Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herlig reisebrev, som vanlig! Skjønner godt at dere trives over dammen og at dere reiser dit flere ganger. :) 

Skrevet
20 timer siden, Ampera skrev:

Flott, herlige bilder. Bilder er bedre enn mye tekst.

Godt å høre. :)

17 timer siden, Ingvaldsen skrev:

møtte faktisk en slik i oslo's gater for et par år siden, men det var modellen før og var muligens den eneste i norge når jeg sjekket den gangen.

Jeg måtte nesten sjekke siden du skrev det. :) Ser det har vært registrert tre stk. her til lands, men to av de er avskiltet, og dermed muligens eksportert(?)

Edit: jeg har faktisk spottet en av disse kom jeg på. 😛 Bildet er tatt 19. mai 23, bilen ble avregistrert 2. juni rett etterpå.

IMG_6368.jpeg.1990e448ff47aa525f0f41633ecb4607.jpeg

17 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Atlas bygger på MQB platformen som blant deles med Golf. Nøkkelord: Tverrstilt motor, Haldex firehjulstrekk, ikke luftfjæring etc...

Touareg er mer "upmarket" og slekter mer til biler som Q7/Q8, Cayenne, Bentley, osv...

Ah, da gir det hele litt mer mening, kan vel muligens sammenlignes mer med en oppblåst Tiguan da (som forøvrig også selges der borte).

Skrevet
16 timer siden, sveigis skrev:

Som vanlig du leverer 😊

Knall reisebrev og ikke minst må jo være herlig å kunne oppleve dette.

Stedene er en ting ,men misunner deg bilene og det du får se og like mye 😊

Tusen takk. :)

Som nevnt før er det jeg liker best det "vanlige", altså det som er "slik som på film" som ungene så fint omtaler det som. :) Parker og flotte ting er greit nok det, men for min del er det gøy å bare ta inn det som er rundt seg. 

16 timer siden, Snagg30 skrev:

Herlig lesestoff :) 

Takk. :) 

4 timer siden, Eystein Ose skrev:

Helt topp! 

Godt å høre. :)

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Herlig reisebrev, som vanlig! Skjønner godt at dere trives over dammen og at dere reiser dit flere ganger. :) 

Ja, man kan jo si mye om politikken og alt det der, men av og til er det faktisk greit å ha litt skylapper på og bare ta det for det det er.

3 timer siden, laffe skrev:

Nydelig reisebrev som vanlig - fint avbrekk i arbeidshverdagen dette :) 

Takk. :)

Skrevet (endret)
24 minutter siden, awt skrev:

Jeg måtte nesten sjekke siden du skrev det. :) Ser det har vært registrert tre stk. her til lands, men to av de er avskiltet, og dermed muligens eksportert(?)

den blå jeg så den gangen hadde vanlige hvite skilter, men den er(var) registrert på denne adressen C/o Usas Ambassade Postboks 4075 Amb, 0244 Oslo

nr2 finner du ikke eier opplysninger om så sikkert ambassaderelatert

nr3 er registrert å går i stavanger med 1 eier som har et mer amerikansk navn, muligens forretningsmann ? 

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Det er en del US spec-biler i Stavangerområdet, sett både US Passat og Kia Telluride som begge er litt på den sære skalaen når det kommer til import. Er nok amerikanere som flytter hit, eller nordmenn som flytter hjem igjen fra statene som tar med seg bilene etter en eller annen oljerelatert jobb er ferdig eller dukker opp.

I det siste har det jo også dukket opp en del Ukrainske US-biler i i Norge, men de finner man stort sett igjen på Copart og slike sider. 😛

• 5 months later...
Skrevet

Ser det faktisk er et halvt år siden (minus to dager) sist jeg skrev her, så det er vel kanskje på tide med litt blogging. Ikke de store tingene har skjedd, så jeg kan heller skylde på det. Jeg måtte gå gjennom bildene mine siden sist innlegg, så jeg fortsetter rett og slett fra der jeg slapp.

Desember

Oppdaget plutselig at ene lyktespylerdekselet manglet på X4-en. Jeg aner ikke når, hvordan eller hvorfor, men regner med det har løsnet og blåst av, og ikke at noen faktisk har knabbet det.

IMG_3806.JPEG

Så det ble julevask med hull på ene siden. :)

IMG_3837.JPEG

Og garasjejulevask.

IMG_3839.JPEG

Og av en eller annen grunn kjørte jeg Z4-en ut av garasjen også Jeg aner ikke hvorfor, men jeg har ihvertfall dokumentert at det skjedde 😛

IMG_3840.JPEG

På vei til fjells i romjulen.

IMG_3989.JPEG

Her var det til og med snø.

IMG_3994.JPEG

Januar

...og 2026 møtte oss med enda mer snø.

IMG_4050.JPEG

Fint om ikke annet. :)

IMG_4124.JPEG

IMG_4132.JPEG

Vel hjemme igjen, og hverdagen i det nye året var i gang. Speidergruppen som noen av barna går/har gått i har et opplegg med å samle inn juletrær for noen kroner og brenne de på bål. Å kjøre rundt med tilhenger og samle juletrær er mer en dugnad i min ånd enn å drive å selge lodd og fjas, så jeg pleier å melde meg her. :)

IMG_4261.JPEG

Så var det denne saken. Jeg skrev litt om dette her (link) og her (link), men i bunn og grunn fikk jeg ikke angel eyesene i LCI-lyktene til å fungere. Jeg var igrunn nær ved å gi opp, og siden bilen skulle på EU-kontroll til våren måtte jeg enten få dette i orden eller montere de gamle lyktene tilbake.

Jeg prøvde alt som kunne prøves av koding, og etter at jeg testet FRM nr. 3, som kom fra nettopp en Z4 LCI konkluderte jeg med at problemet måtte ligge et annet sted. Burde kanskje konkludert før, men det er lett å si etterpå.

Elektronikkmodulene til angel eyesene kjøpte jeg fra Kina, men med riktige delenummer og alt det der. Disse modulene benyttes av mange bilmerker, og når jeg begynte å undersøke nærmere fant jeg ut det er forskjellige varianter her. De generelle fra Kina er like uansett, men den som hører til en Ford har litt andre nummer enn en til en BMW. Jeg kjøpte derfor en brukt original modul

IMG_4266.JPEG

IMG_4272.JPEG

Bytte modul går fort, og pluselig lyste de som bare det. 😮 Litt irritert over meg selv over alle timene jeg har brukt på dette, samt glad for at det endelig virker. Hadde bare bestilt en modul tilfelle dette ikke virket, så en til andre siden ble bestilt med en gang.

IMG_4275.JPEG

Så til noe helt annet. Jeg liker ikke å kjøre med skiboks. De er stygge, unødvendige og bråker. Å kjøre med tom skiboks gjør jeg derfor ikke rett og slett. Vel, ingen regel uten unntak, og det gikk som det måtte gå. Hadde det litt for travelt, og skulle bare en snartur til Stavanger og jobb. Jeg kom frem med et badekar på taket. 😵‍💫

Det blåste litt, men ikke noe ekstremt, men på vei over en bro merket jeg noen lyder som ikke var av den rette sorten, og jeg forstod fort hva som var i ferd med å skje. Jeg klarte knapt å tenke, og plutselig lå halve skiboksen i veien bak meg. Jeg stoppet på første lomme, og siden bilen bak meg bare fortsatte regner jeg med han ikke ble truffet. Jeg snudde og prøvde å ta opp igjen restene, men det kunne jeg glemme, så det måtte jeg bare legge til siden. Resten av skiboksen havnet i en container utenfor en uskyldig bedrift når jeg kom frem. 😛

Fant ingen merker på bilen der og da, har sett noe smått litt senere, men det er såpass lite at det får heller være. Skiboksen kostet heller ikke mange kronene, så det er ikke noe å plage forsikingen med.

IMG_4436.JPEG

IMG_4437.JPEG

Allerede samme kveld var jeg innom flnn.no og så om jeg fant en ny, da jeg egentlig trenkte den, og der fant jeg en helt lik (men Thule, ikke Volvo som den forrige) på Bømlo, så da ble det en snartur dit. :) Greit å kunne bruke samme fester i garasjen og slikt.

IMG_4469.JPEG

Etterhvert dukket også lyktespylerdekselet opp fra Kina. Ferdig lakkert og alt til ca. 200,-. Lurer på hva totalpris hadde blitt om jeg skulle kjøp et fra BMW (selges kun som par) og fått dette lakkert.

IMG_4471.JPEG

Før.

IMG_4473.JPEG

Etter. Fargen er 99%, så fornøyd der.

IMG_4475.JPEG

En Lechtensteiner på ferjen, ikke hverdagssyn i Norge i januar.

IMG_4604.JPEG

Så til noe jeg aldri gjør. Buss. X4-en skulle på service, og siden jeg er en del i Stavanger valgte jeg å ta det der. Innhentet tilbud fra Bavaria/Hedin i både Stavanger og Haugesund, Meca (som jeg bruker til EU-kontroll som regel) og Moe Auto. Hedin Haugesund var dyrest, Meca nest dyrest, deretter Hedin Stavanger og til slutt Moe. Var såpass forskjell mellom Hedin og Moe at jeg gikk for sistnevnte.

Meca på sin side ble jeg bare irritert over. Ba om pristilbud som inneholdt det som minimum måtte gjøres for at motor- og drivverksforsikring skulle gjelde, og fikk et tilbnud som inneholdt vindusviskere, batteribytte i nøkkel og annet fjas.

IMG_4650.JPEG

IMG_4652.JPEG

Stod i godt selskap når jeg skulle hente. Tok også en hjulstilling i samme slengen, første gang jeg har gjort på denne bilen.

IMG_4654.JPEG

IMG_4656.JPEG

Denne stod forøvrig inne hos forhandleren Moe Auto deler lokale med. Ikke at det er så spesielt i seg selv, men en kollega av en kamerat endte opp med å kjøpe denne og hadde den på service på Østlandet denne uken. Mekanikeren hadde den ute for en testtur, og det endte opp med å bli en kjedelig dag på jobb (link).

IMG_4649.thumb.JPEG.5ed9bfaeb44dbeaceca0d722e4637f3f.JPEG

Og vi avslutter med en Pioner i ZZ-skilt verden. Evt. bare en som har handlet bil i Lakselv eller hvor enn det er. :)

IMG_4672.JPEG

• awt changed the title to Rød X4 og blå Z4 - forsøker meg på litt oppdatering s. 58
Skrevet

Februar

Ny modul til andre lykten ankommet, så da var det bare å få den på plass.

IMG_4735.JPEG

IMG_4737.JPEG

IMG_4738.JPEG

Og voila! En bekyming mindre.

IMG_4740.JPEG

I Februar fikk vi gleden av enda mer snø. Kanskje ikke mye i forhold til andre steder, men her vi bor er dette mye.

IMG_4820.JPEG

"Freseren" til en tusenlapp fra Jula i gang igjen. Er faktisk veldig imponert over denne. 😛

IMG_4827.JPEG

IMG_4831.JPEG

Inni her reiste vi til Florida, dette er godt dokumentert på forrige side, så lar det være med det.

Mars

Nytt emblem fra Amazon. Det er et problem at selve "klistremerket" på emblene på Z4 fyker av. Jeg hadde et nytt klistremerke liggende, men det ble fort stygt. Kjøpte nytt originalt emblem i USA, da prisen var ca. 2/3 av her hjemme. Disse er unike for Z4, og jeg er litt redd for at de kommer til å lide samme skjebne som bagasjelukeemblemet til e91, så burde kanskje hatt en i reserve.🤔

IMG_6792.JPEG

Gammel og ny. Uoriginalt holder rett og slett ikke mål. Man får forøvrig ikke hele emblemet uoriginalt, kun folien.

IMG_6793.JPEG

Og dett var dett, med både lykter, fanger og emblem på plass.

IMG_6830.JPEG

Enda et USA-kjøp. en mini-mini 12V drill. Utrolig enkel og hendig i bruk.

IMG_6835.JPEG

Ute å lufter seg litt av en eller annen grunn. Skulle sikkert bruke garasjen til noe. :) 

IMG_6992.JPEG

Enda et USA-kjøp, og disse skal jeg kjøpe flere av. Helt fantastisk med elektrisk sprøytekanne. Deilig med jevn sprut uten å trykke seg i hel.

IMG_6995.JPEG

Den ene går også rett på "vanlige" flasker. Den andre har en annen størrelse på gjengene, så der må man fylle på beholderen, men samtidig var den også halvparten av prisen.

IMG_6997.JPEG

IMG_6998.JPEG

IMG_7004.JPEG

Så var det dette med ting som bare forsvinner. Denne forstod jeg aldri helt, men bortevekk var den ihvertfall. Thansen hadde slike inne enkeltvis heldigvis, så ny ble bestilt.

IMG_7011.JPEG

Klar for en liten vårrengjøring.

IMG_7019.JPEG

Heldigvis bare en hard oppbremsing som skal til her. :)

IMG_7020.JPEG

IMG_7024.JPEG

Vasking og spyling av alle hjulbuer. Tok ut innerskjermene etter at de hadde fått en vask, da de er lettere å vaske påmontert.

IMG_7026.JPEG

...og hjul i samme slengen siden jeg ikke har noen andre hjul å sette på imens.

IMG_7042.thumb.JPEG.4a7addbec720cff981cc7bfd5156484e.JPEG

IMG_7040.JPEG

IMG_7048.JPEG

Enda et USA-kjøp. Burde vel kanskje vært postet i hansketråden heller, men disse var veldig greie (og billige), kjøpt på Harbour Freight.

IMG_7052.JPEG

Kommer seg.

IMG_7053.JPEG

IMG_7055.JPEG

IMG_7056.JPEG

IMG_7062.JPEG

Ny dingseboms til takbøylene ankommet. Jeg har jo såklart mistet låsen også, men jeg hadde noen låser som jeg kjøpte til skiboksen som falt av som jeg kunne bruke. Dessverre er jo ikke nøklene like, så nå har dene ene dingsen en annen nøkkel enn de tre andre. 🙄

IMG_7069.JPEG

IMG_7122.thumb.JPEG.484a574bfc81ef650c5f4cc4a3ea4e10.JPEG

IMG_7106.JPEG

Skilt på og en tur med kraftig bremsing. Det var de nyvaskede felgene. 🙄

IMG_7107.JPEG

En uheldig(?) 6-serie. Virket som om den var i bruk på denne måten, da den stod der hver dag på forskjellige plasser.

IMG_7131.JPEG

GTI-R, de ser man ikke ofte lengre.

IMG_7135.JPG

...og så nye dekk til X4-en. De jeg hadde var mer enn slitt, noe jeg egentlig aldri forstod (og grunnen til at jeg tok hjulstilling). Gikk for Pirelli denne gang, selvfølgelig uten RFT og med stjerne på.

IMG_7152.JPEG

Den trofaste arbeidshesten fikk selvfølgelig dette oppdraget.

IMG_7153.JPEG

Oljeskift på Z4.

IMG_7361.thumb.JPEG.ff9daa937366f3e26c0552a7168806d8.JPEG

IMG_7358.thumb.JPEG.6cbdeec3eeb7aad7727d3acabc27b689.JPEG

IMG_7362.thumb.JPEG.9944bea13d176573baa001bdc09fde00.JPEG

...og påsketur på X4.

IMG_7184.thumb.JPEG.a7584a7ef5bc11d1866bb3a578de46d3.JPEG

Skrevet

Det er godt å se at det har skjedd ting i ditt liv også det siste halve året Anfinn :D 

Hvordan sier du deg fornøyd med Pirelli-dekkene etter en sommersesong? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...