Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, papertiger skrev:

Føler jeg har hørt noe ganske så lignende før @Skulebollen. Nei.. jo vent... HT-pumpe-havari som sender spon rundt i systemet. Nei? Jo? 100k i kost sa du? 

Bare vent til BMW lanserer en bil med den såkalte Hand Of God - ECU'en sin. Først da snakker vi en super-ECU som blir som selve hjertet i bilen.

Ht pumpa har som regel gått litt lenger enn tilfellene av AC kompressor på i3. Jeg sier ikke at den ene eller den andre drivlinjen er mer eller mindre kompleks og dyr. Men jeg tenker at om man blir tvunget til og bytte AC kompressor for 60k så er det dumt konstruert. ICE eller ei.. 

 

Det kryr også av hjullagere i elmotor som ryker og koster noe hinsides osv. Osv. 

 

Mitt inntrykk er derfor at det gjerne er mer kostbare feil på en elbil, kanskje litt tidligere enn forventet levealder? Og skrukyndige folk, deriblant meg er generelt mer skeptisk til og fikle med ting som er involvert i batteriet

 

Hvor mange i3 har passert 200k og hvor mange f1* har passert 200k? 

Screenshot_20231120-135702.png

Screenshot_20231120-135708.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nå har jeg i og for seg skrudd på en del i3er (mine egne og kundebiler), og helt oppriktig - det er svært lite avansert tull med i3 og deler er både enkelt og billig å få tak i. Ny (brukt) batteripakke med alle nødvendige deler finnes i fleng hos høggere, og prisen for å bytte et komplett batteri er omtrent i samme størrelsesordenen som et twinturbobytte på en dieselbil.  

Først og fremst så må jeg si at jeg snakker om eldre elbiler generelt, ikke isolert i3. Hvis du går tilbake så vil du se at min bekymring gjelder for eldre elbiler, og hvor dyrt det kan bli å holde slikt gående. Nå tror ikke jeg at i3 er noen dårlig bil i forhold til andre, såpass stoler jeg på BMW sine egenskaper til å bygge bil. 

Men for å komme til saken, du mener ett batteri bytte ikke koster stort mer enn ett twinturbo bytte på en dieselbil. Hva koster ett brukt batteri til en i3, og kva koster en overhalt brukt twinturbo til en N47 (som svært sjeldent ryker forøvrig)? 

Jeg har tatt utgangspunkt i en 2014 118D og en 2014 i3 60ah, bare for å sammenlikne epler med epler.

Brukt overhalt twinturbo fra Koed koster 10 000,- pluss noen timers jobb, la oss si 15 000,-

SAP8518205 - Turbolader -ombyt- | KOEDBMW - Serving BMW People

Brukt batteri til i3 koster hos Finndel.no ca 75 000,- og sikkert noen timers jobb her også, la oss si 80 000,-

Batteripakke elbil til BMW i3, 2013->> (61 25 8 353 644-01), Motorkode: IB1P25B (finndel.no)

Da lurer jeg på hvordan ditt eksempel henger sammen?

Også er det noe annet du ikke tenker på. For deg er det lett å utføre slikt arbeide, men for Ola Nordmann er det ikke så rett frem som du får det til å høres ut her. Man har gjerne motor/drivverks forsikring og da kreves det at man benytter seg av nye originale deler. Da blir prisen virkelig en helt annen, og her kommer elbiler svært dårlig ut i forhold til ICE. Svært få kjenner en nevenyttig kar som kan bytte og kode brukte elbil batterier, og gjør man dette så er det ikke noe forsikringen vil gå med på.  

Derfor blir mange nyere elbiler rett og slett vraket (tv2.no)

NRK laget sågar en passende dokumentar på nettopp dette men hvor lite som skal til for at en elbil kondemneres pga for dyre deler.

Sløsesjokket – NRK TV

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Hvis du mener sammenligningen mellom en BMW 7-serie fra 2009 og en BMW i3 (som jeg sammenlignet med henhold til påstanden om "elektriske feil" - men som siden viste seg å likevel dreie seg om "elektronikk til batteriet") er klønete, er sammenligningen din om en Boeing og en i3 intet annet enn banalt. Du må gjerne dra inn Volkswagen, men jeg snakker om BMW. Jeg har ellers tilgode å se at en "elbil til 900 000,- er kondemnert på grunn av en ripe i batterikassen", så her må du gjerne dokumentere påstanden din. 

Her vet jeg ikke helt hva du rører om, annet enn at du tydeligvis ikke ser at det ikke er rettferdig sammenlikne kompleksiteten på en eldre F01 og en langt enklere i3. Sammenlikn heller med en bil i tilsvarende klasse og pris. Jeg har ikke skrevet "elektriske feil" for så å la det dreie seg om "elektronikk til batteriet", jeg har sagt elektronikk knyttet til bilens fremdriftssystem. Du må gjerne sitere meg men gjør det riktig! 

Med elbil til 900 000,- kommentaren så mente jeg at en bil som ny koster 900 000,- og må kondemneres lenge før den har nådd normal levetid pga skade i batteriet. Denne kan kanskje misforstås, men det finnes dessverre eksempler på relativt nyere elbiler i denne prisklasse som har måttet kondemneres pga skadet på batteri. Enten i selve batteriet eller som følgeskade av en annen ytre påvirkning. Nå trenger man tilgang til auksjoner for å kunne inn å se eksempler på biler som har blitt kondemnert pga skader i batteriet eller som følgeskade. Jeg har denne tilgangen og man kommer av og til over kostbare elbiler som tilsynelatende er hele og fine men som har skade i batteriet. Særlig Taycan og e-Tron GT er gjengangere. På Mercedes EQC så skal f eks batteriet byttes hvis hovedsikringen til batteriet brytes, noe som skjer når airbag utløses. Ett batteri på en ID modell skal byttes hvis det er fare for at det har vært utsatt for støt eller hard ytre påkjenning, uten synlige skader. Det vil si at batteriet og kassen rundt tilsynelatende er skadefritt men resten av bilen har en skade. Dette som ett sikkerhetstiltak for at batteri ikke skal antenne ved en senere anledning. Slike problemstillinger som dette har man ikke med ICE.

Dette er ett eksempel, nå ble ikke denne kondemnert ettersom den var såpass ny. Men som nå noen år gammel bruktbil så kan den bli det

Må skifte elbilbatteri for 378.000 kroner (motor.no)

Fagsjef skade og lakk i NBF, Tor Sigurd Simonsen sier følgende rundt reparasjoner og sårbarheten til elbiler

"Vi ser at skader på undersiden av bilen ofte genererer mer arbeid på en elbil enn tilsvarende skader på en fossilbil. Årsaken er at selv små skader på undersiden av elbiler krever en grundig kontroll for å avdekke mulige skader på batteriet. I mange tilfeller medfører skader under bilen at batteriet- eller battericeller må byttes"

Elbiler og skadereparasjoner (nbf.no)

14 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg forstår at det er et (oppkonstruert) behov for å mene at en elbil stopper så fort den får en elektrisk feil, mens en ICE-bil kan hangle videre - her kan det naturligvis være tilfeller i den ene eller andres favør. Vel, jeg har selv kjørt både i3 med feil på KLE og en hel haug andre ting - og joda, bilen rørte på seg den. I motsetning til en dieselbil som "hangler" seg frem med dårlig girkasse og turbohavari (ikke kom her å si at det å hangle med bilen frem til nærmeste verksted gjør både girkasse og motor en tjeneste, snarere tvert imot snakker vi vel om en høvelig verkstedregning fordi noe ekstra røk på grunn av hanglingen..), trengte i3 modulbytte og voilá! Hva er forskjellen på å bytte batteristyring på en elbil (i3 ettersom det er dette vi har snakket om) kontra en motorstyring til en ICE-bil? Mener du at det er mer komplisert og dyrere å bytte en styreenhet på en elbil enn en moderne bil (i så fall er du hjertelig velkommen til å bivåne et modulbytte med koding/programmering på en ICE og en elbil)? :) 

Hvorfor er det ett oppkonstruert behov for å mene at elbiler stopper så fort det er ett elektrisk problem? Forklar?

Jeg har inntrykket at så fort noen stiller spørsmål ved en mulig problemstilling rundt elbiler så ropes det om at det er oppkonstruerte problemer. Tåler ikke elbil folket at man er kritisk og stiller spørsmål ved en del ting rundt denne nye teknologien? 

Det er ingen som har hevdet at en elbil stopper så fort den får tekniske feil, men det er da stor fare for at en elbil stopper om den får ett problem med ett system som den er avhengig av for å fungere. Mulig noen modeller fungerer bedre enn andre med defekte deler, og at i3 i såfall er en av disse. Begrepet "hangle" kan man jo definere som man vil, men man kan jo kjøre langt med en dårlig turbo eller ei girkasse som ikke er i orden. I ytterste konsekvens går bilen i nødmodus med redusert effekt. Også tror jeg at vi har snakket til forbi hverandre i dette avsnittet. Jeg mener altså ikke at det er så mye mer komplisert å bytte deler på en elbil, det jeg mener er at i mange tilfeller så er selve delene så mye dyrere. Det behøver ikke være sånn men man ser jo en klar tendens ved å ta en tur på en forsikrings auksjon eller hos ett høggeri. Det står flere nyere elektriske biler der kontra fossile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en AC-pumpe skjærer seg så må det sjekkes for spon uavhengig av drivlinje. Den kan bli defekt av andre grunner og da er det uansett like sannsynlig her også. Det er også like sannsynlig at soft close, elektroniske dørhåndtak som spretter ut, vindusheis, ledningsnett bakluke, eller elektriske vingedører blir defekt på en fossilbil som på en elbil. 12v-batteriet i en elbil må byttes etter samme intervall som nyere fossilbiler. Og nyere fossilbiler får ikke start uten et fungerende 12v-batteri. Startkabler? Ja, det kan man på elbil også. Oppkonstruerte problem. Vær heller glad for at bilinteressen videreføres - uavhengig av drivlinje. Uhell skjer, og man hører stort sett bare de negative sidene om en bilmodell/motor. Det kryr av i3, Tesla 3/Y, Leaf og andre langs veien. At alle disse skulle kjørt feilfritt til 200k er nesten for mye å forvente, selv om alle ønsker et problemfritt og forutsigbart bilhold. Men majoriteten av eierne til disse har nok kjørt nokså feilfritt og kun byttet slitedeler og ellers vanlig service. I likhet med fossilbileierne. Ergo kommer elektrisk godt ut i hverdagsøkonomien som veier tungt hos folk om dagen. Man får mye krefter og moro til en overkommelig pris samtidig som drift-/vedlikeholdskostnadene holdes nede. Uforutsette utgifter kan dukke opp uansett hva en kjøper, sannsynligheten for disse utgiftene vurderer man (sikkert?) ved kjøp av bilen. Også uavhengig av drivlinje.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det blir flere som mekker og fikser elbiler selv etterhvert som de blir eldre nå. Teslabjørn har en runde nå og sjekker gamle elbiler. Hvor mye har batteri tapt seg osv. Har også samarbeid med ett firma som heter Elbilmek tror jeg. De har vel spesialisert seg på elbiler.

En jeg kjenner fikk ulyd i motor/drive unit på sin Tesla model S P75 nå. 2014 modell som har gått 230.000 km. Var litt misfornøyd med oppfølging av Tesla å bestemte seg for å prøve selv. Tok ut Drive unit og plukket den fra hverandre. Fant ett lager som var helt gåen. Det fikk han kjøpt på Tess til 500 kroner. Skiftet også flere lager når han først var ute med det.

Tesla ville skifte hele DU for 80000 tror jeg det var. 

Så det er håp for billigere reparasjoner på elbiler etterhvert også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

Og hvilken drivlinje var det du nylig ønsket og bytte ut siden nybilgarantien var på veg ut 🤭?

Til nyere el ja. Garanti er kjekt å ha uansett drivlinje, og når fruen er avhengig av bil i jobb er det naturlig at den bilen hun bruker er den jeg prioritere å ha garanti på.

 

Edit: Er vell straks et år siden nybilgarantien gikk ut. Rider ikke samme dagen jeg saler😅

Endret av Eystein Ose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Skulebollen said:

Ht pumpa har som regel gått litt lenger enn tilfellene av AC kompressor på i3. Jeg sier ikke at den ene eller den andre drivlinjen er mer eller mindre kompleks og dyr. Men jeg tenker at om man blir tvunget til og bytte AC kompressor for 60k så er det dumt konstruert. ICE eller ei.. 

 

Det kryr også av hjullagere i elmotor som ryker og koster noe hinsides osv. Osv. 

 

Mitt inntrykk er derfor at det gjerne er mer kostbare feil på en elbil, kanskje litt tidligere enn forventet levealder? Og skrukyndige folk, deriblant meg er generelt mer skeptisk til og fikle med ting som er involvert i batteriet

 

Hvor mange i3 har passert 200k og hvor mange f1* har passert 200k? 

Screenshot_20231120-135702.png

Screenshot_20231120-135708.png

Det virker mer å være en svakhet i modellen uavhengig av drivlinje ja. En elbil består vel generelt av langt færre, men generelt dyrere, hovedkomponenter. Sånn sett kan de være billigere å drifte og vedlikeholde i det daglige, men dyrere å reparere om uhellet skulle være ute. 
Men alt til sitt bruk - F11’en er magisk på langtur og går utenpå mye annet som familiebil. Men i småkjøringen i det daglig hadde en liten elbil med visse kvaliteter vært supert i tillegg.
Nå har jeg ingen erfaringer med å drifte eller eie en elbil, men har flere kollegaer og bekjente som kommer med lovord om i3 så kunne tenkt meg å prøve en slik om vi får på plass ladeinfrastruktur. Avveiningen min er egentlig om vi skal gå for en billig billig i3 fra 2014/15, eller dra på med en S til 60-70k mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

En jeg kjenner fikk ulyd i motor/drive unit på sin Tesla model S P75 nå. 2014 modell som har gått 230.000 km. Var litt misfornøyd med oppfølging av Tesla å bestemte seg for å prøve selv. Tok ut Drive unit og plukket den fra hverandre. Fant ett lager som var helt gåen. Det fikk han kjøpt på Tess til 500 kroner. Skiftet også flere lager når han først var ute med det.

Tesla ville skifte hele DU for 80000 tror jeg det var. 

Så det er håp for billigere reparasjoner på elbiler etterhvert også.

 

Det er vel ikke bare å sette i gang å skru på elbil som helt grønn, er jo en del høyspent man skal være forsiktig med. Jeg ser jo bare de kravene bilverksteder har når de skal dille med dette, må jo ha noen spesielle hansker og sperrebånd rundt batteri hvis det er tatt ut. Enkle små reparasjoner kan man nok foreta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men for å komme til saken, du mener ett batteri bytte ikke koster stort mer enn ett twinturbo bytte på en dieselbil. Hva koster ett brukt batteri til en i3, og kva koster en overhalt brukt twinturbo til en N47 (som svært sjeldent ryker forøvrig)? 

Jeg har tatt utgangspunkt i en 2014 118D og en 2014 i3 60ah, bare for å sammenlikne epler med epler.

Brukt overhalt twinturbo fra Koed koster 10 000,- pluss noen timers jobb, la oss si 15 000,-

SAP8518205 - Turbolader -ombyt- | KOEDBMW - Serving BMW People

Lest mye om twin turbo i det siste? 😂 En turbo og twinturbo er to forskjellige ting, men det tror jeg du egentlig vet 😉

Hva får deg til å tro at de svært sjeldent ryker? 

Har sett plenty av N47 biler som har måttet bytte turbo uten at de hadde noe nevneverdig høy kilometerstand.

Er jo også en gjenganger at lille turboen på 25d 218hk (her er det faktisk to turboer) ryker, forholdsvis tidlig også. Dette har jo til og med noen her inne opplevd på sin 🙂

Når det er sagt, så stiller jeg meg i rekken med de som ikke er noe fan av i3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er vel ikke bare å sette i gang å skru på elbil som helt grønn, er jo en del høyspent man skal være forsiktig med. Jeg ser jo bare de kravene bilverksteder har når de skal dille med dette, må jo ha noen spesielle hansker og sperrebånd rundt batteri hvis det er tatt ut. Enkle små reparasjoner kan man nok foreta. 

Han måtte sjekke om det stod strøm på drive unit. Det gjorde det ikke, så da var det bare å koble fra den. 

Men det er jo ikke rett fram for alle selvsagt. Men jeg tenker det blir mer vanlig å få verksteder som kan skifte komponenter uten billigere. 

Det er jo ikke rett fram å bytte turbo heller f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Avveiningen min er egentlig om vi skal gå for en billig billig i3 fra 2014/15, eller dra på med en S til 60-70k mer. 

Hvis du kan forsvare 60-70k mer, så gå for en S. Som alle skriver det er stor forskjell. Du burde også gå for LCI da denne fikk oppgradert(50 ganger raskere om jeg husker rett??) antiskrens. Det utgjør faktisk store merkbare forskjeller. Men i3 er en genial bil og man skal ikke skimse av den vanlige heller.
Og har du bare tenkt å svi av litt på en billig billig 60Ah fra 2014, ja hvorfor ikke. Det blir ikke feil uansett hva man velger. For i3 er virkelig en bil man må ta for det den er. Og gjør man det, så får man mange smil langs veien. På seg selv ja. :lol: Den er kvikk, agil og romslig. Går du for standard, ja hiv på spacere. Der mange ofte føler den standard er urolig, sitter S som støpt. Også på vinterføre. :) En god vinterbil, men man må lære seg bilen å kjenne.

IMG_8231.thumb.jpeg.0fb46f61b44b58f082235b7129df4ef7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Daniel. skrev:

Lest mye om twin turbo i det siste? 😂 En turbo og twinturbo er to forskjellige ting, men det tror jeg du egentlig vet 😉

Hva får deg til å tro at de svært sjeldent ryker? 

Har sett plenty av N47 biler som har måttet bytte turbo uten at de hadde noe nevneverdig høy kilometerstand.

Er jo også en gjenganger at lille turboen på 25d 218hk (her er det faktisk to turboer) ryker, forholdsvis tidlig også. Dette har jo til og med noen her inne opplevd på sin 🙂

Når det er sagt, så stiller jeg meg i rekken med de som ikke er noe fan av i3.

Hehe, her gikk det litt fort i svingene ja 😅 Godt du påpekte det 👍

Joda, det ryker nok noen turboer i ny og ne. Det er jo egentlig en slitedel som må forventes å byttes i bilens levetid. Likevel så er det ikke det jeg hadde bekymret meg mest for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...