Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er fullt mulig å kjøre disse opp mot 100 km på strøm når forholdene ligger til rette. Men det at bilen har en vinter rekkevidde på 60-70 km synes jeg også er langt innfor, alt over dette er ren bonus.

Noen utfordringer med størrelse vil det nok bli, men jeg tror i såfall det skal gå fint. Den er jo ikke så mye lengre enn 5-serie.

50e er helt konge, på tross av prisen så tror jeg nok den vil selge noe. Ikke like mye som 45e men med over 100 km rekkevidde og hurtiglading så er den ett bra alternativ til iX. Dessverre har interiøret blitt ødelagt med Curved Dispaly og en utrolig lite elegant løsning for luftdysene i dasjbordet.

Rekkevidden på 50e må vel bli bortimot 12-14 mil på en grei dag. BMW legger ikke på noe særlig i sine rekkeviddeestimat. Hadde iX3 en periode og jeg kunne kjøre litt over annonsert rekkevidde i den.

Nå har vi en X3 2015 mod med minste motor og lever godt med det i noen år. 

50e koster litt ja, men jeg tror nok ikke BMW vil ha noen store problemer med å selge den. Den har jo det meste folk vil ha. Særlig de som kanskje ikke helt ønsker å ta skrittet over til el, men som kanskje kan kjøre el i hverdagen.

De som ønsker en "X5 elbil" har jo muligheten å velge iX, som er billigere. Men med et interiør jeg i hvert fall synes blir litt for rart hvis man skal legge ut over 1+ mill.

Vi ser jo litt av det i 50e, med curved display og luftdysene som du nevner, men resten er slik det skal være i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ingvaldsen skrev:

går det an å kjøre 45e i vanlig drive uten at bensinmotoren stopper uansett type kjøring ? 

Hvis det er likt som på min G20 330E så brennes fossilene hele tiden i sport når du kjører, men slår seg av når du stopper opp. Det løses med å vippe girhendelen i manuell, og motoren vil ikke slå seg av. Vipper tilbake med en gang jeg begynner å rulle igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, RNJ skrev:

@Fredrik 90 Firehjulsstyring: Vår X5 har S2VH, "Integral Active Front Steering" som jeg trodde var firehjulsstyring da jeg kjøpte bilen. Imidlertid tror jeg ikke at bakhjulene svinger og det er nok ordet "front" som er forklaringen. Litt usikker på hva det da betyr med denne utstyrskoden, men muligens er det noe med variabel utveksling på rattet - noe som 130i'en forøvrig også har. Jeg vet ikke hvilken utstyrskode som gir firehjulsstyring.

Jeg misliker også svart interiør og er veldig godt fornøyd med X5'en. Min 7-serie har også lyst interiør. For hyttebilen, 2015 F23 M235i, har jeg tatt den helt ut med rødt interiør:

Jeg syns det fungerer fint i en slik bil! Eneste negative er jeg har bekjente som er sikker på at vi driver i hallik og/eller narkobransjen ;-)

Bilen har en 3 liters rekkesekser med twin turbo (N55). Veldig anderledes karakteristikk enn 130i'en. En god del raskere og mer moment men jeg liker helt klart motoren i 130i bedre.

@Chris A har firehjulstyring på sin X5 og han har "S2VH Integral active front steering" i sin utstyrsliste. Så da skal du også ha dette på din bil :) 

Det er en artig bil den røde der, stilig fargekombinasjon og en fantastisk motor. N55 har en noe flat effektkurve hvor N52 er mer "gammeldags" og liker høye turtall. Fordelen er at N55 er meget kjørbar i daglig trafikk med moment lavt nede, nesten som en diesel. Det sagt så synes jeg N52 har forbausende bra moment fra lave turtall, man kan ligge i 6. gir i 80 km/t og man har fin akselerasjon uten å måtte gire ned. 

Kult å ha en "ferie" bil stående i syden, må jo være helt perfekt der nede :) Er planen å ta den hjem til Norge på noe tidspunkt?

10 timer siden, strukt skrev:

Rekkevidden på 50e må vel bli bortimot 12-14 mil på en grei dag. BMW legger ikke på noe særlig i sine rekkeviddeestimat. Hadde iX3 en periode og jeg kunne kjøre litt over annonsert rekkevidde i den.

Nå har vi en X3 2015 mod med minste motor og lever godt med det i noen år. 

50e koster litt ja, men jeg tror nok ikke BMW vil ha noen store problemer med å selge den. Den har jo det meste folk vil ha. Særlig de som kanskje ikke helt ønsker å ta skrittet over til el, men som kanskje kan kjøre el i hverdagen.

De som ønsker en "X5 elbil" har jo muligheten å velge iX, som er billigere. Men med et interiør jeg i hvert fall synes blir litt for rart hvis man skal legge ut over 1+ mill.

Vi ser jo litt av det i 50e, med curved display og luftdysene som du nevner, men resten er slik det skal være i hvert fall. 

BMW er veldig presise på hva de oppgir av rekkevidde, merket jo bare det på X5en jeg testet. Den skal gå 75-80 km under optimale forhold, også går den enkelt 72 km vintertid med 5 varmegrader. 

Fordelen for BMW når de nå skal ut å selge X5 50e er at de fra før har ett meget godt og innarbeidet produkt, folk vet at dette er bra biler som kan konkurrere bra med tilsvarende elbiler. Dette vil nok gjøre at mange kan vurdere en 50e selv om prisen er høy, det er fortsatt mye penger hos folk. Og en skikkelig X5 har jo alltid kostet over millionen, det har dem gjort i over 10 år, enten det har vært diesel eller hybrider. Så folk er nok på en måte litt vant til å gi så mye for en sånn type bil, det er nok bare det at vi har vært i ett vakuum de siste åre hvor ladbare hybrider har vært meget gunstige pga lave avgifter. Det har gjort at mange som ikke normalt sett er i kundegruppen til X5 har valgt modellen, for den opprinnelige kundegruppen til X5 så tror ikke jeg 1,3 mill er avskrekkende.   

1 time siden, StigJ skrev:

Hvis det er likt som på min G20 330E så brennes fossilene hele tiden i sport når du kjører, men slår seg av når du stopper opp. Det løses med å vippe girhendelen i manuell, og motoren vil ikke slå seg av. Vipper tilbake med en gang jeg begynner å rulle igjen. 

Jeg testet dette på X5en og i Sport og med spaken vippet over til venstre så går motor hele tiden, også når man stoppet. Og det synes jeg er fint da man kan overstyre hvis man ønsker det, noen ganger vil jeg ha muligheten til å kjøre på ren bensin for å "mosjonere" motoren litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg testet dette på X5en og i Sport og med spaken vippet over til venstre så går motor hele tiden, også når man stoppet. Og det synes jeg er fint da man kan overstyre hvis man ønsker det, noen ganger vil jeg ha muligheten til å kjøre på ren bensin for å "mosjonere" motoren litt :) 

Greit å kunne ha denne muligheten ja. Jeg bruker den hver gang jeg kjører fossilt for å slippe hele tiden start og stopp av kald motor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Fredrik 90 said:

@Chris A har firehjulstyring på sin X5 og han har "S2VH Integral active front steering" i sin utstyrsliste. Så da skal du også ha dette på din bil :) 

Det er en artig bil den røde der, stilig fargekombinasjon og en fantastisk motor. N55 har en noe flat effektkurve hvor N52 er mer "gammeldags" og liker høye turtall. Fordelen er at N55 er meget kjørbar i daglig trafikk med moment lavt nede, nesten som en diesel. Det sagt så synes jeg N52 har forbausende bra moment fra lave turtall, man kan ligge i 6. gir i 80 km/t og man har fin akselerasjon uten å måtte gire ned. 

Kult å ha en "ferie" bil stående i syden, må jo være helt perfekt der nede :) Er planen å ta den hjem til Norge på noe tidspunkt?

Da får jeg teste bakhjulsstyringen bedre! Ville være glimrende hvis det faktisk var på bilen.

M235i forblir i Spania. Den er bruktimportert fra Tyskland og har varme i seter og ratt hvilket er litt uvanlig i Spania. Kan bli kjølig om vinteren så da er det greit å ha. Eneste jeg misliker sterkt med bilen er den lille Business-skjermen. Skulle gjerne ha den større Professional og aller helst også Apple CarPlay. Har vurdert en uoriginal Android-løsning men det sitter langt inne å ta det skrittet.

Salgssummen for 130i'en har forøvrig nå materialisert seg igjen i form av en BMW med to sylindre:

IMG_2660.thumb.jpg.dab38a3fe589cb5be609a61cd23c047c.jpg

Det er den bakerste (R1250R) som er nyinnkjøpt og blir hytte-motorsykkel. En rakett å kjøre! Det forreste er min norske R1250GS som jeg kjørte til Spania i høst. Den skal tilbake til Norge i april men da på lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, StigJ skrev:

Hvis det er likt som på min G20 330E så brennes fossilene hele tiden i sport når du kjører, men slår seg av når du stopper opp. Det løses med å vippe girhendelen i manuell, og motoren vil ikke slå seg av. Vipper tilbake med en gang jeg begynner å rulle igjen. 

går det ikke an å kode om så man kan kjøre i vanlig drive uten at bensinmotor stopper ? plagsomt å måtte konstant kjøre i sport for at man skal unngå at motoren stopper, eller går den hele tida om det er kaldt nok ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

går det ikke an å kode om så man kan kjøre i vanlig drive uten at bensinmotor stopper ? plagsomt å måtte konstant kjøre i sport for at man skal unngå at motoren stopper, eller går den hele tida om det er kaldt nok ? 

 

Tror dersom du kjører battery kontroll, å lar den stå på 100% så skal motoren ikke slå seg av. Men er ikke helt sikker. Aldri testa det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

går det ikke an å kode om så man kan kjøre i vanlig drive uten at bensinmotor stopper ? plagsomt å måtte konstant kjøre i sport for at man skal unngå at motoren stopper, eller går den hele tida om det er kaldt nok ? 

 

Ingen anelse. Jeg tvangskjører den enten den ene eller andre veien 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2023 den 10.21, RNJ skrev:

Salgssummen for 130i'en har forøvrig nå materialisert seg igjen i form av en BMW med to sylindre:

Det er den bakerste (R1250R) som er nyinnkjøpt og blir hytte-motorsykkel. En rakett å kjøre! Det forreste er min norske R1250GS som jeg kjørte til Spania i høst. Den skal tilbake til Norge i april men da på lastebil.

Gøy å se at kjøpesummen ble til en ny BMW 👍 Selv holder meg meg kun på fire hjul og vet lite om sykler, pappa hadde jo som sagt eid noen BMW sykler så har jo blitt eksponert litt den veien. Han har etter beste evne forsøkt å lokke meg med frihetsfølelsen av å kjøre sykkel, men men jeg har innsett at med min til tider effektive kjørestil og dårlige tålmodighet er tryggest på fire hjul 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt tur/retur Sør-Spania i X5 45e og har litt mer erfaring med bilen som jeg tenkte å dele. Ned tok vi ferge fra Larvik til Hirtshals og en vestlig rute via Belgia, Paris, Bordeaux og Madrid. Totalt 3 368 km med 118,1 km/h og 1,18 l/mil i gjennomsnitt. Hjem kjørte vi en mer vestlig rute via Barcelona, Lyon, Mulhouse og Puttgarden. Herfra ferge til Rødby i Danmark og hjem via Sverige. Totalt 3 775 km og 119,5 km/h og 1,21 l/mil.

Bilen har god plass, er komfortabel og et meget lavt støynivå. Den har alt tenkelig utstyr som gjør en slik tur veldig behagelig og det er først nå jeg er klar over at koppholdere med både kjøling og varme er et must. Bilen kjørte uten problemer hele veien og fremstår som et ideelt transportmiddel hvis man trenger god plass. Den har mer enn nok krefter til en slik tur, selvom det skal sies at vi kjørte med en selvpålagt grense på 170 km/h grunnet nordiske vinterdekk på bilen.

Bilen er kjøpt til min kone og hun er strålende fornøyd. Hun kjørte i3 før X5’en og før det en X3 2.5i. “Happy wife - happy life” så alt er vel.

Før kjøpet leste jeg mye om modellen og så en masse YouTube-videoen. Disse var alle stort sett meget positive til bilen og det er lett å bli revet med. Etter første langtur er jeg fortsatt positiv til bilen, men ser også at bildet er noe mer nyansert.

I bykjøring gjør det ladbare batteriet at det er billig å kjøre men på langtur er den ganske tørst. Vi brukte totalt 854 liter bensin på turen. Bensin er dyrt nedover og jeg tror det dyreste jeg betalte var nesten 2,6 euro/liter. Dette var godt nok for V-Power 100 oktan. Om man antar at gjennomsnittsprisen er 22 kr/liter så er totalen 18 788 kr! Om man vil pine selg selv ytterligere ved å regne avskrivning 5 kr/km, forsikring 1 kr/km og service/dekk 1 kr/km så er turen nesten oppe i 70k. Vi hadde tre overnattinger hver vei og regnes dette og to fergeturer med så må man vel nesten nærme seg privatflypris. Med 69 liter tank og 1,2 liter/mil så ble det mange tankstopp underveis.

Selvom bilen kjører godt så kan det ikke skjules at 2,5 ton og en høy bil påvirker kjøreegenskapene. Hadde vi hatt sommerdekk hadde vi helt sikkert kjørt raskere enn 170 km/h på Autobahn men jeg er usikker på hvor komfortabel bilen er når man nærmer seg toppfarten. På hjemturen blåste det kraftig i Sør-Frankrige. Googla sa orkan men jeg tror ikke det var fullt så ille. Langs middelhavskysten fra Spania var det sidevind fra nord og bilen var særdeles livlig. Min kone kjørte og måtte til dels ned i 140 km/h for at det ikke skulle bli alt for ubehagelig. Senere svingte vi nord mot Lyon og fikk vinden rett i mot og det var tydelig på bensinforbruket. Bremsene kunne også være litt tricky å dosere i høy hastighet og overgangen fra regenerativ bremsing til selve bremsene kunne være litt brå slik at man bremset unødig kraftig. Mulig dette bare er en vanesak.

Med både bensin- og elmotor samt allverdens utstyr er bilen kompleks og jeg kan ikke la vær å tenke på hvordan den er å eie etter 5 år. Den er sannsynligvis solid skrudd sammen, men det er mange dyre deler som kan feile og jeg tror det er fint å ha en solid buffer når garantien løper ut.

Jeg har også en G11 750D som jeg ikke har kjørt siden november for å spare den for salt. Vi kom hjem fra Spania i går kveld og nå i dag tok jeg 7-serien ut for en tur for å kunne sammenligne. Jeg må bare innrømme at jeg ble overrasket over hvor mye bedre jeg liker 7-serien. Den lavere sitteposisjonen og hele følelsen av kontroll i svinger var bedre enn jeg hadde trodd. At den er en del raskere spiller også inn selvom det er umulig å objektivt klage på farten i X5’en. Som en luksuriøs bil med god plass og fremkommelighet er X5’en veldig bra men den mangler helt klart entusiastfaktoren og jeg ble oppriktig overrasket over at forskjellen var så stor etter min tur i 7-serien i dag.

Størrelsen på X5’en feiler ikke noe. Her et bilde ved siden av en Macan i Sverige.IMG_2713.thumb.jpg.2c9ca58b5c2242a5700891b227bdfe3e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ

Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive en omfattende tilbakemelding. Det settes veldig pris på fra meg som vurderer X5 45e og som driver med en del langkjøring på kontinentet 😀

Det er nok ingen tvil om at X5en er en formidabel reisebil med sin gode plass og oversiktelige sitteposisjon. Det er også som du sier at bilen fremstår som meget tiltalende når man begynner å sette seg inn i ting og studere. For det er akkurat det jeg gjør nå, ser You Tube tester og leser meg opp. Man blir virkelig revet med fordi dette er ett godt produkt. 

Men ditt nyanserte bilde av modellen er også veldig interessant for meg som er i vurderingsfasen. Jeg kjører 20-25 000 km i året, gode 12-15 000 km av disse gjør jeg utenlands. De resterende km går her hjemme med mye lokal kjøring samt ett par lengre motorvei strekk noen ganger i måneden. Jeg faller for X5 45e fordi jeg ser de store besparelsene jeg kan gjøre i hverdagen med en sånn bil, men jeg tror dette lurer meg litt også. Fordi at på tur så bruker den om ikke dobbelt så mye som 540en så bort i mot. Så jeg er usikker på den totale besparelsen her. Det er helt tydelig at 45e drikker mye bensin på Autobahn. Med barn i bilen så har vi en selvpålagt toppfart på 160 km/t, men når jeg kjører alene så nyter jeg å kjøre over 200 km/t der det er mulig og forsvarlig. Jeg velger gjerne tidspunkter hvor trafikken er liten for å kunne "fly" lavt, å konstant ligge i 230-250 km/t kan jeg fint finne på en søndags morgen. I disse hastigheter bruker 540en 1,5 liter på mila, jeg tør ikke tenke på hva en 45e bruker. Nå utgjør jo denne kjøringen svært lite av bilens totale bruksområde, og stort sett har jeg ett bruksområde hvor en X5 45e er helt perfekt. Men likevel, jeg kjører bortimot 15 000 km i året i Europa og jeg kan ikke bare ignorere dette. En X5 40d hadde kanskje vært løsningen, men da kan jeg like godt kjøpe den motoren i en 5-serie. 

Jeg heller per nå mest mot X5 45e av flere årsaker. Den representer veldig mye bil for pengene kontra en 2020-2021 G31 LCI 530d/540d. I X5 45e får jeg norsk bil, en G31 ender jeg nok med å måtte importere. G31 er en utgående modell mens G05 skal være med oss i noen år ennå. Ingen dårlig samvittighet for småkjøring, og de daglige driftsutgiftene blir veldig små. Videre har kona ett ønske om X5, det blir henne som for det meste kommer til å kjøre denne i det daglige. Jeg kommer til å bytte på å kjøre 130i, Alpina og E34…jeg er fornøyd med å kjøre gammel BMW. Også føler jeg X5 er en oppgradering fra 5-serie, og ikke en nedgradering slik jeg føler det med M340i som jeg også vurderer. 

Det jeg derimot er redd jeg ser meg blind på er kostnadene. Jeg vil påstå at en X5 45e er dyrere å vedlikeholde enn enn G31 540d. Dekk er bortimot dobbelt så dyrt, bilen er tyngre så dekk slites kanskje fortere. Samme gjelder for bremser. Drivlinjen er kompleks, og selv om jeg ikke hadde vært redd for å eie den utenfor garanti så vil nok motor/drivverks forsikring koste mer. 

Tror jeg får se hva jeg ender opp med, enten det ene eller det andre. Fungerer det ikke så får jeg bytte til noe annet, verre er det egentlig ikke 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og interessante betraktninger her, @RNJ. Dette oppsummerer litt av mitt inntrykk av X5 45e over flere dagers lån versus X5 30d. Ettersom du drar paralleller til din 750d - tror du øynene dine hadde sett annerledes på dette om X5en var en 30d/40d/M50d? 

Ellers er det nok greit å merke seg at X5 45e veier 300-350kg mer enn en 30d/40d. Ikke at dette nødvendigvis er mye i den store og hele sammenhengen når bilen likevel veier det den gjør, men det er jo en ikke-neglisjerbar vekt likevel. Legger man til grunn at dette også er villedende vekt, tror jeg nok den reelle vektdifferansen fort blir en del større også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uansett biltype, men spesielt store og tunge biler, er det intet som slår dieselmotorer på langkjøring når det gjelder drivstofføkonomi. Man registrer knapt nok et øket forbruk om farten øker fra 130 til 160-170 Km/t, om det er sommer eller vinter eller om det går opp eller ned i landskapet. Det er dette en dieselmotor primært er konstruert for.

Vedr. hybriddrivlinjer som f.eks i X5 45e er poenget først og fremst miljøvennlig pendling sett med tyske øyne. Man starter i elektrisk modus og kjører fra boligområdet til motorveien. Der øker hastigheten og man kjører med bensinmotoren f.eks 100 Km til byen der man jobber. Når man kjører av motorveien overtar den elektriske motoren igjen og når man kommer frem til jobben setter man bilen til lading. Hjem igjen følger man selvfølgelig den samme prosedyren.

Poenget er derfor først og fremst miljøet, men som en bonus bruker bilen totalt sett litt mindre drivstoff fordi en del av turen man allikevel skal kjøre blir utført elektrisk. Det spiller også en rolle at hastigheten er relativt lav på denne delen.

Endrer man forutsetningene ved å kjøre langt i høyere hastigheter oppnår man egentlig ingenting utover å frakte på 3-400 Kg ekstra samt ha en mer kompleks drivlinje (med alt hva dette betyr for mulige tekniske problemer).    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Saltkjelen said:

Spennende og interessante betraktninger her, @RNJ. Dette oppsummerer litt av mitt inntrykk av X5 45e over flere dagers lån versus X5 30d. Ettersom du drar paralleller til din 750d - tror du øynene dine hadde sett annerledes på dette om X5en var en 30d/40d/M50d? 

Jeg tror egentlig ikke at det hadde spilt den store rolle om det var 30d/40d/50d. Jeg liker helt klart bedre 50d-motoren med den hybride drivlinjen har også sine klare og opplagte fordeler.

X5 45e er på ingen måter en dårlig bil og jeg hadde lett kunne leve med den som eneste bil. Min egen preferanse er likevel en lavere og lettere bil som aller helst skal være sedan. Jeg hadde for mange år siden en X3 3.0i som jeg heller aldri helt ble venn med. Den gikk i innbytte mot 130i (som nå er overtatt av @Fredrik 90) og det var en bil som jeg var mye mer fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...