ei lita åpning forbi semitrailerene 🤷

Leser at folk litt lenger syd har brukt opp mot tolv timer. Alt startet med lastebiler på sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, flobben skrev:

Leser at folk litt lenger syd har brukt opp mot tolv timer. Alt startet med lastebiler på sommerdekk.

Ja, folk var langt mer uheldig ned mot Ørje.  Uten å ha en kilde på dette, så vil jeg tro noe av problemet er at dekkutrustning ikke blir sjekket aktivt på grenseoverganger før 1. November 🤷 Og det kan gjerne være en personbil i svima som forårsaker stansen, men det er vogntogene som blir stående igjen å sperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne finnest det folk med kompetanse om det meste. Skissa kjapt opp et utkast på en carport jeg planlegger å bygge. Noen som har noen innvendiger? Ser for meg 4 søyler med cc180. Lekter rett på taksperrer og dekraplater.IMG_3394.thumb.jpeg.f5243dba1584a28451e853cce162735d.jpegIMG_3395.thumb.jpeg.e6ec1aac964447e1ad5e10acec4b593d.jpegIMG_3390.thumb.jpeg.a0a037ec96a661c31de1cf932b64de7d.jpegIMG_3285.thumb.jpeg.a9b2aa28621d1c5714e6dfc65d389dd7.jpeg

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og ha tabeller i hodet ser det nå forholdsvis oppegående ut 😅 Men er raskt og sjekke på en bjelketabell der du handler materiell. Utifra praktisk erfaring så holder det fint vertfall 😊

 

Korleis er søknad om slikt? Du har jo allerede en stor garasje, mtp søyler ned så øker du vel grunnflata no🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir grunnflate økt siden carporten ikke blir «tett», kledning. Er det ikke sånn at kravet om c24 bortfaller helt til bygningen får montert kledning? Diskuterte dette på jobb for en stund siden, men fikk ikke helt med meg utfallet. Retter sagt, jeg overhørte en samtale😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bygge på et hus inntil 15kvm og en frittstående bygning (som garasje) inntil 50kvm uten søknadsplikt. En carport som er tegnet her vil medregnes i BYA. Garasjen din ser ut til å være minimum 50kvm, så tiltaket ditt vil være søknadspliktig uansett ettersom garasjen nå blir større enn 50kvm. I begge tilfeller må du også sørge for at det er nok BYA tilgjengelig på tomten til at sidebygget kan godkjennes, om ikke er det dispensasjonssøknad som gjelder. Reguleringsbestemmelsene på eiendommen din kan også innskrenke muligheter for å bygge på tomten, så denne må også undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...