Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

Nå vet ikke jeg hva som har skjedd her med Fusso og Prickbort ,men var jo veldig rart .

Trodde denne Fussoen skulle tåle det meste hvertfall PB som er snill mot voks stortsett 😀.

Hvilken skumkanon er du har ?

Jeg hadde samme problemet på min en gang ,men der gjorde jeg den ren skikkelig og kom seg igjen .

Den wetcoaten har jeg hørt mye bra om ,men bruker du den på hver vask ?

Sånn en skal jeg og kjøpe å ha i boden 😀

Løvblåser må jo være genialt .

Men nå må du jaggu ikke gjøre som gamle naboen min gjorde Fredrik .

Kom 10 cm lett puddersnø en gang her .

Han gikk ut med løvblåser i morgen kåpe og blåste ren bilen ,problemet her var jo at når han fyrte opp denne ,stod snøen overalt og hele han i morgenkåpe var hvit av snø 😅😅.

Tror du han frøs og var forbannet ?Yes

Tror du meg og jentene lo ?Hvertfall yes .

Som vanlig topp bilhold Fredrik 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte ikke tilfeldigvis med en ekstra dyse med den skumkanonen din? Jeg har to stk type billige eBay-kanoner som kom med to dyser - og med riktig dyse blir skummet tjuuukt. ( kärcher k4 pro høytrykkspyler )  

Fulgte jo med en sånn kanon med kärchern, den var det bare å kaste. Det skummet rant rett av slik du beskriver.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Fusso et par ganger, men gikk tilbake til Swissvax igjen. Fusso hadde flott glans, men jeg syntes jeg fikk områder som ikke ble skikkelig rene. Litt tung å jobbe med også. Var også noen områder som det virket som vaskehansken gled dårligere. Sikkert noe jeg gjorde feil. Men da jeg gikk tilbake til Swissvax var problemene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er såppas sterk at den til tider kan fjerne voks veldig lett! Vil heller anbefale Surfex HD som er en voks vennlig avfetting. Brukter kun prickbort de gangene bilen virkelig er skitten! 

Når det gjelder at skummet ikke er tykt nok så kan du prøve varmtvann i skumkanonen med såpen, man skal gjerne ha en såpe som også er laget for skumkanon! Det er ofte en bryter for luft til skumkanonen med + og - tegn, dra den mot minus så langt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, MarkusRykkje skrev:

Prickbort er såppas sterk at den til tider kan fjerne voks veldig lett! Vil heller anbefale Surfex HD som er en voks vennlig avfetting. Brukter kun prickbort de gangene bilen virkelig er skitten! 

Når det gjelder at skummet ikke er tykt nok så kan du prøve varmtvann i skumkanonen med såpen, man skal gjerne ha en såpe som også er laget for skumkanon! Det er ofte en bryter for luft til skumkanonen med + og - tegn, dra den mot minus så langt som mulig. 

Prickbort er faktisk ikke så hissig mot voks. Mange som tror det, men det er ikke tilfelle. Men den behøves ikke å bli brukt til hver vask. 

Mange som ikke helt har fått med seg bruken av de forskjellige produktene. Prickbort er asfalt og tjærefjerner og er ikke nødvendig å bruke hver gang. Bruker selv aldri Prickbort på sommerhalvåret utenom hvis jeg ser det har kommet asfaltrester/tjære på sidene eller hvis jeg tar full nedvask før polering. Men bruker den ca. annenhver gang på vinteren. Det jeg bruker hver gang jeg vasker bilen er Surfex HD. Dette er Alkalisk avfetting som skal ta vanlig smuss, rusk og rask. Surfex blandes ut ca. 1:25 ved vanlig vask. Bruker også Autofoam som jeg legger over Surfexen. Både for at Surfex skal ligge lenger uten å tørke samt at skummet skal hjelpe med å transporter skitten nedover. Derfor er det heller ikke gunstig å ha et skum som så tykt som mulig henger lengst mulig. At det skal være tykt og henge som barberskum har ingen hensikt. Er bare for gøy. 

De som har brukt Autofoam vet at denne ikke lager tykt skum og renner ganske fort av. Den gjør akkurat det skum er ment for. Holde på fukten samt transportere dritten av lakken.  

@Fredrik 90 Disse stripene du så, kan ikke være rester fra tidligere hvis du har hatt en berøringsfri vask forrige gang?

@sveigis Wetcoat skal ikke brukes ved hver vask. Den varer et par måneder alt etter dine vaskerutiner, og fornyes når man ser den begynner å avta. For å si det sånn, du kan fint ha Wetcoat på taket en gang og det vil holde hele sommerhalvåret og velsådet. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Chris A skrev:

Nå vet ikke jeg hvilken type skummer du har. Men jeg skifta fra disse vanlige til en slik waxd foam lanceDet var stor forskjell. Mye tykkere skum som henger lenge. 
Så hva jeg heldig å fikk meg en big boi mini i julegave. Den er et fantastisk produkt som tørker bilen meget bra:)

https://scandicshine.no/product/waxd-foam-lance-til-hoytrykkspyler/

 

Jeg bruker Bilthamber Autofoam, er veldig fornøyd med akkurat det skummet der. Har fått det fint og tykt før, men i det siste har jeg slitt litt med det.

En blåsetørker er absolutt noe som skal føres på ønskelisten. Det funker med løvblåser, den den er litt stor og tung til den bruk.

16 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Takk for tips 😀 Den så ikke så dum ut den der 👍

16 timer siden, sveigis skrev:

Nå vet ikke jeg hva som har skjedd her med Fusso og Prickbort ,men var jo veldig rart .

Trodde denne Fussoen skulle tåle det meste hvertfall PB som er snill mot voks stortsett 😀.

Hvilken skumkanon er du har ?

Jeg hadde samme problemet på min en gang ,men der gjorde jeg den ren skikkelig og kom seg igjen .

Den wetcoaten har jeg hørt mye bra om ,men bruker du den på hver vask ?

Sånn en skal jeg og kjøpe å ha i boden 😀

Løvblåser må jo være genialt .

Men nå må du jaggu ikke gjøre som gamle naboen min gjorde Fredrik .

Kom 10 cm lett puddersnø en gang her .

Han gikk ut med løvblåser i morgen kåpe og blåste ren bilen ,problemet her var jo at når han fyrte opp denne ,stod snøen overalt og hele han i morgenkåpe var hvit av snø 😅😅.

Tror du han frøs og var forbannet ?Yes

Tror du meg og jentene lo ?Hvertfall yes .

Som vanlig topp bilhold Fredrik 👍

Ikke godt å si hva som skjedde, har lurt fælt på det. Vil jo ikke at det skal skje igjen..

Å bruke løvblåser til å fjerne snø var jo ikke så dumt, bare man ikke ender opp som naboen din 😂😂 Men først må vi jo få noe snø her, det er vi ikke mye av 👍

Hvordan gjorde du ren skumkanonen?

15 timer siden, scoot skrev:

Fulgte ikke tilfeldigvis med en ekstra dyse med den skumkanonen din? Jeg har to stk type billige eBay-kanoner som kom med to dyser - og med riktig dyse blir skummet tjuuukt. ( kärcher k4 pro høytrykkspyler )  

Fulgte jo med en sånn kanon med kärchern, den var det bare å kaste. Det skummet rant rett av slik du beskriver.

79F51440-7D50-45AE-AC7B-8CFF23948806.thumb.jpeg.c85c8342ca3887ed6d88baae35324142.jpeg

Jeg bruker denne skum kanonen her, fulgte ikke med ekstra dyser til den. Kjølte den på bilnerden for ett godt år siden. 

Den Karcher skumkanonen var trasige saker, brukte den en del for mange år siden. Helt til jeg gikk over til en ordentlig kanon og merket forskjellen 😀

13 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg prøvde Fusso et par ganger, men gikk tilbake til Swissvax igjen. Fusso hadde flott glans, men jeg syntes jeg fikk områder som ikke ble skikkelig rene. Litt tung å jobbe med også. Var også noen områder som det virket som vaskehansken gled dårligere. Sikkert noe jeg gjorde feil. Men da jeg gikk tilbake til Swissvax var problemene borte.

Jeg har også vekslende erfaring med Fusso. Synes den er litt vanskelig å jobbe med, men det kan være at jeg la på for tykt. Ellers så synes jeg den gir bra glans og veldig bra holdbarhet 😀 Har ikke hatt problemer med vask frem til jeg fikk disse skjoldene nå.

Swissvax er herlig, flott og jobbe med og gir veldig bra resultat. Dog synes jeg ikke holdbarheten er like god, synes heller ikke at den har samme "vannskrekken" som Fusso gir. Det løser seg dog med å legge Wet Coat over, har gjort det med bra hell på E34en 👍

4 timer siden, Ingvaldsen skrev:

håper du gir litt etter for tyngdekraften en dag å fikser mindre bakkeklaring, ser 100 ganger bedre ut med en gang :D634_1024132618.thumb.jpg.cb364a31769aa4419342da9ec4dd0119.jpg

Det tror jeg faktisk at jeg aldri kommer til å gjøre. Jeg synes bilen er passelig som den er, i tillegg har jeg xDrive og vil ha den bakkeklaringen jeg har til dårlig føre. De brøyter dårlig i veien her når det er snø og jeg gidder ikke å skrape bortover på understellet mer enn jeg må 😅

2 timer siden, MarkusRykkje skrev:

Prickbort er såppas sterk at den til tider kan fjerne voks veldig lett! Vil heller anbefale Surfex HD som er en voks vennlig avfetting. Brukter kun prickbort de gangene bilen virkelig er skitten! 

Når det gjelder at skummet ikke er tykt nok så kan du prøve varmtvann i skumkanonen med såpen, man skal gjerne ha en såpe som også er laget for skumkanon! Det er ofte en bryter for luft til skumkanonen med + og - tegn, dra den mot minus så langt som mulig. 

Trodde ikke Prickbort var så gal mot voksen jeg, det har jeg alltid hørt. Surfex HD er fin, har den stående i litt forskjellige blandinger etter behov. Men akkurat i vinterhalvåret så bruker jeg Prickbort av og til, særlig hvis bilen er møkkete.

Det varmtvann tipset skal prøves, har ikke tenkt på det før. Har også mulighet til å kjøre varmtvann i høytrykken, har utekran med både varmt og kaldt vann. Men jeg vet om en i husstanden her som hadde blitt hissig om jeg brukte varmtvannet til å vaske bil 😂 Man kødder ikke med gravide kvinnfolk 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Det tviler jeg neppe du noensinne vil se på bilene til Fredrik dessverre .

Det er ikke dessverre Jan, det er heldigvis 👍😅

1 time siden, StigJ skrev:

Prickbort er faktisk ikke så hissig mot voks. Mange som tror det, men det er ikke tilfelle. Men den behøves ikke å bli brukt til hver vask. 

Mange som ikke helt har fått med seg bruken av de forskjellige produktene. Prickbort er asfalt og tjærefjerner og er ikke nødvendig å bruke hver gang. Bruker selv aldri Prickbort på sommerhalvåret utenom hvis jeg ser det har kommet asfaltrester/tjære på sidene eller hvis jeg tar full nedvask før polering. Men bruker den ca. annenhver gang på vinteren. Det jeg bruker hver gang jeg vasker bilen er Surfex HD. Dette er Alkalisk avfetting som skal ta vanlig smuss, rusk og rask. Surfex blandes ut ca. 1:25 ved vanlig vask. Bruker også Autofoam som jeg legger over Surfexen. Både for at Surfex skal ligge lenger uten å tørke samt at skummet skal hjelpe med å transporter skitten nedover. Derfor er det heller ikke gunstig å ha et skum som så tykt som mulig henger lengst mulig. At det skal være tykt og henge som barberskum har ingen hensikt. Er bare for gøy. 

De som har brukt Autofoam vet at denne ikke lager tykt skum og renner ganske fort av. Den gjør akkurat det skum er ment for. Holde på fukten samt transportere dritten av lakken.  

@Fredrik 90 Disse stripene du så, kan ikke være rester fra tidligere hvis du har hatt en berøringsfri vask forrige gang?

@sveigis Wetcoat skal ikke brukes ved hver vask. Den varer et par måneder alt etter dine vaskerutiner, og fornyes når man ser den begynner å avta. For å si det sånn, du kan fint ha Wetcoat på taket en gang og det vil holde hele sommerhalvåret og velsådet. 

Det var det jeg også trodde om Prickbort. Bruker den som sagt ikke så ofte, kanskje en gang i blandt i vinterhalvåret. Aldri om sommeren, da bruker jeg bare tynn Surfex eller bare skum som forvask. Surfexen blander jeg 1:25 slik du gjør. Men jeg har ikke tenkt på å legge skum utenpå den, det var ett smart tips jeg skal prøve 😀 Det at Autofoam ikke lager tykt skum er tydeligvis da bare slik den er...og faktisk skal være. Da lærte iallfall jeg noe nyttig og lurt i dag 😀 Jeg har ikke tall på hvor mye nyttig rundt bil og bilhold jeg har lært av dere andre her inne på Bimmers, stor tommel opp og takk for hjelpen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Trodde ikke Prickbort var så gal mot voksen jeg, det har jeg alltid hørt. Surfex HD er fin, har den stående i litt forskjellige blandinger etter behov. Men akkurat i vinterhalvåret så bruker jeg Prickbort av og til, særlig hvis bilen er møkkete.

Det varmtvann tipset skal prøves, har ikke tenkt på det før. Har også mulighet til å kjøre varmtvann i høytrykken, har utekran med både varmt og kaldt vann. Men jeg vet om en i husstanden her som hadde blitt hissig om jeg brukte varmtvannet til å vaske bil 😂 Man kødder ikke med gravide kvinnfolk 🤣🤣

Haha, det tror jeg på! Best og kanskje la vær! 

Men skal du bruke varmtvann, pass på at spylern din tåler det. Hvis ikke kan dysene ryke 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...