Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Den store helten M539 byttet jo på X5, og nå nylig også på M3-en, og forskjellen der var formidabel (gitt at bildene var ærlige, noe jeg tror de var).

Kunne tenkt meg å prøvd et slikt prosjekt selv, men litt skeptisk til lykteglassene bare. Ettersom det bare er uoriginale glass å få tak i kan man liksom ikke helt vite hvor bra de faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, awt said:

Den store helten M539 byttet jo på X5, og nå nylig også på M3-en, og forskjellen der var formidabel (gitt at bildene var ærlige, noe jeg tror de var).

Kunne tenkt meg å prøvd et slikt prosjekt selv, men litt skeptisk til lykteglassene bare. Ettersom det bare er uoriginale glass å få tak i kan man liksom ikke helt vite hvor bra de faktisk er.

Har du link til de bildene? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han pleier å være nøye på slikt, så mulig den uoriginale kontakten ikke kunne pinnes på ny. Kunne såklart laget en overgang, men hele lykten er jo uansett herpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er det dags for en liten oppdatering på status på bilen.

Det ble skiftet til sommerdekk i går, samt skifte av bremsevæske. Har tunet meg inn på å skifte bremsevæske samtidig som dekk, det synes jeg er veldig praktisk.

I anledningen for å skifte bremsevæske, kjøpte jeg meg en manuell bremselufter fra Biltema, denne her. Meget flott produkt, som gjør jobben. Veldig enkelt. Passet rett på bremsevæske tanken på bilen også. Ikke noe fiks faks, bare enkel å jobbe med.

Har fått lekkasje på spylevæsketanken eller en pumpe, mest sannsynlig etter mitt eget uhell i vinter da jeg hadde sommerspylevæske på tanken. Fikk tak i en brukt tank med alle pumper på. Svært vanskelig å se hvor det lekker fra inni hjulbuen/bak skjermen. Har ikke skiftet tank enda, men jeg må vel se på det før sommerferien.

Har fått tak i ZIP kit og alle solenoider til girkassen. Mangler separator plate, da det er umulig å finne ut av rett type uten å se på selve girkassen på merkelappen. Har ikke orket å gå under bilen å lete enda, men det må også gjøres ganske snart. Skal bli fikset før sommerferien det også!

Det samme skal også gjøre med fordelingskasse og begge differ. Det er vel 60kkm siden jeg skiftet sist.

Målte sommerdekk omkretsen før montering og det var under 1 cm differanse på ganske nye Continental SC5 og SC7, som jeg kjøpte i fjor. Meget positivt at det var så lite forskjell på 2 forskjellige dekk sorter.

Ellers fungerer den. Girkasse problemet har egentlig vært i 2 år eller så, men nå er jeg lei av det. Så derfor skal det fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den
  • 3 weeks later...

Da har jeg en kjempenyhet!

Spylevæske lekkasjen er endelig stoppet! Det var lekkasje på den fremste pumpen, av de 2 som er helt like. Den hadde ikke tålt frosta og dermed lak den. Det var en usynlig lekkasje helt nederst på pumpa.

Og jeg kan med hånden på hjertet si at å skifte spylevæsketank på en X5 E70, er helt utrolig mye arbeid. Om man ikke har stigtrinn, er det nok litt mindre arbeid. Jeg fikk løsnet skjermen og fikk sett hvor det lak fra, skiftet pumpa, mens tanken stod på bilen. Knakk nivåsensor, når jeg løsnet skjermen, for ledningen til sensoren er kort. Hadde ny sensor fra en komplett brukt tank, med alle pumpene på! Så jeg berget meg!

Den siste skruen for tanken, tror jeg man kan nå, når man har tatt av støtfanger foran, hovedlykta og alle plastrammene inni hjulbuen. Og stigtrinn, en liten flapp ved bakhjulet, alle deksel i hjulbuen og løsnet forskjermen. Masse klips som måtte skiftes!

Men tanken lekker ikke lenger, så det er bra det. Tok som vanlig ingen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Pjusket med bilen enda litt mer. Ånden kom over meg i helga og jeg monterte både skvettlapper (uoriginale) og byttet relè på håndbrekksmodulen (EMF). Begge ting ble bra. Skvettlappene ser så som så ut, men jeg finner ingen alternativ, så da ble det ganske industrielt preg over det. Samboer sa at hun aldri kunne kjøre X5 igjen, da det var stygt. Så noe bra kom det jo ut av det!

Håndbrekksmodulen har hatt feil på seg i ca 1,5 år, ikke konstant, men sikkert defekt i 80% av tida, så det har ikke vært brukt. Det ble brukt 1 gang av verkstedet etter airbag fiks, og da var det selvsagt defekt når jeg skulle hente bilen, men slettet feilkoder og forsøkte et par ganger, så løsnet den.
Feilen var rett og slett slitt relè. Det sitter et Omron G8ND-2UK (130 ohm)i boksen, men det selges bare som kina-kopi. Så jeg kjøpte et helt nytt Omron G8ND-2S (185 ohm), da det hadde nærmest ohm på coilen mot 2U reléet. Han kollegaen (bekjent) mente at det sikkert ikke var overvåkning på coil siden på relèet, og det kan se ut som det stemte, for håndbrekket fungerte fint etter fiks.
Det gamle relèet ble åpnet for å verifisere feilen på en av/begge kontaktene, som absolutt var brent/vært varmt. Så det var jo positivt. Feilkoden jeg hadde for EMF var jo "relay motor circuit fault", som mest sannsynlig var defekt kontakt inni relè.
For de som evt skal lodde selv, og skifte relè, så er det greit å vite at kortet er tykt og det krever endel hurtig oppvarming for å komme igjennom alle lagene. Så en tykk spiss med mye varme er å foretrekke. Vi brukte ikke mer enn 360 grader, men tykk spiss og mye ekstra tinn, og tinnsuger, så fikk vi ut alt gammelt tinn.
Det var også ganske tykk coating på kortet, som elektrorens ikke tok. Vi var tomme for aceton, så mulig det fungerer bedre.

20240616_151125.thumb.jpg.d3d90763989b6a83b3de556db92eb719.jpg

20240616_154429.thumb.jpg.ebf8abf0928025545f1929e3e7479a3e.jpg

20240616_155328.thumb.jpg.28448e9a72f4339cefb0265f6eb9a427.jpg

 

Gammelt relè

20200809_123456.thumb.jpg.c13048addffe74819788df4b64d4d87c.jpg

 

 

Ang skvettlapper så får jeg stadig ikke tak i originale, så det til slutt 5 mm tykk EPDM som jeg skjærte til selv og poppet fast med plastikk popnagler. Utseende er absolutt ikke fint, men det er så fint jeg kan få det, med slikt materialer, mener jeg selv. Det kommer til å gjøre jobben, stoppe skitt.

20240615_214527.thumb.jpg.da65478fbe02c8a22f1b21979f2a240a.jpg

20240615_214533.thumb.jpg.f134995ccdd309545c76589d9a2dd4c7.jpg

20240615_214540.thumb.jpg.8ded391d0e4b9e1862b6a3c17606530a.jpg

20240615_214543.thumb.jpg.2204728b0b52a45d75e9645dbcfcef9a.jpg

 

 

 

 

 

Skiftet også varmedeksel over eksos, foran diffen, bak. Det gamle bare lå der pga korrosjon.

Denne gangen tok jeg bilder!

Endret av Otis
Gjorde om bildene fra HEIC til JPG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

20240615_214540.thumb.jpg.8ded391d0e4b9e1862b6a3c17606530a.jpg

Jeg ser jo hva samboer'n din mener :) Jeg liker det, men forventer egentlig en utvikling her mot knastedekk, lysbøyle, veltebur, en grov og markert skliplate og ikke minst hvite OZ Rally Racing felger :D

ldi.JPG.587a815af0a968dbbb386ff0798b81bf.JPG

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært åpen for andre forslag mht skvettlapper! Helt ærlig, så har jeg ikke noe bedre forslag selv og da ble det disse.

Jeg forstår absolutt at de ikke er sexy, men de skulle fylle en funksjon. Mulig at de blir avtagbare, les; Ta bort popnaglene og skifte hjulbue lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket åpne 3D-printer databaser? Noen ganger har folk laget mal til ting og lagt ut, så om du kjenner noen med en 3D-printer og riktig stoff kan du sikkert få de til å printe det ut for deg for en liten slant.

Finnes også en offroad gruppe for X5 på FB, mulig noen tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dilemmaet med originale skvettlapper er at bakskjermer blir fortsatt like sandblåst selv om du har skvettlapper på. men du sparer noe av skjørtet og framdørene

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

dilemmaet med originale skvettlapper er at bakskjermer blir fortsatt like sandblåst selv om du har skvettlapper på. men du sparer noe av skjørtet og framdørene

Hmm. Jeg ser ikke at det kommer til å skje, siden jeg ikke har m-sport. Skvettlappene min er utelukkende for bruk bak.

Og jeg har montert skvettlapper i all hovedsak for tilhenger bruk, spesielt på vinteren. Pga grus strødde veier.

Men jeg sier takk for input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Og jeg har montert skvettlapper i all hovedsak for tilhenger bruk, spesielt på vinteren. Pga grus strødde veier.

Jeg heier på alle med skvettlapper, uansett utførelse av nettopp denne grunnen. Frontrute på frontrute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...