Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

@Saltkjelen hvor får du 25 000km i fra? Dette er første stor service på bilen, den har gått snart 40 000km. 
 

Du skal ha for innsatsen her! Og jeg tviler ikke på at du treffer godt med regnestykket. Men for oss som har ekstreme biler og velger å eie en skikkelig ///M så er dette likegyldig. Her knuser i4 X3M i kostnader, men X3M trumfer i4 på mye annet. Man får det man betaler for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte utgangspunktet på 25 000km i årlig kjørelengde fra @mslello . Det er vel egentlig ganske åpenbart at man får andre regnestykker med annen kjørelengde. Kjører man 5 000km i året har kanskje ikke de høyere driftskostnadene noe å si, men det blir straks noe annet om man snakker om 20, 25, 30 eller 40 000km per år. Nå vet ikke jeg med deg, men jeg har i alle fall service på min M550d hver 10 000km, så på en kjørelengde på 25 000km har bilen gjennomført 2,5 servicer. Men stryk nå gjerne hele servicekostnaden på X3 M og prisen er da i overkant av 1 000,- lavere.

Jeg vet ikke om du velger å misforstå med vilje eller ikke, men det er nettopp pris som har vært kjernen i diskusjonen her. At en "fossildrevet" M-bil er mer gøyal enn en elektrisk bil burde være uomtvistelig. En får vurdere selv hvor mye man er villig til (eller har råd til) å betale for en bil i måneden og gjøre kjøp og vurderinger utifra det. Og for ordens skyld, igjen - det er ingen som har kommet med påstander om at en elektrisk bil er morsommere eller har større kjøreglede enn en ekte M. Vi alle skjønner at det ikke er tilfellet. En elektrisk bil (i4 M50, Taycan som sådan) gir dog en vanvittig stor totalpakke for hver krone og hvert øre, og det er kanskje det som er smått fascinerende med disse (og naturligvis grunnen til at 9/10 nordmenn nå kjøper en elektrisk bil, og ikke lenger en Toyota Avensis, VW Passat, BMW 520d osv). Husk at folk nå faktisk kan kjøre en elektrisk i4 M50, Taycan 4S etc. til den samme prisen en betalte for i måneden for en Avensis, Mondeo, Passat eller 520d. Hvor fantastisk er ikke det? Ser for øvrig ikke hvilken innsats jeg kommer med her, annet enn å påpeke åpenbare fakta. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er ikke til å stikke under en stol at elbilens gunst gjør at mange, inkludert meg, i all hovedsak kjøper elbil. Min i3 ryker etter all sannsynlighet snart, og jeg kjenner faktisk på det å være uten elbil i perioden frem til i4en kommer. Rett og slett fordi det er vanvittig digg å kjøre rundt i, varmt om vinteren, kjølig om sommeren, muligheten til å kjøre i kollektivfelt, tilnærmet vedlikeholdsfritt og så godt som gratis å kjøre. Får jeg prisforlangende for min i3, har jeg hatt et verditap på kun kr. 5 000,- på rett i underkant av tre år. Billigere bil har jeg aldri eid. Når sant skal sies, videreselger også jeg i4en om jeg kan gjøre 200 000,- på null komma niks. 

En kan gjerne mene at en million for en elbil er drøyt, men det er ikke noe mindre drøyt enn å bruke en million på en 540i som er verdt halvparten innen et par år. Så vidt jeg husker startet Taycan 4S på 899 000,- i 2019. Den billigste Taycanen jeg finner på finn.no i skrivende stund ligger til 929 000,-. Markedet er åpenbart ikke så skeptisk til en dyr elbil. :) 

Vil bare påpeke at de fleste Taycaner har utstyr for 300' som ikke er med i prisene din her, så de fleste 4S har kostet 1,2 mil, så noe verditap har de vel. Og tror vel de I4ene som er solgt på finn har en fortjeneste på 50-70' så langt igjen til 200' Har hatt noe bensin biler til rundt 1 mil+/- (435ix GC, S4, RS4, M340i, M3) og har ført regnskap på alle og de har typisk kostet meg 60-70' kr/år, så snakker ikke om halvering på 2 år akkurat(340 og M3 gikk i null). Er jo billigere og drifte en elbil, så får hver enkelt vurdere om de tilfredstiller behovene og ikke minst kjøregleden. Skal selv hente en I4 M50 i morgen, så får jeg se om jeg blir fornøyd eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt M bilen @Snagg30 Ikke noe vits i å haste med å kjøpe elbil så lenge det fortsatt er lov og mulig å nyte slike biler. Føler man at det er greit å ta mer kostnaden for dette så kjør på så mye du har lyst. Det er mange i maktens korridorer som vil slike biler til livs, ikke bare i Norge. Det slo meg når jeg var på Nurburgring sist, utrolig at det opplegget der egentlig fortsatt er lov. Hundrevis, tusenvis av folk kan herje rundt på en bane så mye de bare orker, med høy risiko for å skade både bil, seg selv eller andre. Bilene som kjører der er ikke akkurat lav utslipp, det forbrennes tusenvis av liter 98 oktan hver dag bare for moroskyld…sløse bort en natur ressurs som det er manko på for tiden. Alt dette just for fun 😅 Jeg synes det er helt konge, la oss nyte det så lenge man kan. Jeg er heldig som bor slik til at jeg i større grad kan forsvare en "ufornuftig" bilpark, dette farger nok mye av mine holdninger når vi sammen diskuterer dette temaet. Hadde jeg bodd i Oslo eller rundt en annen storby så hadde nok pipa fått en annen låt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lik det eller ei, Bmw er mer melk og brød. Porsche skal være over Bmw når det gjelder pris og status. 

Så at en Taycan med kulere designspåk (smak og behag), og skiller seg ut fra mengden koster så mye mer enn en i4 M50 er ingen overraskelse. 

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Taycan alle dager i uken hele året. 

 

Endret av Fahad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fahad skrev:

Lik det eller ei, Bmw er mer melk og brød. Porsche skal være over Bmw når det gjelder pris og status. 

Så at en Taycan med kulere designspåk (smak og behag), og skiller seg ut fra mengden koster så mye mer enn en i4 M50 er ingen overraskelse. 

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Taycan alle dager i uken hele året. 

 

Kanskje om man kun har en parkeringsplass + god råd.. 

Men man kan kjøpe en i4 og en 911 964 feks.. 

 

Eller en i4 og en e92 M3 i tillegg feks.. Den bilparken overgår en Taycan alle dager i uken 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Skulebollen skrev:

Kanskje om man kun har en parkeringsplass + god råd.. 

Men man kan kjøpe en i4 og en 911 964 feks.. 

 

Eller en i4 og en e92 M3 i tillegg feks.. Den bilparken overgår en Taycan alle dager i uken 😁

 

Da hadde jeg selvfølgelig valgt den bilparken du nevner 😍

Men jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt mellom i4/Taycan. Og nei det handler ikke om mest mulig likes på Instagram som det har blitt nevnt tidligere her inne 😜

Endret av Fahad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Snagg30 said:

Absolutt. Stor service er ikke hvert år, den kommer på 18.600,- hos Bavaria og 11.999,- hos et uavhengig verksted. 
 

På lang kjøring bruker bilen 0.92 ca og blandet 1.32 ca. Jeg feks har bunkeroil kort som medfører en del rabatter. Det er fortsatt dyrt men alt dette gjør regnestykket noe mindre vil jeg tro. 

 

Forstår tanken med at det er «skremmende» men det å eie en slik ekstrem bil gjør man for opplevelsen man stadig har stående klar for tur. Hadde jeg brukt så store summer på en helt vanlig basic bil hadde det vært skremmende, men på en unik bil så blir det noe annet føler jeg, merker jeg sliter litt med ordlegge meg for å frem budskapet mitt. 

Regnestykket for El-bilen blir også mye rimeligere gitt at man bor i Trønderlag eller nordover 😉 Uansett en betydelig forskjell.

For en stor andel gir disse elbilene flere smil pr mil, sammenlignet med tilsvarende fossilbil. Altså det blir tullete å framlegge at å bruke mye penger generelt, på elbil kontra fossilbil, er en negativ ting. 
 

Ang. Vurderingen I4 M50 mot Taycan 4S, er det ett kompliment til i4 at Porsche entusiastene må bruke alle triks i boka for å rettferdiggjøre Porschen 😉

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Kanskje om man kun har en parkeringsplass + god råd.. 

Men man kan kjøpe en i4 og en 911 964 feks.. 

 

Eller en i4 og en e92 M3 i tillegg feks.. Den bilparken overgår en Taycan alle dager i uken 😁

 

Du mener vel E90 M3? ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fronten på en Taycan kan kun en mor elske, og når stasjonsvognutgaven ble hevet (!) og får sorte plastskjermbreddere så er den uaktuell.  Kjører forbi Porsche-forhandleren to ganger hver arbeidsdag og har aldri angret et sekund på at det ikke ble en av de mange Taycan-ene som står utenfor.  i4 M50 derimot ser flott ut, akselerer like fort fra 0-100 som 4S, og har cirka lik plass innvendig (forsete, baksete, bagasjerom).  Helt uavhengig av pris hadde jeg glatt valgt BMW fremfor Porsche denne gang.

carpixel.net-2021-bmw-i4-m50-104585-wide.thumb.jpg.be39cf5437f30fa85bd2848d15774f74.jpg

2021-porsche-taycan-cross-turismo-00031-crop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Taycan skiller seg litt ut fra de øvrige Porschene, hvor de vanlige modellene faktisk er ganske eksklusive biler så har Taycan blitt en Bærums Passat som man ser over alt. Det for meg tar bort mye av spenninga og det litt unike med bilen, når da i tillegg en elektrisk drivlinje er utrolig uinspirerende og upersonlig så faller bilen litt igjennom som ett liebehaber objekt. Jeg mener altså hvis jeg skulle brukt så mye penger for å kjøpe noe som virkelig føles spesielt. Som ett alternativ til dyr ny fossilbil i premium klassen så er det jo selvsagt noe annet, men dette gjør jo at man ser møkkete Taycan biler utenfor Rema med stressa småbarnsforeldre i tidsklemma hver eneste dag. Dette er ikke ett rendyrket inntrykk som er Porsche verdig synes jeg, ei heller en Cayenne Diesel. Jeg kunne veldig gjerne tenkt å prøve ut Porsche, og har sett på Panamera mer en en gang…nettopp fordi en Panamera fremstår som en mye mer rendyrket Porsche enn hva en Taycan er. Det Taycan skal ha er at den for alvor viser at elbil kan være morsomt og kult…men det viser jaggu i4 M50 også…og det til halve prisen. Selv ville jeg valgt M440i Gran Coupe any day, because straight six 😎 (det hadde dere nok ikke ventet 😂)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt nesten 60 mil i I4 M50 i dag, bare kjørt pent med alle vinterhjulene baki. Rekkevidden virker bra, kunne nok kjørt 50 mil+ da med mye 70-80 km/t. Er helt klart mye BMW gener i denne bilen, skulle bare mangle… og den går bra. Synes den er høy, men er det noe forskjellige høyder på understellet på de? Er Super charged dette, med justerbar stivhet. 

AFA2BAF3-3EA2-4727-AEA2-839D30975E8F.jpeg

Endret av Lars S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Clarity skrev:

Nei, dette er dessverre høyden :( 

Senkefjærer må til, ser faktisk helt jævlig ut uten

Sitter og sjekker, men ser ikke ut til å ha kommet fjærer enda. Er jo en veldig stilig vogn dette, men er 2-3 cm for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...