Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er de ikke helt like da? Bortsett fra at grillen er tett på i4? 

Edit: Ser nå at under skiltet på i4 så viker "nyrene" fra hverandre i større grad enn hva de gjør på M440i

Stemmer. I tillegg blir det en annen layout på "gapet" i frontfangeren på i4 versus 4-serie, der man får lakkert del under grillen, noe som får "gapet" til å se ut som et smil, mens grillen går ned i gapet på i4 uten en lakkert del under. Dette er visuelt sett mest forstyrrende på en lys bil, naturligvis. Fangeren har i tillegg skarpere og mer markante linjer (mer likt G8x) fra toppen av grillen mot panser enn det 4-serie har.

BMW_M440i_Convertible_2022.jpg

2021_bmw_m440i_xdrive_coupe_4k_3-HD.jpg

1619089542_69_2021-BMW-i4-shows-M-Sport-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Stemmer. I tillegg blir det en annen layout på "gapet" i frontfangeren på i4 versus 4-serie, der man får lakkert del under grillen, noe som får "gapet" til å se ut som et smil, mens grillen går ned i gapet på i4 uten en lakkert del under. Dette er visuelt sett mest forstyrrende på en lys bil, naturligvis. Fangeren har i tillegg skarpere og mer markante linjer (mer likt G8x) fra toppen av grillen mot panser enn det 4-serie har.

BMW_M440i_Convertible_2022.jpg

2021_bmw_m440i_xdrive_coupe_4k_3-HD.jpg

1619089542_69_2021-BMW-i4-shows-M-Sport-

 

Bilde nr 1 og nr 2 minner meg om grisene fra angry birds spillet, fy søren for en likhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-6-22 den 15.38, Specimen151 skrev:

Noen som har bestilt med Frozen Portimao Blau? Jeg har bestilt med denne fargen, det er jo spennende med en annerledes lakk, men det er kanskje en vanskelig lakk å ha? Hvis man får steinsprut eller riper...

Er det ingen som vet hvordan denne lakktypen er vedrørende vedlikehold/rep  kontra vanlig metallic????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maxmek skrev:

Er det ingen som vet hvordan denne lakktypen er vedrørende vedlikehold/rep  kontra vanlig metallic????

Kan ikke poleres, så om den blir skrapete så må det lakkeres. Finnes voks/coating for matt lakk. jeg som er over gjennomsnittet interessert i bilpleie og polering hadde aldri villet ha en slik type lakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Kan ikke fugleskitt også ødelegge en sånn lakk? På vanlig lakk så kan vel etseskader rubbes eller våtslipes, det går jo ikke med matt lakk.

Helt riktig. Alt som kan avgi merke eller skade på slik lakk kreves lakkering for å få det fikset. Og etter hva jeg har forstått så må hele panelet lakkeres for å utbedre. nytter visst ikke med spotlakkering.

For eksempel så har Swissvax et produkt for å rense lakken https://www.conlogo.no/eksterior-matt_lakk/pre_cleaner_opaque_for_matt_paints_1000_ml__4185530 før beskyttelse. Så legges voks for matt lakk for beskyttelse. https://www.conlogo.no/eksterior-matt_lakk/opaque_specifically_for_matt_paints_50_ml__4185244

Denne avgir også en fin glød i mattheten. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. En ting jeg lurer på er hvorfor alle virker så opptatt av småskader. Jeg har hatt fugleskitt på bilen min mange ganger, og ofte har det ligget noen dager. Kan ikke se noen merker. Men den er fra 2005, så den har kanskje bedre lakk. Eller har alle bare OCD? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Specimen151 skrev:

Takk for svar. En ting jeg lurer på er hvorfor alle virker så opptatt av småskader. Jeg har hatt fugleskitt på bilen min mange ganger, og ofte har det ligget noen dager. Kan ikke se noen merker. Men den er fra 2005, så den har kanskje bedre lakk. Eller har alle bare OCD? ;)

Har du sort lakk er det veldig synlig, også i andre mørke farger med dybde i.

men er lakken nedskura av maskinvask kan det vell ikke så lett sees

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, Specimen151 skrev:

Takk for svar. En ting jeg lurer på er hvorfor alle virker så opptatt av småskader. Jeg har hatt fugleskitt på bilen min mange ganger, og ofte har det ligget noen dager. Kan ikke se noen merker. Men den er fra 2005, så den har kanskje bedre lakk. Eller har alle bare OCD? ;)

Da har du fjernet den raskt og det har vært lite syre i den. Fugleskit kan inneholde mye syre og tærer seg inn i klarlakken. Får den ligge lenge og blir i tillegg stekt i solen kan den gå rimelig dypt. Jeg hadde inne en tidlig 90-talls Volvo 240 uten klarlakk. Der hadde det flere plasser gått ned så dypt som til grunningen. 

I tillegg spiser jo fugler mye rart, så sand i skiten er det også. Da kan det fort bli skrapete og stygt ved fjerning av skiten om man bare tørker det av med en fille eler papir. Ved kysten kan det være høy konsentrasjon av skjell i skiten også. Ikke noe bedre enn sand det.  

Alle er forskjellige, jeg personlig ønsker å ha en så strøken lakk som mulig. Bil er det nest dyreste man bruker penger på, så da skal det holdes så bra som mulig i alle fall i mine øyne. 

Her er et eksempel på skit som har ligget og godgjort seg på en Hyundai. Måtte hardt til verks for å fjerne/dempe dennebda denne lakken var knallhard.

IMG_20210805_211943.thumb.jpg.e80135e180c60d13d2a37e14b33f8869.jpg

IMG_20210805_214801.thumb.jpg.4efbac91f9fc06b8527734ac5b5eaf14.jpg

 

Kan også legge ved link til den desidert verste bilen jeg har hatt innom som kun var 5 år og en eier. Sort uten metallic hvor det var tørket bort skit med papir, merker etter solkrem og til og med merket etter noen har skrevet i med finger på skitten lakk. Her var det så mye som gjorde at lakken rett og slett så sliten og stygg ut. Er det pent? Nei det trekker ned helheten noe enormt.  Verdien også. regner med han kunne lett legge på 10-15k på salgsprisen på denne bilen.  

https://www.facebook.com/media/set/?vanity=UnikBilpleie&set=a.1598976746968300

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigJ: hadde trodd at det var swirls på Hyundaien om ikke du hadde sagt at det var fugledritt, men det er kanskje fjernet "feil" med papir? Var en fin blå farge da.

Fin jobb med Merca, komplett svineri de bildene som er "før".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...