Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Evopower skrev:

Dette er google translate fra svensk til norsk. Ordforrådet er svensk, og enkelte ord direkte dårlig oversatt. Dette er for dårlig av BMW!

Stemmer nok det.

Spurte de for en stund siden angående tilbakekalling av E9x for ledningsnett til kupeviften, og fikk dette svaret:

 

Hei Daniel,

Takk for henvendelsen din. Se svar nedenfor fra vår tekniske avdeling:

Det finns en aktion på detta som endast gäller för bilar som går i Canada och USA. Denna aktion gäller inte för Europa (endast UK).

Ønsker deg en fin dag videre.

 

Best regards / Med vennlig hilsen 
Simone 

 

Noen mnd senere fikk de fleste E9x eiere brev om tilbakekallingen, så gjaldt visst allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget såg jeg også, men måtte bite i meg å svare på det på FB, utrolig merkelig og søkt svar fra BMW. Det er ingen link til noen liste over godkjente dekk, og jeg tror mange BMW-forhandlere feiler i formidlingen av garantibetingelser rundt dekk om faktum er det at det kun er stjernemerkede dekk som er godkjente for bruk.

Og den påstanden om at RF dekk ikke er noe verre enn vanlige dekk når det kommer til komfort og støy, og at det ligger 10 år tilbake i tid, er jo faktisk bare tull. Det ER forskjell - til og med salgsrepresentant hos Bavaria Stavanger jeg snakket med ifm. med prøvekjøring av G20 var helt enig i dette, og de skal jo selge disse dekkene med alle bilene. 

Og hvilken forbindelse har stjernemerkede dekk med automatgir å gjøre? 🤔 når det er sagt kjøper jeg det som skrives om de stjernemerkede dekkenes materialegenskaper, dimensjonstoleranser og dimensjonsavvik fra et «vanlig» dekk av eksakt samme dimensjon og type - dette er jo litt av kjernen i det vi har diskutert om stjernemerkede dekk tidligere i denne og andre tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde jeg kanskje visst, men er det noen andre produsenter som driver med dette tullet? har Mercedes trekantmerkede dekk og Audi sirkler liksom? Hvis ikke, hva gjør BMW så spesielle at dekkprodusentene må lage egne merker på dekkene som funker for bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, macrorain skrev:

Dette burde jeg kanskje visst, men er det noen andre produsenter som driver med dette tullet? har Mercedes trekantmerkede dekk og Audi sirkler liksom? Hvis ikke, hva gjør BMW så spesielle at dekkprodusentene må lage egne merker på dekkene som funker for bilene?

Som andre har nevnt, er ikke dette uvanlig. Da jeg hadde Porsche Cayman brukte jeg en del tid på å finne ut hva dette betød i praksis, uten å komme til bunns i det. Selv valgte jeg Michelin PS4S som ikke hadde N-merking (Porsches variant av godkjenning) i stedet for Michelin PS2 som har N-merking. På denne måten fikk jeg et topp moderne dekk i stedet for en eldre, velprøvet, men gammeldags konstruksjon. Jeg opplevde aldri noe negativt med dette. PS4S var klart bedre på alle områder.

Jeg fant to ting som kunne være gyldige argumenter til å velge godkjente dekk. Det ene var at N-merkede dekk trolig har stivere sidevegger og derfor gir bedre kjøreegenskaper til Porsche 911 som har motoren i hekken, og derfor større sideveis krefter på bakdekkene enn de fleste andre biler. Det andre var relatert til firehjulstrekk, der systemer med permanent innkobling av begge akslinger, som vi kjenner godt fra xDrive, er avhengig av god matching av diameter på dekkene. 

Det skal sies at jeg ikke klarte å finne noen dokumenterte detaljer på hverken forskjell i utforming av sidevegger eller kontroll på diameter, alt er bare snakk på forskjellige bilfora eller flotte formuleringer i dekkfabrikantenes markedsføringsmateriell.

På konas X3 kjører vi BMW-godkjente sommerdekk siden vi har forskjellig bredde på felgene foran og bak, mens på vinterdekkene kjører vi like dekk foran og bak, men uten BMW-godkjenning siden jeg var bestemt på å ha Hakka R2. Disse har ikke BMW-godkjenning i 19".

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til info: i siste utgave av bladet Bil er det tema om dekk og felg. Det vies 4 sider rundt viktigheten av lik rulleomkrets på biler med mekanisk 4x4, samt flere av importørenes standpunkt i forhold til denne problemstillingen som forårsaker mye trøbbel med fordelingskasser. Verdt å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Har hatt bladet liggende uten å sett i det enda.

Ikke direkte imponert over svarene til BMW (her heller).

Her står det faktisk at man kan ha opptil 1% forskjell i rulleomkrets (noe flere har fått problemer med), men samtidig også at man ikke kan forvente å få dekket fordelingskasse på garanti om man ikke kjøper stjernemerkede dekk. Videre står det at man må bytte begge dekk på samme aksling, mens man bør bytte alle fire.

Altså man kan få gjennom ny fordelingskasse om man kjører med to nye og to gamle stjernemerkede dekk, mens om man kjører med ikke-stjernemerkede dekk som gir 0% forskjell i rulleomkrets får man ingenting.

Lurer på om dette hadde holdt i en rettssak.

...og er det normalt å høre med forhandleren der man handlet bilen før man bytter dekk? Ut fra det jeg har lest rundtom er det jo ikke sikkert de hadde gitt så veldig mye bedre svar heller.

AC3897AE-D881-4531-96C0-0996C14BE4B4.thumb.jpeg.c9eb7a1cd696d442d44226838faa0441.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha meg nye sommerdekk forleden, 20".  Har Xdrive og split dimensjoner. De vanlige dimensjonene fra Bmw på disse bilene er 275/35-20 og 245/40-20. Dette gir et avvik på ca 0.5% hvor framdekkene har høyest ruleomkrets.  Jeg tenkte da at siden bakdekkene blir mest slitt vil denne differansen bli "verre og verre"

La så inn 285/35-20 og 245/40-20 i kalkulatoren. Dette ga samme avvik, omtrent 0.5% men nå har bakdekkene høyest rulleomkrets, ergo vil det bli "bedre og bedre" etterhvert som bakdekkene blir slitt mer enn framdekkene.

Da jeg skulle handle disse dekkene så spurte han på dekkbutikken om jeg hadde sjekka med Bmw at fordelingskasse tålte at  bakdekkene var størst da han trodde det muligens var et poeng i at med Bmw sin option i dimensjoner så var framdekkene størst og at det kunne ha noe med forspenn i fordelingskasse å gjøre uten at han visste dette.  Han ville gjerne sjekke dette med Bavaria før han solgte meg 285 bakdekkene. Han tok så kontakt med Bavaria men svaret derfra var at de dimensjonene jeg hadde foreslått var innenfor i % men ikke en option i BMW systemet så de kunne ikke svare hverken det ene eller det andre.

Så jeg ikke sjansen og gikk for standard dimensjonene.

Noen som vet om det er et poeng i at framdekkene har høyest rulleomkrets? Eller om det er slik på alle standarddimensjonene med splitdimensjoner og XDrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW leverer ikke noen modeller med større framdekk enn bakdekk, men kjøper man de samme dimensjonene som BMW leverer originalt i ikke-stjernemerkede versjoner er normalt framdekkene større. Jeg tror absolutt ikke det er noe hold i at fordelingskassen er satt opp for å takle større hjul foran, grunnet:

- Alle modellene kan også leveres med fire like hjul originalt (i mindre dimensjoner)

- Opplegget med stjernemerkede dekk blir da unødvendig

Jeg hadde nok valgt 285 bak i ditt tilfelle (om stjernemerkede dekk er uaktuelt). Mine stjernemerkede 20" (som nå er utslitte bak) har ca. 0,25% mindre rulleomkrets bak enn foran kun grunnet slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hpi jeg vet ikke hvordan det er på F01, men på både F36 og F20en vi hadde opplevde jeg at dekkskuldra på utsiden av framdekka ble slitt vesentlig fortere enn resten av dekkene - dette gjaldt Bridgestone S-001* på begge biler. Så grunnen til at jeg skiftet til nye dekk på F36'en var ikke utslitte bakdekk, men utslitte framdekk. 

Hvilke dekk endte du opp med? 

@awt jeg må også si at svarene til BMW Norge var lite tillitsvekkende. Som det stod i den innledende artikkelen vil jeg tro det er heller sjeldent at salgspersonellet hos BMW-forhandleren opplyser om dette kravet/betingelsen/ansvarsforholdet ved kjøp av bil. Det er egentlig det som irriterer meg litt ved dette temaet; at et så potensielt kostnadsbærende tema er så lite informert om fra forhandlerne ved kjøp av og service på bil. De reklamerer med "originaldekk" og "dekkgaranti" og kommer med mange vage utsagn som kan tolkes i alle retninger, det gjør det hele enda mer forvirrende for forbrukere flest.

Jeg lever foreløpig godt med mine "godkjente" Ultrac Vorti-dekk, men neste sett sommerdekk blir uten tvil PS4S stjernemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hpi skrev:

@papertiger

Jeg kjøpte Falken Azenis FK510, 275/35-20 og 245/40-20.   Jeg hadde disse Falken dekkene fra før og liker de godt, de er rolige og gode på våt veg. 2 egenskaper jeg ønsker og har nytte av på vestlandet.

Har hørt mye bra om disse dekkene så det er ikke noe dumt valg. Når det er sagt; det har vært erfaringer med at disse dekkene i mix dimensjon har skapt trøbbel på E91 xdrive - ref. tidligere sider i denne tråden. Problemet ble løst ved bytte til Ultrac Vorti. Men det var som sagt på en E91 xdrive - toleransene og forskjellen mellom foran/bak der kan nok være, og er nok, annerledes enn på din så det behøver ikke å bety noe ettersom du allerede kommer fra samme dekkmodell fra før og det har fungert fint. "Fungerer det? ja = ikke kluss med det". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er på F01, men på både F36 og F20en vi hadde opplevde jeg at dekkskuldra på utsiden av framdekka ble slitt vesentlig fortere enn resten av dekkene - dette gjaldt Bridgestone S-001* på begge biler. Så grunnen til at jeg skiftet til nye dekk på F36'en var ikke utslitte bakdekk, men utslitte framdekk. 

Ser at min far har slitt med dette siden han kjøpte sin F10 i 2011. Der må fordekkene byttes i snitt hvert andre år nettopp pga slitt på dekkskulderne. Alt er ok på firhjulskontrol og dette er bare på sommerhjulene som er 245/45-18. Har du gjort noen undersøkelser hvorfor dette skjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Har hørt mye bra om disse dekkene så det er ikke noe dumt valg. Når det er sagt; det har vært erfaringer med at disse dekkene i mix dimensjon har skapt trøbbel på E91 xdrive - ref. tidligere sider i denne tråden. Problemet ble løst ved bytte til Ultrac Vorti. Men det var som sagt på en E91 xdrive - toleransene og forskjellen mellom foran/bak der kan nok være, og er nok, annerledes enn på din så det behøver ikke å bety noe ettersom du allerede kommer fra samme dekkmodell fra før og det har fungert fint. "Fungerer det? ja = ikke kluss med det". 

Hadde Falken ZE914 på min gamle E91 med xDrive. Der var det 255 bak og 225 foran. Kunne ikke se noen problemer der og ikke opplevde det jeg heller. Hadde de i to sesonger og før E91en ble solgt. Knallgode dekk synes jeg :)
@mslello er de fortsatt ok eller hatt noen problemer som er dekkrelatert? :) 


IMG_1314.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...